handdator

Visa fullständig version : MC stulen i Stockholm, södermalm


Tap3worm
2014-04-09, 19:15
Hej!

Har hamnat i en jäkla soppa. Vet knappt vart jag ska börja men jag hoppas i alla fall på lite bra tips som svar efter allt.

Våren kom och det var dags att ta ut MC som har stått avställd och utan försäkring i ett garage på Södermalm hela vintern (den är skriven på min flickvän för stunden). Jag transporterar hojen och ställer den utanför min flickväns lägenhet på Södermalm. Planen var att jag snabbt skulle skriva över den på mig, teckna en försäkring och börja åka! Idag var det städdag på gatan där hojen står och jag går ner för att flytta den och så är den borta. Soppan i det hela består av att den inte var försäkrad och dessutom skriven på min flickvän för stunden, (lätt att vara efterklok, jag vet, så skippa gärna "skyll dig själv om du ställer den ute utan försäkrings"-kommentarer).

Nu är frågan, vart börjar jag?!
Kan hemförsäkringen täcka sånt här eller har ni några andra tips på hur man går till väga? Någon som varit med om liknande?

martikainen
2014-04-09, 19:42
Nej hemförsäkringen kommer inte täcka det tyvärr.

Jag skulle tipsa dig om att lägga ut bilder på hojen, skriva adressen, regnr, speciella kännetecken och försöka få folk att sprida det på facebook!

Jukka Sejlite
2014-04-09, 19:50
Fyfan!

Finns nog inte så mycket mer man kan göra än att sprida en efterlysning på facebook och hålla koll på blocket,tyvärr..

(varför i h-e ställer man en oförsäkrad mc på gatan på Södermalm?!?)

edit: släng iväg en efterlysning på sporthoj.com också

agazza
2014-04-09, 20:05
Ja kolla sporthoj, dom har en speciell sida för dessa efterlysningar, men ut med bilder direkt.

Har du tur så buskör dom den någonstans ute efter blåa linjen norra.

Har du otur är det någon lite mer proffesionell som kommer sälja den i delar. Vad är det för modell och årsmodell osv?

Lägg upp bilder

R Scarpa27
2014-04-09, 20:10
städdag på din parkering? hann du flyta den innan städtiden/gaturenhålningen började?
annars kan ju kommunen/polisen/p vakter m.m kört bort den.

Tap3worm
2014-04-09, 20:13
Är skakig, chockad och jäkligt sur så skriver och formulerar mig lite oklart (ber om ursäkt för det). Missade en av de största poängerna; jag ringde Salus ansvar för ca 2 veckor sedan och tecknade en försäkring from 1 april. När jag pratade med dem nyligen hävdar de att jag inte kan teckna en försäkring på den om den inte står i min ägo (jag förklarade dock när jag ringde och tecknade försäkringen att den inte var i min ägo för stunden, men att den kommer att skrivas över på sikt).
Så frågan då är om försäkringsbolaget har gjort någor grovt fel som jag kan utnyttja!? hade såklart aldrig ställt den ute om jag visste att den inte hade en försäkring... Har skrivit ut på FB och Sporthoj också! Är medlem i SMC och ska kontakta dem imorgon. Jäkla skitungar som inte kan skilja på ditt och mitt...

Tack för alla tips hur som helst!

Tapeworm

Tap3worm
2014-04-09, 20:15
städdag på din parkering? hann du flyta den innan städtiden/gaturenhålningen började?
annars kan ju kommunen/polisen/p vakter m.m kört bort den.

Tanken slog mig också faktiskt, men anledningen till att jag upptäckte att den var borta var just att jag skulle flytta den pga städdag inatt/imorgon bitti.

agazza
2014-04-09, 20:30
Är skakig, chockad och jäkligt sur så skriver och formulerar mig lite oklart (ber om ursäkt för det). Missade en av de största poängerna; jag ringde Salus ansvar för ca 2 veckor sedan och tecknade en försäkring from 1 april. När jag pratade med dem nyligen hävdar de att jag inte kan teckna en försäkring på den om den inte står i min ägo (jag förklarade dock när jag ringde och tecknade försäkringen att den inte var i min ägo för stunden, men att den kommer att skrivas över på sikt).
Så frågan då är om försäkringsbolaget har gjort någor grovt fel som jag kan utnyttja!? hade såklart aldrig ställt den ute om jag visste att den inte hade en försäkring... Har skrivit ut på FB och Sporthoj också! Är medlem i SMC och ska kontakta dem imorgon. Jäkla skitungar som inte kan skilja på ditt och mitt...

Tack för alla tips hur som helst!

Tapeworm

Fick du försäkringen tecknad när ringde in eller blev du nekad? Blev du nekad har du inte haft någon försäkring, har dom dock kommit i efterhand och sagt att den är ogiltig för att du inte är ägare så kan du bråka på för då skulle dom inte beviljat den från början, då du nu trott att du varit försäkrad.

Fordon
2014-04-09, 20:32
Beklagar. Fy faaan va tråkigt!

R Scarpa27
2014-04-09, 20:34
Tanken slog mig också faktiskt, men anledningen till att jag upptäckte att den var borta var just att jag skulle flytta den pga städdag inatt/imorgon bitti.

okey, lägg ut bild och reg nr även här och efterlys?
(lite nyfiken också vad det var för hoj :D)

dock hoppas jag det löser sig för dig.

Tap3worm
2014-04-09, 20:35
Fick du försäkringen tecknad när ringde in eller blev du nekad? Blev du nekad har du inte haft någon försäkring, har dom dock kommit i efterhand och sagt att den är ogiltig för att du inte är ägare så kan du bråka på för då skulle dom inte beviljat den från början, då du nu trott att du varit försäkrad.

Jag fick den tecknad! Har fått hem ett brev från försäkringsbolaget med faktura och försäkringsvillkor etc. Det är i efterhand som de påstår att de själva gjort fel och att jag inte kan ha en sådan försäkring. Det är väl har jag kan ha en jäkla tur att få tillbaks en slant, men tyvärr brukar ju de stora jättarna vinna i slutändan...

Tap3worm
2014-04-09, 20:40
okey, lägg ut bild och reg nr även här och efterlys?
(lite nyfiken också vad det var för hoj :D)

dock hoppas jag det löser sig för dig.

men var den inte försäkrad på din tjej?

Absolut! Kommer upp med bild och regnr och hela köret!

Det är (sådan tur är) ingen sprillans hoj. Det är en Kawasaki ninja från 98, dock var den min älskling för det så det är inte värdet i sig jag är förbannad/less över, det är själva hojen.Dessutom är jag student och kommer inte ha råd att skaffa en ny förrns plugget är klart och man har tjänat ihop en slant. Jäklar vad jag såg fram emot denna sommar...
Det är väl typiskt en sådan hoj några kan stjäla och sedan busåka järnet med och då förhoppningnsvis åka fast av polis...

Det är en lång och krånglig historia, men kort sagt:

Hojen var skriven på min tjej och var avställd och stod parkerad i garage väldigt säkert så då "behövde" den inte vara försäkrad. Tanken var att jag försäkrade den, körde ut den hos min tjej och skulle skriva över den på mig så jag sedan kunde köra hem den till mig i Täby där den står betydligt säkrare än på knivsöder. Men jäklar vad snabba de var på att sno pärlan...

Tack för alla tips och support.

denpa
2014-04-09, 21:15
Som sagt så går det att teckna men den kommer att studsa när det framkommer att ägaren ej är rätt. I förlängningen kommer det avgifter från Trafikförsäkringsföreningen.

Tråkigt att du blev av med din pärla.
Har du gjort en anmälan? Den kan ju eventuellt hittas.

agazza
2014-04-09, 21:35
Jag fick den tecknad! Har fått hem ett brev från försäkringsbolaget med faktura och försäkringsvillkor etc. Det är i efterhand som de påstår att de själva gjort fel och att jag inte kan ha en sådan försäkring. Det är väl har jag kan ha en jäkla tur att få tillbaks en slant, men tyvärr brukar ju de stora jättarna vinna i slutändan...

Jag antar att dom bör och ska fråga ifall och fastställa att du får teckna försäkringen, dom ser även när du ger dom regnumret vem fordonet är skrivet på.

Börja jollra om att dom har isf misslett dig och du trott att du har varit försäkrad och att det är snudd på bedrägeri att du betalat för en tjänst som dom inte tillahandahållit. Dom har gjort fel från början, inte du. Stå på dig.

Hota med skriverier på alla tänkbara ställen och namnge säljaren personligen som hanterade ditt ärende.

dluddeckens
2014-04-09, 21:46
Har du tur så får du tillbaka den genom att förövaren grips. Det är nog din bästa chans.

8x8
2014-04-09, 22:54
Har du tur så får du tillbaka den genom att förövaren grips. Det är nog din bästa chans.

Tyvärr är ju den chansen minimal. Vet att poliser medvetet inte försöker engagera sig i att gripa nån på en misstänkt stulen mc efter som de får så mycket skit i media och kan bli anklagade för tjänstefel om tjuven skulle råka få en skråma när om de jagar/griper honom.

En nackdel med att anklaga och jaga poliser som gör sitt jobb och griper tjuvar är ju att det istället skapats passiva poliser som hellre tittar åt andra hållet när en misstänkt stulen mc passerar.

Jukka Sejlite
2014-04-10, 20:02
Det är inte så att du hinner göra ägarbytet och ha hojen försäkrad innan den blir stulen? ;)

timoat
2014-04-10, 20:07
Kan den tex bli stulen om en vecka?

R Scarpa27
2014-04-10, 20:25
Absolut! Kommer upp med bild och regnr och hela köret!

Det är (sådan tur är) ingen sprillans hoj. Det är en Kawasaki ninja från 98, dock var den min älskling för det så det är inte värdet i sig jag är förbannad/less över, det är själva hojen.Dessutom är jag student och kommer inte ha råd att skaffa en ny förrns plugget är klart och man har tjänat ihop en slant. Jäklar vad jag såg fram emot denna sommar...
Det är väl typiskt en sådan hoj några kan stjäla och sedan busåka järnet med och då förhoppningnsvis åka fast av polis...

Det är en lång och krånglig historia, men kort sagt:

Hojen var skriven på min tjej och var avställd och stod parkerad i garage väldigt säkert så då "behövde" den inte vara försäkrad. Tanken var att jag försäkrade den, körde ut den hos min tjej och skulle skriva över den på mig så jag sedan kunde köra hem den till mig i Täby där den står betydligt säkrare än på knivsöder. Men jäklar vad snabba de var på att sno pärlan...

Tack för alla tips och support.

ninja från 98 är bland de läckraste hojarna som tillverkats 90 talets ninja är grymmt snygga.

Tap3worm
2014-04-12, 13:07
Det är inte så att du hinner göra ägarbytet och ha hojen försäkrad innan den blir stulen? ;)



Kan den tex bli stulen om en vecka?


Polisanmälan är gjord så det går tyvärr inte. Hade tanken på "försäkringsbedrägeri" också, men det känns inte moraliskt rätt för min del. (Även fast jag kan tycka att försäkringsbolagen förtjänar det).

Det jag dock undrar är vad som händer om registreringsbeviset med ägarbytet kommer in i efterhand, men är undertecknat innan MCn blev stulen...?

Kommer med lite mer info här: (kopierat från en text jag skrev i sporthoj.com forum):

Hej!

Tack för all feedback. Har haft en jäkla massa att stå i i plugg, flytt mm. Har även ringt runt som en dåre till försäkringsbolag, polis, SMC mm. Har även börjat jaga jurist.

Lite update:

Först lite bilder och info.
RegNr: RDE 244
Kawasaki ninja (zx6r)
Årsmodell: 1998
Det som skiljer den från bilderna är att det nu sitter miniblinkers på.
http://i60.tinypic.com/i1k9b9.jpg
http://i60.tinypic.com/201252c.jpg

Anledningen till att ägarbytet tog tid är att registreringsbeviset kom på vift och vi var tvungna att beställa nytt.


Jag har nu hemma ett brev från Salus ansvar där det står följande:

Försäkringsbrev Motordonsförsäkring.
Utfärdat pga: Nyteckning av försäkringsavtal
Försäkringstagare: mitt namn
Försäkring för: Motorcykel
Frsäkringsnmmer: xxx
Försäkringsperiod: 2014-04-01 - 2015-04-01
Registreringsnummer: RDE 244
Försäkrat fordon: Kawasaki ZX600G
och lite annat tjafs...

Jag misstänker att salus ansvar har makulerat försäkringen from den 10 april, polisanmälan är gjord den 10 april och hojen blev stulen natten 8-9 (det är vad som är sagt i polisanmälan).

Registreringsbeviset är nu på väg in till transportstyrelsen där ett ägarbyte är tecknat ( vilket skrevs under före hojen blev stulen).

Jag räknar inte med att få ett öre från svinen till försäkringsbolag men jag kommer göra allt jag kan.
Det finns två utvägar som jag ser det:
1. De accepterar att försäkringen täcker det hela.
2. Jag får på juridisk väg försöka "stämma" dem.

Sen om det hela går min väg eller inte återstår att se...

Som jag ser det så har de sålt en försäkring till mig (då jag till och med har avtalet hemma på papper). Sen om de inser att de har gjort fel får de väl stå sitt kast..? Det är lite som att sälja ett par jeans till en kund, ta betalt och ge kvitto till kunden. När kunden väl är hemma så ringer butiken och säger, "hej, vi kan inte sälja de jeansen du köpte tidigare idag. Det har blivit fel".

Jag kan inte dessa lagar och regler (just därför jag jagar jurist). Men som jag ser de bör de väl, när jag ringer och vill teckna en försäkring och dessutom klart och tydligt förklarar min situation, neka mig att att sluta ett försäkringsavtal? Alternativt förklara att hojen inte är försäkrad förrns den står i mitt namn (om nu så är fallet).

Enligt försäkrings"gurun" hos SMC lät han rätt övertygad om att så länge jag har avtalet på papper hemma där mitt namn och regnummer på hojen står med så har jag lagen på min sida... Återstår att se som sagt.
Återkommer.

Tapeworm

Olegh
2014-04-12, 13:28
Är skakig, chockad och jäkligt sur så skriver och formulerar mig lite oklart (ber om ursäkt för det). Missade en av de största poängerna; jag ringde Salus ansvar för ca 2 veckor sedan och tecknade en försäkring from 1 april. När jag pratade med dem nyligen hävdar de att jag inte kan teckna en försäkring på den om den inte står i min ägo (jag förklarade dock när jag ringde och tecknade försäkringen att den inte var i min ägo för stunden, men att den kommer att skrivas över på sikt).
Så frågan då är om försäkringsbolaget har gjort någor grovt fel som jag kan utnyttja!? hade såklart aldrig ställt den ute om jag visste att den inte hade en försäkring... Har skrivit ut på FB och Sporthoj också! Är medlem i SMC och ska kontakta dem imorgon. Jäkla skitungar som inte kan skilja på ditt och mitt...

Tack för alla tips hur som helst!

Tapeworm



Det här låter lite lustigt tycker jag. Jag vet inte exakt hur jävligt det där stället som du parkerade hojen på är (jag kan ju tycka att man borde kunna parkera den en kort stund i princip var som helst). Hursomhelst så borde det inte vara någon skillnad på ditt agerande beroende på om den är försäkrad eller ej, försäkringen ska täcka oförutsägbara olyckor/händelser. Är stöldrisken så överjävlig som den är så kan det måhända betraktas som oaktsamhet att parkera där överhuvudtaget. I så fall skulle försäkringen inte gälla av den anledningen.

Hur det fungerar rent juridiskt med din tecknade försäkring har jag ingen aning om, men risken är att om den var aktiv, så kan de sannolikt fortfarande driva ett "case" mot dig där de nekar till att betala ut ersättning.


Jag tycker det hela är förjävligt och astrist, men för mig är det inte helt uppenbart att du verkligen har rätt till ersättning.

Tap3worm
2014-04-12, 13:43
Det här låter lite lustigt tycker jag. Jag vet inte exakt hur jävligt det där stället som du parkerade hojen på är (jag kan ju tycka att man borde kunna parkera den en kort stund i princip var som helst). Hursomhelst så borde det inte vara någon skillnad på ditt agerande beroende på om den är försäkrad eller ej, försäkringen ska täcka oförutsägbara olyckor/händelser. Är stöldrisken så överjävlig som den är så kan det måhända betraktas som oaktsamhet att parkera där överhuvudtaget. I så fall skulle försäkringen inte gälla av den anledningen.

Hur det fungerar rent juridiskt med din tecknade försäkring har jag ingen aning om, men risken är att om den var aktiv, så kan de sannolikt fortfarande driva ett "case" mot dig där de nekar till att betala ut ersättning.


Jag tycker det hela är förjävligt och astrist, men för mig är det inte helt uppenbart att du verkligen har rätt till ersättning.

Hej!
Förstår inte riktigt ditt formulerande och därav inte heller vad det är som verkar lustigt..?
Jag var som sagt rätt skärrad för stunden när jag skrev första inlägget så jag missade en heeeel del viktiga detaljer! Vet inte om du läste de senaste updatesen om hela situationen?

Det händer tyvärr med jämna mellanrum att motorcyklar blir stulna. Är man två personer och en skåpbil så går det rätt snabbt att lyfta bort en hoj... Har man en MC försäkrad så är det klart att det finns en risk med att parkera ute, men då är man trots allt en försäkring. Är man inte försäkrad så ställer man inte MCn ute...

Som det ser ut nu så har jag ett försäkringsavtal hemma med mitt namn, regNr på hojen och försäkringsperiod från 2014-04-01 - 2015-04-01. Det struliga i det hela, som jag ser det nu, är vad som gäller nu när ägarbytet antagligen kommer bli registrerat lite för "sent" hos transportstyrelsen. När jag först tog kontakt med försäkringsbolaget så var fortfarande hojen skriven på en annan person enligt transportstyrelsen, vilket gjorde att försäkringsbolaget hävdade att försäkringen ej gäller då. Detta kommer som sagt antagligen att updateras (förmodligen på måndag) hos transportstyrelsen och försäkringsbolaget.

Jag räknar inte med att få nånting för det känns som att i de allra flesta fall vinner de stora jättarna mot små privatpersoner... men jag kommer iaf göra vad jag kan och ta reda på så att de verkligen har rätt i frågan!

Tapeworm

Olegh
2014-04-12, 13:51
Jag tyckte det som jag fetmarkerade i det citerade inlägget var lite lustigt. Märkligt hade kanske varit kanske ett bättre ordval.

Lycka till oavsett.


Edit: Ja, jag har läst alla inläggen.

Tap3worm
2014-04-12, 14:05
Jag tyckte det som jag fetmarkerade i det citerade inlägget var lite lustigt. Märkligt hade kanske varit kanske ett bättre ordval.

Lycka till oavsett.


Edit: Ja, jag har läst alla inläggen.

Okej! Ja, i mina ögon var hojen försäkrad.
Jag tror att man generellt som motorcyklist är medveten om hur vanligt det är med stölder eller hojar som blir påbackade. Därför skulle man inte, nästan oavsett tid, ställa en MC på gatan oförsäkrad.

Tack!

Tapeworm

Tap3worm
2014-04-15, 13:23
Motorcykeln hittades parkerad på Linnégatan i Stockholm i morse tack vare ett tips av någon som ringt in. Tydligen stod min och en annan stulen hoj bredvid varandra. Jag lyckades faktiskt köra hojen till verkstaden men de har misshandlat den ordentligt. Ingen regplåt (såklart), backspeglarna bortslitna, tändningslåset hade de kapat med nån borr/vinkelslip (såg förjäkligt ut), skivbromsen så klart skadad efter att de klippt skivbromslåset och en massa andra defekter på lack/kåpa.

Oerhört glad att den är upphittad såklart men är fortfarande i tvist med försäkringsbolaget. Lär ju bli en rätt dyr historia om de inte täcker det hela.

Återkommer när jag hört från de jurister jag har kontaktat.

Tapeworm

4623
2014-04-15, 13:26
Skönt att du fått tillbaka den!

Åker polisen och hämtar den direkt? Tycker de borde ha lite span på den först.

timoat
2014-04-15, 13:31
Vad skönt! lycka till med förs. bolaget. Kan du guesstimera vad det kommer att gå på? Mest nyfiken.

martikainen
2014-04-15, 13:38
Motorcykeln hittades parkerad på Linnégatan i Stockholm i morse tack vare ett tips av någon som ringt in. Tydligen stod min och en annan stulen hoj bredvid varandra. Jag lyckades faktiskt köra hojen till verkstaden men de har misshandlat den ordentligt. Ingen regplåt (såklart), backspeglarna bortslitna, tändningslåset hade de kapat med nån borr/vinkelslip (såg förjäkligt ut), skivbromsen så klart skadad efter att de klippt skivbromslåset och en massa andra defekter på lack/kåpa.

Oerhört glad att den är upphittad såklart men är fortfarande i tvist med försäkringsbolaget. Lär ju bli en rätt dyr historia om de inte täcker det hela.

Återkommer när jag hört från de jurister jag har kontaktat.

Tapeworm


:hbang:*hug* Fasiken va mäniskor är bra ibland! Inte ofta man får återse sina stulna ägodelar! Hoppas den andra hojen också hittade hem!

Tap3worm
2014-04-15, 13:43
Skönt att du fått tillbaka den!

Åker polisen och hämtar den direkt? Tycker de borde ha lite span på den först.

Jag hämtade upp den rätt så direkt! Lyckades starta den utan nyckel genom att pilla lite där de kapat tändningslåset....

Vad skönt! lycka till med förs. bolaget. Kan du guesstimera vad det kommer att gå på? Mest nyfiken.

Tack!

Jag vet faktiskt inte.
"Ja men du har väl försäkring på hojen" sa verkstaden när de såg skadorna. När jag förklarade situationen blev de tysta...
En vild gissning är ca 15 000kr (vilket är rätt mycket med tanke på att hojen kanske är värd 20 000 +- en slant.
Denna summa är nog om de är snälla på verkstaden...
:hbang:*hug* Fasiken va mäniskor är bra ibland! Inte ofta man får återse sina stulna ägodelar! Hoppas den andra hojen också hittade hem!

Ja ibland får man upp hoppet om mänskligheten lite! Japp polisen väntade in bärgare och fick bort den andra hojen också!

4623
2014-04-15, 13:45
De har alltså inget intresse av att få fast förövarna. Föga förvånande. Fast de har väl "viktigare" saker att tänka på.

WHITEFOLKS
2014-04-15, 13:46
Intresse har de väl men inte resurserna :)

Tap3worm
2014-04-15, 13:46
De har alltså inget intresse av att få fast förövarna. Föga förvånande. Fast de har väl "viktigare" saker att tänka på.

Ja. Jag ringde faktiskt upp till polisen igen och försökte få dem att stanna kvar ifall förövare skulle komma tillbaks (vilket jag är rätt övertygad om att de skulle göra inom inte allt för lång tid). De hade fått ett annat larm som de drog iväg på tydligen...

Tap3worm
2014-04-15, 13:47
Intresse har de väl men inte resurserna :)

Detta är nog rätt sant! Tyvärr...

4623
2014-04-15, 13:50
Intresse har de väl men inte resurserna :)

Men de har resurser till att jaga småbus? Det jag vill få fram är att polisens prioriteringar är helt uppåt väggarna.

WHITEFOLKS
2014-04-15, 13:57
Men de har resurser till att jaga småbus? Det jag vill få fram är att polisens prioriteringar är helt uppåt väggarna.

Nu vet jag inte vad du refererar till men många skulle nog säga att det skulle vara att jaga småbus att sitta och spana på mc också.

4623
2014-04-15, 14:02
Nu vet jag inte vad du refererar till men många skulle nog säga att det skulle vara att jaga småbus att sitta och spana på mc också.

Jag tycker inte det är småbus när någon stjäler någon annans egendom värd tiotusentals kronor. I detta fallet två personers egendom dessutom.

Småbus för mig är offerlösa brott. Dessa verkar dock ha hög prioritet.

BlötSnö
2014-04-15, 14:14
Begagnade delar på blocket och ombyggnation till en... Vahettereeeee.... Naken gatmotorcykel? Då slipper du jiddret med en del kåpor, alternativt såga till dem på lämpligt vis och lacka i någon matt färg.
Alternativt sälja den som reservdels/renoveringsobjekt på blocket för några tusenlappar.

Tap3worm
2014-04-15, 18:46
Begagnade delar på blocket och ombyggnation till en... Vahettereeeee.... Naken gatmotorcykel? Då slipper du jiddret med en del kåpor, alternativt såga till dem på lämpligt vis och lacka i någon matt färg.
Alternativt sälja den som reservdels/renoveringsobjekt på blocket för några tusenlappar.

Jag är tyvärr extremt dålig på att mecka själv så jag får hoppas att det löser sig med försäkringsbolaget och att de står för kostnaderna. Annars blir det tufft...