handdator

Visa fullständig version : Ranking av mat utifrån nutrienter


Alltidxx
2014-04-08, 19:41
Vid något tillfälle såg jag någon länka till en sida där man skrev in en nutrient som exempelvis "Vitamin D" och fick fram en rankad lista av livsmedel/råvaror som innehöll mest av den angivna nutrienten. Dum som jag var sparade jag inte den länken när jag såg den *gah!*

Någon som kan hjälpa mig finna sidan igen? Det var en svensk sida men måste ju inte vara samma om det finns någon amerikansk som gör samma sak.

Magnus N
2014-04-08, 19:45
Vid något tillfälle såg jag någon länka till en sida där man skrev in en nutrient som exempelvis "Vitamin D" och fick fram en rankad lista av livsmedel/råvaror som innehöll mest av den angivna nutrienten. Dum som jag var sparade jag inte den länken när jag såg den *gah!*

Någon som kan hjälpa mig finna sidan igen? Det var en svensk sida men måste ju inte vara samma om det finns någon amerikansk som gör samma sak.

http://www.fineli.fi/?lang=sv

Alltidxx
2014-04-08, 19:50
Det var inte den sidan jag sett men den var ju asbra. Supertack *hug*

Sheogorath
2014-04-08, 20:20
Det var inte den sidan jag sett men den var ju asbra. Supertack *hug*

Direktlänk till det du frågar om:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=sv

Alltidxx
2014-04-08, 20:39
Fast den där siten går inte söka på havregryn så den är inte helt hundra. Havregryn är ett rätt grundläggande livsmedel.

Sheogorath
2014-04-08, 21:33
Fast den där siten går inte söka på havregryn så den är inte helt hundra. Havregryn är ett rätt grundläggande livsmedel.

Kallas för havreflingor tror jag. Sök på "havre". Men visst: sökmotorn suger; databasen är bra.

BobaFett
2014-04-08, 22:46
matkalkyl.se

Alltidxx
2014-04-09, 09:48
matkalkyl.se
Det var den jag tänkte på från början. Tack. Det som är bra med denna är att de lister RDI på varje ämne man söker på.

peliqan
2014-04-09, 12:22
SLV har en riktigt bra app till iphone och android

Alltidxx
2014-04-09, 15:29
SLV har en riktigt bra app till iphone och android
Menar du att funktionen finns på appen fast den inte gör det på nätet?