handdator

Visa fullständig version : Behöver alla fett?


SkinnySkinny
2014-04-08, 22:09
Lite annorlunda fråga kanske, men behöver en person med hög fettprocent äta fett eller klarar sig personer med mycket fett utan?

Jag har tyvärr gått upp ett par kilo senaste månaden vilket jag tror beror på att jag börjat äta mer och äter mer kolhydrater. Äter dock väldigt lite fett. Är det skadligt på nåt sätt? Skulle tro att jag har en ganska hög fettprocent då jag är som en geléklump i kroppen och tänker att man kanske inte behöver så mycket fett då? Har dock ingen mens sen ca 4 månader tillbaka och tänker att det kanske har med det att göra? :(

Gober
2014-04-08, 22:14
Som ni redan vet behöver TS hjälp hon inte kan få på detta forum..

mvh

Men för att tillägga något, ja om du inte har mens längre så är något givetvis fel och det beror på att du torterar din egen kropp som du redan vet.

SkinnySkinny
2014-04-08, 22:17
Som ni redan vet behöver TS hjälp hon inte kan få på detta forum..

mvh

Men för att tillägga något, ja om du inte har mens längre så är något givetvis fel och det beror på att du torterar din egen kropp som du redan vet.

Jag vet att jag inte varit hälsosam men jag har faktiskt gått upp 2 kilo som sagt var och ställde bara en fråga..

mela
2014-04-08, 22:21
Ja, du behöver fett, det är ingenting att vara rädd för. Men du behöver också prata med någon, att du inte får din mens är en stark indikator på att du inte tar hand om dig själv.

SkinnySkinny
2014-04-08, 22:28
Ja, du behöver fett, det är ingenting att vara rädd för. Men du behöver också prata med någon, att du inte får din mens är en stark indikator på att du inte tar hand om dig själv.

Men behöver även en överviktig person eller en person med hög fettprocent det? Använder inte kroppen det fettet och har så att det räcker då? Dum fråga kanske..

mela
2014-04-08, 22:34
"Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret" - slv.se


Det finns också vissa fettsyror som är livsviktiga för oss som vi inte kan tillverka själva utan måste få i oss genom maten, som exempel omega-3.

King Grub
2014-04-08, 22:35
Alla måste ha fett från kosten, annars kan man inte ta upp vitaminer, förstör cellmembran, sabbar hormonnivåer och dör så småningom.

SkinnySkinny
2014-04-08, 22:50
"Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret" - slv.se


Det finns också vissa fettsyror som är livsviktiga för oss som vi inte kan tillverka själva utan måste få i oss genom maten, som exempel omega-3.

Alla måste ha fett från kosten, annars kan man inte ta upp vitaminer, förstör cellmembran, sabbar hormonnivåer och dör så småningom.

Ok. Antar jag måste börja äta lite mer fett då. Äter absolut tillräckligt med kalorier nu iaf. Tycker dock att det känns knepigt även med kolhydraterna. Vet att jag skrivit det tidigare men läser överallt att man ska undvika kolhydrater (om man nu inte är elitidrottare) men tycker det är så bekvämt med fil och müsli eller gröt till frukost. Får man räkna med att man sväller upp om man fortsätter så?

400
2014-04-08, 23:42
Jag vet att jag inte varit hälsosam men jag har faktiskt gått upp 2 kilo som sagt var och ställde bara en fråga..
Att du gått upp i vikt betyder inte att du löst ditt problematiska förhållande till mat.

R Scarpa27
2014-04-09, 05:42
Jag äter mer fett än rekomendationerna, men då består vissa av fettkällorna av bra fetter.

Sheogorath
2014-04-09, 05:55
Att tro att en fet person inte behöver äta fett är som att tro att en muskulös person inte behöver äta protein.

Beemel
2014-04-09, 06:08
Ok. Antar jag måste börja äta lite mer fett då. Äter absolut tillräckligt med kalorier nu iaf. Tycker dock att det känns knepigt även med kolhydraterna. Vet att jag skrivit det tidigare men läser överallt att man ska undvika kolhydrater (om man nu inte är elitidrottare) men tycker det är så bekvämt med fil och müsli eller gröt till frukost. Får man räkna med att man sväller upp om man fortsätter så?

Det beror nog på var man läser och vilken källkritik man idkar...
Och framförallt hur mycket ätstörningsfiltren i hjärnan väljer att söka information och tolkar det man läser.

Sheogorath
2014-04-09, 07:09
Ok. Antar jag måste börja äta lite mer fett då. Äter absolut tillräckligt med kalorier nu iaf. Tycker dock att det känns knepigt även med kolhydraterna. Vet att jag skrivit det tidigare men läser överallt att man ska undvika kolhydrater (om man nu inte är elitidrottare) men tycker det är så bekvämt med fil och müsli eller gröt till frukost. Får man räkna med att man sväller upp om man fortsätter så?

Det handlar snarare om att människor som inte rör sig (tänk äldre som bara sitter hemma och tittar på TV och kanske handlar en gång i veckan) knappast har en energibudget som tillåter så mycket mer än de essentiella näringsämnena.

Men för någon som är måttligt fysiskt aktiv kan kolhydraterna med fördel ingå i vardagen.

lillmesen
2014-04-09, 07:17
Jag vet att jag inte varit hälsosam men jag har faktiskt gått upp 2 kilo som sagt var och ställde bara en fråga..

varför säger du att du "tyvärr" har gått upp då? :smash:

Sverker
2014-04-09, 16:49
Att inte ha mens är ett bra tecken på att kroppen inte skulle klara av en graviditet. Antingen är träningsbelastningen alldeles för hög eller är kroppens energireserver alldeles för små.

Är inte det ett bra mål att sätta upp ? Stabilisera kroppen så den kommer i fas och det kommer regelbunden mens.

SkinnySkinny
2014-04-09, 22:39
Jag äter mer fett än rekomendationerna, men då består vissa av fettkällorna av bra fetter.

Till exempel fisk och nötter? Alla dietister säger alltid att man ska vara försiktig med nötter då man lätt äter för mycket.. Vågar inte riktigt äta dem.

cero
2014-04-09, 22:42
Till exempel fisk och nötter? Alla dietister säger alltid att man ska vara försiktig med nötter då man lätt äter för mycket.. Vågar inte riktigt äta dem.

Nötter är bra, men du behöver ju inte övedriva och hinka i dig. Ät en näve eller två. Men ja, bra fetter hittar du i t ex olivolja, fet fisk, nötter, avakado och massa andra livsmedel. Titta hur tallriksmodellen är upplagd så vet du hur du ska äta för att få i dig allt du behöver.

Och "alla dietister" säger inte alls det. Möjligtvis 1 som du har träffat.

SkinnySkinny
2014-04-09, 22:43
Det beror nog på var man läser och vilken källkritik man idkar...
Och framförallt hur mycket ätstörningsfiltren i hjärnan väljer att söka information och tolkar det man läser.

Det handlar snarare om att människor som inte rör sig (tänk äldre som bara sitter hemma och tittar på TV och kanske handlar en gång i veckan) knappast har en energibudget som tillåter så mycket mer än de essentiella näringsämnena.

Men för någon som är måttligt fysiskt aktiv kan kolhydraterna med fördel ingå i vardagen.

Står överallt, bland annat här att kolhydrater binder vätska och det sista jag vill är att bli svullen. Och nej ni kan inte jämföra mig med er som tränar jämt och ständigt. Jag tränar typ inget och absolut ingen styrketräning. Jag sitter bara och glor på en datorn måndag till fredag och motionerar bara dagtid. Är jag går och hämtar kaffe 5 meter bort..

SkinnySkinny
2014-04-09, 22:44
Nötter är bra, men du behöver ju inte övedriva och hinka i dig. Ät en näve eller två. Men ja, bra fetter hittar du i t ex olivolja, fet fisk, nötter, avakado och massa andra livsmedel. Titta hur tallriksmodellen är upplagt så vet du ungefär hur du ska äta för att få i dig allt du behöver.

Och "alla dietister" säger inte alls det. Möjligtvis 1 som du har träffat.

Ja fast i en näve eller två är det massor med kalorier. Så pass bra koll har jag.

Har inte träffat någon dietist. Har bara läst vad de skriver på typ Aftonbladet..

cero
2014-04-09, 22:45
Står överallt, bland annat här att kolhydrater binder vätska och det sista jag vill är att bli svullen.

Nej, då kan du inte så mycket om kolhydrater. De gör dig inte svullen alls, så ät på.

Till något viktigare: får du professionell hjälp med dina ätstörningar?

Ja fast i en näve eller två är det massor med kalorier. Så pass bra koll har jag.

Har inte träffat någon dietist. Har bara läst vad de skriver på typ Aftonbladet..

Nej det är inte "massor med kalorier". Det är lagom från den källan.

Och Aftonbladet har sällan rätt.

SkinnySkinny
2014-04-09, 22:46
Att inte ha mens är ett bra tecken på att kroppen inte skulle klara av en graviditet. Antingen är träningsbelastningen alldeles för hög eller är kroppens energireserver alldeles för små.

Är inte det ett bra mål att sätta upp ? Stabilisera kroppen så den kommer i fas och det kommer regelbunden mens.

Ja det är ett bra mål. Vill bara inte bli fet på vägen dit.

SkinnySkinny
2014-04-09, 22:54
Nej, då kan du inte så mycket om kolhydrater. De gör dig inte svullen alls, så ät på.

Till något viktigare: får du professionell hjälp med dina ätstörningar?



Nej det är inte "massor med kalorier". Det är lagom från den källan.

Och Aftonbladet har sällan rätt.

Ok bra att veta. Äter väl mest mina kolhydrater i form av bröd och müsli vilket kanske inte är det bästa men har svårt att sluta med det.

Nej det får jag inte. Känns lite löjligt nu när jag gått upp ett par kilo samtidigt som jag inte äter mindre kalorier än nån annan för tillfället.

Agitator
2014-04-09, 22:57
Vet du ens hur mycket ditt intag verkligen ligger på under en vecka?

Räknar du allt eller hur hanterar du kosten?

cero
2014-04-09, 22:58
Nej det får jag inte. Känns lite löjligt nu när jag gått upp ett par kilo samtidigt som jag inte äter mindre kalorier än nån annan för tillfället.

Spelar ingen roll vad man väger. För att få bot på ätstörningarna så kan det behövas hjälp. Var inte envis nu och lyssna på alla 100-tals svar du fått i olika trådar.

Tolkia
2014-04-10, 06:10
Sök hjälp. Problem av en storlek som dina kan ingen här på forumet fixa åt dig. Ej heller kan någon här på forumet tala om för dig hur du skall kunna bli av med de yttre tecknen på ätstörningen, som t.ex. den uteblivna menstruationen, och ändå få behålla ditt ätstörda beteende; vara ätstörd på ett "bra" sätt. Detta eftersom det faktiskt är omöjligt.

Man kan ha ett liv där inte ångesten kring maten och kroppen styr ens tillvaro. Men det är bara du som kan välja vilken sorts liv du vill ha.

z_bumbi
2014-04-10, 09:43
Läs sista inlägget och försök ta till dig det.