handdator

Visa fullständig version : Träna axlar enbart genom sidolyft ?


ToughLove
2014-04-13, 00:09
Min högra axel har börjat cpa så kan inte köra några verticala pressar utan att det gör extremt ont, undrar om man kör flera variationer av sid lyft både tungt och lite lättare, om det räcker som stimulans för att axlarna kan växa, dom stimuleras även av bänkpress, mvh

filmjölk
2014-04-13, 00:27
Njae, baksidan behöver ju en del med.

pezrulezhaakon
2014-04-13, 00:57
Min högra axel har börjat cpa så kan inte köra några verticala pressar utan att det gör extremt ont, undrar om man kör flera variationer av sid lyft både tungt och lite lättare, om det räcker som stimulans för att axlarna kan växa, dom stimuleras även av bänkpress, mvh

Ja du kan köra sidolyft för hela deltamuskeln. Kabel eller hantlar funkar fint. Du får bara positionera dig rätt.

sockerfar
2014-04-13, 01:24
Njae, baksidan behöver ju en del med.

Den får väl ordentligt med pisk i alla dragövningar?

Sverker
2014-04-13, 06:17
Drag till hakan.


Jag körde inga axelpressar på 15 år. Funkar OK, men jag misstänker att man behöver axelpressar för bästa funktion och styrka i axelleden.

lillmesen
2014-04-13, 06:47
Drag till hakan.


Jag körde inga axelpressar på 15 år. Funkar OK, men jag misstänker att man behöver axelpressar för bästa funktion och styrka i axelleden.

Jag har hört detta på många håll, att pressar över huvudet är skadeförebyggande

lillmesen
2014-04-13, 06:47
Den får väl ordentligt med pisk i alla dragövningar?

ja och nej, det beror ju på ens utförande och mål.

Kvicksilver
2014-04-13, 07:56
Jag har hört detta på många håll, att pressar över huvudet är skadeförebyggande

Fast det betyder ju inte att man måste bli skadad för det. Skadad blir man oftast för att man utför en övning fel eller för tungt.

Det finns inte en enda övning på gymmet som man måste ha i sitt program.

pezrulezhaakon
2014-04-13, 08:06
Fast det betyder ju inte att man måste bli skadad för det. Skadad blir man oftast för att man utför en övning fel eller för tungt.

Det finns inte en enda övning på gymmet som man måste ha i sitt program.

Träning över huvudet är mycket fördelaktigt för cuffen.

lillmesen
2014-04-13, 09:12
Fast det betyder ju inte att man måste bli skadad för det. Skadad blir man oftast för att man utför en övning fel eller för tungt.

Det finns inte en enda övning på gymmet som man måste ha i sitt program.

Dock är många övningar man gör mer eller mindre osäkra och lättare att göra fel i än andra. Tex är ju bänkpressen, hur många har inte skadat axlarna (kuffarna) genom att bänka idiotiskt? Axelpressar däremot är skonsammare för kuffarna och bygger dessutom upp dem som Pez skrev ovan.

Sheogorath
2014-04-13, 09:19
Har man bra anlag för axlar kanske man inte behöver köra dem alls om vi snackar estetisk. Men vill man träna axlar och kan köra sidolyft så är det en utmärkt övning. Jag föredrar den framför drag till hakan och ser inte att DTH har några fördelar som sidolyften saknar.

Man kanske vill köra specifika övningar för baksidan eftersom sidolyft tränar den delen dåligt. Där är ju sedvanliga omvända flyes och höga roddar de bästa valen.

Det man missar om man utesluter pressar över huvudet är värdefull träning av serratus anterior, men om man kan köra uppåtlutande pressar för bröst kommer man ge serratus bra träning därigenom. Alltså: utesluter man OHP, se till att åtminstone köra lutande bänk, lutande hantelpressar, lutande flyes eller dylikt någon eller några gånger i veckan.

Acosta
2014-04-13, 09:20
Träning över huvudet är mycket fördelaktigt för cuffen.
Gillar inte pressar över huvudet men kör rotatorcuffar via utåtrotationer. Borde jag köra militärpress eller liknande ändå tycker du?

Wormzie
2014-04-13, 10:20
Stående axelpress med hantlar visade mest neuromuskulär aktivitet av deltsen vid jämförelse med stående/sittande skivstång och sittande med hantlar. Det var dock övningen där man hade lägst 1RM. Har själv problem med axlarna och det som verkar funka bra för dom (smärta, funktion.. inte hypertrofi) är just nu lutande hantelpress, stående axelpress med hantlar och rotatorcuffträning. Låga vikter/höga reps. Mitt råd är att försöka ordna axlarna snarare än att jobba runt besvären därmed inte sagt att man måste utföra pressar över huvudet.. vet man att det är dom som ställer till det kanske det är bäst att utesluta.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2013/07000/Effects_of_Body_Position_and_Loading_Modality_on.1 0.aspx

sockerfar
2014-04-13, 10:43
Har man bra anlag för axlar kanske man inte behöver köra dem alls om vi snackar estetisk. Men vill man träna axlar och kan köra sidolyft så är det en utmärkt övning. Jag föredrar den framför drag till hakan och ser inte att DTH har några fördelar som sidolyften saknar.

Man kanske vill köra specifika övningar för baksidan eftersom sidolyft tränar den delen dåligt. Där är ju sedvanliga omvända flyes och höga roddar de bästa valen.

Det man missar om man utesluter pressar över huvudet är värdefull träning av serratus anterior, men om man kan köra uppåtlutande pressar för bröst kommer man ge serratus bra träning därigenom. Alltså: utesluter man OHP, se till att åtminstone köra lutande bänk, lutande hantelpressar, lutande flyes eller dylikt någon eller några gånger i veckan.

Kör du sidolyften direkt ifrån höften och rakt upp, eller mer som Arne Persson visar (sök på Arne Persson side lateral)

Sheogorath
2014-04-13, 10:50
Kör du sidolyften direkt ifrån höften och rakt upp, eller mer som Arne Persson visar (sök på Arne Persson side lateral)

Som Arne, ungefär. Börjar med hantlarna framför kroppen, armbågen mycket lätt böjd, lyfter med armbågen något högre än handen och bicepsmuskeln hela tiden pekandes framåt (toppläge) eller inåt (bottenläge), men aldrig uppåt (då främre delta tar över).

sockerfar
2014-04-13, 11:13
Som Arne, ungefär. Börjar med hantlarna framför kroppen, armbågen mycket lätt böjd, lyfter med armbågen något högre än handen och bicepsmuskeln hela tiden pekandes framåt (toppläge) eller inåt (bottenläge), men aldrig uppåt (då främre delta tar över).

Lillfingret högst upp och 90 grader i toppläget?

AngoraIHS
2014-04-13, 11:16
Det finns inte en enda övning på gymmet som man måste ha i sitt program.

Jo, bänkpress :smash:

http://zyzzcentral.ru/photo/360-95-1/33_chestbrah.jpg

Bryggan
2014-04-13, 11:20
Lillfingret högst upp och 90 grader i toppläget?90 grader? 90 grader överarm/torso då menar du hoppas jag? Vissa kör 90 grader på armbågsleden och det ser inte så effektivt ut.

Armbågen något högre än handryggen är mer effektivt än att hålla "lillfingret högst". Jag har sett med egna ögon de som kan hålla lillfingret högst upp och Ändå hålla näven över armbågen = mer arbete på främre delta.

whuddafuks
2014-04-13, 11:33
Stående axelpress med hantlar visade mest neuromuskulär aktivitet av deltsen vid jämförelse med stående/sittande skivstång och sittande med hantlar. Det var dock övningen där man hade lägst 1RM. Har själv problem med axlarna och det som verkar funka bra för dom (smärta, funktion.. inte hypertrofi) är just nu lutande hantelpress, stående axelpress med hantlar och rotatorcuffträning. Låga vikter/höga reps. Mitt råd är att försöka ordna axlarna snarare än att jobba runt besvären därmed inte sagt att man måste utföra pressar över huvudet.. vet man att det är dom som ställer till det kanske det är bäst att utesluta.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2013/07000/Effects_of_Body_Position_and_Loading_Modality_on.1 0.aspx

Då borde man väl göra det istället för att skita i pressar över huvud, trots att de ger problem? Det bör väl i de absolut flesta fall bero på någon typ av obalans vid axel/skulderpartiet som ger personen problem vid denna typ av press.

Sheogorath
2014-04-13, 11:54
Lillfingret högst upp och 90 grader i toppläget?

Vart lillfingret pekar spelar i sig ingen roll. Det är rotationen på överarmen som avgör. Men många tycker det är lättast att tänka "lillfingret högst" eftersom rätt rotation på överarmen oftast kommer naturligt då, så länge man håller armbågen över, eller i linje med handen. Men eftersom jag vet vad jag är ute efter behöver jag inga sådana tanketrix. Överarmen ska inte vara utåtroterad, helt enkelt. Jag går strax under 90° mellan torso och armbåge.

sockerfar
2014-04-13, 12:51
Vart lillfingret pekar spelar i sig ingen roll. Det är rotationen på överarmen som avgör. Men många tycker det är lättast att tänka "lillfingret högst" eftersom rätt rotation på överarmen oftast kommer naturligt då, så länge man håller armbågen över, eller i linje med handen. Men eftersom jag vet vad jag är ute efter behöver jag inga sådana tanketrix. Överarmen ska inte vara utåtroterad, helt enkelt. Jag går strax under 90° mellan torso och armbåge.

Ska kolla mer på videos, tycker det kan vara svårt hur man ska "Tänka" liksom

lillmesen
2014-04-13, 13:56
Ska kolla mer på videos, tycker det kan vara svårt hur man ska "Tänka" liksom

försök att känna och titta istället då?

en tips som R. Gaspari lärde mig var att du ska tänka att du håller ett vattenglas i varje hand som du ska hälla ut vatten från
(jag läste det i en gammal B&K-tidning, ingen privatlektion alltså hehe)

pezrulezhaakon
2014-04-13, 15:45
Gillar inte pressar över huvudet men kör rotatorcuffar via utåtrotationer. Borde jag köra militärpress eller liknande ändå tycker du?

Du kan aldrig få effekterna av press över huvudet med endast utåt/inåtrotationer.
Att inte använda och belasta sin arbetsmöjlighet över huvudet är att inte träna komplett. Hellre anpassa belastningen och faktiskt köra pressar över huvudet än att inte göra det.