handdator

Visa fullständig version : Proteinintag på balans/överskott


Jeml
2014-04-11, 08:57
den här standard rekommendationen 2g x kv är väl egentligen baserad på underskott om jag inte minns fel?

hör iaf ofta folk nämna lägre proteinintag för bulk. både randoms här på kolo men också Jason blaha nämner väl att man kan "sluta räkna" proteinet efter man nått 1g x kv eller om det var 1,5.

slutar nämligen deffa efter helgen och ska försöka sluta med mejeriprodukter och pulver. kommer ha 3 stora mål som utgör grunden i min kost, och utan mejeri(kvarg, mjölk)/pulver så lär proteinet landa på 120-140g för dom måltiderna (~80kg kv).

vad säger expertpanelen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-11, 09:42
1.5 är bra att sikta på under bulk/balans :-)

Då kan man fylla på med mer kolhydrater och fett, som dessutom är "billigare"

risken med att sluta med mejeriprodukter under en lång tid kan vara att man utvecklar laktosintolerans, tror jag iaf. Sedan är ju mjölkprotein högst opti för muskelbygge!

Jeml
2014-04-11, 09:57
1.5 är bra att sikta på under bulk/balans :-)

Då kan man fylla på med mer kolhydrater och fett, som dessutom är "billigare"

risken med att sluta med mejeriprodukter under en lång tid kan vara att man utvecklar laktosintolerans, tror jag iaf. Sedan är ju mjölkprotein högst opti för muskelbygge!

okej baserat på vad? tack för svar :)

nej men jag ska inte sluta med mejeri, bara med mjölk och kvarg (har ätit 500g kvarg tikl frukost varje dag i säkert 1år+), ligger onödigt högt på kalcium och har lite problem med akne.

kommer fortfarande äta såser som baserats på mejeriprodukter och ost t.ex.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hampfuz
2014-04-11, 09:58
Our consensus opinion is that leucine, and possibly the other branched-chain amino acids, occupy a position of prominence in stimulating muscle protein synthesis; that protein intakes in the range of 1.3-1.8 g/kg/day consumed as 3-4 isonitrogenous meals will maximize muscle protein synthesis.
Dietary protein for athletes: from requirements to optimum adaptation. (2011)

lillmesen
2014-04-11, 10:03
okej baserat på vad? tack för svar :)

nej men jag ska inte sluta med mejeri, bara med mjölk och kvarg (har ätit 500g kvarg tikl frukost varje dag i säkert 1år+), ligger onödigt högt på kalcium och har lite problem med akne.

kommer fortfarande äta såser som baserats på mejeriprodukter och ost t.ex.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vad är det du undrar vad jag har baserat vad på?

att ligga lägre på protein på bulk är väl allmänt känt?

att man kan utveckla laktosintolerans?

Jeml
2014-04-11, 10:05
vad är det du undrar vad jag har baserat vad på?

att ligga lägre på protein på bulk är väl allmänt känt?

att man kan utveckla laktosintolerans?

det var proteinet jag menade.

ja ja vet vet, undrade om du läst det i någon studie t.ex eller om du vara mindes att du läst det någonstans men inte vart :).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-04-11, 10:06
Our consensus opinion is that leucine, and possibly the other branched-chain amino acids, occupy a position of prominence in stimulating muscle protein synthesis; that protein intakes in the range of 1.3-1.8 g/kg/day consumed as 3-4 isonitrogenous meals will maximize muscle protein synthesis.
Dietary protein for athletes: from requirements to optimum adaptation. (2011)

tackar!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2014-04-11, 10:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738

Bezze30
2014-04-11, 11:09
Räknas all protein eller bara fullvärdigt? Ligger alltid på

King Grub
2014-04-11, 11:18
Allt.

Jeml
2014-04-14, 08:32
Our consensus opinion is that leucine, and possibly the other branched-chain amino acids, occupy a position of prominence in stimulating muscle protein synthesis; that protein intakes in the range of 1.3-1.8 g/kg/day consumed as 3-4 isonitrogenous meals will maximize muscle protein synthesis.
Dietary protein for athletes: from requirements to optimum adaptation. (2011)

har du någon länk till studien? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-14, 08:33
har du någon länk till studien? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

google:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425

Jeml
2014-04-14, 08:34
google:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425

danke schuun :).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

1x0
2014-04-14, 09:28
Har själv provat 2g kg/kv ett tag och som högförbrukare så är det riktigt svårt att inte hamna över det. Enda rena proteinkälla jag kunde äta var en burk tonfisk eller lite kvarg, annars hamnade jag över. Äter runt 4500-5000 kcal på träningsdagar och ~3500 på vilodagar.

Ligger på ca 3g kg/kv just nu, eftersom jag "saknar kött". Visst är det dyrare men så pass mycket behagligare och godare mat.

Vet inte riktigt vad jag ville få sagt...men jag inbillar mig att jag mår bättre med 3g protein kg/kv, samt att jag sover bättre, även kan äta lite mer fritt för att inte behöva tänka på att hålla nere proteinet.

Provade en period, att äta 1g P kg/kv på vilodagar och 3g P kg/kv på träningsdagar (tränar varannan dag), så det blir 2g kg/kv i snitt per dag. Det blev dock ett helvete att hålla nere proteinet till 1g kg/kv. Hade kanske fungerat om min energibalans låg på runt 2000.

---

Har undrat en sak dock; är det inte viktigare med högre proteinintag om man kör periodisk fasta? Alltså man blir mindre katabol under fastan, med högre proteinintag per dygn?

King Grub
2014-04-14, 09:40
Har undrat en sak dock; är det inte viktigare med högre proteinintag om man kör periodisk fasta? Alltså man blir mindre katabol under fastan, med högre proteinintag per dygn?

Tror jag inte. Du äter ju mer protein när du äter, och får då påverkan av detta som varar längre i stället för små intag med liten påverkan fler gånger. Det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängden från en måltid.,

Jeml
2014-04-14, 09:42
1x0

jag strävar inte efter ett lågt proteinintag. jag kommer ligga på dryga 3000kcal/dag men plockat bort kvarg och proteinpulver ur kosten.

kommer käka vanlig Svensson mat, grunden är 3 mål om dagen och då landar jag omkring 1,5g x kv.

frukost: 25-30g protein
lunch: 40-60g protein
middag: 40-60g protein

---------------

som svar på din fråga så vet jag inte, men tror inte det spelar någon roll.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AEB
2014-04-14, 12:27
1x0

jag strävar inte efter ett lågt proteinintag. jag kommer ligga på dryga 3000kcal/dag men plockat bort kvarg och proteinpulver ur kosten.

kommer käka vanlig Svensson mat, grunden är 3 mål om dagen och då landar jag omkring 1,5g x kv.

frukost: 25-30g protein
lunch: 40-60g protein
middag: 40-60g protein

---------------

som svar på din fråga så vet jag inte, men tror inte det spelar någon roll.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tror det blir kanon!
Ett lågt proteinintag är en nog mest en ekonomiskt faktor.
Klart det vore gott med lite goda proteiner men ifall jag bygger lika mycket massa på 130 gram protein per dag, som jag snittar på, så sparar jag hällre pengarna (är student nämligen).;)
För mycket protein blir ju ändå bara dyrt bränsle. Äter hällre mer kolhydrater i form av pasta eller ris.

Undrar när hela "högt protein"-grejen kommer dö ut. Lär ju nästan bli döden för BS! Tänk alla ungdomar som trycker i sig massa proteinshakes mellan varje lunch :D

Jeml
2014-04-14, 14:54
gött! ne precis. nu handlar det om ekonomi för min del utan framförallt det praktiska.

hehe ja jag tror nog aldrig det kommer dö ut helt :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2