handdator

Visa fullständig version : Bara jag som är SVAGARE i smithen?


halskedja
2014-04-13, 15:41
Har tyckt mig hört folk säga att det är "lättare" att köra bänkpress i smithen då man kan lassa på mer vikt.

För mig är det helt tvärtom, jag brukar utan större problem reppa på runt 100kg i vanlig bänk, men när jag testade 100 i smithen häromdagen så var det jävligt krånligt, tyckte inte alls det var lika lätt som i bänkpress och jag klarade färre reps.

Någon annan?

Järngrisen
2014-04-13, 15:44
Ev kan ju själva stången och upphängningen väga mer.

Dewon
2014-04-13, 15:48
Testade förut och tyckte också att det var tyngre, det är nog för att du är i en sån fast bana och tvingar dig att använda musklerna på ett fast och påtvingat sätt.

Smithen funkar förövrigt inte för mig i något annat än stående vadpress.

Gnistan
2014-04-13, 17:06
Har tyckt mig hört folk säga att det är "lättare" att köra bänkpress i smithen då man kan lassa på mer vikt.

För mig är det helt tvärtom, jag brukar utan större problem reppa på runt 100kg i vanlig bänk, men när jag testade 100 i smithen häromdagen så var det jävligt krånligt, tyckte inte alls det var lika lätt som i bänkpress och jag klarade färre reps.

Någon annan?

Hej
Då jag tävlade för många herrans år sedan i bänkpress på handikappsidan var även jag sämre i smithmaskinen har tagit upp träningen efter mer än 20 år då jag varit helt borta från all träning. Tränat ca 6 månader och brukar inte träna tungt. Senast jag dock provade att maxa lite så gjorde jag 110 kg i vanlig bänk. I smithen gör jag även idag mindre och jag kan tänka mig flera faktorer för detta. Maskinen går lite trögare samt att det på vårt gym är 27 kg med tom stång och att man inte kan använda samma teknik som i vanlig bänk. i vanlig bänk kan jag pressa lite uppåt bakåt och då utnyttja en bättre rörelsebana för triceps bl.a.

Sheogorath
2014-04-13, 17:08
Har tyckt mig hört folk säga att det är "lättare" att köra bänkpress i smithen då man kan lassa på mer vikt.

För mig är det helt tvärtom, jag brukar utan större problem reppa på runt 100kg i vanlig bänk, men när jag testade 100 i smithen häromdagen så var det jävligt krånligt, tyckte inte alls det var lika lätt som i bänkpress och jag klarade färre reps.

Någon annan?

Har du full koll på vad stång+ledare väger i din smith, då? En vanlig standardstång väger 20 kg. Stång+ledare i Nordic Gym väger 30 kg, exempelvis. Sen kan friktion (dåligt oljad utrustning) göra det mycket tyngre också.

AngoraIHS
2014-04-13, 18:11
Smith brukar väga mer. Är folk starkare i det så är de väl nybörjare som är ovana vid att bänka och därför kan pressa mer i smithen.

filmjölk
2014-04-13, 20:41
Smithen är för mig en glädjemaskin, kanske inte så mycket i bänkpress men herreminjebus vad den ger i axelpress.