handdator

Visa fullständig version : Trigger finger? - Tumme


Captainwide
2014-04-08, 19:53
Tjena allihopa, det är så att jag en längre tid (ca 3 månader) med vad som verkar vara en trigger finger tumme. Tummen har under denna tid smärtat måttligt (0-3 av 10 bra dagar, 7 av 10 riktigt dåliga dagar och 4-5 de flesta andra dagar) och låst sig i ett läge. Då har jag kunnat rätta till tummens läge utan hjälp av min fria hand.

Det är dock så att min tumme inte längre låser sig något mer, den är inte heller svullen (aldrig vart) men den är fortfarande stel och smärtan är mer intensiv och värre. Känns bland annat riktigt mycket när jag ska greppa tag om en hantel eller föra tummen mot lillfingret, precis under fingrets topp. Det smärtar även när jag sträcker handen/handflatan uppåt eller nedåt.

Smärtan känns inte direkt i tummen utan från handleden, precis det område där tumme och handled möts och sedan strålar det upp mot tummen.

Vad skall jag göra? Skall bestämma tid hos doktorn men vet ju inte när jag får tiden...

Ska jag stretcha, rehabba på något speciellt vis?
Provar just nu på Zonsalva vid området för att se om det hjälper.

Tacksam för alla vettiga svar! :)

Captainwide
2014-04-09, 08:41
Ingen?

Captainwide
2014-04-09, 14:00
Ja, ni var ju inte direkt till hjälp i alla fall. *gah!*

Nodan
2014-04-09, 18:34
Har du ringt din vårdcentral? Om inte så börja med det, då kan du även passa på att fråga vad du ska göra tills du ska på läkarbesök (eller arbetsterapeutbesök).

Generellt brukar man inte stretcha handskador, så det tycker jag att du ska låta bli.
Triggerfinger kan orsakas av överansträngning så ta det lugnt med tummen fram till besöket på vårdcentralen, men var inte rädd att använda tummen i vardagen så mycket det går utan att smärta uppstår.
Antiinflammatoriskt är en god idé att prova, men tänk på att smärtstillande kan göra det svårare att veta vad som överanstränger tummen.

joelaxelsson
2014-04-11, 11:11
Låter som du mycket väl kan ha ett triggerfinger.
Beställ tid hos vårdcentral för att bli bedömd. Avstå från för tummen alltför påfrestande aktiviteter, låt smärta sätta gräns. Du kan prova antiinflammatoriska tabletter, vad jag förstår är dock effekten tveksam vid detta tillstånd. Sjukgymnastik eller arbetsterapi i sig kommer inte att bota dig.

Distriktsläkare kan ge upprepade lokala injektioner av kortison, dessa har ofta god effekt. Om inte varaktig symtomfrihet uppnås med föregående kan du bli hänvisad till en handkirurg, denne kan åtgärda problemet med en mindre operativ åtgärd, som har mycket god prognos.

Är du diabetiker eller reumatiker?

läs för mer info:
http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Triggerfinger/