handdator

Visa fullständig version : Whey eller mat till frukost? + whey som dryck vs som mat?


Jassja
2014-04-12, 20:11
Just nu käkar jag gröt till frukost och tar en shake whey för att snabbt få protein i kroppen efter nattens fasta.

Spelar detta någon roll eller kan jag äta tex 2 ägg istället? Menar om man vinner på att ta en shake och "snabbt" ta upp proteinerna eller om 2 ägg som tar lite längre tid att bryta ner funkar "lika bra" ?

Sen undrar jag också om det är viktigt att just DRICKA whey?
Har på senare tid blandat ut gröten med whey för att få proteingröt. Men då är det ju inte samma "flytande form".

Blir det långsammare upptagning då?

Ozziking
2014-04-12, 20:21
Spelar nog inte så stor roll. Bara du får i dig proteiner över dagen så..

2 ägg går lika bra :)

R Scarpa27
2014-04-12, 20:25
whey behövs definitivt inte..
whey är ingen mirakel dryck... whey är mjölkprotein...

helhet över dygnet..tillr med prot,fett osv osv...

sen att ta whey i gröten kan ju göra det gott och extra proteinrikt om man känner att man inte uppnått protein för dagen.

varför vill du stressa i dig protein efter en natts fasta?????? hmmm =/ ehhh..

Sohlsken
2014-04-12, 20:30
2 ägg får du inte en jämlik mängd protein från, men ta 200g kvarg till gröten så klarar du dig galant :D nästan precis samma proteinmängd! Ha i lite vaniljsocker (typ 1-2tsk) så smakar den klockrent.

Bezze30
2014-04-12, 20:38
whey behövs definitivt inte..
whey är ingen mirakel dryck... whey är mjölkprotein...

helhet över dygnet..tillr med prot,fett osv osv...

sen att ta whey i gröten kan ju göra det gott och extra proteinrikt om man känner att man inte uppnått protein för dagen.

varför vill du stressa i dig protein efter en natts fasta?????? hmmm =/ ehhh..

Det påverkar väl knappt resultaten (vill ha ökad muskelmassa) i slutändan om man skippar frukost 3 ggr i veckan o käkar första måltiden runt kl 12-13 när man vaknat runt kl 6-8? Har alltid ätit tillräckligt med protein innan jag ska sova också!

Dewon
2014-04-12, 21:18
Det påverkar väl knappt resultaten (vill ha ökad muskelmassa) i slutändan om man skippar frukost 3 ggr i veckan o käkar första måltiden runt kl 12-13 när man vaknat runt kl 6-8? Har alltid ätit tillräckligt med protein innan jag ska sova också!

Absolut inte i längden. Du äter väl kvällsmat mellan 18:00-21:00 eller så antar jag och du har därför aminosyror tillgängliga sen dess på morgonen efter.

Om du skulle träna på morgonen skulle det inte skada att ta någonting innan men egentligen så skulle det viktigaste vara att tillföra efter träningen, offtopic men lite allmänt bara!

Många skippar frukosten, det är verkligen inte den magiska måltid det pratas om.. Det handlar om hela dygnets totala intag, dock är väl måltiden efter träning den viktigaste om något. Vet hur idrottsläraren, hemkunskapsläraren och halva samhället i all evighet talar om hur frukosten är viktigaste måltiden, om något så behöver kroppen frukost för att få tillfällig energi för sinnet men det är individuellt.

Jassja
2014-04-12, 23:17
Deffar just nu så är inte fel att byta ut 1dl whey mot 2 ägg för mättnaden.
Inte lika mkt protein men jag är redan runt 2.5gram per kg kroppsvikt på mitt deffschema så jag tror inte det skadar att dra ner aningen på proteinet.

Käkar kvarg precis innan läggdags så har ju lite protein som "jobbar" under natten.

Nej jag anser inte att whey är mirakeldryck men tänkte att det tas upp snabbare än protein från ägg tex och det kanske vart fördelaktigt efter nattens "fasta".

Men jag har inga problem med att äta direkt när jag vaknar ändå.

Dewon
2014-04-12, 23:24
Deffar just nu så är inte fel att byta ut 1dl whey mot 2 ägg för mättnaden.
Inte lika mkt protein men jag är redan runt 2.5gram per kg kroppsvikt på mitt deffschema så jag tror inte det skadar att dra ner aningen på proteinet.

Käkar kvarg precis innan läggdags så har ju lite protein som "jobbar" under natten.

Nej jag anser inte att whey är mirakeldryck men tänkte att det tas upp snabbare än protein från ägg tex och det kanske vart fördelaktigt efter nattens "fasta".

Men jag har inga problem med att äta direkt när jag vaknar ändå.

Kvarg består ju till mestatdels av kasein så det tas ju med fördel innan man går och lägger sig då man inte planerar att äta på troligen 6-8h+.