handdator

Visa fullständig version : Extremt störande grannar


o.z.z
2014-04-12, 21:46
Jag min fru och vårt barn på 6 månader flyttade in i en bostadsrätt för ca 1 år sedan. Grannarna under oss har gjort totalt kaos i princip varje helg. Hög musik, skrik, bankande på dörrar och väggar sent på kvällen/natten (ca kl19-02) Har gått ner och frågat trevligt om de kan dämpa volymen. Har varje gång fått spydiga svar som att de tex skiter i om de stör oss. Jag tycker det är ok att man har fest nån gång, men inte varje helg. Tänker först o främst på att mitt barn blir väckt. Har fått höra att det varit problem med just de grannarna förut (under 5års tid) innan vi flyttade in. Har pratat med styrelsen och påpekat alla problem. Vi blir hänvisade att skriva journal när de stör.

Räcker det verkligen som bevis att framföra till styrelsen? Har ni tips på vad man kan göra?

Gober
2014-04-12, 21:51
Jag min fru och vårt barn på 6 månader flyttade in i en bostadsrätt för ca 1 år sedan. Grannarna under oss har gjort totalt kaos i princip varje helg. Hög musik, skrik, bankande på dörrar och väggar sent på kvällen/natten (ca kl19-02) Har gått ner och frågat trevligt om de kan dämpa volymen. Har varje gång fått spydiga svar som att de tex skiter i om de stör oss. Jag tycker det är ok att man har fest nån gång, men inte varje helg. Tänker först o främst på att mitt barn blir väckt. Har fått höra att det varit problem med just de grannarna förut (under 5års tid) innan vi flyttade in. Har pratat med styrelsen och påpekat alla problem. Vi blir hänvisade att skriva journal när de stör.

Räcker det verkligen som bevis att framföra till styrelsen? Har ni tips på vad man kan göra?

Störningsjouren som kommer och mäter ljud?

filmjölk
2014-04-12, 21:52
"Slå dem på käften!" vill jag egentligen ge som råd, men gör inte det. Fem år har de hållt på utan att det hänt något skriver du, isf. blir mitt råd att fly problemet och flytta. Tyvärr.

Chrillee
2014-04-12, 21:53
Lider med dig, störande grannar är jobbigt. Lär vara svårare att få någon vräkt i en bostadsrätt än hyres rätt i alla fall. Hoppas ni blir av med packet.

o.z.z
2014-04-12, 22:08
Tyvärr så har vi ingen störningsjour. Hsb sa att man ska ringa till polisen. Känns lite extremt, men känns nästan som enda alternativet om det inte upphör.

Att flytta är inget alternativ just nu pga ekonomiska skäl, sen så har vi ju lagt ut mkt pengar på vår lägenhet. Känns inte alls rätt att vi ska fly pga någon som missköter sig. Dock så verkar det som att de vi köpte vår lägenhet flydde från problemet. De hade tydligen klagat väldigt mycket. Men om vi hade haft ekonomisk möjlighet att flytta,.så hade vi lätt gjort det. Känns jobbigt psykiskt att helgerna blir förstörda hela tiden.

Anton Fräs
2014-04-12, 22:21
Bara att ringa polisen, tveka inte en sekund.

mela
2014-04-12, 22:33
Om du får fler grannar och föreningen med dig så kan de bli vräkta:

"Uppsägning görs av styrelsen och är ganska noggrannt reglerad i lagen, bl a Bostadsrättslagen kap.7. Första steget är att lämna en skriftlig tillsägelse att störningarna omedelbart måste upphöra, samt att underrätta socialnämnden. Störningarna måste också dokumenteras under en längre tid, med klockslag och typ av störning, och måste kunna intygas av flera personer. Steg två är att lämna en skriftlig uppsägning, samt meddela socialnämnden om uppsägningen. Steg 3 (?) är att den uppsagde kan överklaga till hyresnämnden, och där är det viktigt att verkligen kunna bevisa störningarna.
Viktigt är att allt går rätt till och sker på ett formellt korrekt sätt, och formulerat på rätt sätt. Kontakta jurist eller annan erfaren handläggare om ni saknar erforderlig kunskap." - Källa (http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/uppsagning-vrakning/)



Kolla här (http://www.hsb.se/dalarna/bergsmannen/boendeinfo/1-24955?select=1.24955) också.

o.z.z
2014-04-12, 22:33
Ja tyvärr så får det nog bli så. Funderar fortfarande på hur man ska kunna lägga upp en bra bevisning för styrelsen. Filma med mobilen i sin lgh tycker jag inte riktigt funkar. Svårt att avgöra var allt oväsen kommer ifrån.Tips?

o.z.z
2014-04-12, 22:40
Jag tror inte de andra grannarna hör lika mycket oväsen eftersom våra rum ligger precis jämte deras där de gör oväsen. Dvs inga andra grannar har rum som angränsar till de störande grannarna. Toaletter, trapphus mm mellan lägenheterna. Vi har oturen att bo precis där allting hörs som mest från de störande grannarna. Frågan är om man ska väcka nån från styrelsen varje gång de håller på och be personen komma in till vår lägenhet för att lyssna.

Hövdingen
2014-04-12, 22:42
Ja tyvärr så får det nog bli så. Funderar fortfarande på hur man ska kunna lägga upp en bra bevisning för styrelsen. Filma med mobilen i sin lgh tycker jag inte riktigt funkar. Svårt att avgöra var allt oväsen kommer ifrån.Tips?

Sätt på kameran i lägenheten, öppna dörren och gå mot lägenheten där oväsendet kommer ifrån och zoma in namnet på dörren. Det finns säkert massor med grannar som också kan intyga var ljudet kommer ifrån. Det är ju inte direkt raketforskning.

o.z.z
2014-04-12, 22:47
Nu har jag precis fått reda på att vår brf funderar på att införa störningsjour. Får verkligen hoppas på att det blir så. Men tills dess får det bli att försöka filma på nått sätt.

Asdf
2014-04-12, 22:47
Acceptera du bor i sverige! :)

Baskagge
2014-04-12, 22:56
Ett alternativ är att gå till motangrepp för grannarna sover väl också någon gång. Man får analysera deras arbetstider. Eventuellt kan det få dem att fatta.
Jag hörde om någon som hade en telefonkatalog som han drog i väggen allt han orkade några gånger efter att grannen fört oväsen. Annars kan man ta en bräda mot golv/vägg och köra slagborr mot den. Ett annat alternativ är tryckluftstuta i brevinkastet, bara att tejpa fast knappen så den låter hela tiden.


http://www.ultimatesafety.com.au/wp-content/uploads/2012/10/AIR-HORN-10033.jpg

o.z.z
2014-04-12, 23:11
Man kan ju bli sugen på att vara högljudd vid tidpunkter då de tex ligger och sover. Men vi vill inte sjunka till deras nivå, man har ju sin familj att tänka på. Vill hellre samla bevis och sen kunna presentera alla bevis och säga nått i stil med "hej, ni har stört oss ett bra tag nu, vi kommer få er vräkta pga ni brutit mot paragraf 7 i brottsbalken"

alphahanen2
2014-04-13, 00:31
Man kan ju bli sugen på att vara högljudd vid tidpunkter då de tex ligger och sover. Men vi vill inte sjunka till deras nivå, man har ju sin familj att tänka på. Vill hellre samla bevis och sen kunna presentera alla bevis och säga nått i stil med "hej, ni har stört oss ett bra tag nu, vi kommer få er vräkta pga ni brutit mot paragraf 7 i brottsbalken"

Lägg ner.

o.z.z
2014-04-13, 08:39
Knappast

David Brent
2014-04-13, 09:05
Att prata med dem när de stör och spela in samtalet kan ju ge bevisning, framför allt om de upprepar att "de skiter i om de stör dig".

Sniggel
2014-04-13, 09:15
Sätt på kameran i lägenheten, öppna dörren och gå mot lägenheten där oväsendet kommer ifrån och zoma in namnet på dörren. Det finns säkert massor med grannar som också kan intyga var ljudet kommer ifrån. Det är ju inte direkt raketforskning.

+1. De har ju dessutom fått klagomål tidigare. Börja dokumentera.

o.z.z
2014-04-13, 13:27
Vi för journal över störningarna. Ska även föreslå att någon från styrelsen kommer till vår lägenhet och lyssnar när det är högljutt.

Angel
2014-04-13, 14:09
Styrelsen måste hjälpa er där. Ge dem skriftliga varningar osv innan de kan vräkas.

Sohlsken
2014-04-13, 14:27
Något annat jag föreslår att du gör är att spela in när du går ned och ber dem sänka volymen/dämpa sig, och då få videobevis på vilken lägenhet du har knackat på hos. Du behöver kanske inte filma dem när de öppnar dörren, bara lägg mobilen i fickan så att det hörs att de säger åt dig att sköta ditt, eller vad de än säger.

Det ger ju ett bra underlag för var ljudet kommer ifrån, samt den respons ni har fått när ni artigt har framfört klagomålen hos grannarna.

Sparven från Minsk
2014-04-13, 14:48
Något annat jag föreslår att du gör är att spela in när du går ned och ber dem sänka volymen/dämpa sig, och då få videobevis på vilken lägenhet du har knackat på hos. Du behöver kanske inte filma dem när de öppnar dörren, bara lägg mobilen i fickan så att det hörs att de säger åt dig att sköta ditt, eller vad de än säger.

Det ger ju ett bra underlag för var ljudet kommer ifrån, samt den respons ni har fått när ni artigt har framfört klagomålen hos grannarna.

+1 på den

Önskar dig lycka till, är själv extremt ljuskänslig. Hade jag haft det problem som du nu brottas med, hade jag nog psykat loss ordentligt på dem!

Oljeblixten
2014-04-13, 16:51
Polaren hade problem med en granne som hade fest flera dagar i veckan vilket sabbade hans nattsömn totalt. Han drog på stereon helt maxad när han gick till jobbet och de lagom hade somnat.

Omogen men effektivt! :cool:

Olegh
2014-04-13, 16:56
Polaren hade problem med en granne som hade fest flera dagar i veckan vilket sabbade hans nattsömn totalt. Han drog på stereon helt maxad när han gick till jobbet och de lagom hade somnat.

Omogen men effektivt! :cool:

Har man mer än en granne så är det kanske en smart taktik att bli vräkt själv eller skaffa sig ovänner. Du säger omoget, jag säger korkat.

Oljeblixten
2014-04-13, 16:58
Har man mer än en granne så är det kanske en smart taktik att bli vräkt själv eller skaffa sig ovänner. Du säger omoget, jag säger korkat.

Funkade för honom, inga klagomål osv då han bara hade en granne mot sin vägg och alla i huset förutom denne jobbade på dagarna.

Xerxex
2014-04-13, 17:00
Testa ljudisolera först, se om det räcker. Annars är det bara föra bok och tala med grannarna. Ni kan ju alltid tala med dem störiga och säga hur det ligger till, att skärper de sig inte kommer ni med stöd av styrelsen och övriga grannar att i värsta fall få er vräkta, men att det vore hemskt om et behövde gå så långt

Fartman
2014-04-13, 17:05
Har du prövat gå dit hyfsat tidigt dagen efter och se om dom är lika dryga då?

DarcyGrahn
2014-04-13, 18:20
+1 på den

Önskar dig lycka till, är själv extremt ljuskänslig. Hade jag haft det problem som du nu brottas med, hade jag nog psykat loss ordentligt på dem!

Jag är också riktigt ljuskänslig. Så riktigt störande när mina grannar lyser in i min lägenhet sent på kvällarna *gah!*

o.z.z
2014-04-13, 18:30
Styrelsen sa själva att det varit problem med denna granne under 5års tid. Och jag misstänker att de som bodde här förut flyttade just pga inget hände när de klagade. Så jag tror styrelsen är ganska passiv i just denna fråga. De har tydligen pratat med den störande grannen flertalet gånger innan vi flytta in. Trots detta har inget hänt.

Vi har pratat med grannarna flertalet gånger, men de total ignorerar att de stör oss.

Vad gör man om styrelsen inte gör något åt problemet?

David Brent
2014-04-13, 18:38
Styrelsen sa själva att det varit problem med denna granne under 5års tid. Och jag misstänker att de som bodde här förut flyttade just pga inget hände när de klagade. Så jag tror styrelsen är ganska passiv i just denna fråga. De har tydligen pratat med den störande grannen flertalet gånger innan vi flytta in. Trots detta har inget hänt.

Vi har pratat med grannarna flertalet gånger, men de total ignorerar att de stör oss.

Vad gör man om styrelsen inte gör något åt problemet?
Byter ut styrelsen. Det är knappast till gagn för föreningen att störande grannar får hållas.

o.z.z
2014-04-13, 18:45
Byter ut styrelsen. Det är knappast till gagn för föreningen att störande grannar får hållas.
Vilka är det som utser stytelsen och granskar att de gör som de ska?

Latissimus Dorsi
2014-04-13, 18:58
Banka på dörren, när de öppnar så springer du in utan att säga ett ord och drar en krabba samtidigt som du vrålar som en galning. Du har varit reggad sen 2005, så antar att du är muskulös nog för att det ska fungera.

Skämt åsido, polisen. För det verkar hopplöst annars då ingenting annat biter.

Tolkia
2014-04-13, 18:59
Vilka är det som utser styrelsen och granskar att de gör som de ska?
Föreningen (d.v.s. du och övriga som bor i föreningen). Vilka som skall ingå i styrelsen beslutas på årsmötet.

mini
2014-04-13, 19:28
Vilka är det som utser stytelsen och granskar att de gör som de ska?

Hur vet man inte detta när man köper bostadsrätt?

Baskagge
2014-04-13, 19:50
Banka på dörren, när de öppnar så springer du in utan att säga ett ord och drar en krabba samtidigt som du vrålar som en galning. Du har varit reggad sen 2005, så antar att du är muskulös nog för att det ska fungera.

Skämt åsido, polisen. För det verkar hopplöst annars då ingenting annat biter.

Eller något i den här stilen?

http://www.youtube.com/watch?v=qo3aGdA73_o

BigSpawn
2014-04-13, 20:34
När vi bodde i en bostadsrätt i Gävle för en massa år sen så hade vi en granne som jobbade borta mån-tor och sen var det tokparty till sent på nätterna(klockan 3). Folk började ledsna och styrelsen börja ta tag i det, från vad jag minns så skulle det vara lättare att kicka nån från en bostadsrätt än en hyresrätt. Hur som helst spårade en fest ur totalt en kväll och slutade med att ett gäng poliser stormade lägenheten då två stycken blev knivhuggen av en kille som flippat ur.

Dagen efter så hade han fest igen som inget hade hänt, men tror han förstod att han var på väg att bli vräkt för han flyttade självmant strax därpå


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

o.z.z
2014-04-13, 20:57
Nu har styrelsen sagt att de ska prata med grannen så de inser allvaret i hela situationen.

o.z.z
2014-04-13, 21:04
Eller något i den här stilen?

http://www.youtube.com/watch?v=qo3aGdA73_o
Hahahaha man blir ju sugen

Banka på dörren, när de öppnar så springer du in utan att säga ett ord och drar en krabba samtidigt som du vrålar som en galning. Du har varit reggad sen 2005, så antar att du är muskulös nog för att det ska fungera.

Skämt åsido, polisen. För det verkar hopplöst annars då ingenting annat biter.
Jag är inte lika biffig längre tyvärr :-S. Men yes om det fortsätter så är polisen enda lösningen.

R Scarpa27
2014-04-13, 21:10
jag hör varje kväll min grannes nya kille skrika när han kollar på sport....... jaaaaa......nejjjjjjjj.........käääämmmmmmmppppppa aaaaaaaa.....svordomar.

och hör även en gubbe som nyser dygnet runt :/

R Scarpa27
2014-04-13, 21:12
Hahahaha man blir ju sugen


Jag är inte lika biffig längre tyvärr :-S. Men yes om det fortsätter så är polisen enda lösningen.

att få respekt och uppmärksamhet kräver inga muskler.

o.z.z
2014-04-13, 21:29
jag hör varje kväll min grannes nya kille skrika när han kollar på sport....... jaaaaa......nejjjjjjjj.........käääämmmmmmmppppppa aaaaaaaa.....svordomar.

och hör även en gubbe som nyser dygnet runt :/

Tunna väggar? Eller nyser han extremt högt?

XXXL
2014-04-13, 21:35
ZfFNVh6CpWs

o.z.z
2014-04-13, 21:48
ZfFNVh6CpWs

Haha perfekt störa grannen låt

kaffekopp
2014-04-13, 23:12
När jag och mina vänner var knappa tonåringar kasta vi ner en burk öppnad surströmming i en lärares brevinkast, något sånt med en välformulerad lapp varje gång dom har partajj? Ingen vill festa i en lägenhet som luktar röv :) sen lubbar du upp till din lägenhet innan dom märker vem det är, the Perfect crime!

kaer
2014-04-14, 08:38
Jag hade ringt polisen varenda gång.
Ifall det händer hela tiden och man dessutom får spydiga svar då är det nästa steg, och inget konstigt med det.

Fest någon gång ibland får man ju räkna med.

Minimjölk
2014-04-14, 09:21
Jobbig sits, men trägen vinner.

Jag tycker absolut inte du skall sänka dig till deras nivå då det troligtvis kommer försämra chanserna till förbättring. Med tanke på att du flertalet gånger varit nere och försökt prata med dem och bara fått spydiga svar så undrar jag när/hur du har framfört budskapet. Om du kommer ner och vänligt förkunnar situationen i nära anslutning av en vild fest och förklarar problemet att det är väldigt lyhört och vilka konsekvenser det får för er snarare än att man skäller ut dem efter noter och ber dem dra brukar vara en bra approach.

Ljud är väldigt svårt att dämpa och det är inte säkert att de är så högljudda men att ljudet ändå hörs tydligt i er lägenhet och då ffa et tav rummen? Vilken typ av ljud är det som hörs, bara basljud eller även tal och röster? Basljud är mer eller mindra omöjliga att få bort i er lgh men de kanske skulle kunna flytta sub etc. (om de är villiga att samarbeta dvs). Om ni har tunna väggar och golv finns det däremot en del att göra i ert rum för att få ned ljud som ligger högre upp i frekvens.

Nu verkar dessa personerna vara väldigt oansvariga och du bör nog fundera både en och två gånger hur du skall gå tillväga för att inte eskalera situationen, Surströmming etc, är såklart rätt tevligt för stunden men lär nog orsaka ett jävla liv. :)

med tanke på att det tyvärr bara är ni som störs så ser ju situationen ännu jobbigre ut, om ni kunde gått ihop flera grannar och rapporterat samma sak hade ni ju haft ett tydligare case. Hur som helst skall bostadsrättsföreningen ha klara direktiv vad som gäller för att få bo där, störnivå är ett av dessa områden.

Lycka till!

Mental
2014-04-14, 09:37
jag hör varje kväll min grannes nya kille skrika när han kollar på sport....... jaaaaa......nejjjjjjjj.........käääämmmmmmmppppppa aaaaaaaa.....svordomar.



Han kanske är förstoppad? Ha lite medlidande med honom!

Sniggel
2014-04-14, 10:09
Funkade för honom, inga klagomål osv då han bara hade en granne mot sin vägg och alla i huset förutom denne jobbade på dagarna.

Alla kan vinna på lotto.

o.z.z
2014-04-14, 14:03
Jobbig sits, men trägen vinner.

Jag tycker absolut inte du skall sänka dig till deras nivå då det troligtvis kommer försämra chanserna till förbättring. Med tanke på att du flertalet gånger varit nere och försökt prata med dem och bara fått spydiga svar så undrar jag när/hur du har framfört budskapet. Om du kommer ner och vänligt förkunnar situationen i nära anslutning av en vild fest och förklarar problemet att det är väldigt lyhört och vilka konsekvenser det får för er snarare än att man skäller ut dem efter noter och ber dem dra brukar vara en bra approach.

Ljud är väldigt svårt att dämpa och det är inte säkert att de är så högljudda men att ljudet ändå hörs tydligt i er lägenhet och då ffa et tav rummen? Vilken typ av ljud är det som hörs, bara basljud eller även tal och röster? Basljud är mer eller mindra omöjliga att få bort i er lgh men de kanske skulle kunna flytta sub etc. (om de är villiga att samarbeta dvs). Om ni har tunna väggar och golv finns det däremot en del att göra i ert rum för att få ned ljud som ligger högre upp i frekvens.

Nu verkar dessa personerna vara väldigt oansvariga och du bör nog fundera både en och två gånger hur du skall gå tillväga för att inte eskalera situationen, Surströmming etc, är såklart rätt tevligt för stunden men lär nog orsaka ett jävla liv. :)

med tanke på att det tyvärr bara är ni som störs så ser ju situationen ännu jobbigre ut, om ni kunde gått ihop flera grannar och rapporterat samma sak hade ni ju haft ett tydligare case. Hur som helst skall bostadsrättsföreningen ha klara direktiv vad som gäller för att få bo där, störnivå är ett av dessa områden.

Lycka till!

Sjunka till deras nivå och störa tillbaka är inget alternativ, vi går den rättsliga vägen. Vi har lungt och sansat bett de sänka volymen trots att de bara gett spydiga och otrevliga svar tillbaka. Har som sagt varit strul med de grannarna en längre tid innan vi flyttade in, tom styrelsen har sagt att de blev otrevligt bemötta när de varit och pratat med grannen pga störningar innan vi flyttade in. Så detta har som sagt hänt under lång tid.

milax
2014-04-14, 14:45
Finns en intressant tråd på faktiskt om det mostatta problemet. En person som har en klagande granne. Här står lite om vilka regler som gäller och så, kan vara värt att kolla på kanske?

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=25556&hilit=isolera

Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.

o.z.z
2014-04-14, 18:44
Finns en intressant tråd på faktiskt om det mostatta problemet. En person som har en klagande granne. Här står lite om vilka regler som gäller och så, kan vara värt att kolla på kanske?

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=25556&hilit=isolera

Det där med att knacka på och komma överens om en ljudnivå har vi gått ner och gjort. Det höll i 30min, sen var det fullt ös igen. Personen ifråga ignorerar bara.

o.z.z
2014-04-16, 18:33
Ska bli väldigt intressant nu inför långhelgen samt sommaren då de brukar jävlas mest, o se om de fattat budskapet från styrelsen. Ordföranden sa att de kan förlora sitt besittningskydd om de fortsätter.

o.z.z
2014-08-05, 01:23
Bump...Jaha då var det dags igen för våra idiotgrannar att hålla oss vakna. Blev lite lugnare efterat ordföranden snackat med grannarna. Men nu har det börjat, fest skrik bankande hela sommaren. Vi ringde och gjorde en polisanmälan, men de sa att det antagligen inte kommer hända något, och att det antagligen inte kommer någon patrull. Och man förstår ju att de har viktigare saker för sig.

Att en person i ett helt område kan förstöra så mkt. Och nu ska man upp om 4 timmar och jobba...kul!

Röda Björnen
2014-08-05, 02:03
Bump...Jaha då var det dags igen för våra idiotgrannar att hålla oss vakna. Blev lite lugnare efterat ordföranden snackat med grannarna. Men nu har det börjat, fest skrik bankande hela sommaren. Vi ringde och gjorde en polisanmälan, men de sa att det antagligen inte kommer hända något, och att det antagligen inte kommer någon patrull. Och man förstår ju att de har viktigare saker för sig.

Att en person i ett helt område kan förstöra så mkt. Och nu ska man upp om 4 timmar och jobba...kul!

112 och säg att det låter som ett lägenhetsbråk!

påven
2014-08-05, 04:49
Gå in och slå sönder stereon?

Raschmus
2014-08-05, 06:19
Gå ner och prata med snubben när han är spiknykter, gärna bakfull och sårbar. Var övertydlig

Tricklew
2014-08-05, 06:20
Detta har pågått i snart 6 månader och ni får ingen hjälp, det är dags att allvarligt fundera på hur du kan vara ett rötägg tillbaka på ett listigt sätt. Ibland så hamnar snälla personer sist, och i ett fall som detta, då du är den enda drabbade grannen är det sannolikt ett sådant fall.

o.z.z
2014-08-05, 07:05
112 och säg att det låter som ett lägenhetsbråk!

Det ska jag absolut göra nästa gång. Kanske de iaf funderar på att skicka en patrull.

o.z.z
2014-08-05, 07:10
Detta har pågått i snart 6 månader och ni får ingen hjälp, det är dags att allvarligt fundera på hur du kan vara ett rötägg tillbaka på ett listigt sätt. Ibland så hamnar snälla personer sist, och i ett fall som detta, då du är den enda drabbade grannen är det sannolikt ett sådant fall.

Totalt har det pågått i ca 1.5år, vi var mer tolleranta i början. Men efter så lång tid så klarar vi inte mer, man vill ju inte ens bo kvar längre.

Vi vill gå den rättsliga vägen, inte sjunka till deras nivå. Men visst man blir ju sugen när de visar noll respekt att folk måste upp tidigt till jobbet.

Vi ska kontakta ordföranden senare o se vad han säger.

Är det något annat vi kan göra rättsligt för att få ett slut på det här?

o.z.z
2014-08-05, 07:12
Gå ner och prata med snubben när han är spiknykter, gärna bakfull och sårbar. Var övertydlig
Vi har gjort det ett flertal gånger, varje gång har vi fått spydiga kommentarer och dörren igensmälld i ansiktet.

Alexton
2014-08-05, 07:17
Det är styrelsens ansvar att se till att de som inte följer deras stadgar kontrolleras och rapporteras. Bor själv i HSB så fick det förklarat för mig. Om de stör varje helg och gjort det länge är det faktiskt tillräckligt för att få folk vräkta.
Det har hänt där jag bor när det var en white trash familj som störde varje helg långt in på natten.

Gör inte styrelsen något är det faktiskt grund på att få den utbytt då den inte klarar av att följa sina egna stadgar. Det är inte ett goodwill updrad där reglerna flyter lite utan ett arbete.

Om du ringer HSB så har de jurister som kan förklara exakt vad som gäller.

Morrris
2014-08-05, 07:24
Låter som han bor i BRF, krångligare då tyvärr.

Finns det inte någon Miljö- och hälsoskyddsnämnd eller liknande som du kan kontakta? Dessutom finns det väl någon föreningar som BRF i sin tur är medlemmar i.

Alexton
2014-08-05, 07:35
Faktum kvarstår att om föreningen inte klarar av att följa sina egna stadgar så är det själv att få den granskad.

Och som sagt, hör av dig till HSB och hör med deras jurister för det är precis detta de ska kunna hjälpa med. Jag bor i blandad förening med hyresrätter och bostadsrätter, det har inte varit problem när folk har spelat hög volym och festat. Samma stadgar gäller för alla medlemmar. Dessa stadgar godkänner du när du köper/hyr av HSB föreningen.

o.z.z
2014-08-05, 07:45
Det är styrelsens ansvar att se till att de som inte följer deras stadgar kontrolleras och rapporteras. Bor själv i HSB så fick det förklarat för mig. Om de stör varje helg och gjort det länge är det faktiskt tillräckligt för att få folk vräkta.
Det har hänt där jag bor när det var en white trash familj som störde varje helg långt in på natten.

Gör inte styrelsen något är det faktiskt grund på att få den utbytt då den inte klarar av att följa sina egna stadgar. Det är inte ett goodwill updrad där reglerna flyter lite utan ett arbete.

Om du ringer HSB så har de jurister som kan förklara exakt vad som gäller.

Vår ordförande nämde för oss atr de kan bli vräkta om de stör regelbundet. Detta pågick tydligen flera år innan vi flyttade in enligt ordföranden. De som bodde i vår lgh hade också klagat mkt på grannarna. Misstänker att det var en bidragande orsak till att de flyttade.

Så man undrar ju om styrelsen verkligen kommer göra något när det pågått så länge.

Vi har pratat med hsbs jurister, de säger att man ska prata med ordföranden.

TIMPA
2014-08-05, 07:47
Spela in / dokumentera varje gång dom lever fan, presentera konkret bevis, god chans att dom ryker efter ett par veckor om det fortgår.

Lägg din telefon i fickan när du går ner o pratar med honom, tryck på record, får du med på "band" om han är spydig och inte vill kommunicera : )

o.z.z
2014-08-05, 07:56
Spela in / dokumentera varje gång dom lever fan, presentera konkret bevis, god chans att dom ryker efter ett par veckor om det fortgår.

Lägg din telefon i fickan när du går ner o pratar med honom, tryck på record, får du med på "band" om han är spydig och inte vill kommunicera : )

Vi för journal, där vi skriver ner datum, tid mm när de stör.

Problemet är att det är svårt att tex spela in hur mkt det låter. Tyvärr spelade jag inte in medmobilen när jag var o snackadw med grannen.

TIMPA
2014-08-05, 08:13
Vi för journal, där vi skriver ner datum, tid mm när de stör.

Problemet är att det är svårt att tex spela in hur mkt det låter. Tyvärr spelade jag inte in medmobilen när jag var o snackadw med grannen.

Du kan alltid pröva..? Spela in med mobilen, blir det alldeles för låg volym men det ändå hörs kan du väl importera filen i datorn och dra upp volymen lite ; )

Alexton
2014-08-05, 08:20
Vår ordförande nämde för oss atr de kan bli vräkta om de stör regelbundet. Detta pågick tydligen flera år innan vi flyttade in enligt ordföranden. De som bodde i vår lgh hade också klagat mkt på grannarna. Misstänker att det var en bidragande orsak till att de flyttade.

Så man undrar ju om styrelsen verkligen kommer göra något när det pågått så länge.

Vi har pratat med hsbs jurister, de säger att man ska prata med ordföranden.

Det borde vara tillräckligt. Att få 2 av 7 dagar förstörda varje vecka är mycket.
Saknar ni störningsjour så är det ett val av föreningen men då måste de se till att reglerna upprätthålls själva, annars är det helt poänglöst att med en förening utanför ekonomiska biten.

Något som är viktigt att ha är en tid som det ska vara lugnt på. Exempelvis 22 vardagar och 23 helger. Föreningen jag bor i införde det för något år sedan för att kunna logga de som fester långt in på natten varje helg.

Om ordförande inte gör något åt situationen så är det HSB som ni ska prata med. De vill säkert bolla det vidare men det ska man skita i. Där jag bor är det 3 prickar sen blir du vräkt och det fungerar hur bra som helst och utan problem.

Du borde verkligen ta upp allt detta på nästa föreningsstämma.

"Styrelsen är skyldig att utreda klagomål på störningar. Om det visar sig att det rör sig om en oacceptabel störning ska föreningens styrelse skicka en uppmaning om rättelse till den som stör. Vidtar inte styrelsen åtgärder för att få slut på störningarna kan den som störs ha rätt till nedsättning av årsavgiften. Det är under förutsättning att det rör sig om oacceptabla störningar och föreningen inte fullgjort sina skyldigheter"

o.z.z
2014-08-05, 08:43
Det borde vara tillräckligt. Att få 2 av 7 dagar förstörda varje vecka är mycket.
Saknar ni störningsjour så är det ett val av föreningen men då måste de se till att reglerna upprätthålls själva, annars är det helt poänglöst att med en förening utanför ekonomiska biten.

Något som är viktigt att ha är en tid som det ska vara lugnt på. Exempelvis 22 vardagar och 23 helger. Föreningen jag bor i införde det för något år sedan för att kunna logga de som fester långt in på natten varje helg.

Om ordförande inte gör något åt situationen så är det HSB som ni ska prata med. De vill säkert bolla det vidare men det ska man skita i. Där jag bor är det 3 prickar sen blir du vräkt och det fungerar hur bra som helst och utan problem.

Du borde verkligen ta upp allt detta på nästa föreningsstämma.

"Styrelsen är skyldig att utreda klagomål på störningar. Om det visar sig att det rör sig om en oacceptabel störning ska föreningens styrelse skicka en uppmaning om rättelse till den som stör. Vidtar inte styrelsen åtgärder för att få slut på störningarna kan den som störs ha rätt till nedsättning av årsavgiften. Det är under förutsättning att det rör sig om oacceptabla störningar och föreningen inte fullgjort sina skyldigheter"

Yes vi saknar störningsjour, ordf nämde att de kanske borde införa detta pga störningarna. Jag tycker också stt man borde ha vissa angivna tider då det ska vara tyst som du nämner. Nu är det liksom vilda western.

Ska även nämna till ordf att de är välkomna tilk oss när grannarna stör. Så de verkligen inser vilka störningar som pågår.

Pirko
2014-08-05, 08:44
Ditt problem är inte längre den störande grannen under dig, utan ordförande i eran förening. Hen måste ta till sig och förstå allvaret. Man kan inte ha hand om en förening där det under så här lång tid missgynnar boende som dig och att det får din familj att må dåligt och inte vilja bo kvar. Då har hen misslyckats med sin position fullständigt.

Du måste säga till för sista gången nu. Ordförande får ge ut en SISTA varning, som faktiskt är exakt det. Sköter sig inte personen under dig från och med nu, så ryker han.

Raschmus
2014-08-05, 08:55
Vi har gjort det ett flertal gånger, varje gång har vi fått spydiga kommentarer och dörren igensmälld i ansiktet.

Klappa till fanskapet.

Alternativt bete dig som ett svin. Bajsa i brevlådan om han har en, annars kissa i brevinkastet. Gå in i en 12 årings kropp med grov diagnos adhd. Skriv insändare i hans namn där du förespråkar djursex. Om han är en så otrevlig typ och du inte kan med att hantera det med våld eller löfte om våld så hade jag betett mig som en grisig barnrumpa.

Lycka till!

o.z.z
2014-08-05, 09:10
Klappa till fanskapet.

Alternativt bete dig som ett svin. Bajsa i brevlådan om han har en, annars kissa i brevinkastet. Gå in i en 12 årings kropp med grov diagnos adhd. Skriv insändare i hans namn där du förespråkar djursex. Om han är en så otrevlig typ och du inte kan med att hantera det med våld eller löfte om våld så hade jag betett mig som en grisig barnrumpa.

Lycka till!

Haha, man blir ju sugen. Tyvärr så tror jag detta bara skulle trigga grannen att jävlas mer. Eftersom personen verkar ligga på en 12årings nivå.

o.z.z
2014-08-05, 09:12
Ditt problem är inte längre den störande grannen under dig, utan ordförande i eran förening. Hen måste ta till sig och förstå allvaret. Man kan inte ha hand om en förening där det under så här lång tid missgynnar boende som dig och att det får din familj att må dåligt och inte vilja bo kvar. Då har hen misslyckats med sin position fullständigt.

Du måste säga till för sista gången nu. Ordförande får ge ut en SISTA varning, som faktiskt är exakt det. Sköter sig inte personen under dig från och med nu, så ryker han.

Ja exakt, känns lite som ordf inte riktigt har ork att ta tag i situationen. Eftersom det pågått i flera år.

Exdiaq
2014-08-05, 09:32
Jag beundrar ditt tålamod. En annan hade vänt sig till alternativa organisationer långt tidigare och fått dem att hjälpa till. Småsaker brukar lösas rätt snabbt då.

Tomten
2014-08-05, 10:13
Ja tyvärr så får det nog bli så. Funderar fortfarande på hur man ska kunna lägga upp en bra bevisning för styrelsen. Filma med mobilen i sin lgh tycker jag inte riktigt funkar. Svårt att avgöra var allt oväsen kommer ifrån.Tips?

Kanske lite dyrt, men den gör jobbet

http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/ljudmatare-decibelmatare/datalogger-for-ljudvolym-p48297

o.z.z
2014-08-05, 11:34
Jag beundrar ditt tålamod. En annan hade vänt sig till alternativa organisationer långt tidigare och fått dem att hjälpa till. Småsaker brukar lösas rätt snabbt då.

Tålamodet är slut, men som sagt vill vi gå den rättsliga vägen. Får se nu vad ordf säger när vi snackar med honom.

delta_mats
2014-08-05, 12:00
Låter som att ni inte är tillräckligt tydliga och förbannade när ni pratar med ordförande. Ta tag i saken någon gång.

o.z.z
2014-08-05, 12:04
Låter som att ni inte är tillräckligt tydliga och förbannade när ni pratar med ordförande. Ta tag i saken någon gång.

Jo vi har varit väldigt tydliga med att det inte är en hållbar situation. Pronlemet kan ju vara att han är konflikträdd eller nått. Men då ska man ju inte vara ordf direkt. Han nämde att grannen varit väldigt otrevlig mot honom då han påpekat att de stör.

delta_mats
2014-08-05, 12:11
Det är ingen ursäkt. Kräv att grannen ska vräkas och kräv svar på hur/när styrelsen ska lösa problemet. Dags att agera nu, att prata med grannen fungerar inte.

Ulvamal
2014-08-05, 12:19
Kommunicera skriftligen med styrelsen/ordförande. Dvs skicka mail eller brev. Vid behov anlita advokat för kommunikationen med styrelsen.

Det är viktigt att minnas att även om det är grannen som stör dig så är det defacto föreningen som är din motpart här; föreningen i sin tur är det som har problemet med den störande. Sätt press på dem.

timoat
2014-08-05, 12:22
Har du spelat in när grannarna har fest, och spelat in är ni ber dom sänka ect? Gör det typ 10 gånger, så har ni bevis också.

o.z.z
2014-08-05, 12:39
Kommunicera skriftligen med styrelsen/ordförande. Dvs skicka mail eller brev. Vid behov anlita advokat för kommunikationen med styrelsen.

Det är viktigt att minnas att även om det är grannen som stör dig så är det defacto föreningen som är din motpart här; föreningen i sin tur är det som har problemet med den störande. Sätt press på dem.

Vi har dokumenterat kommunikationen med styrelsen. Om det inte blir någon lösning så är det nog advokat som gäller ja. Vilket vi inte har råd med, om man nu inte får det via sin hemförsäkring?

ARMSTARK
2014-08-05, 12:41
Man får faktiskt stå ut med en del oljud som granne. Om några år kommer era grannar störa sig på era högljudda barn. Ge och ta.
Jag hade en granne som hade dundrande fester, inte bara på helgerna. Jag tyckte att så länge man inte bryr sig så mycket så stör det inte, vilket det inte heller gjorde. Man har ju varit ung själv.

o.z.z
2014-08-05, 12:42
Har du spelat in när grannarna har fest, och spelat in är ni ber dom sänka ect? Gör det typ 10 gånger, så har ni bevis också.

Jag har försökt spela in i vår lgh med mobil, men det är väldigt svårt. Behövs nog mer avancerad utrustning.

Kom på i efterhand att jag skulle spelat in när jag gick o bad de sänka.

o.z.z
2014-08-05, 12:44
Man får faktiskt stå ut med en del oljud som granne. Om några år kommer era grannar störa sig på era högljudda barn. Ge och ta.
Jag hade en granne som hade dundrande fester, inte bara på helgerna. Jag tyckte att så länge man inte bryr sig så mycket så stör det inte, vilket det inte heller gjorde. Man har ju varit ung själv.

Javisst, men vissa har ett jobb att gå till på en vardag. Då vill man inte hållas vaken halva natten.

ARMSTARK
2014-08-05, 12:54
Javisst, men vissa har ett jobb att gå till på en vardag. Då vill man inte hållas vaken halva natten.

Ja, där kanske jag är lyckligt lottad då jag kan sova ändå. Förmodligen en kombination av djup sömn och lite förmåga att "stäng av öronen".

filmjölk
2014-08-05, 13:18
Ni har sagt till både vederbörande och legat på värden, det har gått månader utan att inget har hänt. Som jag ser det finns bara två alternativ.

a) Flytta

b) mörda grannen

Den typen av människa grannen är svarar inte bra på en manlig käftsmäll och pondus, han kanske blir rädd för stunden men det förändrar ingenting annat än att han kommer att känna sig kränkt och hata dig. Att känna sig kränkt för en sådan typ av människa innebär att han "får" och måste hämnas 30ggr värre.

Så pondus och propp är helt poänglöst, isf måste du mörda honom för att det skall ha effekt.

Men att mördas är ju olagligt så då återstår enbart alt a).

FLYTTA

o.z.z
2014-08-05, 13:32
Ja flytta till radhus/villa är vår plan när vi har råd.

Raschmus
2014-08-05, 13:38
Ni har sagt till både vederbörande och legat på värden, det har gått månader utan att inget har hänt. Som jag ser det finns bara två alternativ.

a) Flytta

b) mörda grannen

Den typen av människa grannen är svarar inte bra på en manlig käftsmäll och pondus, han kanske blir rädd för stunden men det förändrar ingenting annat än att han kommer att känna sig kränkt och hata dig. Att känna sig kränkt för en sådan typ av människa innebär att han "får" och måste hämnas 30ggr värre.

Så pondus och propp är helt poänglöst, isf måste du mörda honom för att det skall ha effekt.

Men att mördas är ju olagligt så då återstår enbart alt a).

FLYTTA

Fel. En lavett med hundögon resulterar i hämnd. Våld i överkant resulterar i rädsla. Nu finns där ju ingen sund människa på jorden som gillar våld (varken i under- eller överkant) men i ett läge som detta är det effektivt och kanske nödvändigt om man skall få ro i nuvarande bostad.

Eftersom våld är obehagligt och otrevligt på alla vis så är det givetvis sista utvägen. Bättre är om du varje dag ringer på och ger honom en puss på munnen. Borde vara obehagligt nog att sluta. Alternativt kissa och bajsa i brevlådan som tidigare nämnt.

o.z.z
2014-08-05, 13:49
Många som är inne på bajs o kiss spåret :)

Red Apple
2014-08-05, 13:54
Jag har en farbror som hade samma problem. Efter att ha knackat på ett flertal gånger och bett dem lägga ner utan något resultat så dök han upp i dörren med ett basebollträd och en rottweiler på 60kg. Hunden skulle inte göra en fluga förnär, men det visste ju inte grannarna och det visade sig vara rätt effektivt.

Minimjölk
2014-08-05, 13:58
Jag tycker du skall ta upp med ordföranden/föreningen att du vill ha tillgång till riktig mätutrustning för bevisföring. Med tanke på situationen borde de kunna bekosta detta.
Att du själv spelar in på din telefon kommer inte hålla då du ju lätt kan förvanska informationen.

Alternativet är att du får ett direkt-nummer till honom och ringer dit honom nästa gång grannen stör mitt i natten. Det är föreningen som skall agera nu och inte du men du måste vara tydlig och saklig.

o.z.z
2014-08-05, 14:28
Har direkt nr till ordf, ringde en gång kl2 på natten utan svar. Men ska föreslå att han kommer till vår lgh nästa gång de stör.

Zorgus
2014-08-05, 15:51
Låter som att ni inte är tillräckligt tydliga och förbannade när ni pratar med ordförande. Ta tag i saken någon gång.

+1

Alltså, om TS inte förstått det ännu är styrelsen enligt lag skyldig att ta itu med problemet. Det går ju liksom inte bara sitta och vänta på att den ska få tummen ur röven. En formell anmälan till miljöförvaltningen samt en polisanmälan med kopior till styrelsen samt ett meddelande till dem att jurister komma anlitas är en bra början. Hårt mot hårt är det enda som gäller, lagligt förstås.

cero
2014-08-05, 17:22
Folk är på tok för trevliga och mesiga i sådana situationer. I och med att de redan har bett dig att dra åt helvete (i princip), så är det bara att ta till med hårdhandskarna. Gå ned och säg att du ringer myndigheter om det inte upphör.

o.z.z
2014-08-05, 18:07
Nu har vi pratat med ordf, han är på semester och ska ta tag i det nästa vecka. Suck!

o.z.z
2014-08-07, 19:45
Nu blev det fest igen mitt i veckan, alltså 2 sömnlösa nätter på rak. Ordf kontaktade den berörde ang störningen. Hur många uppmaningar ska det egentligen behövas? Innan de får nån typ av formell varning.

timoat
2014-08-07, 20:01
Spela in!

Vad säger de andra granarna förresten? <kan du inte knacka på hos dem och så kan ni alla gå ut tillsammans och be dem hålla käften? Eller ring snuten varenda gång de har fest. VARENDA GÅNG.

Alexton
2014-08-07, 20:19
Nu blev det fest igen mitt i veckan, alltså 2 sömnlösa nätter på rak. Ordf kontaktade den berörde ang störningen. Hur många uppmaningar ska det egentligen behövas? Innan de får nån typ av formell varning.

Oftast ska de få en formell varning direkt om de låter för högt på en vardag. Sen hur många sådana varningar det krävs för att vräkas är upp till föreningen. Det brukar vara 3-5 stycken.

Om det inte finns något som upprätthåller reglerna kan du ju själv börja göra vafan du vill egentligen. Dundra thunderdome 06:00 i trappen eller något.

Viktor_Balck
2014-08-07, 20:22
Sjukt drygt med störande grannar, hade min beskärda del då jag pluggade och var nära att sparka in en dörr vid tillfälle. Kanske inte det smartaste men ligger man och hålls vaken av en bas dunkandes så byggs ilskan upp. Hursomhelst så verkar föreningen vara riktiga sopor som inte utfärdar en varning till personen, vad är det för mesar?

Du bör göra en entré som Arnold när du kliver in till honom.

8gW5JhTbDD0

supercharge
2014-08-07, 20:35
Vill du ta den juridiska vägen finns det egentligen bara ett sätt, och det är att skicka skiten vidare. Allting som grannen gör mot dig gör du mot föreningen. Varje minsta skitgrej så springer klagar du hos föreningen, gärna flera gånger varje dag. Grannen trakasserar dig och du skickar det vidare genom att trakassera dem med klagomål. Det är det enda sättet att få någonting att hända, helst ska du få med andra grannar på att göra likadant. De ska inte ha en lugn stund i styrelsen.

Då kommer det börja hända saker, tro mig. Som TS säkert har märkt händer absolut ingenting om man är lite beskedlig och snäll. Man måste vara påstridig och jävlig som fan för att folk med sådana här uppdrag ska lyfta på sina feta arslen och göra någonting - för det är någonting de allra helst vill slippa. Du måste bli jobbigare för dem än att låta bli att agera.

o.z.z
2014-08-07, 21:44
Vill du ta den juridiska vägen finns det egentligen bara ett sätt, och det är att skicka skiten vidare. Allting som grannen gör mot dig gör du mot föreningen. Varje minsta skitgrej så springer klagar du hos föreningen, gärna flera gånger varje dag. Grannen trakasserar dig och du skickar det vidare genom att trakassera dem med klagomål. Det är det enda sättet att få någonting att hända, helst ska du få med andra grannar på att göra likadant. De ska inte ha en lugn stund i styrelsen.

Då kommer det börja hända saker, tro mig. Som TS säkert har märkt händer absolut ingenting om man är lite beskedlig och snäll. Man måste vara påstridig och jävlig som fan för att folk med sådana här uppdrag ska lyfta på sina feta arslen och göra någonting - för det är någonting de allra helst vill slippa. Du måste bli jobbigare för dem än att låta bli att agera.

Det är dennna taktik vi kör på nu, vi meddelar allt direkt till ordf dagen efter störningarna.

Det sjuka är att föreningen har haft problem med de under många år. Så man förstår ju att grannarna skiter fullständigt i alla tillsägelser.

o.z.z
2014-08-07, 22:00
Sjukt drygt med störande grannar, hade min beskärda del då jag pluggade och var nära att sparka in en dörr vid tillfälle. Kanske inte det smartaste men ligger man och hålls vaken av en bas dunkandes så byggs ilskan upp. Hursomhelst så verkar föreningen vara riktiga sopor som inte utfärdar en varning till personen, vad är det för mesar?

Du bör göra en entré som Arnold när du kliver in till honom.

8gW5JhTbDD0

Ja det är fan terror, behöva lyssna på idioter plus att man inte får någon sömn.

o.z.z
2014-08-07, 22:03
Oftast ska de få en formell varning direkt om de låter för högt på en vardag. Sen hur många sådana varningar det krävs för att vräkas är upp till föreningen. Det brukar vara 3-5 stycken.

Om det inte finns något som upprätthåller reglerna kan du ju själv börja göra vafan du vill egentligen. Dundra thunderdome 06:00 i trappen eller något.

Måste kolla upp det där med varningarna. Att ordf bara säger till muntligt har absolut inte hjälpt.

svenbanan
2014-08-07, 23:00
Säg till ordföranden att ni överväger att prata med advokat eftersom föreningen uppenbarligen inte gjort något trots att ni informerat om störningar vid ett flertal tillfällen under lång tid. Dvs att ni överväger nån form av rättslig åtgärd mot föreningen som inte verkar sköta sina åtaganden (eftersom de tillåter en person hålla på under flera års tid).

Fråga även ordföranden om han är klar över reglerna som gäller för störande grannar. Dvs om han har koll på hur styrelsen förväntas agera och hur de ska bete sig för att vräka någon. Jag tror han bara är en lallare som inte orkat kolla upp detta, och bara hoppas på att grannen eran ska skärpa sig. Han kommer ju uppenbarligen inte skärpa sig, så om inte ordföranden vet hur de ska gå vidare kommer inget att hända.

Som någon skrev högre upp. Det är med föreningen ni har en beef. Föreningen har i sin tur en beef med grannen.

Oxe
2014-08-07, 23:35
Det är dennna taktik vi kör på nu, vi meddelar allt direkt till ordf dagen efter störningarna.

Det sjuka är att föreningen har haft problem med de under många år. Så man förstår ju att grannarna skiter fullständigt i alla tillsägelser.

Det här kanske inte är rätt men jag hade börjat ringa ordförande direkt när det sker (hade påpekat att jag kommer börja ringa dig direkt när det händer så du själv kan får bevittna det hela). Denna verkar ju vara lite flat, ifall du ringer vid stör tillfället blir han ju personligt involverad. Då blir det ju så att grannen stör honom.

Sen är väl det aldrig bra att göra sig osams med ordförande men iaf

Red Apple
2014-08-07, 23:39
Sätt ner foten för i helvete.

timoat
2014-08-08, 08:09
Ja, vad är det för människor liksom? Är de farliga? Socialklass 3? Studenter?

o.z.z
2014-08-08, 09:02
Ja, vad är det för människor liksom? Är de farliga? Socialklass 3? Studenter?

Under 30, antagligen arbetslös, tendens till hotfull ja.

r1kkie
2014-08-08, 09:08
Knacka på gå in å klipp av strömsladden till stereon, sen på vägen ut lägger du en 100 på byrån så han kan köpa en ny. ;)

Hade varit sjukt kul.

timoat
2014-08-08, 09:19
Har du pratat med de andra grannarna? Vad säger de?

Minimjölk
2014-08-08, 09:42
Om jag förstod det rätt så är han enda grannen som har omedelbar närhet till den störande grannen men om de nu väsnas så mycket så borde ju andra grannar märkt något med?

Just med tanka på att det är basljud så färdas det med rätt förutsättningar rätt långt i stommen i huset. tyvärr för TS så kan det faktiskt också vara så att grannen spelar rätt lågt men att huset är lyhört och basen äter sig in i TSs lägenhet.

Tycker dock det är jävligt märkligt beteende av grannen, jag menar, om någon återkommande kommer och påpekar att man stör deras nattsömn borde man väl vara villig att tillsammans försöka lösa problemet?

TIMPA
2014-08-08, 10:02
Gå ner och säg till honom att du kommer se till att han åker ut inom kort om problemet inte upphör snarast, se vad han har för svar... kanske blir ursinnig vem vet eller så blir han återhållsam.

o.z.z
2014-08-08, 10:15
Om jag förstod det rätt så är han enda grannen som har omedelbar närhet till den störande grannen men om de nu väsnas så mycket så borde ju andra grannar märkt något med?

Just med tanka på att det är basljud så färdas det med rätt förutsättningar rätt långt i stommen i huset. tyvärr för TS så kan det faktiskt också vara så att grannen spelar rätt lågt men att huset är lyhört och basen äter sig in i TSs lägenhet.

Tycker dock det är jävligt märkligt beteende av grannen, jag menar, om någon återkommande kommer och påpekar att man stör deras nattsömn borde man väl vara villig att tillsammans försöka lösa problemet?

Ja man kan säga att det är vi som har omedelbar närhet till grannen. Personen i fråga har uttryckt att de inte bryr sig om det låter mycket, så vi har gett upp att lösa något gemensamt.

Spiffy
2014-08-08, 10:17
Håller med svenbanan och Oxe.

Säg till ordförande att i fortsättningen kommer du att ringa till honom direkt varje gång det händer tills problemet är löst. Stänger han av telefonen så går du bort och bankar på dörren.

o.z.z
2014-08-08, 11:35
Håller med svenbanan och Oxe.

Säg till ordförande att i fortsättningen kommer du att ringa till honom direkt varje gång det händer tills problemet är löst. Stänger han av telefonen så går du bort och bankar på dörren.

Japp detta kommer göras, plus polisen direkt. Vilket antagligen kommer inträffa snart.

o.z.z
2014-08-08, 11:45
Gå ner och säg till honom att du kommer se till att han åker ut inom kort om problemet inte upphör snarast, se vad han har för svar... kanske blir ursinnig vem vet eller så blir han återhållsam.

Ordf har tydligen nämt detta för grannen. Men eftersom det pågått i flera år så tror jag knappast de är oroliga.

Chrillee
2014-08-08, 11:48
Jag har alltid tänkt att vad skönt det ska bli att flytta till bostadsrätt när man har cashen och slippa allt avskum. Men ekvationen att folk har råd att köpa bostadsrätt = Vettigt folk är inte alltid sann. Synd att det är så lätta att låna pengar idag, behöver väl knappt ha jobb.

Kanske bättre att satsa på hus direkt...

o.z.z
2014-08-08, 12:09
Jag har alltid tänkt att vad skönt det ska bli att flytta till bostadsrätt när man har cashen och slippa allt avskum. Men ekvationen att folk har råd att köpa bostadsrätt = Vettigt folk är inte alltid sann. Synd att det är så lätta att låna pengar idag, behöver väl knappt ha jobb.

Kanske bättre att satsa på hus direkt...

Rötägg finns överallt tyvärr, bästa är väl att köpa något som inte ligger nära andra grannar antar jag. Eller göra en nogran kontroll hur grannarna är innan köp. Ångrar grymt mkt att vi köpte denna bostadsrätt.

Mental
2014-08-08, 12:37
Jag har alltid tänkt att vad skönt det ska bli att flytta till bostadsrätt när man har cashen och slippa allt avskum. Men ekvationen att folk har råd att köpa bostadsrätt = Vettigt folk är inte alltid sann. Synd att det är så lätta att låna pengar idag, behöver väl knappt ha jobb.

Kanske bättre att satsa på hus direkt...

Jag köpte bostadsrätt direkt efter värnplikten 2001. Rikigt skönt.

Men vilket muppskaft som helst med en anständig inkomst kan ju låna och köpa bostadsrätt, så det är ju inga garantier för något. Dessutom har du en stor hög onsutna ungdomar med täta föräldrar som fixar bostadsrätter, framförallt på universitetsorterna.

watertouch
2014-08-08, 13:19
Rötägg finns överallt tyvärr, bästa är väl att köpa något som inte ligger nära andra grannar antar jag. Eller göra en nogran kontroll hur grannarna är innan köp. Ångrar grymt mkt att vi köpte denna bostadsrätt.

Bor du i sthlm? jag är bekant med en "enforcer", som har empati störningar. Mot betalning så kan han nog åka och ringa på, efter det så slutar dem nog.

Andromeda
2014-08-08, 14:41
Det här kanske inte är rätt men jag hade börjat ringa ordförande direkt när det sker (hade påpekat att jag kommer börja ringa dig direkt när det händer så du själv kan får bevittna det hela). Denna verkar ju vara lite flat, ifall du ringer vid stör tillfället blir han ju personligt involverad. Då blir det ju så att grannen stör honom.

Sen är väl det aldrig bra att göra sig osams med ordförande men iaf

Kan ju även bli så att ordföranden anser att ozzy stör honom om det känns lättare än att gå på den störande grannen. Kolla upp om grannen är släkt med någon i styrelsen. Det verkar ju jäkligt skumt att inget händer.

Media?

o.z.z
2014-08-08, 15:16
Kan ju även bli så att ordföranden anser att ozzy stör honom om det känns lättare än att gå på den störande grannen. Kolla upp om grannen är släkt med någon i styrelsen. Det verkar ju jäkligt skumt att inget händer.

Media?

Tror inte de är släkt, jo ordf tycker säkert det är jobbift. Men enligt lag så är det deras uppgift att lösa denna typ av problem.

o.z.z
2014-08-09, 17:41
Nu har skadegörelse på våra ägodelar påbörjats också.

Jacke00
2014-08-09, 18:19
Nu har skadegörelse på våra ägodelar påbörjats också.

Vad har hänt nu då?

o.z.z
2014-08-09, 18:23
Vad har hänt nu då?

Skadegörelse efter klagomål ang störningar. Detta är helt sjukt. Börjar kännas hotfullt.

supercharge
2014-08-09, 18:29
Skadegörelse efter klagomål ang störningar. Detta är helt sjukt. Börjar kännas hotfullt.

Koppla in en advokat som någon sa. Det kostar en slant förstås, men då får du professionell hjälp, och bara faktumet att du tar det hela till en juridisk nivå kan ju sätta ytterligare press på bråkstaken, och kanske i synnerhet ordföranden.

o.z.z
2014-08-09, 18:33
Koppla in en advokat som någon sa. Det kostar en slant förstås, men då får du professionell hjälp, och bara faktumet att du tar det hela till en juridisk nivå kan ju sätta ytterligare press på bråkstaken, och kanske i synnerhet ordföranden.

Borde man ju kunna få via sin hemförsäkring?

delta_mats
2014-08-09, 18:33
Skadegörelse efter klagomål ang störningar. Detta är helt sjukt. Börjar kännas hotfullt.

Polisanmäl såklart.

o.z.z
2014-08-09, 18:38
Polisanmäl såklart.

Gjort 2 på en vecka nu

InteTjockMen
2014-08-09, 19:43
Du får ursäkta mig, men Du låter som en riktigt feg och svag människa. Att få dom vräkta och att ge dom en omgång kommer ha samma konsekvenser. Antingen bankar du sönder deras dörr och tar saken i egna händer, eller så terroriserar du Ordf 24/7, bokstavligen. Ring 10-20 gånger om dagen, spela in meddelanden, skriv lappar, knacka dörr, gör hens liv till ett helvete.

Din historia får mig att tänka på min kompis, vi kan kalla honom Ted. Teds granne hade en väldigt aggressiv katt som gjorde ljud, bajsade/kissade/la hårbollar i trapphuset och rev grannarna. Ted försökte kommunicera med dens ägare men möttes med hot, spydiga kommentarer som tex ''Katter måste få vara katter, du får nog flytta!''. Dom andra grannarna hade ingen ork att göra något, som dom så Svenskt beskrev.

Det pågick ett par månader och en dag rev katten Ted i ögat så han nästan blev blind. Han vart nu ursinnig och krävde att grannen skulle göra sig av med katten. Grannarna menade att det var Teds fel att han blev riven. Ted mördare katten ett par dagar senare och satt upp huvudet på grannerns cykelstyre. Grannarna anmälde honom men det las ner eftersom det inte fanns bevis nog.

Att du på fullaste allvar låter det gå såhär långt är en skam, inte minst sagt för dig och din fru, utan ditt barn. Vad för fadersfigur är du egentligen? Se dig själv i spegeln och ta en beslut.

/Patrik.

o.z.z
2014-08-09, 20:23
Du får ursäkta mig, men Du låter som en riktigt feg och svag människa. Att få dom vräkta och att ge dom en omgång kommer ha samma konsekvenser. Antingen bankar du sönder deras dörr och tar saken i egna händer, eller så terroriserar du Ordf 24/7, bokstavligen. Ring 10-20 gånger om dagen, spela in meddelanden, skriv lappar, knacka dörr, gör hens liv till ett helvete.

Din historia får mig att tänka på min kompis, vi kan kalla honom Ted. Teds granne hade en väldigt aggressiv katt som gjorde ljud, bajsade/kissade/la hårbollar i trapphuset och rev grannarna. Ted försökte kommunicera med dens ägare men möttes med hot, spydiga kommentarer som tex ''Katter måste få vara katter, du får nog flytta!''. Dom andra grannarna hade ingen ork att göra något, som dom så Svenskt beskrev.

Det pågick ett par månader och en dag rev katten Ted i ögat så han nästan blev blind. Han vart nu ursinnig och krävde att grannen skulle göra sig av med katten. Grannarna menade att det var Teds fel att han blev riven. Ted mördare katten ett par dagar senare och satt upp huvudet på grannerns cykelstyre. Grannarna anmälde honom men det las ner eftersom det inte fanns bevis nog.

Att du på fullaste allvar låter det gå såhär långt är en skam, inte minst sagt för dig och din fru, utan ditt barn. Vad för fadersfigur är du egentligen? Se dig själv i spegeln och ta en beslut.

/Patrik.

Jag försöker hålla mig lugn och sansad. Att ge en chans för kräket att ha rätten på sin sida tänker jag inte låta hända. Visst blir man provocerad som fan. Vi kontaktar ordf o polis när något inträffar.

Jag förstår att många skulle ta till våld vid en sån här situation. Men det kanske är just det personen strävar efter.

delta_mats
2014-08-09, 20:39
Folk i tråden förstår inte att trådskaparen kanske inte är den personen som kan eller vill bråka, medan grannen kanske är precis en sån människa.

För övrigt är det väl föreningen som borde göra en polisanmälan.

Agitator
2014-08-09, 20:45
Jag försöker hålla mig lugn och sansad. Att ge en chans för kräket att ha rätten på sin sida tänker jag inte låta hända. Visst blir man provocerad som fan. Vi kontaktar ordf o polis när något inträffar.

Jag förstår att många skulle ta till våld vid en sån här situation. Men det kanske är just det personen strävar efter.

Alltså är du seriös?

över ett år med dessa problem. Varje vecka/månad.

FFS, fråga ordföranden rakt ut hur ni ska få medlemmen vräkt och vad som krävs enligt stadgar. Annars begär styrelsemöte omgående och begär att få ordföranden utbytt.

Sedan förstår jag inte heller varför du inte personligen knatar över till ordförande varje gång de väsnas, och ringer på deras dörr. Så ordförande störs av en direktanmälan samt andra i huset.

Ställ dig och håll ringklockan intryckt hos ordförande tills han öppnar kl 02 eller någon annan granne kommer och klagar på att du står i deras trapphus och ringer på dörren.

Se till att styrelsen aktiverar sig i problemet, sluta upp med det här daltandet och ta tag i saken ordentligt.

Personligen hade jag begärt av styrelsen att direkt plocka fram allt rörande grannen som stört och bett dem använda det som underlag för att avhysning och tvångsförsäljning av deras lägenhet.

Ok att man råkar väsnas någon gång per år. Men upprepande varje månad, ffs. Fram med bollarna!



Ifall ordföranden inte är hemma vid aktuella störningstillfälle, då hade jag tagit det retroaktivt när han väl är hemma istället och knatat över kl 03 och ringt och påpekat att du vill göra en anmälan omgående.

Ifall han anser att det är olägligt att rapportera saker på obkväm tid så är det bara nicka instämmande och säga att det kan vara störande helt klart. Sedan fortsätta med det tills ordförande blivit utbytt eller grannen blivit vräkt.

InteTjockMen
2014-08-09, 20:51
Jag försöker hålla mig lugn och sansad. Att ge en chans för kräket att ha rätten på sin sida tänker jag inte låta hända. Visst blir man provocerad som fan. Vi kontaktar ordf o polis när något inträffar.

Jag förstår att många skulle ta till våld vid en sån här situation. Men det kanske är just det personen strävar efter.

Uppenbarligen har inte det du gjort funkat. Du vet exakt hur konflikträdda vi är i Sverige. Du måste göra något radikalt, jag förslår att du terroriserar Ordf 24/7 tills något händer. Spela in ALLA SAMTAL du har med ALLA och förbered dig på att grannarna kommer att ge igen när dom väl blir vräkta.

o.z.z
2014-08-09, 21:12
Uppenbarligen har inte det du gjort funkat. Du vet exakt hur konflikträdda vi är i Sverige. Du måste göra något radikalt, jag förslår att du terroriserar Ordf 24/7 tills något händer. Spela in ALLA SAMTAL du har med ALLA och förbered dig på att grannarna kommer att ge igen när dom väl blir vräkta.

Yes det är det jag gör...kontaktar ordf direkt.

o.z.z
2014-08-09, 21:16
Folk i tråden förstår inte att trådskaparen kanske inte är den personen som kan eller vill bråka, medan grannen kanske är precis en sån människa.

För övrigt är det väl föreningen som borde göra en polisanmälan.

Visst kan man, men som du nämner så är jag inte den typen som vill bråka. Jag tror detta skulle urarta ännu mer isf, eftersom den personen verkar vilja bråka.

o.z.z
2014-08-09, 21:18
Alltså är du seriös?

över ett år med dessa problem. Varje vecka/månad.

FFS, fråga ordföranden rakt ut hur ni ska få medlemmen vräkt och vad som krävs enligt stadgar. Annars begär styrelsemöte omgående och begär att få ordföranden utbytt.

Sedan förstår jag inte heller varför du inte personligen knatar över till ordförande varje gång de väsnas, och ringer på deras dörr. Så ordförande störs av en direktanmälan samt andra i huset.

Ställ dig och håll ringklockan intryckt hos ordförande tills han öppnar kl 02 eller någon annan granne kommer och klagar på att du står i deras trapphus och ringer på dörren.

Se till att styrelsen aktiverar sig i problemet, sluta upp med det här daltandet och ta tag i saken ordentligt.

Personligen hade jag begärt av styrelsen att direkt plocka fram allt rörande grannen som stört och bett dem använda det som underlag för att avhysning och tvångsförsäljning av deras lägenhet.

Ok att man råkar väsnas någon gång per år. Men upprepande varje månad, ffs. Fram med bollarna!



Ifall ordföranden inte är hemma vid aktuella störningstillfälle, då hade jag tagit det retroaktivt när han väl är hemma istället och knatat över kl 03 och ringt och påpekat att du vill göra en anmälan omgående.

Ifall han anser att det är olägligt att rapportera saker på obkväm tid så är det bara nicka instämmande och säga att det kan vara störande helt klart. Sedan fortsätta med det tills ordförande blivit utbytt eller grannen blivit vräkt.


Bra inlägg, ska framföra något liknande när vi ska ha möte med ordf.

InteTjockMen
2014-08-09, 21:26
Yes det är det jag gör...kontaktar ordf direkt.
Vadå ''direkt''? Du ska kontakta honom varje dag, hela tiden, även om din granne sover middag och det är knäpptyst. Om du ser till att göra Ordfs liv till ett helvete kommer han inte ha något val till att ta ställning.

Alexton
2014-08-09, 22:38
Jag blir så äcklad av er ordförande i föreningen. Vad fyller denna människa för funktion egentligen ? Om detta ting inte kan lösa de boendes problem så ska den inte vara ordförande så enkelt är det.
Om du har HSB kan du ansöka om nedsatt hyra pga problem på gården och att det påverkar din tillvaro.

Jag skulle ärligt talat jobba på att få personen avsatt alternativt söka tjänsten själv, maken till inkompetent ordförande får man leta efter. Man kan inte vara ordförande om man är konflikträdd så enkelt är det och att det gått över 1 år vittnar att personen har seriösa problem med sitt arbete.

Du måste ringa högre upp och berättada om det som händer. En person som stör gården ska max vara kvar 1 månad.

mrt4
2014-08-09, 23:35
Läs Bostadsrättslagen : www.bostadsrättslagen.se

Paragraf 18 femte stycket hänvisar sedan till 9e paragrafen.

Paragraf 18 5e stycket:

"5. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om
bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 §
vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten
upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter
de skyldigheter som enligt samma paragraf åligger en
bostadsrättshavare"


9e paragrafen:

När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han
eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör
tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin
användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara
sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han
eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som
föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.
Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa
åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för
enligt 12 § tredje stycket 2.




Kan ju vara något att sätta under näsan på ordeföranden?

Mvh Robin

svenbanan
2014-08-10, 00:14
Du glömde den rätt viktiga inledningen av paragraf 18, Kapitel 7 av Bostadsrättslagen. Dvs där det står att nyttjanderätten kan förverkas om de följande paragraferna är applicerbara.

18 § Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med
bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som
följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således
berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,

Läs Bostadsrättslagen : www.bostadsrättslagen.se

Paragraf 18 femte stycket hänvisar sedan till 9e paragrafen.

Paragraf 18 5e stycket:

"5. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om
bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 §
vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten
upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter
de skyldigheter som enligt samma paragraf åligger en
bostadsrättshavare"


9e paragrafen:

När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han
eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör
tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin
användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara
sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han
eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som
föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.
Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa
åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för
enligt 12 § tredje stycket 2.




Kan ju vara något att sätta under näsan på ordeföranden?

Mvh Robin

svenbanan
2014-08-10, 00:31
Dessutom kom inte slutklämmen i paragraf 9 med heller såg jag. Där det står vad föreingen ska göra vid störningar.

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han
eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör
tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin
användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara
sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han
eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som
föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.
Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa
åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för
enligt 12 § tredje stycket 2.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen

1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att
störningarna omedelbart upphör, och

2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta
socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om
störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp
bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är
särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka
att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i
lägenheten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
fastställer formulär till underrättelse som avses i andra
stycket 2. Lag (2004:390).

Här är även paragraf 19 och 20 (ur samma kapitel) som anger då besittningsrätten inte kan förverkas (enligt vad som står i början av paragraf 18):

19 § Nyttjanderätten är inte förverkad, om det som ligger bostadsrätts-
havaren till last är av ringa betydelse. Inte heller är nyttjanderätten
till en bostadslägenhet förverkad på grund av att en skyldighet som
avses i 18 § 7 inte fullgörs, om bostadsrättshavaren är en kommun eller
ett landsting och skyldigheten inte kan fullgöras av en kommun eller ett
landsting.

En skyldighet för bostadsrättshavaren att inneha anställning i ett visst
företag eller någon liknande skyldighet får inte läggas till grund för
förverkande. Lag (1992:505).

20 § Uppsägning på grund av förhållande som avses i 18 § 2, 3
eller 5-7 får ske om bostadsrättshavaren låter bli att efter
tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål.

Uppsägning på grund av förhållande som avses i 18 § 2 får dock,
om det är fråga om en bostadslägenhet, inte ske om
bostadsrättshavaren utan dröjsmål ansöker om tillstånd till
upplåtelsen och får ansökan beviljad.

Uppsägning på grund av störningar i boendet enligt 18 § 5 får,
om det är fråga om en bostadslägenhet, inte ske förrän
socialnämnden har underrättats enligt 9 § andra stycket 2.

Är det fråga om särskilt allvarliga störningar i boendet gäller
vad som sägs i 18 § 5 även om någon tillsägelse om rättelse
inte har skett. Vid sådana störningar får uppsägning som gäller
en bostadslägenhet ske utan föregående underrättelse till
socialnämnden. En kopia av uppsägningen skall dock skickas till
socialnämnden.

Fjärde stycket gäller inte om störningarna inträffat under tid
då lägenheten varit upplåten i andra hand på sätt som anges i
10 eller 11 §. Lag (2004:390).

Ser ju lovande ut om TS bara lyckas få styrelsen att faktiskt ta tag i saken. Att ställa sig och ringa på hos ordföranden mitt i natten bara för att det är då man blir störd tror jag är kontraproduktivt. Kanske kan det kännas bra för egot men jag tror det snarare gör att ordf kommer bli förbannat på TS än sugen på att hjälpa. Kanske kan det tom bli så att TS blir vräkt (bara för att TS blivit störd får han ju inte frikort för att störa andra) och inte "jobbiga grannen".

mrt4
2014-08-10, 00:32
Tack för rättelsen!

Mvh Robin

o.z.z
2014-08-10, 00:39
Nu är polisen på väg

Manta
2014-08-10, 00:48
Live cam, plz.

Agitator
2014-08-10, 00:55
Påtalar du om förstörelsen mot din egedom samtidigt när polisen nu är här?

5 års tid har den här grannen härjat. Se till att föreningen kastar ut personen i fråga!

en stor stark
2014-08-10, 01:01
Jag tycker synd om dig! Men stå på dig nu, sätt ner foten. Inte mot polisen då men ge dig inte ;). Berätta sen hur det har gått!

supercharge
2014-08-10, 01:04
TS det har ju postats lagtexter här som gör ganska klart vad som gäller juridiskt. Varför letar du inte fram dem i lagboken, stoppar under nästan på ordföranden och kräver att någonting ska göras?

Det måste ju också rimligtvis finnas någon paragraf om vad som händer om föreningen vägrar efterleva de regler som finns. Med tanke på den misär du verkar leva i och de summor du lagt ut på lägenheten är det knappast några pengar att tala om i sammanhanget att hitta något juridiskt ombud som kan sköta det där åt dig, om du nu inte klarar av (eller vill göra) det själv.

o.z.z
2014-08-10, 01:14
Påtalar du om förstörelsen mot din egedom samtidigt när polisen nu är här?

5 års tid har den här grannen härjat. Se till att föreningen kastar ut personen i fråga!

Ja självklart, väntar fortf.

Det har pågått längre, innan vi flyttade in också.

svenbanan
2014-08-10, 01:36
Var det du som ringde snuten eller var det styrelsen?

o.z.z
2014-08-10, 01:47
Polisen kommer inte, de tog bara en anmälan. Trots att vi sa att vi kände oss hotade. Fyfan vad nojjig man är nu, denna anmälan gälllde något allvarligare än en störande fest.

en stor stark
2014-08-10, 01:52
Alltså...

InteTjockMen
2014-08-10, 06:49
Vad exakt har du gjort gällande Ordf? Det här är ett litet problem om man är bestämd, dvs, man är villig att vrida armen lite så att säga. Det känns som om du väntar på att en konflikträdd svennebanan ska glida in i glänsande rustning. Att problemet redan fanns INNAN du flyttade in säger mer om folket runt omkring dina WT-grannar än WT-Grannarna.

Stå på dig, för ditt barns skull.

o.z.z
2014-08-10, 08:22
Vad exakt har du gjort gällande Ordf? Det här är ett litet problem om man är bestämd, dvs, man är villig att vrida armen lite så att säga. Det känns som om du väntar på att en konflikträdd svennebanan ska glida in i glänsande rustning. Att problemet redan fanns INNAN du flyttade in säger mer om folket runt omkring dina WT-grannar än WT-Grannarna.

Stå på dig, för ditt barns skull.

Ringt i princip varje dag, nu ska vi kontakta jurister ang att han är passiv. Och det är nu bekräftat att det klagades konstant utan att någonting hände. "man kände att inget hände när man klagade hos ordf"

oath5
2014-08-10, 22:39
Herregud! Lider med dig...Jag kanske inte ska störa mig så mycket på min grannes jävla subwoofer vid filmtittande när jag ser vad du får stå ut med :/

Agitator
2014-08-10, 23:05
I en bostad ska man faktiskt inte acceptera någon form av oönskat oljud.

Granne som ser film på 10k högtalare och surround? Ifall det är på kvällstid och ofta, klaga.

Ska man leka bioanläggning i sitt hem, så flyttar man till villa ellet använder hörlurar.

Fest hemma ellet stor samling på obekväm tid? Klaga. Sånt har man samlingslokaler till eller krogen.

Ifall inget av ovanstående inte stör en, fantastiskt. Klaga inte helt enkelt.

Kischen
2014-08-10, 23:05
Nästa kolozzeum-träff hemma hos TS, snart.

mini
2014-08-10, 23:35
I en bostad ska man faktiskt inte acceptera någon form av oönskat oljud.

Fast bor man i lägenhet kan man inte förvänta sig att aldrig höra grannarna även om man helst inte skulle vilja. En viss tolerans behövs, från alla parter.

Agitator
2014-08-11, 00:42
Fast bor man i lägenhet kan man inte förvänta sig att aldrig höra grannarna även om man helst inte skulle vilja. En viss tolerans behövs, från alla parter.

Vardagsljud är en sak.

Folk som har fester ofta, eller tycker att det är vettigt med bioanläggning hemma, svar nej.

Stör man ingen dock, eller ingen störs av det så är ju allt lugnt.

Men fest eller större sammankomster, sånt bör lämpligast skötas utanför boendet.

Allt annat är ofhysat.

svenbanan
2014-08-11, 01:00
Man får nog leva med att ens grannar kan tänka sig att ha fest nån gång ibland med lite högre ljudvolym. Då menar jag inte fylleslag med stereon på 11. Snarare typ kräftskiva och lite tjo och tjim eller att de har polare över som sitter och hinkar bira och kollar fotboll och kanske skriker "Jaaaaaa!" ifall det blir mål... Dvs att grannarna har ett liv helt enkelt.

Vad gäller hemmabio och stora högtalare med mer så får väl folk ha vad de vill. Men det finns ju vissa tider efter vilka det gäller att visa hänsyn och typ ställa ner allt sånt på låg volym och generellt ta det piano. Men klockan 14:00 på en lördag bör man väl få dra på lite hårdrock på rätt hög volym. Kanske inte så tallrikarna ramlar i golv två trappor upp, men lika högt som en slagborr i alla fall. Det får man ju använda på dagtid...

Viktor_Balck
2014-08-11, 09:19
Man får nog leva med att ens grannar kan tänka sig att ha fest nån gång ibland med lite högre ljudvolym. Då menar jag inte fylleslag med stereon på 11. Snarare typ kräftskiva och lite tjo och tjim eller att de har polare över som sitter och hinkar bira och kollar fotboll och kanske skriker "Jaaaaaa!" ifall det blir mål... Dvs att grannarna har ett liv helt enkelt.

Vad gäller hemmabio och stora högtalare med mer så får väl folk ha vad de vill. Men det finns ju vissa tider efter vilka det gäller att visa hänsyn och typ ställa ner allt sånt på låg volym och generellt ta det piano. Men klockan 14:00 på en lördag bör man väl få dra på lite hårdrock på rätt hög volym. Kanske inte så tallrikarna ramlar i golv två trappor upp, men lika högt som en slagborr i alla fall. Det får man ju använda på dagtid...

Vad får dig att tro att dina grannar vill höra din fattiga hårdrock? Självklart får man ha ett liv, men man bör även visa hänsyn till sina grannar.

watertouch
2014-08-11, 09:45
Vad får dig att tro att dina grannar vill höra din fattiga hårdrock? Självklart får man ha ett liv, men man bör även visa hänsyn till sina grannar.

Jo men dem flesta föreningar har att efter 22:00 ska man va tyst, fredagar är lite slappare, men visst det blir skitirreterande om grannen får för sig att börja spela trummor....

Viktor_Balck
2014-08-11, 10:01
Jo men dem flesta föreningar har att efter 22:00 ska man va tyst, fredagar är lite slappare, men visst det blir skitirreterande om grannen får för sig att börja spela trummor....

Ja, efter 22 ska det vara helt tyst brukar väl vara en tumregel, men att visa hänsyn till sina grannar gäller ju hela dygnet. Inte så kul att sitta och titta på tv om man hör en grannes bas dunka konstant även om klockan är 19:00.

Sen gäller det ju att acceptera att om man har en granne som har fest nångång då eller ibland spelar lite musik att acceptera det, men det måste vara rimligt.

Dr Nick
2014-08-13, 20:31
Någon utveckling?

o.z.z
2014-08-18, 16:45
Någon utveckling?
Möte denna vecka, sen får vi se.

o.z.z
2014-08-28, 19:43
Skulle tydligen bli en skriftlig varning nu.

R Scarpa27
2014-08-28, 19:50
tror du det hjälper? hur är grannens personlighet...lyssnar han eller giva a fuck åt allt?

hoppas det löser sig nu då iaf.

svenbanan
2014-08-28, 20:08
tror du det hjälper? hur är grannens personlighet...lyssnar han eller giva a fuck åt allt?

hoppas det löser sig nu då iaf.

Det lär ju hjälpa så till vida att grannen kommer ett steg närmare att bli vräkt ifall han inte skärper sig. Tidigare har han ju inte fått någon slags varning som egentligen spelat nån roll, av styrelsen.

Giva han a fuck åt allt så lär han ju få se sig om efter nytt boende. Då är ju TS problem ut världen (om inte nästa granne är lika hopplös). Skärper han sig är ju TS problem också ur världen.

Allt kommer vara blomsterängar och magiska enhörningar framöver. :)

Agitator
2014-08-28, 20:18
Ok, en skriftlig varning. Var noga med att dokumentera allt han kan tänkas göra samt ifall han börjar förstöra er egendom osv. Så måste ni uppföra polisanmälan med mera.

Se till att vara på nu och tappa inte fokuset när det här kukhuvudet misslyckas med att vara en del av samhället.

Hur många varningar tillåter styrelsen btw innan de själva accepterar vräkning?

o.z.z
2014-08-28, 21:13
tror du det hjälper? hur är grannens personlighet...lyssnar han eller giva a fuck åt allt?

hoppas det löser sig nu då iaf.

Det får tiden utvisa, men personen är "give a fuck åt allt". Så vi får se

o.z.z
2014-08-28, 21:27
Ok, en skriftlig varning. Var noga med att dokumentera allt han kan tänkas göra samt ifall han börjar förstöra er egendom osv. Så måste ni uppföra polisanmälan med mera.

Se till att vara på nu och tappa inte fokuset när det här kukhuvudet misslyckas med att vara en del av samhället.

Hur många varningar tillåter styrelsen btw innan de själva accepterar vräkning?

3 polisanmälningar gjorda, försöker dokumentera allt. Kan ju dock vara svårt att bevisa att en viss person har förstört vår egendom.

Jag vet inte hur många varningar som krävs för att bli vräkt. Ska kolla upp det.

Av det jag läst med andra som haft problem med störande grannar i brf, så verkar det väldigt sällan som folk blir vräkta/tvingas sälja.

Jo det gäller verkligen att stå på sig, ett sånt här kräk ska inte få vinna. Jag får dock en känsla av att denna person endast skulle fatta läget om sitsen var omvänd. Dvs han fick ett ännu värre "kräk" mot sig.

Raschmus
2014-09-24, 10:12
Hur går det?

o.z.z
2015-01-31, 00:49
Hur går det?
Varit lungt ett tag nu...får hoppas det håller i sig. Har dock fått reda på att personen är dömd för ett flertal brott. Känns inte kul.

Många i området som beskrivit personens beteende som "x är nog bara lite omogen, inget att oroa sig för" Nog ingen som känner till dommarna.