handdator

Visa fullständig version : Stark ljus innanför ögonlocken vid sömn


hidden
2014-04-08, 20:23
Har upplevt något mycket märkligt den senaste tiden, ungefär 3-4 månader bakåt. Ibland när jag sover kan det kännas som att jag har starkt ljus i ögonen. Då kan jag få för mig att min laptop ligger precis bredvid mig på sängen några cm framför mitt ansikte. Detta leder i sin tur att jag på något sätt "väcker" mig själv för att ställa ner laptopen, men den ligger ju redan på golvet?

Det finns inte några starka ljuskällor där jag sover, utan det är helt mörkt. Det känns nästan som att månljuset på något sätt (trots persienner) letar sig in i rummet och stärks oskäligt mycket i min sömn.

Någon annan som har upplevt det här eller har en förklaring till vad det är?

lillmesen
2014-04-08, 20:25
hmm jag har också börjat tänka på detta! Jag följer denna tråd med spänning!

ARMSTARK
2014-04-08, 20:31
Det finns många droger som ger dessa biverkningar. Jag säger inte att DU är drabbad av detta. Just say'in.

hidden
2014-04-08, 20:31
Det enda jag går på är koffein och nikotin under dagarna.

timoat
2014-04-08, 20:37
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/158/329/9189283.jpg

Sohlsken
2014-04-08, 20:40
I vilket slags område bor du? Finns det någon risk att det är speglingar från förbipasserande bilar, och att du helt enkelt har blivit mer känslig de senaste månaderna?

difeddy
2014-04-08, 20:41
Har också upplevt samma på sistone. Försöker mörklägga rummet helt, tror det hjälper ett snäpp. Men tror att det bottnar i stress eller liknande.

hidden
2014-04-08, 20:44
Efter lite sökning har jag kommit fram till begreppet "Visual sleep start".

Detta brukar sammansvetsas med EHS, Exlpoding head syndrome. Vissa hör ett högt ljud ibland med en visuell effekt, ofta beskrivet som ljus som blinkar till. Men jag har bara den visuella delen, därav endast kallat "Visual sleep start".

Ganska intressant vad det finns för "smågrejer" folk upplever.



Från wiki

"The cause of exploding head syndrome is not known, though some physicians have reported a correlation with extreme fatigue. This condition has also been linked to rapid withdrawal from certain prescription drugs such as benzodiazepines and SSRIs.[3] The condition may develop at any time during life and women suffer from it slightly more often than men. It is more common over the age of fifty, although it has been reported as young as age 10. Attacks can be one-time events, or can recur with attacks increasing or decreasing over time, sometimes with no incidents over long periods of time.[4]"

Sniggel
2014-04-08, 20:58
Då är nog "min grej" att "tusen flugor" samtidigt landar på mitt ansikte så jag vaknar upp med ett ryck. Händelsen tar väl ungefär en halv sekund och gör en klarvaken minst sagt.

difeddy
2014-04-08, 21:56
Ah, så ljuset är plötsligt? Inte som ett konstant vagt ljus innanför ögonen?

hidden
2014-04-08, 21:58
Ah, så ljuset är plötsligt? Inte som ett konstant vagt ljus innanför ögonen?

För mig är den ofta konstant. Men det kan vara av blinkande karaktär också, sedan även "blixtrande" som kommer och går.

Det närmsta begreppet/teorin jag kommit fram till är just visual sleep start, därför antar jag att det ljus jag har är av liknande karaktär.

Victuhh
2014-04-08, 21:58
Efter lite sökning har jag kommit fram till begreppet "Visual sleep start".

Detta brukar sammansvetsas med EHS, Exlpoding head syndrome. Vissa hör ett högt ljud[4]"

Shit, detta hade jag för många år sen när jag var i 10 årsåldern och hörde ett högt jävla tjut, höll på någon sekund och tänkte att brorsan hade på tvn, den var av och jag trodde att jag höll på att bli galen. Minns att jag gick till farsan och sa att det är något fel på mig *cry*

Mystery solved

Bryggan
2014-04-08, 23:02
@Hidden: Det där är inget konstigt och jag har svaret. Som du kanske vet så får mikrovågor vattenmolekylerna att vibrera i fyra dimensioner, det vi dagligdags kallar värme. När du ligger stilla för att sova så kommer routerns, mobiltelefonens, laptopens, utomhusantennernas, osv mikrovågor en chans att sätta vattnet i fettklumpen ovanför dina axlar i rörelse! Alla korsande mikrovågor kommer att göra den här effekten.
Det du ser...ja för du verkligen ser, är således plasmaflamman som har bildats inuti din hjärna. När du sluter ögonlocken och tittar uppåt så kan du således förnimma plasmabollen du har mitt i kraniet.

:)

BobaFett
2014-04-09, 07:10
Gå inte in i ljuset :nono:

likt
2014-04-09, 07:16
@Hidden: Det där är inget konstigt och jag har svaret. Som du kanske vet så får mikrovågor vattenmolekylerna att vibrera i fyra dimensioner, det vi dagligdags kallar värme. När du ligger stilla för att sova så kommer routerns, mobiltelefonens, laptopens, utomhusantennernas, osv mikrovågor en chans att sätta vattnet i fettklumpen ovanför dina axlar i rörelse! Alla korsande mikrovågor kommer att göra den här effekten.
Det du ser...ja för du verkligen ser, är således plasmaflamman som har bildats inuti din hjärna. När du sluter ögonlocken och tittar uppåt så kan du således förnimma plasmabollen du har mitt i kraniet.

:)


:laugh:

Armed Dingo
2014-04-09, 15:49
Låter som det där exploding head syndrome fast utan blixten som slår ner rätt i skallen. Känns som du får en elchock inne i huvudet och det hörs ett kort ljud.

Jag får alltid det om jag lägger mig och vilar efter en kopp kaffe sent på eftermiddagen. Får det aldrig när jag ska sova däremot.