handdator

Visa fullständig version : Akut smärta i armbåge


mmard
2014-04-11, 13:07
Hejsan gänget på Kolo.

Stod och körde mina marklyft i godan ro här i tisdags och allt var frid och fröjd. På kvällen kände jag lite smärta i armbågen men inget jag noterade nämnvärt. Detta var borta till dagen efter och då körde jag mitt bröst/axel/tricepspass med bl.a. bänk och push downs. Några timmar efter passet upptäckte jag att jag fick jävligt ont i armbågen speciellt när spänner armen och har lite böjning på den samt när jag lyfter mig själv med armen när jag skall ställa mig upp.

Det har nu gått några dagar och jag har försökt att inte belasta armen mer än nödvändigt, var också och köpte mig en tub Voltaren igår som jag stryker på morgon och kväll.

Bör jag akut uppsöka läkare eller skall jag avvakta med träningen i ca en vecka och sedan köra lite lugnt och känna efter? Känns tråkigt om detta är en vanlig skada att gå till sjukgymnast som bara konstaterar att jag ska gå hem och vila. Har detta hänt någon annan? Är jag dömd att bara träna ben för resten av livet?

Smärtan är lokaliserad till baksidan/undersidan av armbågen upp mot baksidan av överarmen, typ där triceps fäster till armbågen, se bild för ungefärlig lokalisering: http://kiropraktorklinik.files.wordpress.com/2010/10/golfarmbage.jpg

Bryggan
2014-04-11, 13:11
Kan det vara bursit?

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Slemsacksinflammation/?ar=True

mmard
2014-04-11, 13:57
Har dock inte svullnat vad jag kan se/känna, men ont gjorde det igår när jag klämde på den. Har på Voltaren just nu så det känns ju bättre pga det. Låter det vila någon vecka och provar igen nästa vecka antar jag.

GulligaGurkan
2014-04-11, 14:34
Voltarensalva är inte alls effektivt jämfört med tabletterna! Ingen källa på detta men av egen erfarenhet. Ska aldrig med nöta med salvan i tre veckor och sen se att det går över efter en vecka med tabletterna!

Herman H
2014-04-11, 19:42
Grattis, du har troligen ont i ulnarisnerven, det kan vara ett envist elände att bli av med men går att träna med om du har hög smärttröskel.
Det som brukar hjälpa är värme, liniment, massage och om det blir envist som fan så kan man prova med akupunktur och i sista, absolut sista hand kortison.

Jag har även haft rätt så goda resultat med kinesiotejp.

shikami
2014-04-12, 12:52
Grattis, du har troligen ont i ulnarisnerven, det kan vara ett envist elände att bli av med men går att träna med om du har hög smärttröskel.
Det som brukar hjälpa är värme, liniment, massage och om det blir envist som fan så kan man prova med akupunktur och i sista, absolut sista hand kortison.

Jag har även haft rätt så goda resultat med kinesiotejp.

Jag har lite fråger om detta, jag åkte på detta helvete för lite mer än 1 år sedan, opererar mig i aug förra året och var sjukskriven ca 2 månader. Jag han jobba max 1 månad (tog det jävligt lugnt, jobbar inom bygg)
Sen fick jag en stöt/stråling genom hela armen (skulle dra isär något)
Sen dess kom symtomen tillbaka eller först förbannad smärta, blev kall från början av handflatan till lillfingret (som innan operationen) efter ett tag domningar ibland, det kom och gick.

Nu har jag domningar inte hela tiden men nästan varje dag. Jag har smärta var och varannan dag sen dess, blir jävligt stel när det är kallt ute i lillfingret samt
Jag har tränat 1 gång i jan och tog det jävligt lugnt, fick känningar dagen efter som varade ca 1 vecka och då kände jag att det var förtidigt och istället bara hålla mig till rehab.

Nu till min frågor, vad tror du/ni med den lilla info (kan försöka komplitera om det finns frågetecken) är nerven tillbaka på ruta ett eller kan det vara så bra att det finns chans till att det kan bli bra?
Personligen är känslan att det är kört men det behöver inte vara så.

Om det nu är så att det kan vara kört, hur ska jag köra med träning?
Köra på som innan och lyssna på nerven men ändå öka eller ska jag försöka ge nerven en chans?
Vad kan jag förvänta mig för komplikationer om jag kör på? Samt vad kan jag göra som underlättar nerven?

Om nerven är körd kommer jag ej kunna operera mig igen förns om ca 1 år, blivit nyanställd och det kommer inte gå att vara sjukskriven på ett bra tag dvs jag sitter i ett moment 22.

Herman H
2014-04-12, 14:11
Hade du domningar i fingrarna innan operationen så att det var en operation för att frilägga nerven?
Det brukar iaf vara det man gör i armbågen (fixade min karpaltunnel för drygt ett år sedan, slapp armbågen, är målare), om nerven är frilagd så ska domningar försvinna, gör de inte det så har något hänt, tunneln där nerven ligger kan inte växa igen av sig själv. Jag har sett lyftare där man flyttat upp nerven från undersidan/insidan av armbågen till utsidan under musklerna på underarmen och på så sätt blivit av med problemet.
Lite svårt att gissa vad som hänt och eftersom jag bara talar från erfarenhet så är det ju på inget sätt 100% rätt här heller.

En snickare jag kände (pensionerad sen länge nu) har de skurit i princip från mitt i handen hela vägen upp i nacken i omgångar under en 10 års period, han blev arbetsledare sen eftersom problemen aldrig försvann helt, det kan vara skit rätt genom men det är vad jag vet väldigt ovanligt.

Fick du göra testen med elschocker genom nervsystemet på neurologen?

Kolla med läkaren, det är det bästa.

shikami
2014-04-12, 18:34
Hade du domningar i fingrarna innan operationen så att det var en operation för att frilägga nerven?
Det brukar iaf vara det man gör i armbågen (fixade min karpaltunnel för drygt ett år sedan, slapp armbågen, är målare), om nerven är frilagd så ska domningar försvinna, gör de inte det så har något hänt, tunneln där nerven ligger kan inte växa igen av sig själv. Jag har sett lyftare där man flyttat upp nerven från undersidan/insidan av armbågen till utsidan under musklerna på underarmen och på så sätt blivit av med problemet.
Lite svårt att gissa vad som hänt och eftersom jag bara talar från erfarenhet så är det ju på inget sätt 100% rätt här heller.

En snickare jag kände (pensionerad sen länge nu) har de skurit i princip från mitt i handen hela vägen upp i nacken i omgångar under en 10 års period, han blev arbetsledare sen eftersom problemen aldrig försvann helt, det kan vara skit rätt genom men det är vad jag vet väldigt ovanligt.

Fick du göra testen med elschocker genom nervsystemet på neurologen?

Kolla med läkaren, det är det bästa.

Oprationen var för att frilägga nerven, jag hade domningar konstan 24/7, nerven hade även vätska runt om sig (tydligen har det gått långt då)
Symtomen var borta direkt efter oprationen.
Innan operationen körde dom elshocker (fy fan vad ont det gjorde och jag är ändå smärttålig) där fick dom ju svar att det var något vajsing med nerven.

Jo ska ringa läkarn samt den sjukgymnasten jag hade. Men jag har dragit mig lite pgr av det sista du skrev, hört talas om flera fall som för den personen dock inte lika brutalt. :(
Vill inte få svaret att dom behöver operera igen och att jag behöver vara sjukskriven 6 månader, finns varken pengar eller tid för det..
Men det är idiotiskt att inte ringa.

Hur gick/går det för dig samt hur var det innan operationen?

Herman H
2014-04-12, 21:53
Jo tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret sov ca 20 timmar om dygnet, jag gick länge med det, hade symptom och problem som bara blev värre under nästan 10 års tid, till sist började muskeln på tummen förtvina och då är det steget innan man får klohänder (farsan fick det för ca 15 år sedan). Jag vågade inte säga till handkirurgen som fixa det hur lång tid jag gått med det men han såg att nerven var blå/vit och ska vara rosa/vit (jag fick titta i hålet han gjort), jag kan väl säga att han var rätt förbannad på mig att jag väntat så länge så se till att gå iväg så fort du kan oavsett ekonomi, om det skulle behövas operation igen så har du ju rätt stora möjligheter att påverka.

Min rehab började med att jag försökte plocka upp A4 pappersark från skrivbordet i ett par dagar sen blev det lera som man formar osv, jag gick på rätt hårt kan jag säga., en bra bit över smärtgränsen, precis så att stygnen inte smällde sönder och såret sprack för mycket.
Resten av min rehabträning kan du egentligen läsa i min journal, det är lättare än att klippa in det här. Jag blev opererad den 10/12, läs från post nr: 283.

6 månaders sjukskrivning finns inte i min värld, det hade kostat mig 500 000 spänn, som företagare är det jobb som gäller oavsett. Jag började träna efter 6 dagar, svärmor tog stygnen på julafton efter maten och sen började jag i princip jobba direkt efter nyår.


Så där jäkla ont gjorde inte elschockerna, en 2-3 gånger fick jag bita ihop lite, neurlogen gnällde om att jag hade mycket muskler och då fick hon öka strömmen så jag fick skylla mig själv att jag tränar :d men för övrigt var det bara lite obehagligt. :)

I dagens läge fattas jag nog ca 10% styrka i högran men den kommer så sakta tillbaka, ont i handen hade jag i nästan ett år och det var väldigt obehagligt att spackla och rulla tak (du som är byggare förstår var det tar i handen) och så händer det att jag krossar ett och annat glas av misstag och att jag tappar saker som jag håller i om jag inte tittar på dom, känseln är inte som den ska och det blir ju inte direkt bättre av att man jobbar som hantverkare.


Till sist, ge det tid, prata med läkaren och hör vad som kan ha hänt och sen lev med det i ett par månader och sen bestäm dig för vad du ska göra. Mer än så kan jag väl egentligen inte säga...

Lycka till!