handdator

Visa fullständig version : 3 reps vid knäböj bygger volym


Bezze30
2014-04-08, 17:19
När jag kör 3 reps knäböj så får jag mycket bättre kontakt och mina ben verkligen dör av 3 tunga reps än 8-15 reps ... Borde inte 3 reps bygga mer volym då för mig?

lillmesen
2014-04-08, 17:30
Troligtvis inte

Bubblan84
2014-04-08, 17:34
Man får nog räkna in totalvolymen också.

Fredriiik
2014-04-08, 17:45
nix, mer styrka överlag.

Armed Dingo
2014-04-08, 18:36
Håller inte riktigt med svaren... om du får bra kontakt och blir starkare, säg att efter 1 månad gör du 10 kg med på samma antal reps, så ger det bättre volym än att du nötar 12 reps i 3 set pass efter pass.

Och om inte annat så höjer du ditt 12 reps gräns om du ökar vikten genom 3 reps.

Så jag tycker att känns det bra och du blir starkare så ska du fortsätta.

monsa123
2014-04-08, 19:41
Tunga lågreps på knäböj är optimalt men även en blandning. Jag brukar kör 7,5,3,7,5,3 reps eller 10,8,6,4,2,2,12 t.ex. Variera och lyft tungt.

Ungkarlsliv
2014-04-08, 19:48
nix, mer styrka överlag.

Även om man gör låt säga 15 set?

Kvicksilver
2014-04-08, 19:48
Tunga lågreps på knäböj är optimalt men även en blandning. Jag brukar kör 7,5,3,7,5,3 reps eller 10,8,6,4,2,2,12 t.ex. Variera och lyft tungt.

Hur vet du att det är optimalt?

NickeSthlm
2014-04-08, 19:52
Håller inte riktigt med svaren... om du får bra kontakt och blir starkare, säg att efter 1 månad gör du 10 kg med på samma antal reps, så ger det bättre volym än att du nötar 12 reps i 3 set pass efter pass.

Och om inte annat så höjer du ditt 12 reps gräns om du ökar vikten genom 3 reps.

Så jag tycker att känns det bra och du blir starkare så ska du fortsätta.

Fast varför räknar du med att han ökar när han kör 3 reps men står och nöter samma vikt pass efter pass på 12 reps?

Latissimus Dorsi
2014-04-08, 20:02
Jobbigt svar, vi vet inte. Du vet inte heller. Pröva och se. Teorin och dagens kunskapsläge pekar dock på att det inte är optimalt.

Fredriiik
2014-04-08, 20:03
Håller inte riktigt med svaren... om du får bra kontakt och blir starkare, säg att efter 1 månad gör du 10 kg med på samma antal reps, så ger det bättre volym än att du nötar 12 reps i 3 set pass efter pass.

Och om inte annat så höjer du ditt 12 reps gräns om du ökar vikten genom 3 reps.

Så jag tycker att känns det bra och du blir starkare så ska du fortsätta.

Ja men starkare betyder inte alltid större, å du stannar inte på 12 reps vecka ut å vecka in om du kör bara det.
Även om man gör låt säga 15 set?
ja överlag mer styrka
Fast varför räknar du med att han ökar när han kör 3 reps men står och nöter samma vikt pass efter pass på 12 reps?
+1

lillmesen
2014-04-08, 20:34
men om man gör säg 20set 3reps alla set på en vikt där man skulle ha klarat 4reps dvs man är 1rep ifrån failure.

Då borde man ju tillslut ha tröttat ut vissa fibrer, säg efter 7set så att i de efterkommande seten borde andra muskelfibrer tröttas ut? Vilket leder till hypertrofi

vicarious
2014-04-09, 09:52
Frågan du bör ställa är väl kanske varför kontakten och känslan blir sämre om du gör fler reps. Blir tekniken sämre?

Jag tror personligen inte att 3 reps är bästa sättet att träna om man vill bygga stora ben. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra..

ceejay
2014-04-09, 09:57
jag fick rätt stora lår av lågreps ofta

King Grub
2014-04-09, 10:03
Visst växer musklerna över tid, men man aktiverar inte muskelfibrerna med störst hypertrofipotential maximalt med det repetitionsantalet.

Jeml
2014-04-09, 10:11
Visst växer musklerna över tid, men man aktiverar inte muskelfibrerna med störst hypertrofipotential maximalt med det repetitionsantalet.

vilket repsintervall krävs för att aktivera dom muskelfibrerna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bubblan84
2014-04-09, 10:16
vilket repsintervall krävs för att aktivera dom muskelfibrerna?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fråga Tom Platz! ;)

2QX0GISc3Mo

Iofs tränar den andra snubben på samma sätt och har inte alls samma muskelmassa på benen som Platz. Antar att det delvis är inviduellt vilket repsintervall som bygger bäst.

vicarious
2014-04-09, 10:17
Iofs tränar den andra snubben på samma sätt och har inte alls samma muskelmassa på benen som Platz. Antar att det delvis är inviduellt vilket repsintervall som bygger bäst.

Eller så har generna något med det hela att göra..

Bubblan84
2014-04-09, 10:18
Eller så har generna något med det hela att göra..

Ja, precis!

andeem
2014-04-09, 10:19
Eller så har generna något med det hela att göra..Precis. Sedan kanske Platz dessutom åt andra ”kosttillskott”.

Bubblan84
2014-04-09, 10:22
Precis. Sedan kanske Platz dessutom åt andra ”kosttillskott”.

Det kan mycket väl den andre snubben också göra och ändå inte få i närheten av samma massa :)

andeem
2014-04-09, 10:31
Det kan mycket väl den andre snubben också göra och ändå inte få i närheten av samma massa :)Absolut. Vi vet ju inte exakt vilken vikt respektive faktor har i ekvationen. Att Platz är ett genetiskt freak tycker jag verkar vara utom tvivel.

Akagi
2014-04-09, 12:33
Fråga Tom Platz! ;)

2QX0GISc3Mo


Off topic men hur ser eran fotplacering ut i benpressen? I filmen har dom fötterna ganska långt ner på plattan och det ser ju ut att funka för dom :)

Men brukar själv ha dom ganska högt upp på plattan. Hur kör ni?

vicarious
2014-04-09, 17:33
Off topic men hur ser eran fotplacering ut i benpressen? I filmen har dom fötterna ganska långt ner på plattan och det ser ju ut att funka för dom :)

Men brukar själv ha dom ganska högt upp på plattan. Hur kör ni?

Beror helt på maskinen. I regel tycker jag att lägre fotplacering ger bättre träning för quadriceps medan högre fotplacering aktiverar baksida lår lite mer. Vet inte om det ligger någon sanning i det dock.

lillmesen
2014-04-09, 17:35
Beror helt på maskinen. I regel tycker jag att lägre fotplacering ger bättre träning för quadriceps medan högre fotplacering aktiverar baksida lår lite mer. Vet inte om det ligger någon sanning i det dock.

Det låter som något som är ganska vedertaget! :-)

Ungkarlsliv
2014-04-09, 18:10
Visst växer musklerna över tid, men man aktiverar inte muskelfibrerna med störst hypertrofipotential maximalt med det repetitionsantalet.

Varför spelar repetitionsantalet roll? Borde det inte vara TuT i så fall? Kör man 3:or med 6-8sek negativa borde det ge mer än t.ex 10:or eftersom man ofta kan hantera en tyngre vikt fast under lika långt tut.

Latissimus Dorsi
2014-04-09, 18:23
Varför spelar repetitionsantalet roll? Borde det inte vara TuT i så fall? Kör man 3:or med 6-8sek negativa borde det ge mer än t.ex 10:or eftersom man ofta kan hantera en tyngre vikt fast under lika långt tut.

Antalet kontraktioner, kanske.

Fredriiik
2014-04-09, 20:53
Varför spelar repetitionsantalet roll? Borde det inte vara TuT i så fall? Kör man 3:or med 6-8sek negativa borde det ge mer än t.ex 10:or eftersom man ofta kan hantera en tyngre vikt fast under lika långt tut.

vikten på stången är inte allt för att bygga massa

Ungkarlsliv
2014-04-10, 12:52
vikten på stången är inte allt för att bygga massa

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6949139#post6949139

Visar att det inte är sämre iaf ;)

Sen visst om inte vikten man använder är allt, vad är allt för dig? Jag bryr mig heller inte enbart om vikten på stången, absolut inte, men det är en stor del i basövningarna. Isolation kan man göra vad man vill tycker jag, borde knappt inte tränas iaf ;).

BobaFett
2014-04-10, 13:12
Visst växer musklerna över tid, men man aktiverar inte muskelfibrerna med störst hypertrofipotential maximalt med det repetitionsantalet.

Om du tar en vikt du tycker är tung så kommer man nog att aktivera alla tillgängliga muskelfibrer för att orka lyfta skiten.

lillmesen
2014-04-10, 13:14
Om du tar en vikt du tycker är tung så kommer man nog att aktivera alla tillgängliga muskelfibrer för att orka lyfta skiten.

även typ-I?

CalleP
2014-04-10, 13:19
Om du tar en vikt du tycker är tung så kommer man nog att aktivera alla tillgängliga muskelfibrer för att orka lyfta skiten.

Fanns ju dock en studie som visade att 4 set till fail på 90% byggde sämre en 4 set till fail på 30%.
http://www.leangains.com/2010/08/high-reps-vs-low-reps-for-muscle-gain.html

Dock fanns det luckor i studien men läs artikeln rätt intressant.

Puttson
2014-04-13, 11:24
Dom gjorde väl en studie på det här nyss som tydde på att det skulle ge lika mycket massa, dock är det bara EN studie och vad jag minns var det inte så heltäckande men värt att tänka på iallafall

perrej
2014-04-13, 11:43
ämnet skulle kunna diskuteras i veckor utan att få fram det "rätta" svaret. Men att stirra sig blind på repetitioner anser jag vara dumt, det är fler faktorer som spelar in än så. TuT, utförande t.ex, som någon annan nämnde.

Jag tror absolut att 3 repetitioner med längre excentrisk fas kan "bygga, eller aktivera musklerna" bättre än 6 snabba reps. Variera träningen! :)

Commando1980
2014-04-13, 11:49
När jag kör 3 reps knäböj så får jag mycket bättre kontakt och mina ben verkligen dör av 3 tunga reps än 8-15 reps ... Borde inte 3 reps bygga mer volym då för mig?

Nja, rent generellt så är 3or inte det effektivaste sättet att bygga volym. Därmed inte sagt att 3or inte kan ingå i ett träningsprogram. Det handlar ju inte bara om hur många reps man kör i ett isolerat set utan totalvolymen är ju en av flera andra faktorer man måste ta hänsyn till.

AngoraIHS
2014-04-13, 12:09
jag skulle säga sure, prova och kör så om det känns bra. Märker du över tid att du ökar bra så great.

jag har själv börjat köra lågrep ett par set väldigt ofta (varannan till varje dag) därför att vanliga benpass knappt gett mig ett skit.

Fanns ju dock en studie som visade att 4 set till fail på 90% byggde sämre en 4 set till fail på 30%.
http://www.leangains.com/2010/08/high-reps-vs-low-reps-for-muscle-gain.html

Dock fanns det luckor i studien men läs artikeln rätt intressant.

90% 1RM är ju rätt mycket dock, blir väldigt få reps och man kör bara 4 såna set. Kör man typ 1-2 reps per set så går det betydligt fortare och man kör antagligen flera set än om man kör 30-reppare eller vad det blir om man kör 30% av 1rm. (maxar man 80 i exempelvis bänk så blir 30% endast 24 kg, vilket bara är stången plus 2 kg på varje sida, kör man det till fail så blir det en helvetes jävla många rep och tar nog rätt lång tid. Jämför det med om du kört 80-90% och kört lika lång tid istället för att köra lika många set som dom som kör 30%1rm)

Dewon
2014-04-13, 12:32
Inge fakta, bara min personliga preferens och erfarenhet den senaste tiden.

Har legat på tunga vikter och låga reps i benböj de senaste månaderna, har delat upp reps på 1-5 i cirka 5-10 sets, sen kört ett burnout set på ungefär 50% av mitt max, vilket blir ungefär 10-20 reps på just det settet.

Jag har fått mer resultat visuellt i mina ben de senaste månaderna än jag hade fått under tiden jag körde ben med högre reps, det var dock på en mer oseriös nivå på benträningen under den tiden dock.

Vill bara klargöra att jag fått bra resultat på endast lågreps och ett burnout-set i slutet!