handdator

Visa fullständig version : Ojämna muskler & diverse frågor?


SixthSEnSE
2014-04-11, 11:06
Hej!

Inleder direkt med att be om ursäkt, jag vet att ni får frågor som dessa on a daily basis, men jag känner mig för osäker för att lita på min intuition.

Har ett par frågor, ju fler jag kan få hjälp med desto bättre!

Kort info: 20 år, träningserfarenhet 6 månader (dock ingenting senaste 4mån), 169kg, 185 cm.

- Min vänstra arm är smalare än min högra. När jag ligger ned tycks biceps vara tydligare dock i jämförelse med den högra. Den högra är dock bredare. Gissar på att tricepsträningen varit mer effektiv på höger? Felträning?

- Höger bröst upplevs mindre än vänster (kille, inte bröstcancer..). Felträning?

Gällande dessa två, är det bara att fortsätta gymma? Det är något som rättar ut sig med tiden?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- Jag får inte ihop mitt nya schema. Tidigare har jag kört helkroppspass, men det blir så fruktansvärt tungt mot slutet. Men hur splittar man smidigt utan att aktivera den muskelgrupp du vill vila för dagen?

- Är det viktigt att inkludera bicepsövningar? Känns som att jag får med biceps i chins etc.

Grupperna jag vill träna är:
Biceps, Triceps, Rygg & Bröst, Ben, Mage

Kör jag biceps, rygg & mage (mån, ons) och triceps, bröst, ben (tis, tors) så känner jag ju av biceps vid vissa bröstövningar. Hur löser man det? Innebär det att jag utför övningarna fel om muskelgrupp som inte ska aktiveras - aktiveras?

Hur skulle ni lagt upp det?

Oerhört tacksam för svar!

lillmesen
2014-04-11, 11:08
169kg?! :)

Jobbigt
2014-04-11, 11:36
Hej!


Kort info: 20 år, träningserfarenhet 6 månader (dock ingenting senaste 4mån), 169kg, 185 cm.

- Är det viktigt att inkludera bicepsövningar? Känns som att jag får med biceps i chins etc.


:O

Jag hade också ojämnheter min vänstra sida ver större det gällde både armar och ben men med tiden så rättade till sig. 6 månader är kort tid. Tiden kommer nog lösa ditt problem tror jag!

mini
2014-04-11, 12:34
Människor är oftast inte helt symmetriska. Du har massa andra saker att fokusera på innan du börjar försöka rätta till ojämnheter. Träna hela kroppen och få in en vana så att träningen blir kontinuerlig. Vad gäller uppdelningen av kroppen kan du köra halvkroppspass istället. Det gör inget om en muskel tränas flera gånger i veckan.

SixthSEnSE
2014-04-11, 12:58
169kg?! :)

Haha, menade 69kg! ;)

:O

Jag hade också ojämnheter min vänstra sida ver större det gällde både armar och ben men med tiden så rättade till sig. 6 månader är kort tid. Tiden kommer nog lösa ditt problem tror jag!

Tack!

Människor är oftast inte helt symmetriska. Du har massa andra saker att fokusera på innan du börjar försöka rätta till ojämnheter. Träna hela kroppen och få in en vana så att träningen blir kontinuerlig. Vad gäller uppdelningen av kroppen kan du köra halvkroppspass istället. Det gör inget om en muskel tränas flera gånger i veckan.

Tack! Låter rimligt. Men problemet kvarstår ändå och jag är osäker på hur jag ska tänka.

Låt oss säga att jag kör halvkroppspass och mot slutet har jag planerat in chins. Problemet är då att jag inte orkar. Det blir för tungt redan efter 1 set. Är helt slut i armarna efter att ha pressat både triceps och biceps.

Om man kör halvkroppspass, hur många övningar/& set per muskelgrupp?

Bryggan
2014-04-11, 13:03
Ufff*, jag tyckte jag var spinkig på 69 kg på 182 cm vid en ålder av 19 år.

Hur mycket smalare är den måttmässigt...så det inte bara är en synvilla?
Själv är jag vänsterhänt men blodådror och skit sticker ut på den högra armen medan vänstra är ganska slät. Det ger ett mer "kralligt" intryck på min högra sida.

SixthSEnSE
2014-04-11, 13:04
:O

Jag hade också ojämnheter min vänstra sida ver större det gällde både armar och ben men med tiden så rättade till sig. 6 månader är kort tid. Tiden kommer nog lösa ditt problem tror jag!

Kanske var ett dåligt exempel med dips. Jag menar bara i överlag så kan det kännas i biceps under övningar avsedda för andra muskelgrupper.

Men tror jag provar på något enligt följande:

Måndag: Bröst - Triceps - Ben
Tisdag: Rygg - Biceps - Mage
Onsdag: Bröst - Triceps - Ben
Torsdag: Rygg - Biceps - Mage

Det borde la räcka? Eller hur ofta bör man träna muskelgrupperna? Vad är vanligast?

SixthSEnSE
2014-04-11, 14:40
Ufff*, jag tyckte jag var spinkig på 69 kg på 182 cm vid en ålder av 19 år.

Hur mycket smalare är den måttmässigt...så det inte bara är en synvilla?
Själv är jag vänsterhänt men blodådror och skit sticker ut på den högra armen medan vänstra är ganska slät. Det ger ett mer "kralligt" intryck på min högra sida.

Skiljer sig inte mycket alls, om det nu skiljer sig. Märkte det bara när jag låg i sängen. Vänsterbicepskula upplever jag är större, medan höger arm är bredare (grovare triceps).

Mycket intressant. Har exakt samma gällande ådror och skit.

Edit: Skiljde sig ca 1 cm (snäppet över) vid spända muskler.

Jobbigt
2014-04-11, 16:08
Kanske var ett dåligt exempel med dips. Jag menar bara i överlag så kan det kännas i biceps under övningar avsedda för andra muskelgrupper.

Men tror jag provar på något enligt följande:

Måndag: Bröst - Triceps - Ben
Tisdag: Rygg - Biceps - Mage
Onsdag: Bröst - Triceps - Ben
Torsdag: Rygg - Biceps - Mage

Det borde la räcka? Eller hur ofta bör man träna muskelgrupperna? Vad är vanligast?

Det jag syftade var på kombinationen av att väga 169 på 185 cm och göra chins :P skulle jag tagit din split där hade jag inte lagt alla efter varandra mån-tis och tor-fre känns rent spontant bättre tycker jag. Men vill du köra ofta och nära inpå kan du testa som jag kör över,under,vila,repekt om du orkar med.

SixthSEnSE
2014-04-14, 13:39
Provar och ser. Det är inte hela världen.

Tack för ditt svar!