handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång av löpträning


LouiseT
2014-04-10, 18:06
Som rubriken lyder så har jag gått upp 3-5 kilo sedan jag började löpträna. Jag är 23 år gammal tjej 170 cm lång och väger mellan 63-65 kg. Ingen övervikt men det är lite jobbigt när man tränar och jeansen helt plötsligt blivit väldigt trånga. Det mesta har satt sig runt höfterna och kärlekshandtagen har "svällt", det var ju inte riktigt den effekten jag eftersträvade.

En vanlig matdag ser ut såhär:

Frukost 160 g kvarg med 100g frukt kanel 2 knäckemackor m kalkon
Mellanmål 1 banan
Lunch 1 kycklingfilé 40 g bulgur 100 g grönsaker
Mellanmål 1 banan+ 2 vetekakor m kalkon
Kvällsmål middag 3 knäckemackor 1 burk makrill i tomatsås

Jag är fortfarande i "komma igång fasen" och har tränat i två månader tre pass i veckan varav ett av de tre passen har varit promenad 60 min+ några styrkeövningar med den egna kroppsvikten. Löpningen varierar mellan 30-60 min 6-9 km. Kör fortfarande varvat med gång.

I samband med att jag började träna slutade jag även upp med nikotin snus/cigaretter som har varit en last hos mig i flera år...vet inte om det är de som påverkar vikten. En dag i veckan unnar jag mig godis ca 300g och någon bulle i veckan men tycker inte de är sådana stora mängder som borde påverkar min vikt på detta sättet. När jag snusade och var inaktiv så kunde jag äta inprincip vad jag ville utan att gå upp i vikt. Denna viktuppgång tar verkligen bort motivationen att fortsätta träna och vara nikotinfri *gah!* så har ni något bra tips på vad detta kan bero på tas det tacksamt imot.*hug*

timoat
2014-04-10, 18:13
Testat LCHF? Funkade för mig! Känns dom att du äter för lite i vilket fall.

Sohlsken
2014-04-10, 18:20
Rent spontant:
1. Nikotin är aptithämmande, är du säker på att du äter samma mängd nu som då? Du verkar ha bra koll, men jag är ändå nyfiken.
2. Det är inte helt ovanligt att man går upp lite när man börjar träna, vad detta beror på är jag inte helt säker på, skriver detta lite i hopp om att någon kan fylla på med information. Har för mig att det har med muskelaktivering att göra, på något vänster...?

vicarious
2014-04-10, 18:24
Du äter troligtvis mer nu än du gjorde förut, även om det kanske inte känns så. Förutom den anorektiska effekten så ökar även nikotin energiförbrukningen en del, men även konditionsträning kan göra en hungrigare.


Det är inte helt ovanligt att man går upp lite när man börjar träna, vad detta beror på är jag inte helt säker på, skriver detta lite i hopp om att någon kan fylla på med information. Har för mig att det har med muskelaktivering att göra, på något vänster...?

Ökad muskelmassa är väl en sak som kan hända, men även att man binder lite mer vatten i muskulaturen. Dock inte såpass att "kärlekshandtagen" sväller och det syns. Då handlar det om att man ökat fettvikt helt enkelt.

LouiseT
2014-04-10, 18:33
Jag har räknat på kalorier och jag ligger på 1500-2000 vilket är rätt lite, men har inte ökat på maten eftersom jag fortsatt att gå upp i vikt. Känslan är att jag äter för lite men blir samtidigt förvirrad när byxorna knappt går att knäppa...

Ajemän
2014-04-10, 18:35
Testat LCHF? Funkade för mig! Känns som att du äter för lite i vilket fall.

Vad mumlar du om? Går upp i vikt och äter för lite?

mela
2014-04-10, 18:35
NJea, asså. 2000 är nog för mycket medan 1500 kanske är rätt så lagom. Så beroende på vart du ligger där så är det avgörande.

LouiseT
2014-04-10, 18:36
Rent spontant:
1. Nikotin är aptithämmande, är du säker på att du äter samma mängd nu som då? Du verkar ha bra koll, men jag är ändå nyfiken.
2. Det är inte helt ovanligt att man går upp lite när man börjar träna, vad detta beror på är jag inte helt säker på, skriver detta lite i hopp om att någon kan fylla på med information. Har för mig att det har med muskelaktivering att göra, på något vänster...?

Innan gick jag på en klassisk pizza, Coca-Cola, pasta godis diet så det jag äter nu är 100% bättre. Så jag är orolig över att nikotinet ökade på min ämnesomsättning rätt ordentligt...

Ajemän
2014-04-10, 18:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

vicarious
2014-04-10, 18:37
Jag har räknat på kalorier och jag ligger på 1500-2000 vilket är rätt lite, men har inte ökat på maten eftersom jag fortsatt att gå upp i vikt. Känslan är att jag äter för lite men blir samtidigt förvirrad när byxorna knappt går att knäppa...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70316

mela
2014-04-10, 18:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Innan du ändrade så quotade du mig och tyckte att jag hade helt fel.

Hennes basala energibehov, enligt deffguiden är runt 1400kcal. En dag framför datorn blir 1680 ungefär. Nu vet jag inte hur hennes vardag ser ut, men antagligen så är 2000kcal alldeles för mycket. Det är det för de flesta stillasittande tjejer som är medellånga, medeltunga och i 20-25års ålder om man inte löptränar extremt eller något liknande.

Ajemän
2014-04-10, 18:44
Innan du ändrade så quotade du mig och tyckte att jag hade helt fel.

Hennes basala energibehov, enligt deffguiden är runt 1400kcal. En dag framför datorn blir 1680 ungefär. Nu vet jag inte hur hennes vardag ser ut, men antagligen så är 2000kcal alldeles för mycket. Det är det för de flesta stillasittande tjejer som är medellånga, medeltunga och i 20-25års ålder om man inte löptränar extremt eller något liknande.


Ah jag trodde du plockade kcal-siffran ur luften, såg inte att hon nämnt den. Ursäkta :)

mela
2014-04-10, 18:45
Ah jag trodde du plockade kcal-siffran ur luften, såg inte att hon nämnt den. Ursäkta :)

Lugnt ;)
Satt å räknade på mitt egna energibehov tidigare idag och har liknande stats som henne därför kunde jag svara rätt snabbt på den D:

leo1
2014-04-10, 19:03
Nu hittar jag i tråden där bla. slarti diskuterar hur han upplever att han inte är lika hård när han börjar jogga. Irriterande. Alltså man blir mjuk vid höften. Det känns exakt så för mig också. Nu vet jag inte om det är en övergångsperiod då jag bara har joggat i 3 veckor.

mela
2014-04-10, 19:08
Nu hittar jag i tråden där bla. slarti diskuterar hur han upplever att han inte är lika hård när han börjar jogga. Irriterande. Alltså man blir mjuk vid höften. Det känns exakt så för mig också. Nu vet jag inte om det är en övergångsperiod då jag bara har joggat i 3 veckor.

Kanske inte just denna tråden, men här diskuteras iaf att fettet blir mjukare och fluffigare innan det bränns. Jag vet inte om så är fallet, tråden är apgammal, men det kan ju isf vara en anledning till att man blir plufsigare när man börjat deffa/löpträna/osv

Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11136)

Tjuckot
2014-04-10, 19:11
Viktuppgång vid rökstopp är inte helt ovanligt, men man brukar tappa det igen efter ett tag. Speciellt när man lägger på sig bättre kostvanor och motionsvanor så som du gjort. Jag skulle inte oroa mig om jag var du :)

Oavsett vad så är hälsovinsterna oerhörda med din livsstilsförändring, det påverkar ju inte ett par kg upp i vikt. Du gör en stor bedrift!

Tjuckot
2014-04-10, 19:13
Här är en bra text från sluta röka linjen om vikt och tobak :)

http://www.slutarokalinjen.org/pdf/tobak_och_vikt.pdf

LouiseT
2014-04-10, 19:16
Så om jag deffar vilket innebär viktnedgång så ska jag ligga på 1400 kcl? Nu vill jag ju gå ner de kilona jag gått upp alltså en vikt på 60 kg ca. Sen ligga i balans. Har precis börjat ett väldigt fysiskt jobb som innebär att jag går står jobbar tungt större delen av dagen. Så något kontorsjobb har ja inte får se om detta har en positiv inverkan.

Läst att man kan samla på sig vätska och liknande i musklerna när man är ovan joggare/löpare. Har bara reagerat att det satt sig på kärlekshandtagen och då känns det mer som fett vävnad än vätskesamlingar..

Tack för erat engagemang !

leo1
2014-04-10, 19:17
Kanske inte just denna tråden, men här diskuteras iaf att fettet blir mjukare och fluffigare innan det bränns. Jag vet inte om så är fallet, tråden är apgammal, men det kan ju isf vara en anledning till att man blir plufsigare när man börjat deffa/löpträna/osv

Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11136)

Intressant! Undrar om det är det som händer när man börjar löpa? Att fettet liksom släpper:d

Att det blir så innan man blir hård. Hade ju inte varit helt fel:)

Tjuckot
2014-04-10, 19:19
Så om jag deffar vilket innebär viktnedgång så ska jag ligga på 1400 kcl? Nu vill jag ju gå ner de kilona jag gått upp alltså en vikt på 60 kg ca. Sen ligga i balans. Har precis börjat ett väldigt fysiskt jobb som innebär att jag går står jobbar tungt större delen av dagen. Så något kontorsjobb har ja inte får se om detta har en positiv inverkan.

Läst att man kan samla på sig vätska och liknande i musklerna när man är ovan joggare/löpare. Har bara reagerat att det satt sig på kärlekshandtagen och då känns det mer som fett vävnad än vätskesamlingar..

Tack för erat engagemang !

Vet ej ang vätska och löpning, dock vanligt med att man drar på sig vätska vid rökstopp :) Står bra i länken jag gav.

mikaelj
2014-04-10, 19:25
Vet ej ang vätska och löpning, dock vanligt med att man drar på sig vätska vid rökstopp :)

Det har jag sett flera som gjort.




Vad har du för mål med din träning, TS? Tränar du för att bli riktigt bra på löpning eller för att du verkligen gillar att springa?

mela
2014-04-10, 19:33
Så om jag deffar vilket innebär viktnedgång så ska jag ligga på 1400 kcl? Nu vill jag ju gå ner de kilona jag gått upp alltså en vikt på 60 kg ca. Sen ligga i balans. Har precis börjat ett väldigt fysiskt jobb som innebär att jag går står jobbar tungt större delen av dagen. Så något kontorsjobb har ja inte får se om detta har en positiv inverkan.

Läst att man kan samla på sig vätska och liknande i musklerna när man är ovan joggare/löpare. Har bara reagerat att det satt sig på kärlekshandtagen och då känns det mer som fett vävnad än vätskesamlingar..

Tack för erat engagemang !

Ah har du ett fysiskt jobb så borde du gå ner i vikt på 2000kcal, om du står upp i 8h och gärna lyfter lite åså, tillammans med träningen.

Men ökad vätske och glykogenlagring är nog inget konstigt. Testa att äta som du gör och träna på och återkom om 2-3 veckor och se vad som hänt då.

LouiseT
2014-04-10, 19:49
Det har jag sett flera som gjort.




Vad har du för mål med din träning, TS? Tränar du för att bli riktigt bra på löpning eller för att du verkligen gillar att springa?


Både och, gillar att springa och därav vill jag bli riktigt bra på det. Plus att det är en träning som jag trivs väldigt bra med är väldigt obekväm på ett gym.

LouiseT
2014-04-10, 19:53
Ah har du ett fysiskt jobb så borde du gå ner i vikt på 2000kcal, om du står upp i 8h och gärna lyfter lite åså, tillammans med träningen.

Men ökad vätske och glykogenlagring är nog inget konstigt. Testa att äta som du gör och träna på och återkom om 2-3 veckor och se vad som hänt då.

Ja nu har jag inte jobbat länge så får helt enkelt se om den extra motionen gör sitt. Återkommer om ett par veckor och ser om jag har krympt ihop lite igen eller om byxorna har spruckit....*flex*

leo1
2014-04-11, 13:20
Någon som har erfarenhet av att få en bilring när man börjar jogga. Försvinner den efter ett tag?:)

Jeml
2014-04-11, 13:21
Någon som har erfarenhet av att få en bilring när man börjar jogga. Försvinner den efter ett tag?:)

haha.

det lär inte ha något med löpningen att göra :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2