handdator

Visa fullständig version : Ännu en gå upp i vikt tråd.


madfred
2014-04-07, 23:09
Hej på er alla! 33år Man
Har tränat relativt seriöst under 1.5 år.. innan dess sporadiskt fram o tillbaks.
har väl gått upp ca 4-5 kg (1.5) under denna tid men nu har jag stått still i ca tre månader i vikt. (men ökar min prestation på gymmet). Äter ungefär strax över 3000kcal per dag (utan olivoljan). Med en supergainerdrink inräknat. tränar 3ggr i veckan bara basövningar har kört detta nu i ca 3mån, känner att det tar mycket energi.
(Mark, Knäböj, Axelpress stång, benpress, Bänkpress, chins) lite varierande.
Har provat att skicka på mer rena kalorier typ 1dl olivolja om dagen. Vet vad en del tycker om det, men ville testa.. men det händer inget speciellt..
Jag pendlar mellan mina 71-72kg (173cm lång). Efter diverse olika operationer (Morbus Crohn) kan jag inte äta monsterportioner (ala 6-8000kcal om dagen).

T.ex frukost: 2 portioner gröt + banan o sylt
Lunch: ex. Makaroner och kyckling
Mellanmål Gainer
Middag: blandad kost
Kvällsmål ofta någon typ av kvarg + olivolja.
inte rädd för att ta mig en burgare eller läsk någon gång då och då.
skulle inte hinna med att äta fler ggr, eller känna mig sugen..
Proteindrinkar har jag försökt, men blir väldigt mätt o då blir det mindre mat istället...Hade ättit nötter om jag hade kunnat.. Åt en hel del del jordnötssmör en tid, ingen skillnad..
Tips..?
(Är stomiopererad, kan påverka) men bortse från det..
tycker det borde vara enkel matte kalori in +/- kalori ut..
mvh :confused:

Jeml
2014-04-07, 23:16
det är kalori in vs kalori ut som gäller, om du är frisk.

att du druckit 1dl olja extra varje dag utan att något händer kan inte stämma. det är typ 1000kcal extra, du måste kompenserat det genom att äta mindre vid andra tillfällen (vilket sker automatiskt för dom flesta om man inte väger all mat).

så ät mer. räcker inte det, ät ännu mer.

Funkar det inte trots att du äter mer och mer och mer och mer så bör du gå till en doktor.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

madfred
2014-04-07, 23:22
Har i och för sig bara druckit olja i två veckor, utan resultat. Inte minskat övrigt matintag snarare ökat. Men två veckor är kanske för lite tid för utvärdering av oljan. Sen vet jag inte om oljan bidrar till muskelprogression.
Mvh

cero
2014-04-08, 00:13
Olja ger energi som i sin tur bidrar med en anabol miljö i kroppen.

Vissa har bara svårt för att gå upp i vikt. Energi ut/in är inte allt, finns nämligen en rad mekanismer som gör att olika personer har olika svårt för att gå upp eller ned i vikt.

Ett tips är att inte dricka gainer, olja eller likn mitt på dagen, då det påverkar ditt övriga matintag. Ät riktig mat under dagen och sedan det lättdruckna precis innan läggdags. Drick även 1L+ av något energirikt varje dag, t ex fullfet mjölk.

En annan sak du kan göra är att skära ned på proteinet och ta mycket kolhydrater och fett på tallriken. Till din lunch blir det då ett berg med makaroner och rikligt med sås, och bara en liten bit kyckling till det. Behövs inga jättemängder protein när man bulkar.

Vet dock inte hur dina operationer spelar in i allt detta.

har väl gått upp ca 4-5 kg (1.5) under denna tid men nu har jag stått still i ca tre månader i vikt. (men ökar min prestation på gymmet).

Så länge du ökar på gymmet finns det ingen anledning att äta mer. Ökar du i styrka ökar du också i muskelmassa.

R Scarpa27
2014-04-08, 05:56
Du har testat även jordnötssmör som extra? Antagligen åt du för lite där med... krävs rätt mycket pb för att det ska komma upp i kalorier.

Öka på kolhydrater & drickbara kalorier.

Du äter för lite till din energiförbrukning annars hade du gått upp i vikt på så lång tid.

AronP
2014-04-08, 06:54
skulle inte hinna med att äta fler ggr, eller känna mig sugen..

Du kan av fysiska skäl inte äta mer per sittning, då är det bara att göra det som krävs och äta oftare. Skapa tid.

cero
2014-04-08, 12:07
skulle inte hinna med att äta fler ggr, eller känna mig sugen

Gör storkok för en hel vecka och köp en mikro. Då kan man äta ofta utan att det är tidskrävande. Och laga något riktigt gott så blir det enklare att äta fast man inte är jättehungrig.

madfred
2014-04-08, 13:27
matar på med mat o basövningar så får vi se vad som händer, blir det för mycket fett, vilket skulle vara första gången, så minskar jag lite..
thanx..

R Scarpa27
2014-04-08, 18:30
matar på med mat o basövningar så får vi se vad som händer, blir det för mycket fett, vilket skulle vara första gången, så minskar jag lite..
thanx..

yes välj med enkelhet mycket pasta,ris & bröd..(samt fullfeta produkter)
potatis? gör lyxigt mos, enklare få i sig mer och mer kalorier med smör/mjölk/grädde & äggulor.

potatismos utan äggulor är inget riktigt potatismos :d

& ät kanske fler måltider, att ursäkta sig att man inte hinner äta existerar inte för en medelsvensk... mat finns att tillgå billigt,smidigt & lätt i alla dess smak & former.