handdator

Visa fullständig version : Vad är det som plötsligt får min mage att flippa?


cAase
2014-04-13, 14:34
Började få dessa besvär för ungefär 2 veckor sedan. Det sker alltid efter 2 a måltiden. Såhär äter jag just nu;

Frukost - runt 1200 (vilodag)
240 g ägg
200 g havregryn (ganska mycket kanel i)
30 g vassle
5 g rapsolja

Frukost - runt 1200 (träningsdag)
50 g malto (innan träning)
10 g EAA (innan träning)
240 g ägg
1.5 g havregryn
30 g vassle
5 g rapsojla

Efter denna måltid säger inte magen ifrån utan fungerar helt okej.

Lunch - runt 1800
200 g kycklingfilé
300 g wokmix
200 g keso
80 g vitt ris
2 g omega-3
2 dl lättfil

Det är efter denna måltid magen flippar ur, redan efter 5-10 minuter hör jag hur magen arbetar, magen börjar låta väldigt mycket och jag får extrema gaser, även magsmärtor till och från. Detta håller i ungefär 4-5 h. Jag har även i väldigt stora mängder krydda, curry, vitlökskrydda, och även dill.

Kvällskäk - runt 2100
500 g kvarg (ganska mycket kanel i)
3 g omega-3

Dessa symptom fick jag för ungefär 2 veckor sedan då jag bytte ut havregrynet emot rågflingor, detta gjorde att mitt fiberintag gick ifrån 25 g till nästan 50 g. Så jag antog att det var fiberintaget som spökade, så jag bytte tillbaka till havregryn men problemen kvarstod. Jag ser inget direkt samband då jag äter exakt likadant som jag gjort tidigare. Det jag tänkte först på om det kan vara att måltiden är för stor (lunch) och att det blir väldigt mycket att processa? Å andra sidan känner jag inte att lunchen sätter någon större belastning då jag äter upp den utan några som helst problem, det är inte så att jag tvingar i mig måltiden.

Makrofördelningen ser ut såhär;
- 2385 kcal
- 234g kolhydrat
- 219g protein
- 62g fet

vicarious
2014-04-13, 14:40
Prova först utan keso och filen och se om det blir någon skillnad. Om inte, prova utan grönsakerna.

adlan
2014-04-13, 14:41
Inte så att du är laktos känslig? Tänker på keso och filen..

cAase
2014-04-13, 14:46
Prova först utan keso och filen och se om det blir någon skillnad. Om inte, prova utan grönsakerna.

Inte så att du är laktos känslig? Tänker på keso och filen..

Jag är utan tvekan laktoskänslig. Jag äter stora mängder mjölkprodukter året om, visst gjorde det magen känslig och irriterad, men inte i närheten av vad jag upplever nu. Förr drack jag 1.2 l mjölk, 2 portioner vassle, 500 g kvarg och på toppen av det keso, och den reagerade ändå inte lika intensivt som den gör nu på väldigt mycket mindre intag. Jag har kört med keso och 2 dl lättfil i 3 månader utan några problem, det är först nu jag får problem. Men jag kan absolut testa exkludera keso och filen. Däremot äter jag aldrig havregryn eller rågflingor när jag inte dietar.

Ungkarlsliv
2014-04-13, 18:18
Ta bort en sak i taget och notera när problemet försvinner. Tar du bort flera saker på en gång är det ju omöjligt att veta vilket livsmedel som var boven.

Sheogorath
2014-04-13, 18:25
Ta bort en sak i taget och notera när problemet försvinner. Tar du bort flera saker på en gång är det ju omöjligt att veta vilket livsmedel som var boven.

Man kan ta bort alla potentiella bovar för att bli kvitt problemet snabbt, sen återintroducera dem en i taget för att hitta den riktiga boven.

JHilding
2014-04-13, 19:30
Eller går man till doktorn och får veta direkt så slipper man leta bovar.

R Scarpa27
2014-04-13, 19:39
nu vet jag inte hur mkt fett du äter men...
för lite fett i kosten sabbar magen ordentligt, för mig iaf... (oftast tröghet)

för mycket eller för lite fibrer annan faktor...

annars testa löaktosfritt en period, / tabletter...
kör själv laktosfritt och tabletter. :hbang:
slarvar dock mkt ibland, och får då uppsvullen mage, och mkt gasig.
sen är ju kryddorna du nämnde en bidragsfaktor.... käkar själv också mkt kryddor, och ibland blir man väldigt gasig :D

& tror att kryddorna i form av mkt vitlök , curry & starka kryddor är därför du upplever smärtor.
för mkt vitlök tycker jag kan ge typ svidande smärta i magen, dock har magen vant sig mer för varje år i köket :D

Sheogorath
2014-04-13, 19:41
Eller går man till doktorn och får veta direkt så slipper man leta bovar.

Nej. För det är så här man gör. Även hos doktorn.

Ungkarlsliv
2014-04-13, 19:42
Man kan ta bort alla potentiella bovar för att bli kvitt problemet snabbt, sen återintroducera dem en i taget för att hitta den riktiga boven.

Absolut, det är ju egentligen samma metod och båda tar lika lång tid. Om man nu vill ha reda på boven vill säga, vill man bara bli av med problemet är såklart ditt sätt snabbare, om man nu har en susning om vad boven kan vara vill säga.

Sheogorath
2014-04-13, 19:50
Absolut, det är ju egentligen samma metod och båda tar lika lång tid. Om man nu vill ha reda på boven vill säga, vill man bara bli av med problemet är såklart ditt sätt snabbare, om man nu har en susning om vad boven kan vara vill säga.

:thumbup:

En annan fördel förutom att man snabbt blir kvitt problemet om man plockar bort "alla" saker samtidigt och sedan återintroducerar dem en i taget är att man inte riskerar att missa något ämne man är känslig mot. Ta en person som är känslig för både fiber och fett och så tar man bort födoämnen täta på fiber och så visar sig magen fortfarande vara kass eftersom man också äter "för mycket" fett. I det läget hade man tolkat det som att man tål fiber bra och att det är något annat som spökar. Men samma sak hade hänt om man tog bort fettet först: magen hade fortfarande varit kass eftersom man fortfarande åt för mycket fiber. :)

Nilzeen
2014-04-14, 14:05
Jag har haft liknande problem och det var att min mage inte kunde smälta allt protein som jag åt, cirka 250g om dagen. Har gått ner till lite över 100g om dagen nu och har inte haft några problem alls sen dess. Kanske kan vara något att testa :)

vicarious
2014-04-14, 14:14
Jag har haft liknande problem och det var att min mage inte kunde smälta allt protein som jag åt, cirka 250g om dagen. Har gått ner till lite över 100g om dagen nu och har inte haft några problem alls sen dess. Kanske kan vara något att testa :)

Hur kom du fram till det egentligen? Låter konstigt.

Ozziking
2014-04-14, 14:55
dricker du bra med vatten? Tuggar du maten ordentligt?

det påverkar min mage ganska mycket faktiskt. Blir riktigt gasig om jag äter för fort.

Annars så kanske just vitlök och kanel kan vara något att dämpa lite på? Vet att det kan vara ganska starkt för magen?

Nilzeen
2014-04-14, 19:36
Hur kom du fram till det egentligen? Låter konstigt.


En enkel googling. Vad låter konstigt? Att min mage har svårt att smälta 250-300g protein?

rantantant
2014-04-15, 18:22
Låter som de problem jag hade. För mig var det laktosen.

exor
2014-04-16, 07:37
Ibs?

novanix
2014-04-17, 09:11
HMM! Exakt så har jag också.

Äter 1 dl gröt och 3 ägg till frukost. Inga problem. vid 10 tar jag ett öpple och en näve mandlar, helt normalt.

Lunchen består av sallad och någon form av fisk/kyckling.

När jag kommer tillbaka efter lunchen och ska sitta på kontoret så låter det så högt om min mage så att jag mina skrivbordsgrannar måste tro att jag sitter och fjärtar.
Gaser och ljud, låter som en fabrik. Kanske beror på den relativt höga proteinhalten i maten jag käkar som någon nämnt.