handdator

Visa fullständig version : Tror du på liv på andra planeter?


vvrab
2014-04-09, 10:48
Det finns någonstans kring 10^22 - 10^24 stjärnor i det observerbara universum. Tillräckligt många för att det ska finnas annat liv?

Bubblan84
2014-04-09, 10:50
Jag tror absolut att det finns liv på flera ställen i universum. Synd bara att det är så fruktansvärt stora avstånd. Inte alls säkert att man någonsin får kontakt med någon annan civilisation.

Lance Uppercut
2014-04-09, 10:51
Ja!

http://2.bp.blogspot.com/-EqGERy3gVJU/T5iG5PT-oUI/AAAAAAAAK4U/FCIES4iN8X8/s1600/iwanttobelieve.jpg

spoon
2014-04-09, 10:52
Man hoppas ju på att det finns "varelser som är mer avancerade än oss"

ducedo
2014-04-09, 10:55
Nog måste man tro bra mycket om sig själv för att inte tro på annat liv?

Relaterat (Who Are We To Say We Are Intelligent?):

9sDtbTsmJcE

MasterChief
2014-04-09, 10:55
Självklart!

WHITEFOLKS
2014-04-09, 10:56
Nog måste man tro bra mycket om sig själv för att inte tro på annat liv?

Relaterat:

Det är inte för att vi är smartare än masken som den inte är medveten om vår intelligens.

LoveMachine
2014-04-09, 11:04
För alla ens halvrealistiska ingångsvärden på Drakes ekvation så borde man hitta intelligent i universum. Där med inte sagt att vi någonsin kommer hitta dem eller för den delen få kontakt med dem. Man kan göra ett väldigt grovt tankeexperiment.

Antaganden
Under en galaxs livstid så finns det bara en intelligent art. Den siffran är i alla fall det lägsta utfallet för Vintergatan. Arten kan uppstå när som helst.
En intelligent art lever lika länge som människan funnits till, 100 000 år.

Observationer
Universum har >100 000 000 000 galaxer.
Universum är ~13 800 000 000 år gammalt.

En väldigt låg uppskattning är alltså att det just nu finns ~725 000 intelligenta arter i universum. I verklighetens så är siffran troligtvis betydligt högre.

Bubblan84
2014-04-09, 11:13
Tror ni att andra civilisationer också pumpar järn för att bli starka och grova?

XXXL
2014-04-09, 12:00
Jag tror på Star Wars.

Diomedea exulans
2014-04-09, 12:35
Vet väl inte jag heller.

spoon
2014-04-09, 12:50
Tror ni att andra civilisationer också pumpar järn för att bli starka och grova?

Japp. Fast på andra planeter så är det ben som prioriteras då honorna där går igång mer på det än abs n biceps.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

MasterChief
2014-04-09, 13:06
Vet väl inte jag heller.

Du vet inte vad du tror?

ceejay
2014-04-09, 13:19
förstå hur unika vi är om vi är den enda planeten med liv i universum.

spoon
2014-04-09, 13:25
förstå hur unika vi är om vi är den enda planeten med liv i universum.

Då borde man verkligen utnyttja den tiden man har och inte sitta hela dagarna och uppdatera allmänt :d

XXXL
2014-04-09, 13:34
Då borde man verkligen utnyttja den tiden man har och inte sitta hela dagarna och uppdatera allmänt :d

Eller också är det precis det man borde göra? För att alla andra redan gör de andra.

Onigiri
2014-04-09, 13:39
Nej. Jag vet.

http://www.armaghplanet.com/blog/wp-content/uploads/2012/11/contact-poster-Wikipedia.jpg

shut teh face
2014-04-09, 15:04
Om man läser på lite hur galaxer funkar, skapas och går under, samt hur stjärnor och planeter skapas så kan man med säkerhet säga att det finns andra planeter som har samma förutsättningar som oss, och då borde det finnas liv där ute, och varför skulle vi vara unika i att bli "intelligenta" ..?

Så ja, jag tror på intelligent liv. :)

hidden
2014-04-09, 15:11
Ja.

David_wigren
2014-04-09, 15:27
Jag röstade att jag inte vet. Det känns ju som att det borde finnas intelligent liv därute. Vi finns ju, och vi utvecklades på en planet som med största sannolikhet inte är unik. Det borde finnas nästan en oändlig mängd planeter med liknande förutsättningar som jorden. Men om vi ska vara helt ärliga så vet vi ju faktiskt inget tills vi faktiskt träffar på utomjordligt liv. Jag menar, uppkomsten av "liv" skulle likväl kunna vara så ovanlig att det tråkigt nog bara inträffar en gång per Universum.

Victorsnya
2014-04-09, 17:10
Jag tror på Star Wars.

Wh40k pissar på sw universe ;)

XXXL
2014-04-09, 17:17
Wh40k pissar på sw universe ;)

Jag vill tro att de båda två finns där ute, Star Wars säger ju att de är i en galax "långt långt borta" , det skulle ju kunna vara flera hundra tusen miljarder ljusår bort. Och det går ju inte bevisa heller för ingen har varit där borta och kollat.

I want to believe.

Victorsnya
2014-04-09, 17:40
Jag vill tro att de båda två finns där ute, Star Wars säger ju att de är i en galax "långt långt borta" , det skulle ju kunna vara flera hundra tusen miljarder ljusår bort. Och det går ju inte bevisa heller för ingen har varit där borta och kollat.

I want to believe.

True, iofs med tanke på hur det ser ut i games workshops 41st årtusende så väljer jag nog siths före tex Tau, eldar, chaos, necrons och ffa tyranids :p

MasterChief
2014-04-09, 19:09
Jag vill tro att de båda två finns där ute, Star Wars säger ju att de är i en galax "långt långt borta" , det skulle ju kunna vara flera hundra tusen miljarder ljusår bort. Och det går ju inte bevisa heller för ingen har varit där borta och kollat.

I want to believe.

Hundratusen miljarder ljusår innebär även att Star Wars befinner sig i ett annat universum. :d

Och jo, jag har varit där och du kan inte bevisa att jag inte varit där.

filmjölk
2014-04-09, 19:35
Jag tror att det finns liv på Europa! (En av Jupiters månar) eller är det motbevisat än?

Jockefoten
2014-04-09, 19:38
Ja.



förstå hur unika vi är om vi är den enda planeten med liv i universum.

Fick lite Hipstererketion.

Yes
2014-04-09, 19:55
Om vi tänker oss att vi skalar ner universum till jordens storlek, skulle jorden få en storlek på ca 1/300;e del av en atom.

Universum tycks förvisso mer glesbefolkat än vårat microkosmos, någonstans runt 10^24 stjärnor och ungefär lika många planeter. Jorden har ungefär 10^50 atomer.

Det kan finnas tiotals miljarder planeter bara i vår galax som har potential till liv.

Sannolikheten att det finns liv på andra planeter framstår som väldigt hög.

Sniggel
2014-04-09, 20:28
Å andra sidan, om det är "typ omöjligt" för intelligent liv att uppstå (med universums storlek i beaktande!). Men att det ändå sker "nånstans". Då kommer denna "typ omöjliga intelligenta livsform" att ställa sig just denna fråga och tycka att möjligheterna ser större ut än vad de faktiskt är :P

Med det sagt så tycker jag ändå att möjligheterna för intelligent liv (relaterat till vår kognitiva förmåga eller bättre) är löjligt stora.

Fordon
2014-04-09, 20:43
Jag röstade att jag inte vet.

Men vad fan. Det är ett kuggval från TS sida.. Man röstar enbart ifall man vet! :banned

awesomooo
2014-04-09, 20:46
Såklart det gör, vi finns ju så bör finnas något form av liv utanför våran planet.

Ungkarlsliv
2014-04-09, 20:55
Min fysik är riktigt knackig men är det inte så att med tanke på oändligheten av universum finns det en möjlighet att varje tänkbart scenario som vi kan tänka oss utspelar sig just nu.

Alltså att antalet planeter som har en potential att ha människolikt liv är oändligt stor och att på dessa planeter är sannolikheten oändligt stor att det finns människor som pratar svenska och sannolikheten är oändligt stor att det sitter en människa på den planeten precis som jag fast med den enda skillnaden att skägget är svart istället för rött och svarar på en exakt sådan här fråga på ett exakt likadant träningsforum. Alltså alla scenarion vi kan tänka oss om allting händer alltså exakt just nu på en annan planet, men det är såklart teoretiskt.

Agitator
2014-04-09, 20:55
Klart det finns liv på andra planeter. Troligen har avancerat liv redan utvecklats och dött några gånger. Vi är ju garranterade att bli bortblåsta iaf i slutändan enligt forskning redan.

Enda chansen vi överlever är warpspeed och ny teknik eller att avancerat liv besöker oss och tar oss med dem.

XXXL
2014-04-09, 21:00
Om vi tänker oss att vi skalar ner universum till jordens storlek, skulle jorden få en storlek på ca 1/300;e del av en atom.

Universum tycks förvisso mer glesbefolkat än vårat microkosmos, någonstans runt 10^24 stjärnor och ungefär lika många planeter. Jorden har ungefär 10^50 atomer.

Det kan finnas tiotals miljarder planeter bara i vår galax som har potential till liv.

Sannolikheten att det finns liv på andra planeter framstår som väldigt hög.

Min fysik är riktigt knackig men är det inte så att med tanke på oändligheten av universum finns det en möjlighet att varje tänkbart scenario som vi kan tänka oss utspelar sig just nu.

Alltså att antalet planeter som har en potential att ha människolikt liv är oändligt stor och att på dessa planeter är sannolikheten oändligt stor att det finns människor som pratar svenska och sannolikheten är oändligt stor att det sitter en människa på den planeten precis som jag fast med den enda skillnaden att skägget är svart istället för rött och svarar på en exakt sådan här fråga på ett exakt likadant träningsforum. Alltså alla scenarion vi kan tänka oss om allting händer alltså exakt just nu på en annan planet, men det är såklart teoretiskt.

4JR17UknoLg

Sniggel
2014-04-09, 21:23
Såklart det gör, vi finns ju så bör finnas något form av liv utanför våran planet.

Om vi tänker i "tid" istället för "rum".

Just nu tänker du så. Men hur tänkte du för 100 år sen?
Just ja. Du existerade inte då.
Hur tänkte människor för 1 miljard år sen? Just ja. Intelligent liv existerade inte just då (på jorden iaf).

Säg att man haft en superdator som kunde simulera ett universum med våra lagar och få fram sannolikheten för intelligent liv och att den ligger på 1%
Vad tror du att en livsform som existerar under de premisserna tänker om möjligheterna till intelligent liv på andra ställen? Antagligen att möjligheterna är väldigt stora. De känner ju inte till vilken förbannad tur de har haft och att universum borde ha varit tomt på intelligent liv "egentligen".

Det här är alltså bara värt att ha i åtanke. Jag tror givetvis som du, men försöker ifrågasätter min tro.

awesomooo
2014-04-09, 21:30
Om vi tänker i "tid" istället för "rum".

Just nu tänker du så. Men hur tänkte du för 100 år sen?
Just ja. Du existerade inte då.
Hur tänkte människor för 1 miljard år sen? Just ja. Intelligent liv existerade inte just då (på jorden iaf).

Säg att man haft en superdator som kunde simulera ett universum med våra lagar och få fram sannolikheten för intelligent liv och att den ligger på 1%
Vad tror du att en livsform som existerar under de premisserna tänker om möjligheterna till intelligent liv på andra ställen? Antagligen att möjligheterna är väldigt stora. De känner ju inte till vilken förbannad tur de har haft och att universum borde ha varit tomt på intelligent liv "egentligen".

Det här är alltså bara värt att ha i åtanke. Jag tror givetvis som du, men försöker ifrågasätter min tro.

Jag tänker inte så mycket, tittar bara upp mot stjärnorna och konstaterar att det finns liv utanför. Allt som rör sig om universum får mig att gå fullständigt bananas i skallen så jag brukar bara konstatera att det minsann finns liv och kanske t.o.m. en skapare av universum med ett syfte.

Hemi
2014-04-10, 02:00
Jag tror att det finns liv på Europa! (En av Jupiters månar) eller är det motbevisat än?

Livet på bara Jorden har ju haft en massa olika versioner genom historien. Efter de mass extinctions som varit har livet nästan försvunnit för att sedan ta ny fart i en annan form. Kolgruvor är en rest efter en tid då det nästan bara fanns växter på planeten. Olja efter Jurrasic, är det väl(?) Efter i sammanhanget endast 100 000 000 år eller så kom dinosaurier efter en sådan massdöd, m jag inte minns fel. Sedan kommer som det verkar nytt liv hela tiden och det är bl a därför man intresserar sig för små fiskar djupt nere i haven. Så med detta sagt tycker jag att det känns som om man hittar flera planeter med vatten på så ökar möjligheterna stort. Än mer om man har en planet med en atmosfär lik jorden, med de referenser vi har till jorden torde det vara fullträff eftersom atmosfären i sig är en utveckling av liv som närmat sig vattenytorna, och senare kunnat leva ovanför vattnet. Så, det borde finnas mycket att utforska bara i planetsystemet.

Hemi
2014-04-10, 04:58
Jorden måste väl förresten sett ut som månen Europa en gång, "Snowball Earth".

MasterChief
2014-04-10, 08:39
Jorden måste väl förresten sett ut som månen Europa en gång, "Snowball Earth".

Njae, snarare tvärtom. Jorden var en kaotisk och het plats och helt olik Europa. Sedan har det förekommit istider såklart men dessa förekom långt efter livets uppkomst.

MasterChief
2014-04-10, 08:43
Livet på bara Jorden har ju haft en massa olika versioner genom historien. Efter de mass extinctions som varit har livet nästan försvunnit för att sedan ta ny fart i en annan form. Kolgruvor är en rest efter en tid då det nästan bara fanns växter på planeten. Olja efter Jurrasic, är det väl(?) Efter i sammanhanget endast 100 000 000 år eller så kom dinosaurier efter en sådan massdöd, m jag inte minns fel. Sedan kommer som det verkar nytt liv hela tiden och det är bl a därför man intresserar sig för små fiskar djupt nere i haven. Så med detta sagt tycker jag att det känns som om man hittar flera planeter med vatten på så ökar möjligheterna stort. Än mer om man har en planet med en atmosfär lik jorden, med de referenser vi har till jorden torde det vara fullträff eftersom atmosfären i sig är en utveckling av liv som närmat sig vattenytorna, och senare kunnat leva ovanför vattnet. Så, det borde finnas mycket att utforska bara i planetsystemet.

Det som dock är mest fascinerande är hur likt allt liv på Jorden egentligen är. Och det i sin tur väcker ju en del frågor om hur enkelt livet egentligen kan uppstå. För om "rätta förutsättningar" räcker så kan man ju undra varför just DNA blev livets molekyl och varför det inte finns andra varianter som livet bygger på?

Alfers
2014-04-10, 08:45
Jodå, jag såg en dokumentär om det för ett tag sedan, avatar någonting hette den.
Någon mer som har sett den?

Minimjölk
2014-04-10, 09:18
Det som dock är mest fascinerande är hur likt allt liv på Jorden egentligen är. Och det i sin tur väcker ju en del frågor om hur enkelt livet egentligen kan uppstå. För om "rätta förutsättningar" räcker så kan man ju undra varför just DNA blev livets molekyl och varför det inte finns andra varianter som livet bygger på?

Jag tänker ofta på just detta, även de mest avvikande däggdjuren har ju enorma likheter med de övriga, insekter är snarlikt uppbyggda etc.


Jag tror stenhårt på liv på andra planeter, både intelligent och icke-intelligent.

Låt säga att vi säger att intelligent motsvarar en art av minst 50% av människans kaliber eller högre. Sedan kan vi ju argumentera hur intelligenta den mänskliga befolkningen är ur ett universellt perspektiv.

Jag tror däremot att det finns mångfalt fler platser med ointelligent liv men där miljön av olika anledningar gör det svårt för en civilisation att utvecklas och bli tillräckligt intelligent. Titta på jorden. Vi känner till våra dinousarier för 65miljoner år sedan, de levde och frodades och boom, sedan var de borta och det tog många år innan nästa art började utvecklas. Vi människor har därmeot gjort en nästan otäck snabb framfart, jämför med var vi var för 10000, 1000 elelr bara 100 år sedan och var vi är idag? Nu går det såpass snabbt att de flesta är tveksamma till att vi ens existerar om 1000år.

1000år är ju dessutom en flugskit av tid vilket i kombination med de långa avstånden gör att kommunikation eller till och med besök mellan intelligenta varelser genom universum blir svår eller näst intill omöjlig.

Det är dock kul att leka med tanken att det någonstans finns planeter med enorma resurser och oändligt bättre förutsättningar än vi har. Ponera att de i detta planetsystem har två planeter med relativt korta avstånd med ungefär snarlika förhållande, skulle vara jäkligt coolt att få ta del av deras upptäckter och diplomati för att se hur de fungerar i symbios eller i någon form av kallt krig.

När jag tänker på universums uppbyggnad återkommer jag ofta till det periodiska systemet. Väte, kväve, Syre, Kol, Aluminium etc. är alla grundämnen som vi har god tillgång till i närheten av vår kära jord och att deras närvaro ger bra möjligheter för liv att uppstå . Vi vet också att de befinner sig väldigt tidigt i periodiska systemet och är oerhört enkelt uppyggda med få protoner och elektroner. Det känns ganska troligt att förekomsten av dessa grundämnen är stor på andra (alla?) ställen runt om i Universum. Detta i kombination med att många stjärnor som vi känner till utrustats med ett planetsystem gör att det troligtvis i varje enskild galax finns miljarder planeter med någon form av i alla fall gryende livsformer.


Om det nu är så att vi skulle vara helt ensamma i Universum, vilket sjukt slöseri med både rum och tid och materia.

Evankhell
2014-04-10, 09:32
Med tanke på variationen av liv på jorden, en liten planet bland EN JÄVLA MASSA andra, man kan inte ens tänka sig vad för liv det finns där ute som överlever i extrema förhållanden.

Mitt svar är ja.

Och ett citat jag gillar;

"Life doesn't exist anywhere but earth?
That's like taking a cup of ocean water and saying there aren't any whales in the ocean"

MasterChief
2014-04-10, 10:15
Jag tänker ofta på just detta, även de mest avvikande däggdjuren har ju enorma likheter med de övriga, insekter är snarlikt uppbyggda etc.


Jag tror stenhårt på liv på andra planeter, både intelligent och icke-intelligent.

Låt säga att vi säger att intelligent motsvarar en art av minst 50% av människans kaliber eller högre. Sedan kan vi ju argumentera hur intelligenta den mänskliga befolkningen är ur ett universellt perspektiv.

Jag tror däremot att det finns mångfalt fler platser med ointelligent liv men där miljön av olika anledningar gör det svårt för en civilisation att utvecklas och bli tillräckligt intelligent. Titta på jorden. Vi känner till våra dinousarier för 65miljoner år sedan, de levde och frodades och boom, sedan var de borta och det tog många år innan nästa art började utvecklas. Vi människor har därmeot gjort en nästan otäck snabb framfart, jämför med var vi var för 10000, 1000 elelr bara 100 år sedan och var vi är idag? Nu går det såpass snabbt att de flesta är tveksamma till att vi ens existerar om 1000år.

1000år är ju dessutom en flugskit av tid vilket i kombination med de långa avstånden gör att kommunikation eller till och med besök mellan intelligenta varelser genom universum blir svår eller näst intill omöjlig.

Det är dock kul att leka med tanken att det någonstans finns planeter med enorma resurser och oändligt bättre förutsättningar än vi har. Ponera att de i detta planetsystem har två planeter med relativt korta avstånd med ungefär snarlika förhållande, skulle vara jäkligt coolt att få ta del av deras upptäckter och diplomati för att se hur de fungerar i symbios eller i någon form av kallt krig.

När jag tänker på universums uppbyggnad återkommer jag ofta till det periodiska systemet. Väte, kväve, Syre, Kol, Aluminium etc. är alla grundämnen som vi har god tillgång till i närheten av vår kära jord och att deras närvaro ger bra möjligheter för liv att uppstå . Vi vet också att de befinner sig väldigt tidigt i periodiska systemet och är oerhört enkelt uppyggda med få protoner och elektroner. Det känns ganska troligt att förekomsten av dessa grundämnen är stor på andra (alla?) ställen runt om i Universum. Detta i kombination med att många stjärnor som vi känner till utrustats med ett planetsystem gör att det troligtvis i varje enskild galax finns miljarder planeter med någon form av i alla fall gryende livsformer.


Om det nu är så att vi skulle vara helt ensamma i Universum, vilket sjukt slöseri med både rum och tid och materia.

Självklart finns det väldigt många platser som har samma förutsättningar som jorden en gång hade. Men vad är det som gjort att just DNA blev en framgångssaga och varför finns det inte andra varianter av liv? För även den simplaste alg eller bakterie är uppbyggd på samma fundamentala struktur som människan. Hur stor är sannolikheten att det i ursoppan gick från komplexa proteiner till den ofattbart komplicerade DNA-molekylen? Det är den parametern som är klart intressantast att reda ut när man pratar om liv på andra planeter.

Och även om vi är ensamma i universum och vår tid kan ta slut närsom tror jag inte universum bryr sig tyvärr. Vi är en lycklig slump och vår närvaro betyder ingenting i sammanhanget.

mangemani
2014-04-10, 10:24
tror absolut på liv på andra planeter, men jag tror inte på UFOn, landningsmärken, gröna gubbar med ägg formade huvuden och annat påhitt.

supercharge
2014-04-10, 10:42
Jag tror absolut att det finns liv på flera ställen i universum. Synd bara att det är så fruktansvärt stora avstånd. Inte alls säkert att man någonsin får kontakt med någon annan civilisation.

Det är väl ganska sannolikt att det finns, men jag är nog snarare hemskt glad över att det är så fruktansvärt stora avstånd.

Om man accepterar att det sannolikt finns annat liv i rymden, så vore det ganska osannolikt att vi skulle råka vara den allra mest utvecklade civilisationen som existerar i universum. Jag menar tänk bara en civilisation som ligger bara en miljon år före oss: dinosaurierna dog ut för 66 miljoner år sedan snarare än 65 däggdjuren tog över något tidigare liksom människoapor, det blev bronsålder, järnålder o.s.v. De är exakt som vi, bara en miljon år längre fram. Det går överhuvudtaget inte att föreställa sig hur en så avancerad civilisation skulle se ut. Jag menar tänk bara på vad som har hänt här sedan industriella revolutionen, och det är på några stackars hundratals år.

Det är ju rätt komiskt att hollywoodfilmer om främmande aggressiva aliens som har förmåga att ta sig hit brukar sluta i något episkt slag med någon amerikansk general i uniform som starkt förordar till presidenten att de ska atombombas. Men en främmande civilisation som kan ta sig hit alla dessa ljusår skulle vifta bort oss som en mygga om de nu hade den avsikten. Liftarens guide till galaxen, där man bara spränger jorden i småbitar för att bygga en intergalaktisk motorväg är nog mer verklighetsbaserad i så fall.

ARMSTARK
2014-04-10, 10:44
Nu har de faktiskt sett en marsian som går omkring med en ficklampa så att eee...

MasterChief
2014-04-10, 11:14
Det är ju rätt komiskt att hollywoodfilmer om främmande aggressiva aliens som har förmåga att ta sig hit brukar sluta i något episkt slag med någon amerikansk general i uniform som starkt förordar till presidenten att de ska atombombas. Men en främmande civilisation som kan ta sig hit alla dessa ljusår skulle vifta bort oss som en mygga om de nu hade den avsikten. Liftarens guide till galaxen, där man bara spränger jorden i småbitar för att bygga en intergalaktisk motorväg är nog mer verklighetsbaserad i så fall.

:d

Den mest episka måste vara i Independece Day när man laddar upp ett datavirus i utomjordingarnas datorer. Snacka om brist på fantasi.

Vogonernas variant är nog mer rimlig!

XXXL
2014-04-10, 11:39
Jag hoppas de finns dinosaurier nån stans på en planet, det hade varit häftigt.

Evankhell
2014-04-10, 12:38
Det tråkiga är att om en Isaac Newton alien kollar på jorden, så tar det många miljoner år innan Isaac kan se mig (oss) :( beroende på hur långt ifrån Isaac befinner sig.

Isaac kanske bara ser dinosaurierna och tänker "NOPE NOPE NOPE!" och vill inte besöka mig (oss). :(

PureWhey
2014-04-10, 12:39
Absolut.

Skickat ifrån böjracket

XXXL
2014-04-10, 13:21
Det tråkiga är att om en Isaac Newton alien kollar på jorden, så tar det många miljoner år innan Isaac kan se mig (oss) :( beroende på hur långt ifrån Isaac befinner sig.

Isaac kanske bara ser dinosaurierna och tänker "NOPE NOPE NOPE!" och vill inte besöka mig (oss). :(

Det finns ju alltid scenariot att en annan cilivisation upptäckt vår planet, men sen har den civilisationen blivit utplånad innan de hunnit skicka ut ett meddelande till oss eller ta sig hit. Om vi hittade liv på en annan planet nu skulle de ta oss ett antal år till innan vi skulle lista ut hur vi skulle skicka information dit, och även om vi hittar ett sätt att skicka något dit så kanske det tar 50-100 år för den informationen att färdas dit och på 100 år skulle vi kunnat haft både 3e och 4e världskriget här.

Morty
2014-04-10, 13:42
Min fysik är riktigt knackig
...

Det gör inget, detta är kolozzeum och vi kommer hjälpa dig. Börja med MM2K, SL5x5 och skadliga mängder kvarg.

Evankhell
2014-04-10, 14:02
Det finns ju alltid scenariot att en annan cilivisation upptäckt vår planet, men sen har den civilisationen blivit utplånad innan de hunnit skicka ut ett meddelande till oss eller ta sig hit. Om vi hittade liv på en annan planet nu skulle de ta oss ett antal år till innan vi skulle lista ut hur vi skulle skicka information dit, och även om vi hittar ett sätt att skicka något dit så kanske det tar 50-100 år för den informationen att färdas dit och på 100 år skulle vi kunnat haft både 3e och 4e världskriget här.

Vi kanske hinner lämna jorden och infektera Mars, innan vi får besök. Eller så har vi hunnit dö ut p g a dumhet genom att fortsätta förstöra jorden (plus dina världskrig) :Virro

Griip
2014-04-10, 14:42
Mænniskan kænner sig sjælva vældigt dåligt. Så fort mænniskan kunnat har den tæmjt och utnyttjat lægre stående varelser. Ær det kanske så att om vi skulle støta på ett utomjordiskt liv som verkar vara lægre stående æn oss sjælva så skulle vi førr eller senare finna ett sætt att kuva och førslava det. Som vi gjort med allt annat levande(Som vi haft bruk før).

Varfør ær det då en bra ide att skicka ut radiosignaler i rymden kors å tværs? Och exakt vad ær det vi førvæntar oss?

Antingen når vi en lægre stående civilisation som varken kan tolka våra signaler och heller inte skicka tillbaka något vi kan tolka. Eller så ær det en høgre stående rymdcivilisation som likt oss kuvat andra levande varelser och eventuellt ær beredda på att gøra det igjen. Chansen att det skulle vara en civilisation som likt oss befinner sig i ett stadie dær man ær medveten om rymden men inte erøvrat den borde vara mindre æn 1 på Evigheten(Dvs, att de likt oss naivt søker efter annat liv). Då utgår jag ifrån att vi varit medvetna om rymden(på det sætt att vi vet att man KAN færdas i den och vår egna plats i den osv) i ett par hundra år och kommer troligtvis "erøvra" rymden på ett eller annat sætt inom ett par hundra/tusen år. Detta medans universum existerat i.. hur længe? Vældigt længe :D

MasterChief
2014-04-10, 15:01
Varfør ær det då en bra ide att skicka ut radiosignaler i rymden kors å tværs?



Så var tror du alla befintliga radiosignaler tar vägen?

MasterChief
2014-04-10, 15:15
För att uttrycka mig tydligare. En avancerad civilisation har säkert mycket avancerade radioteleskop där de kanske till och med utnyttjar hela planeter eller planetsystem för att med hjälp av interferometri hitta otroligt svaga signaler. Bara för att exemplifiera så kan jordens starkaste radioteleskop detektera Voyagers signal trots att den bara är på 20w (som en liten lampa). Voyager befinner sig 19 000 000 000 km från oss.

filmjölk
2014-04-10, 15:26
Så var tror du alla befintliga radiosignaler tar vägen?

Vad händer om en intelligent civilisation skall besöka oss, men på vägen snappar upp ett avsnitt av "Jersey Shore"?

Griip
2014-04-10, 15:28
Vad händer om en intelligent civilisation skall besöka oss, men på vägen snappar upp ett avsnitt av "Jersey Shore"?

:d

Uansett deras intentioner, goda eller onda, så vænder de nog om rætt snabbt :laugh:

Minimjölk
2014-04-10, 15:38
För att uttrycka mig tydligare. En avancerad civilisation har säkert mycket avancerade radioteleskop där de kanske till och med utnyttjar hela planeter eller planetsystem för att med hjälp av interferometri hitta otroligt svaga signaler. Bara för att exemplifiera så kan jordens starkaste radioteleskop detektera Voyagers signal trots att den bara är på 20w (som en liten lampa). Voyager befinner sig 19 000 000 000 km från oss.


Alldeles runt knuten med andra ord. ;)

Just det där med att skicka ut info om oss själva i hopp om att någon förhoppningsvis skall hitta den och svara tillbaka är intressant och en aning riskabelt. Lite som en kontaktannons där du börjar med att sänka garden innan du vet någonting om din blivande dejt. Med tanke på hur människor kryddar sina CVs så var vi ovanligt ärliga med Voyager.

På samma sätt, om vi skulle mottaga en signal från en avlägsen planet, hur vet vi att informationen är sanningsenlig och att denna civilsation är vänligt sinnade? Hur som helst tror jag att krig och maktspel är ett onödigt ont i en utvecklad civilisation, det är ju inte bara vi människor som krigar och slåss, det är ganska utvecklat även bland de första djurarter.

Ironoiskt nog är vi krigiska människor rätt dåliga på att enas inom jorden men vi tror på allvar att vi kan få till en eller flera mysiga dejter med en för oss idag okänd partner. Högst troligt skulle ett möte IRL inte starta med ett handslag.

Jag skulle dock bli överlycklig om vi under vår livsstid skulle få säkra bevis om utomjordiskt liv och gärna få rejält med data från dem ang hur deras liv ser ut.
När vi ändå är inne på Voyager så är det ju intressant att denna färdats i relativt kort tid och ändå har livet på jorden ändrats rätt rejält. Den dag vi tar emot något från en avlägsen planet kan det ju tyvärr vara så att de redan är utplånade eller har en skild agenda jämfört med deras första hjärtliga hopp i att hitta avlägsna vänner.

Krampus
2014-04-10, 15:41
All statistik tyder på att det bör krylla med liv i universum.

Krampus
2014-04-10, 15:49
:d

Uansett deras intentioner, goda eller onda, så vænder de nog om rætt snabbt :laugh:

Eller hittar Dating-tråden :(

MasterChief
2014-04-10, 15:50
Vad händer om en intelligent civilisation skall besöka oss, men på vägen snappar upp ett avsnitt av "Jersey Shore"?

Istället för att landa skickar de antagligen en antimateriatorped.

Hemi
2014-04-10, 15:51
Njae, snarare tvärtom. Jorden var en kaotisk och het plats och helt olik Europa. Sedan har det förekommit istider såklart men dessa förekom långt efter livets uppkomst.

Jo jag vet och det stärker ju chansen att hitta liv.

Hemi
2014-04-10, 15:55
Det som dock är mest fascinerande är hur likt allt liv på Jorden egentligen är. Och det i sin tur väcker ju en del frågor om hur enkelt livet egentligen kan uppstå. För om "rätta förutsättningar" räcker så kan man ju undra varför just DNA blev livets molekyl och varför det inte finns andra varianter som livet bygger på?

Jo visst är det likt, evolution följer samma mönster i och med att jordens förutsättningar har sett ungefär lika ut men ändå, spektret på jorden, vatten luft jord istid och hetta är ändå brett och breddar ändå möjligheterna för liv på andra ställen hur det nu än är konstruerat.

David_wigren
2014-04-10, 16:12
Jag köper inte att det bör krylla med liv i universum för att det kryllar med liv på jorden. Gällande livet på jorden så har vi hittills bara stött på livsformer med ett o samma gemensamt ursprung. Av vad vi vet än så länge har alltså livet bara uppkommit en gång på jorden.
Det är dock möjligt att livet uppkom flera gånger men att vi helt enkelt konkurrerade ut de andra så tidigt att det inte längre finns något spår av dem kvar. Fast det känns inte så troligt eftersom att vi tidigt delade in oss Bakterier, arkeer och Eukaryoter, men vi tre finns ju fortfarande kvar trots att vi har haft hård konkurrens sinsemellan i över en miljard år.
Så vad vi vet(än så länge) så har livet bara uppkommit en gång på jorden. Statistiskt sett så vet vi ingenting. I det ena extrema antagandet så är livet vanligt och universum kryllar med liv. Och i motsatt antagande så är uppkomsten av liv så osannolikt att det bara har hänt en enda gång i hela universum.

supercharge
2014-04-11, 06:25
För att uttrycka mig tydligare. En avancerad civilisation har säkert mycket avancerade radioteleskop där de kanske till och med utnyttjar hela planeter eller planetsystem för att med hjälp av interferometri hitta otroligt svaga signaler. Bara för att exemplifiera så kan jordens starkaste radioteleskop detektera Voyagers signal trots att den bara är på 20w (som en liten lampa). Voyager befinner sig 19 000 000 000 km från oss.

Faktumet att vårt solsystem inte kryllar av små robotar, farkoster och allt möjligt som far omkring är väl egentligen ett argument för att det antingen inte finns intelligent liv som känner till oss - och i så fall är livet nog mycket mer sällsynt än vad vi kanske tänker oss. Eller så är resandet dessa enorma sträckor ett problem som är i princip omöjligt att komma runt. Alltså att det finns intelligent liv, men de kan inte komma hit.

Jag menar det är bara att se på vår egen planet. Idag finns det människor precis överallt, till och med på Arktis och Antarktis. En avancerad civilisation bör rimligtvis på samma sätt ha ett intresse av att expandera. Ponera sedan hur vi sannolikt kommer utforska rymden. Vi kommer inte skicka bemannade färder överallt, men istället - när tekniken blir avancerad nog, och man slipper skjuta upp dem med raket från jorden - så lär vi skicka drönare och annat i mängder runt om i närområdet. Förmodligen drönare som kan använda resurserna på nya planeter, månar eller asteroider för att reproducera sig själva - skapa ännu fler drönare - och bygga olika baser för att hålla kontakt med dem. Man kommer alltså ha en exponentiell ökning av mängden spanings och utforskningsfarkoster.

Om det då är så att man kan lösa distansproblemet så borde det även för en annan avancerad civilisation ske en kolonisering och upptäckande av universum i exponentiell takt. Så faktumet att vi faktiskt inte har sett röken av någon annan civilisation borde innebära att det helt enkelt inte går att resa mellan världarna i rimlig hastighet, eller att intelligent liv inte existerar. Alltså den civilisation som är först och mest avancerad i universum borde snabbt växa sig stark nog - om något slags genvägar i distansresor är möjligt - att kolonisera hela rasket, därför att takten de kan göra detta i ökar ständigt ju mer resurser de kommer åt.

Alternativet är förstås att de redan känner till oss, och att vi nu befinner oss i något slags reservat och tillåts utvecklas i vår egen takt utan utomstående störningar. För det är som du skriver fullt möjligt att någon annan känner till oss men att inte vi känner till dem. Men om så är fallet så har de tydligen något skäl att inte röja sig, och att låta oss vara, och då har de någon form av reservatstänkande. Därför att om de överhuvudtaget inte bryr sig om oss, och vi bara är ytterligare en löjlig livsform så borde vi ju kunna se spåren av deras utvinning av resurser någonstans - om de inte bemödar sig med att dölja den.

vvrab
2014-04-11, 09:23
Min fysik är riktigt knackig men är det inte så att med tanke på oändligheten av universum finns det en möjlighet att varje tänkbart scenario som vi kan tänka oss utspelar sig just nu.
Det finns inte oändligt med energi i universum.

David_wigren
2014-04-11, 20:43
Det finns inte oändligt med energi i universum.

Den totala energin i universum är väl 0? Alltså att all materia adderat med all "mörk" materia blir lika med noll? Om det stämmer så skulle det ju teoretiskt kunna finnas oändligt mycket energi, under förutsättning att det finns en motsvarig oändlig mängd "antienergi".

Griip
2014-04-11, 21:28
Den totala energin i universum är väl 0? Alltså att all materia adderat med all "mörk" materia blir lika med noll?

0.000000000000000000000000000000000000000000000000 00000001

Dærav big-bang, om jag førstått vetenskapsmænnen rætt. Møjligt att jag inte har det dock eftersom dem sjælva knappt førstår det. Rørigt det hær :D

XXXL
2014-04-11, 21:46
Eller hittar Dating-tråden :(

We're all fucked