handdator

Visa fullständig version : Upplägg för bänkpress inför tävling?


TrixxaRn
2014-04-08, 17:00
Har aldrig tävlingslyft och nu i maj kommer klubben där jag tränar på arrangera ett klubbmästerskap.

IOM tiden är knapp och jag tränar inte direkt som en styrkelyftare gör så får jag paniklaborera om i min träning*flex*

Dagens pass bestod av massa singlar från 50 till dagens Max på 90 med 5 kilos höjning mellan varje, har lyft 96 dock inte med stop.

Så vad säger expertisen, hur ska jag lägga upp min träning för att kunna prestera som bäst *cupid*

Lägger upp mitt ord. Schema

Mån Bröst-triceps
Tis rygg-biceps
Ons vila
Tors ben
Fre axlar
Lör vila alt börjar om
Sön vila

Tack på förhand för alla förslag ;)

Acosta
2014-04-08, 17:05
Har du ingen på klubben som kan lägga upp ett program?
Men du kan ju börja med att köra minst 2 bänkpass i veckan iaf. Om det nu bara är bänken du vill satsa på.

z_bumbi
2014-04-08, 17:20
Hur många veckor har du på dig?

TrixxaRn
2014-04-08, 17:24
23 dagar, drygt 3 veckor tävlingen damp ner som en blixt från klar himel ungufär :o så tiden för förberedelse är ju inte den bästa ;)

TrixxaRn
2014-04-08, 19:55
Lönlöst att jaga nåt kilo här o där verkar det som, får kanske ta detta tillfälle som det kommer och chansa på 95, kan ju inte mer än misslyckas :)

z_bumbi
2014-04-09, 10:14
Eftersom du inte skrivit hur du tränat fram tills idag blir det en chansning men att köra några ettor runt 80-90% av max två gånger i veckan verkar ge skaplig effekt för de som är helt färska och har så kort tid på sig. Om inte annat så får du öva på att tävlingslyften och kan få feedback på om du gör några tekniska fel. Du har dessutom lyft ingångsvikten en hel rad med gånger när det är väl är dags att göra det på tävling.
Kör du fem ettor med stopp per pass varav de två första är på 90% av max och resten runt 80-85% så bör det bli skapligt bra. Eftersom du idag bara kört bröst ett av passen så följ upp ena omgången singlar med typ två till tre femmor på skapligt lätt vikt medan det andra (det som du har som axlar idag) kan bestå av enbart singlar. Övrig bröst-, axel- och tricepsträning kan du köra i reducerad form dvs färre set och lägre vikter för att se till att du har återhämtning nog.
Sista veckan kör du fem singlar på 90% av max som sista pass inför tävling ungefär fyra till fem dagar innan.

Det är här är som sagt en chansning men jag tvivlar på att du kommer att lyfta mindre än vad du redan gjort och med lite tur kan du få ut lite mer.

TrixxaRn
2014-04-09, 15:00
Underbart bumbi! Ska anamma detta, tusen tack för du tog dig tid att skriva :)