handdator

Visa fullständig version : Höftsmärta vid knäböj


Andy.da.wohoo
2014-04-09, 21:16
Hejsan!

Jag har de två senaste böjpassen haft en lite huggande smärta i höften vid knäböj. Det känns framförallt när jag går ner mot 90 graders vinkel i knäleden och hugger då till under rörelsen ner och sedan upp till samma position igen. För att försöka förklara var det hugger så känns det som att det är i närheten av höftleden.

Funderar på om jag har slitit ut mig lite och behöver låta höften vila och återhämta sig lite. Har kört knäböj 3 gånger i veckan sen nyår och alla pass har varit relativt tunga. Har inte gjort ont innan mitt förra pass (som var förra veckan) och under knäböjarna idag.

Gör ej ont vid lättare knäböj om jag inte försöker provocera fram smärtan, vilket går att göra ganska lätt. Vid 100kg så smärtar det dock.

Kan det bara vara slitage eller kan det vara ännu värre än så?

CoKEmaN
2014-04-10, 18:47
Slitage låter så hemskt.. Överansträngning kanske?
Du säger att det känns som höften, men menar du då långt in i höften (där den egentliga leden sitter) eller är det ytligt på sidan av benet?

Vilken vikt har du tränat på innan du fick ont?

Angående om det kan vara nåt allvarligt.. Så länge man kollar upp det och följer råden man får så bör det lösa sig inom en relativt kort tidsperiod.. Därför bör du kanske kolla upp det så snart du kan, så att du inte fortsätter att provocera smärtan och det blir långvarigt.. :)

Andy.da.wohoo
2014-04-10, 19:56
Känns som att det är långt in där leden sitter.

Har varit uppe på 170kg och gjort en repetition utan smärta där. Jag ska låta höften vila någon vecka nu och stretcha den har jag tänkt. Är problemet kvar så tar jag till professionell hjälp.

CoKEmaN
2014-04-23, 10:32
Hur har det gått?