handdator

Visa fullständig version : Är det bättre att byta ut shaken mot mat?


Sohlsken
2014-04-08, 20:29
Tjenare Kolo,

Jag börjar gå ned i vikt såpass att 75g protein i dryckesform känns överdrivet. Kan börja med mina stats:

Tjej, 168cm, 69.1kg i lördags, ner från 72.8kg från början av mars (tror jag, ska börja hålla striktare koll nu). Deffar någonstans mellan 500-1000kcal underskott per dag, det är lite svårt att uppskatta i och med att jag fuskade lite förra veckan, och jag är inte säker på om jag tappade riktig vikt första veckorna eller om det var vatten och/eller tarminnehåll. Jag låg redan på 1500kcal innan deffen, men med helt fel makron.

Hursomhaver, jag ska ner till magrutor, kan tänka mig att det kommer ligga runt 60-62kg men det märks ju när jag tar mig dit. Kan redan ana dem när jag spänner mig på tom mage, som klassisk tjej ligger det mesta fettet på ben/rumpa.

Ligger just nu på 140-150g protein/dag typ 85g kolhydrater och försöker hålla 70g fett.

Finns det någon anledning att köra på shake alls, egentligen, förutom direkt efter gymmet? Jag tränar fastande och utan shaken direkt efter träningen håller jag inte till frukost, men sedan kör jag en som mellanmål runt 15:30 och en som sista mål (med äpple till) typ 20:00. Ligger alltså på 75.6g protein från shake och 65-75 från mat.

Finns det någon anledning att dricka det utöver den där enda på gymmet?
Det är ju billigt och snabbt, jag håller mig lagom mätt, men finns det några rent fysiska fördelar med att helt enkelt äta allt sitt protein?
Mättnadskänsla säger väl sig självt, antar jag :D

Kanske borde byta ut mellanmålet mot typ mager ost istället, eller någon annan "fast" källa?

Tack på förhand för svar!

lillmesen
2014-04-08, 20:37
Det låter som en bra ide, kvarg är ganska populärt också.

mela
2014-04-08, 20:39
Om du får i dig proteinet ändå så hade jag, personligen, hellre valt mat om det får plats inom kcalbudgeten. Både för att mat är godare och ofta mättar bättre.

BobaFett
2014-04-08, 20:43
Jag hade inte kört med shakes alls under deff. Känns som slöseri på kalorier. Bättre att spendera kalorierna på riktig mat som mättar och är god.

Finns ingen anledning att dricka proteinshakes om man får i sig proteinet från kosten. Fördelen med att äta mat är att du får i dig en del annan näring också. En proteinshake är tomma kalorier i stort sett (bortsett från proteinet).

Ajemän
2014-04-08, 20:51
Som Boba säger så kan det vara en poäng, jag däremot har ingen aptit som står ivägen för min deff, så ikväll drog jag en banan och en shake istället för den vanliga kvargen, eftersom jag inte var sugen på att trycka kvarg.

Proteinsiffran är viktigast, resten är försumbart om man äter en varierad kost i övrigt. När man bara ska "toppa upp med protein" - kyckling eller shake, whateva :)

Sohlsken
2014-04-08, 21:02
Okej :) då lägger jag om schemat i och med imorgon, känns helt klart värt det.

Den första behåller jag p.g.a. att hungern blir för mycket annars, men de andra två är väck!
Kyckling *cupid*

Tack för input allihopa!

vicarious
2014-04-09, 09:39
Det är ju billigt och snabbt, jag håller mig lagom mätt, men finns det några rent fysiska fördelar med att helt enkelt äta allt sitt protein?


Nej inte om du täcker dina näringsbehov redan (mineraler, vitaminer, essentiella fetter, fiber osv).