handdator

Visa fullständig version : Förstör deffen varje helg


Fluency
2014-04-08, 09:39
På vardagarna klarar jag mig galant på grund av rutin med arbete osv, men på helgerna har jag väldigt svårt att hålla mig till deffen.

En anledning till detta är att jag flyttat hem från en studentstad för att arbeta, men här har jag i princip inga kompisar att umgås med (än) vilket gör att jag blir jävligt ensam helt utan planer. Har inget att se fram emot på något sätt.

Så då börjar jag tänka att jag ska köpa god mat och godis/snacks till kvällen samtidigt som jag kan glo på en film. Då känns allt bara mycket bättre.

Har hållit på så här hela deffen nu och ångrar mig direkt varje måndag eftersom inget händer på vågen (duh...). Varje helg förstör jag vardagarnas slit.

Hur ska man motivera sig själv när man tänker såhär smått destruktivt? Någon som varit i liknande sits?

Jeml
2014-04-08, 09:43
ta dig i kragen och ge fan i godiset.

annars är det vara att inse att du har för svagt psyke för att klara en deff, och du får fortsätta vara tjock.

your choice.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sohlsken
2014-04-08, 10:22
Jag tycker att det är bra motivation att hålla självrespekten vid liv, och den dör ganska snabbt om man svullar varje helg :)

Lowerz
2014-04-08, 10:52
ta dig i kragen och ge fan i godiset.

Exakt! Alla klarar inte av att gå på strikt diet, jag brukar inte direkt ha så mycket att göra på helgerna heller men min motivation till att få en bättre kropp räcker gott och väl till att inte äta onyttigheter!

Kanske pröva att lägga till lite gott på vardagarna så ditt sötsug inte är så stort på helgerna? nån godisbit om dagen är ingen fara så länge du ligger på underskott. Jag käkar t.ex. en näve nötter varje kväll, räcker gott och väl för att stilla mitt behov*popcorn*

ddavid
2014-04-08, 10:52
"här har jag i princip inga kompisar att umgås med (än) vilket gör att jag blir jävligt ensam helt utan planer. Har inget att se fram emot på något sätt."

"Så då börjar jag tänka att jag ska köpa god mat och godis/snacks till kvällen samtidigt som jag kan glo på en film. Då känns allt bara mycket bättre."

"Har hållit på så här hela deffen nu och ångrar mig direkt varje måndag eftersom inget händer på vågen"

"Hur ska man motivera sig själv när man tänker såhär smått destruktivt?"


Få ordning på ditt liv utanför träningens värld innan du fortsätter med dieten är mitt råd. Går du runt och känner dig ensam, ångerfylld och fyller "tomrummet" med mat så kommer detta knappast sluta lyckligt. För många har livet även en tendens till att bli mer "grått och trist" under diet och det underlättar ju inte att träffa massa nya roliga och trevliga människor då precis.

Svullandet tyder också lite på att detta kanske inte är vad du vill innerst inne? Att gå ned bara för att få en snyggare kropp håller rätt sällan som drivkraft i längden. Hälsosamt tänk är det knappast heller.

Ta dig en funderare och se om det verkligen spelar så stor roll i din nuvarande livssituation med några kilo hit eller dit. Skulle dom helt sanningsenligt påverka din vardag positivt så okej, men är vägen dit värd det i nuläget?

z_bumbi
2014-04-08, 11:02
Längd, vikt och kaloriintag (om du räknar)?

Karl Pilkington
2014-04-08, 11:14
Längd, vikt och kaloriintag (om du räknar)?

Annars börja räkna! Det finns nästan alltid utrymme för ngt lite extra på helgen om du har koll på kcal i veckorna. Jag äter glass eller popcorn rätt ofta och har haft en stadig (om än långsam) nedgång sedan nyår.

lillmesen
2014-04-08, 11:29
Det går ju att hitta "nyttigare" alternativ, tex popcorn, lite nötter, osv

Eller laga riktigt god middag istället? Kanske en pizza eller hamburgare?

Reaper123
2014-04-08, 11:38
Ett vanligt fel jag anser att många gör, är att dom underäter onödigt mycket på vardagarna (då man ofta har mer rutiner) och sen blir det helg och cravingsarna kommer som ett brev på posten...

Det som funkar bäst för mig, är istället att äta ungefär samma kcal per dag 7 dagar i veckan och mer eller mindre dagligen unna mig riktigt god mat och ibland något "anti-deff-vänligt" om utrymme finns oavsett om det är tisdag eller lördag. Finns nu bara ett litet sug för "onyttigt" då och då, istället för att dagligen gå och tänka på saker man INTE får/borde äta pga deffandet.

Har provat ligga på -1000 (eller rentav mer) kcal måndag-torsdag och det hände många gånger att jag sedan på helgerna spårade och landade på typ +-0 eller iaf inte det kcalunderskott jag borde/ville. Detta misstag har jag dock lyckats bygga bort senaste 2-3 deffar mer och mer och denna deff går nästan helt som planerat för har bara "spårat ur" 2 ggr på 10 veckor.

Jeml
2014-04-08, 11:49
man kan ju käka på balans 1-2 dagar på helgen. då får man rum med vad som helst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2014-04-08, 11:59
Ett vanligt fel jag anser att många gör, är att dom underäter onödigt mycket på vardagarna (då man ofta har mer rutiner) och sen blir det helg och cravingsarna kommer som ett brev på posten...


+1. Svält under veckan och frosseri på helgen, har själv gjort misstaget många gånger. Gå inte ut för hårt, en deff är ett maraton och inte en sprint.

Sen så kan man faktiskt äta gott och "lyxigt" och trots det inte hamna på kaloriöverskott.

NickeSthlm
2014-04-08, 12:12
man kan ju käka på balans 1-2 dagar på helgen. då får man rum med vad som helst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

+1

Lägger mig nästan alltid på balans under fredagen eller lördagen men aldrig över. Vill inte att någon form av svulleri ska förstöra det jag lyckats med under veckan. Att däremot lägga sig på balans ger dig 300-1000 kalorier mer under en dag att stoppa i dig, beroende på hur hård deff du kör..

Bryggan
2014-04-08, 13:22
Det går ganska bra att grisa sig lite på helgerna om man är strikt på vardagarna dock. Tro det eller ej men ett litet överskott på helgen gör iaf att jag orkar köra väldigt lågt hela veckan sedan.

Så här blev min förra helg:
Fre: Klämde en flaska vin fast jag låg på underskott. Räknade flaskan som 700 kcal och hade kelpnudelsoppa med kyckling till det. Tidigare på dagen så var det den sedvanliga salladen ca 500 kcal + typ två whey = 1600 kcal ca
Lör: låg på balans ca 2500 kcal
Sön: Glass till frukost + lunch + middag + whey + mer glass, blev 1,5 liter kola och nötglass sammanlagt. Säkert en 3500 kcal allt som allt.

Vaknade i morse och var 0,5 kilo lättare än föregående vecka :).

Jag skiter i, är inte fet och har inte varit så jag har inga sådana problem. Vet att jag kan göra vad jag vill med min kropp när jag vill, så jag bryr mig inte om vad andra tycker om slarv och liknande...

dluddeckens
2014-04-08, 14:02
Kroppen är inte så känslig på dygn.

Det viktigaste är ligga rätt över tid. Jag satsar på att snitta 2000 kcal per dag. Dvs 14000 kcal per vecka. Sedan äter jag på balans fre+lör. Och mindre under de andra dagarna.

Gäller att se helheten, och att inte överäta för mycket enskilda dagar. Unna sig något, det är inget problem. Men räkna gärna alla kalorier, så man lär sig vad som är "inom gränsen" och vad som inte fungerar.

vicarious
2014-04-08, 16:22
Sön: Glass till frukost + lunch + middag + whey + mer glass, blev 1,5 liter kola och nötglass sammanlagt. Säkert en 3500 kcal allt som allt.


Kul att se att man inte är ensam om att vissa dagar leva på glass och proteinpulver :D

WiXiAN
2014-04-08, 18:41
ta dig i kragen och ge fan i godiset.

annars är det vara att inse att du har för svagt psyke för att klara en deff, och du får fortsätta vara tjock.

your choice.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sa han att han var tjock? Annars vilket påhopp Jeml. Skärpning.

Jeml
2014-04-08, 18:43
Sa han att han var tjock? Annars vilket påhopp Jeml. Skärpning.

antog att man själv anser sig vara det om man deffar?

är han inte det lär han intr tagit åt sig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

WiXiAN
2014-04-08, 18:48
antog att man själv anser sig vara det om man deffar?

är han inte det lär han intr tagit åt sig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alla som deffar är ju inte tjocka?

Och nej han kanske inte tog åt sig men det är ett känsligt ord speciellt på detta forum.

BLANK
2014-04-08, 18:48
Varför skulle din deff förstöras om du bara har en dag per vecka där du äter vad du vill? Det är väl det som de menar med cheat day.

Jeml
2014-04-08, 18:53
Alla som deffar är ju inte tjocka?

Och nej han kanske inte tog åt sig men det är ett känsligt ord speciellt på detta forum.

definera tjock.

när jag skrev tjock i detta sammanhang menar jag att man har mer fett än vad man vill ha.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-08, 18:53
Varför skulle din deff förstöras om du bara har en dag per vecka där du äter vad du vill? Det är väl det som de menar med cheat day.

Det beror ju på hur mycket man äter då? Om du deffar på 2000kcal per dag vilket bör ge dig 500kcal underskott (2500 är balans) och sedan äter en dag 6000kcal blir sett över hela veckan 18000kcal, medan balans på en vecka kräver 17500 kcal, alltså man sabbat deffen och gått upp vikt motsvarande 500kcal ( nästan 1hg kroppsfett)

WiXiAN
2014-04-08, 18:55
definera tjock.

när jag skrev tjock i detta sammanhang menar jag att man har mer fett än vad man vill ha.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjock

Sheogorath
2014-04-08, 18:55
Varför skulle din deff förstöras om du bara har en dag per vecka där du äter vad du vill? Det är väl det som de menar med cheat day.

Vilket förstört många dieter. Oftast i bemärkelsen att det tvingar till för stora underskott i veckorna vilket ger mer cravings och mer utsvävningar på helgerna -> ännu större underskott osv. Eller att man ger upp i förtid. I vilket fall som helst leder för stora underskott till muskelförlust vilket är min definition av en dålig diet.

Ätardag på balans är nyckeln till framgång om man vill ha en veckodag med lite annorlunda upplägg. Men det är en dag vars kalorier räknas precis lika mycket som alla andra dagar, och därför räknar man på den dagen om man har för vana att räkna på de andra dagarna. It's that simple.

Landström
2014-04-08, 19:18
Har inget att se fram emot på något sätt.

Så då börjar jag tänka att jag ska köpa god mat och godis/snacks till kvällen samtidigt som jag kan glo på en film. Då känns allt bara mycket bättre.



Detta behöver inte på något sätt förstöra din deff. Tvärtom kan det vara precis det du behöver för att orka genomföra en bra deff.

God mat och godis får du "lätt" in i din kaloribudget om du ser till att den gör det.

Det du beskriver är vardagsmat för mig. Oavsett om jag deffar eller inte.

Jeml
2014-04-08, 19:36
Jeml är en fjantig jävla snorunge som anser sig vara övermäktig, om du inte märkt det.


w0t

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

BLANK
2014-04-08, 19:50
Det beror ju på hur mycket man äter då? Om du deffar på 2000kcal per dag vilket bör ge dig 500kcal underskott (2500 är balans) och sedan äter en dag 6000kcal blir sett över hela veckan 18000kcal, medan balans på en vecka kräver 17500 kcal, alltså man sabbat deffen och gått upp vikt motsvarande 500kcal ( nästan 1hg kroppsfett)

6000 är ju lite väl mycket, jag menade kanske 1000 mer än vad man brukar göra vid deff.

Sohlsken
2014-04-08, 19:58
Något jag har märkt, angående påfyllningsdag (vilket mentalt sett är MYCKET bättre än "fuskdag" p.g.a. negativa associationer), är att om du deffar rätt så kommer du inte vilja ha så himla mycket mat om du har en ätardag i veckan. Jag har ärligt talat problem bara att ta mig upp till balans.

Vitkål
2014-04-08, 21:07
w0t

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du ser ut som en liten räka men tuppar runt på forumet.

Sheogorath
2014-04-08, 21:31
Man får vara hur liten man vill bara man har rätt.

Jeml
2014-04-08, 21:53
Du ser ut som en liten räka men tuppar runt på forumet.

lol, vad har det med saken att göra? tuppar runt? jag svarar i trådar där folk undrar saker.??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alltidxx
2014-04-08, 22:05
Man får vara hur liten man vill bara man har rätt.
Att kalla någon som söker tips och stöttning för tjock och ha svagt psyke är förjävla osnyggt hur man än vrider och vänder på det. Skitdåligt verkligen.

Bryggan
2014-04-08, 23:07
Man får vara hur liten man vill bara man har rätt.Det är inte rätt att alltid börja sina stycken med liten bokstav. Inte heller är det rätt att påbörja ny mening med liten bokstav.

Just sayin...

Vivaldi
2014-04-09, 01:12
På vardagarna klarar jag mig galant på grund av rutin med arbete osv, men på helgerna har jag väldigt svårt att hålla mig till deffen.

En anledning till detta är att jag flyttat hem från en studentstad för att arbeta, men här har jag i princip inga kompisar att umgås med (än) vilket gör att jag blir jävligt ensam helt utan planer. Har inget att se fram emot på något sätt.

Så då börjar jag tänka att jag ska köpa god mat och godis/snacks till kvällen samtidigt som jag kan glo på en film. Då känns allt bara mycket bättre.

Har hållit på så här hela deffen nu och ångrar mig direkt varje måndag eftersom inget händer på vågen (duh...). Varje helg förstör jag vardagarnas slit.

Hur ska man motivera sig själv när man tänker såhär smått destruktivt? Någon som varit i liknande sits?

Kör EN dag överätning som du PLANERAR och LÄNGTAR till ( notera caps )

Så länge du räknar på dina macros, och helst håller nere fettintaget är det bara positivt, minska intaget lite under resten av veckan, njut av din refeed, gå från lördagen med ett starkare psyke och sprängfylld av kolhydrater som du använder på gymmet.

Klarar du inte det får du väl knarka lightdryck eller dylikt för detta handlar helt om att du måste bryta eller ändra en vana.

Fö. Sluta leka riddare och hacka på Jeml, han sa sanningen även om det kanske inte var så utvecklat som är önskvärt, detta är en fråga om självdisciplin OP måste lyckas ta tag i och lösa, mitt förslag är en variant, om ni har bättre skriv dem gärna, men kom isf. med något konstruktivt !

CalleP
2014-04-09, 05:05
Tjena, det har väl nämnts några gånger redan men kör en dag där du käkar nära balans.
Sedan kan det vara en bra idé att hålla energiintaget på 4-500 kalorier under på resten av dagarna.

Om du inte vill räkna kalorier försök att käka lite nyttigare varianter av det du brukar köpa. Till exempel byt ut Colan till lightcolan, hahaha var nog det enda exemplet jag kunde komma på.



Lycka till och uppdatera ifall du körde på något av förslagen om det hjälpte!

Sheogorath
2014-04-09, 05:37
På vardagarna klarar jag mig galant på grund av rutin med arbete osv, men på helgerna har jag väldigt svårt att hålla mig till deffen.

En anledning till detta är att jag flyttat hem från en studentstad för att arbeta, men här har jag i princip inga kompisar att umgås med (än) vilket gör att jag blir jävligt ensam helt utan planer. Har inget att se fram emot på något sätt.

Så då börjar jag tänka att jag ska köpa god mat och godis/snacks till kvällen samtidigt som jag kan glo på en film. Då känns allt bara mycket bättre.

Har hållit på så här hela deffen nu och ångrar mig direkt varje måndag eftersom inget händer på vågen (duh...). Varje helg förstör jag vardagarnas slit.

Hur ska man motivera sig själv när man tänker såhär smått destruktivt? Någon som varit i liknande sits?

TS: planera dina ätardagar. En ätardag i veckan. Där du lägger till ungefär 500 kcal jämfört med en vanlig dag (lägg till ditt dagsunderskott). Det är möjligt att du får välja lite tråkig mat under dagen för att ha plats med chips och någon öl på kvällen utan att gå hungrig, men det kan det vara värt. Alternativt så äter du energitätt även under dagen (pizza, hamburgare etc) men då får du räkna med att gå hungrig fram tills kvällen, men det kan man också tycka att det är värt för att få äta gott.

I slutändan handlar det om kalorier, precis som alla andra dagar. Och en dag på energibalans skulle jag säga är BRA, inte dåligt, för deffen. Men hejdlöst svullande där man lägger på sig fett för att sedan svälta sig i veckorna så att man tappar muskler, DET är inte bra för deffen.

lillmesen
2014-04-09, 07:06
6000 är ju lite väl mycket, jag menade kanske 1000 mer än vad man brukar göra vid deff.

Då har man förstört två dagars deff :)

Pretorian
2014-04-09, 12:28
Som flera andra påpekat så ät mer under vardagarna så minskar risken för cravings till helgen.

Tolkia
2014-04-09, 21:51
Längd, vikt och kaloriintag (om du räknar)?
Tre sidor tips utan svar på det här?

Bryggan
2014-04-10, 00:13
Tre sidor tips utan svar på det här?Enkelt! Det har inget med saken att göra...därför tre sidor...

timoat
2014-04-10, 20:35
Kör EN dag överätning som du PLANERAR och LÄNGTAR till ( notera caps )

Så länge du räknar på dina macros, och helst håller nere fettintaget är det bara positivt, minska intaget lite under resten av veckan, njut av din refeed, gå från lördagen med ett starkare psyke och sprängfylld av kolhydrater som du använder på gymmet.



NEJ! Detta kan leda til hetsätning, och det har jag haft i snart 10 år, just pga det tankesättet. Gör inte detta! Oerhört många faller in i det mönstret och intalar sig själva att det är ok för att de tränar, speciellt stora starka killar. Det är inte ok och kommer påverka ditt liv negativt.

r1kkie
2014-04-10, 20:53
Strikt kost sön-fre (kväll)
Fria dagar fre (kväll) - lör
Detta funkar galant och her ett par vänner som kört på denna varianten med bra resultat.

Jeml
2014-04-10, 21:12
Strikt kost sön-fre (kväll)
Fria dagar fre (kväll) - lör
Detta funkar galant och her ett par vänner som kört på denna varianten med bra resultat.

ungefär så jag köra med. söndagen brukar dock bli semi-strikt bara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

daniieleriksson
2014-04-11, 10:18
Strikt kost sön-fre (kväll)
Fria dagar fre (kväll) - lör
Detta funkar galant och her ett par vänner som kört på denna varianten med bra resultat.

Hur äter ni på fridagarna? Kör ni helt fritt och äter vad ni vill? eller räknar ni fortfarande kcal?:)

Sheogorath
2014-04-11, 11:15
NEJ! Detta kan leda til hetsätning, och det har jag haft i snart 10 år, just pga det tankesättet. Gör inte detta! Oerhört många faller in i det mönstret och intalar sig själva att det är ok för att de tränar, speciellt stora starka killar. Det är inte ok och kommer påverka ditt liv negativt.

Att hetsäta är inte att planera sina ätardagar. Inte i min bok i alla fall. Men jag definierar inte "planera sin ätardagar" som "på lördag ska jag ha ätardag", utan att planera VAD jag ska äta och hur mycket.

Ett bra sätt att återladda och skaffa sig något att se fram emot under deff.

Jeml
2014-04-11, 11:22
Hur äter ni på fridagarna? Kör ni helt fritt och äter vad ni vill? eller räknar ni fortfarande kcal?:)

kalorierna räknas fortfarande lika mycket även om det är fridag.

jag räknar inte kalorierna men siktar på ungefär balans.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sohlsken
2014-04-11, 12:21
Att hetsäta är inte att planera sina ätardagar. Inte i min bok i alla fall. Men jag definierar inte "planera sin ätardagar" som "på lördag ska jag ha ätardag", utan att planera VAD jag ska äta och hur mycket.

Ett bra sätt att återladda och skaffa sig något att se fram emot under deff.

+1 typ som att köpa en bytta frozen yogurt och hitta ett schysst recept på pizzabotten :D då är det redan klart vad som ätas skall.

Depzon
2014-04-12, 14:45
Det är då jag är i "din sits" som det går som bäst för mig. Jag tycker att brist på saker att göra är den största boosten för strikthet. Anledningar:

- Man kan göra av med energi i en jämn takt och inte plötsligt bli vrålhungrig för att man gjort något krävande
- När man inte har något annat att göra så kan man träna; träningsdagar brukar bli strikta dagar
- Man blir inte frestad av att folk runt omkring en äter en massa gott
- Inga påhopp på jobbet om att man äter för lite

Se det som en möjlighet att vara optimal. På helgen är du envåldshärskare över ditt liv. När du sitter vid spakarna helt utan påverkan från omvärlden, det är då du kan göra det allra bästa för din kropp.

Om allt annat misslyckas så får du väl aktivera dig som fan under dagen med konditionsträning, cykelturer, promenader osv och räkna hur mycket kalorier du sedan har till godo. Och då kan du äta mycket gott. Men försök för all del låta det bli mat och inte sånt som ger bränsle till sockersug.

kebookebbe
2014-04-12, 14:52
Sen jag började med periodisk fasta har jag knappt varit hungrig och ALDRIG haft cravings. Äter 4-6h sen fastar resten, enda problemet är att du luktar apa i munnen.

Förespråkar inget här utan säger bara vad som funkat för mig.

halskedja
2014-04-13, 14:47
Herregud vad jag känner igen mig!! Minns förra året när jag under flera års tid försökte deffa - på veckorna låg jag på typ 5-700kcal minus, men sen när helgen kom så svullade jag hela fredag och lördag med pizza å chips å glass och hela skiten, gick inte ner något ALLS och under lång tid fattade inte jag vad felet var, hahahha!

Sen kom jag på att justja, dessa "cheat days" kanske inte var så bra att ha ändå.

Fluency
2014-04-15, 12:59
Tack för alla tips! Ni har ändå rätt i det ni skriver. Kanske borde äta mer på vardagarna för att undvika cravings, men å andra sidan är det då jag har sådan bra struktur att jag inte känner att jag ens behöver det :/

Ser inte fram emot påskledigheten! Ska försöka aktivera mig varje dag och springa etc för att kunna äta lite mer. Håller jag mig någorlunda sysselsatt går det nog ok, men 5 dagar ledigt bådar inte gott. Men ska som sagt försöka planera detta seriöst nu.

nippman
2014-04-16, 07:54
kör typ 600-800kcal protein och resterande kalorier på godsaker! det gjorde jag på mina "cheatdays" gick helt ok.

lillmesen
2014-04-16, 12:20
Tack för alla tips! Ni har ändå rätt i det ni skriver. Kanske borde äta mer på vardagarna för att undvika cravings, men å andra sidan är det då jag har sådan bra struktur att jag inte känner att jag ens behöver det :/

Ser inte fram emot påskledigheten! Ska försöka aktivera mig varje dag och springa etc för att kunna äta lite mer. Håller jag mig någorlunda sysselsatt går det nog ok, men 5 dagar ledigt bådar inte gott. Men ska som sagt försöka planera detta seriöst nu.

ät många ägg, det mättar bra :)

Det kommer vara fint väder troligtvis så ta långa promenader

timoat
2014-04-16, 12:29
Att hetsäta är inte att planera sina ätardagar. Inte i min bok i alla fall. Men jag definierar inte "planera sin ätardagar" som "på lördag ska jag ha ätardag", utan att planera VAD jag ska äta och hur mycket.

Ett bra sätt att återladda och skaffa sig något att se fram emot under deff.

Det jag menar är att det är lätt att detta tankesättet eskalerar och spårar ur, och till slut , utan att man själv märkt det, sitter man med en jävligt jobbigt ätstörning efter en eller ett par år, som kan vara extremt svår att komma ur. Det kan varken du eller jag förutspå eftersom vi alla är olika, men eftersom jag har egen erfarenehet av det ville jag höja ett varningens finger!:) Ringklockorna ringer, iom TS inlägg.

Sniggel
2014-04-16, 15:10
Tack för alla tips! Ni har ändå rätt i det ni skriver. Kanske borde äta mer på vardagarna för att undvika cravings, men å andra sidan är det då jag har sådan bra struktur att jag inte känner att jag ens behöver det :/

Ser inte fram emot påskledigheten! Ska försöka aktivera mig varje dag och springa etc för att kunna äta lite mer. Håller jag mig någorlunda sysselsatt går det nog ok, men 5 dagar ledigt bådar inte gott. Men ska som sagt försöka planera detta seriöst nu.

Planera ditt lyxätande på helgen då?
Köp lyxig mat som inte är kalorität och med dålig mättnad.. Samt räkna på kalorierna. Exempel på "lyxmat" kan ju vara något så enkelt som köttbullar med potatismos och lingon. Om man nu gillar det. På diet kan sånt verkligen kännas belönande utan att kalorierna skjuter i höjden som det kan göra med godis och chips. Oavsett så får man ju räkna på kalorierna.

JP Morgan
2014-04-16, 18:28
Av att ha läst det du skrivit hade jag enkelt rekommenderat att du ligger på balans hela påsklovet. Det gynnar både kropp och själ. Käka gott :)

Runt maj-juni brukar nästan alla jag känner börja sin deff inför beachen. Tänk då på att du - efter påsklovet - har runt 9v på dig till juli. Det är en lång tid.

När tiden börjar bli knapp så brukar man kunna motivera sig bättre att vara strikt likaså. Tror du har allt att vinna på att ta det lugnt ett kort tag.

Sheogorath
2014-04-16, 18:47
Det jag menar är att det är lätt att detta tankesättet eskalerar och spårar ur, och till slut , utan att man själv märkt det, sitter man med en jävligt jobbigt ätstörning efter en eller ett par år, som kan vara extremt svår att komma ur. Det kan varken du eller jag förutspå eftersom vi alla är olika, men eftersom jag har egen erfarenehet av det ville jag höja ett varningens finger!:) Ringklockorna ringer, iom TS inlägg.

Beskriv hur just det tankesättet riskerar att göra att man spårar ut. Jag ser ätstörningar i mångt och mycket som en del av ett personlighetsdrag och då kommer man levitera mot olika typer av kontrollfunktioner kring mat oavsett. Det skulle vara intressant att höra hur du menar att just planerade ätardagar (planerade som i att på förhand bestämma vad man ska äta för att det ska bli rimligt och inte orimligt, vilket är lätt hänt under deff) är en trigger för ätstörningar. Snarare är det väl så att alla typer av kontrollbeteende kring mat är riskfaktorer för personer med benägenhet för ätstörningar; de KOMMER skaffa sig kontrollfunktioner kring mat och KOMMER därför att bli triggade i sitt beteende. Knappast något andra kan skydda dem ifrån.