handdator

Visa fullständig version : Hur blir man bra på Chin ups?


taithai
2014-04-07, 20:21
Som rubriken lyder undrar jag hur man blir bra på chin ups? Jag kan inte klara en enda chin up så vad bör jag göra för att kunna klara chin up? Behöver jag träna på några specifika övningar? Hur gjorde ni för att kunna en eller flera chin ups?
Pull ups kan jag göra utan problem men det är chin ups jag har problem med.

Tacksam för svar!

lillmesen
2014-04-07, 20:28
latsdrag, assisterade chins, chins med gummiband, negativa chins

taithai
2014-04-07, 20:50
latsdrag, assisterade chins, chins med gummiband, negativa chins

på övningarna ska man ha ett brett grepp eller kort grepp?

vicarious
2014-04-07, 21:44
på övningarna ska man ha ett brett grepp eller kort grepp?

Spelar ingen större roll. Att själv bli lättare underlättar också.

CalleP
2014-04-07, 22:03
Slänger iväg en varm rekommendation i form av negativa chins. Riktigt riktigt bra övning att bygga upp styrkan till att klara flera.

Sen om du klarar till exempel 2-3 riktiga så kan du köra en 10 negativa efter funkar också bra.

monsa123
2014-04-07, 22:16
Du blir bra på chins genom att köra mycket, håll i hatten... chins. Nöt på med chins. Viktade, vanliga, explosiva, negativa.

dluddeckens
2014-04-07, 22:23
"Ladder" gillar jag. Pavel Tsatsuline slog alltid ett slag för den tekniken, och jag tycker den fungerar bra. Gör att man inte sliter så mycket på CNS heller.

Set 1 - 1 rep
Set 2 - 2 rep
Set 3 - 3 rep
Set 4 - 4 rep
osv till man inte klarar det.

Upprepa dagen efter, eller varannan dag. Kör bara tills du failar. Fördelen är att de första setten ökar volymen utan att slita alls mycket på återhämtningen. Så det blir lite som att köra ett set till fail, fast med fler reps innan det sker. Ge det en månad, och kör de flesta dagarna i veckan.

Heddaway
2014-04-07, 22:37
Jag kunde inte göra en enda chin tidigare, tränade aldrig negativa innan. Nötade enbart latsdrag där jag gick långsamt på tillbakavägen och varierade tunga set och högrep beroende på pass. Och vips en dag kunde jag utföra chins. Negativa är ju bra också, men detta hjälpte uppenbarligen väldigt bra det med.

Satsa på det tills du klarar att göra minst en och sen nöta massa ettor och kör negativa.

<Mike>
2014-04-07, 22:44
Träna chins som andra basövningar: variera vikterna och lyft progressivt tyngre och tyngre. Öka extravikterna varje pass/vecka. Att endast använda kroppsvikten i chins är som att alltid träna på samma vikt i bänkpress: helt värdelöst.

Heddaway
2014-04-07, 22:51
Träna chins som andra basövningar: variera vikterna och lyft progressivt tyngre och tyngre. Öka extravikterna varje pass/vecka. Att endast använda kroppsvikten i chins är som att alltid träna på samma vikt i bänkpress: helt värdelöst.

Fast TS kan ju inte ens göra en chin. Han borde satsa på att träna upp latsen först så han till och börja med klarar att göra 5.

Captainwide
2014-04-07, 22:55
Kör tunga, strikta latsdrag. Gör som andra rekommenderar och kör mycket negativa chins. Dessa två har hjälpt mig enormt. Alternativt mycket assisterade chins, dock kräver det en kompis du kan träna ofta med. :)

CalleP
2014-04-07, 23:17
Kör tunga, strikta latsdrag. Gör som andra rekommenderar och kör mycket negativa chins. Dessa två har hjälpt mig enormt. Alternativt mycket assisterade chins, dock kräver det en kompis du kan träna ofta med. :)

Eller en maskin, man kan väll köra med gummiband också så blir det lite lättare. :)

showfreak
2014-04-07, 23:26
Jag själv började med 6-8 dåligt gjorda chins när jag började träna för snart 11 månader sedan. I december gjorde jag 22 i rad. Utan att använda benen, gick hela vägen ner och hela vägen upp. Dvs godkända tävlingschins. Mina tips är att fokusera på basövningar. Gör lite chins som uppvärmning till dina vanliga pass. TÄNK chins! Kämpa. Ha realistiskt mål.

När du når, 15 riktiga chins så kan du även testa lägga till kilo. Mitt rekord är 2st med 40kg extra.

Birkharju
2014-04-07, 23:43
Använd ett gummiband som assistans så du blir av med en del belastning. Tillsammans med latsdrag så fixar du det så småningom.

<Mike>
2014-04-08, 01:02
Fast TS kan ju inte ens göra en chin. Han borde satsa på att träna upp latsen först så han till och börja med klarar att göra 5.

Ah. Sorry, lathet från min sida. Svarade bara på trådtiteln utan att läsa innehållet :smash:

Att börja med latsdrag är en jättebra idé.

Testarozza
2014-04-08, 06:31
Börja köra negativa som sagt, häng så länge du kan med hakan över. När du klarar typ 5 börja körs med 2.5kg extra vikt osv. Jag klarar inte så många chins (kanske 13?) aldrig provat, men gör iallafall en trea med 25kg extra :-)

kålhuvud
2014-04-08, 07:15
Är negativa chin-ups bättre än att köra med successivt sänkt motvikt i assisterad maskin? Ibland när man läser om detta så avråder vissa från maskin helt och hållet, men sällan utan någon egentlig förklaring.

Testarozza
2014-04-09, 07:48
Är negativa chin-ups bättre än att köra med successivt sänkt motvikt i assisterad maskin? Ibland när man läser om detta så avråder vissa från maskin helt och hållet, men sällan utan någon egentlig förklaring.


Jag skulle nött alla slags varianter av chins i just chinsstången eftersom det är där man vill bli stark.

frazkakan
2014-04-09, 09:58
Du blir bra på chins genom att köra mycket, håll i hatten... chins. Nöt på med chins. Viktade, vanliga, explosiva, negativa.

Du svarar trådskaparen utan att läsa vad TS skriver i sin post. Fantastiskt!

frazkakan
2014-04-09, 10:02
Rent allmänt så tycker jag att latsdrag och dylika maskiner inte ger ett skit för mina chins.

Jag tar inte alls "mycket" i latsdrag, typ som många andra, men har varit uppe på KV+65kg och "högreps" på kv+30kg.

KV 83kg ca.

Negativa chins är din bästa vän, det ger nog mest i början.

Ekkhe18
2014-04-09, 11:05
Lånar tråden lite, Chins är det handflatorna ifrån och pull up emot eller?

Payter
2014-04-09, 13:13
Chins är med handflator mot dig och pullups med handryggen mot dig.Verkar dock som att man använder båda namnen för samma övning och blandar ganska friskt.

Testarozza
2014-04-09, 14:03
@Payter I Sverige är chins med handflatorna bort ifrån sig.

Jona
2014-04-09, 17:01
Hoppa upp, hissa dig ner så långsamt du kan.

Wcfluff
2014-04-10, 09:49
Varför skulle Sverige vara annorlunda mot resten av världen? :-)

Chins är med supinerade händer(handflatorna mot dig) och pull up med pronerade(handflatorna från dig)

lillmesen
2014-04-10, 10:08
Varför skulle Sverige vara annorlunda mot resten av världen? :-)

Chins är med supinerade händer(handflatorna mot dig) och pull up med pronerade(handflatorna från dig)

vi bara är det :(

kolla bara på SM i chins, där SKA man ha handflatorna från sig, dvs pronerade

MtotheM
2014-04-10, 10:13
Varför skulle Sverige vara annorlunda mot resten av världen? :-)

Chins är med supinerade händer(handflatorna mot dig) och pull up med pronerade(handflatorna från dig)

Vi är träningsvärldens engelsmän :(

Payter
2014-04-10, 10:23
@Payter I Sverige är chins med handflatorna bort ifrån sig.
Inte i min träningsdagbok!

MuffinMan
2014-04-10, 11:29
Pullups (jag kommer envisas med det ordet tills Sverige slutar använda ordet chins för övningen.) Dvs handflatorna ifrån kropppen tar tid att bygga upp repsen på. Och kan du inte göra en enda så rekommenderar jag att köra australian pullups.

På ditt vanliga gym så ta smithmaskinen och ställ stången i höft höjd, lägg dig under den och dra dig uppåt med pronerat grepp. Se till att bröstet nuddar stången. Mycket enklare och lättare att kontrollera än negativa. Jag propagerar för negativa också men australians är grymma också och är min personliga favorit. Har lärt ut den till en polare som inte klarade en enda pullup och orkade inte ens hålla emot på negativa. Har kört den i 1½ månad och nu kör han 5-6 pullups. Den hjälpte mig hela vägen från 1 pullup till 15 och mina första tre muscleups.

Provat sånna assistansmaskiner, men aldrig tyckt om de. Då bålstabiliteten inte blir densamma som att hänga fritt och känslan för motståndet i rörelsen försvinner i mitt tycke.


P.S.
Att gå ner i vikt hjälper också.

ducedo
2014-04-10, 12:16
Birkharju nämnde gummiband för att avlasta och ett annat klassiskt knep är att använda sig av en stol. Då kan du enkelt lägga en del av vikten på stolen och börja träna på att klara en korrekt redan idag. Sedan minskar du trycket successivt tills du kan plocka bort stolen. Var bara observant så att du inte trycker stången ur sitt läge eller faller baklänges.

http://2.bp.blogspot.com/-emrejEQuDpo/Um-yXDBPhdI/AAAAAAAABT4/4YRbeiPiyjc/s1600/chair+assisted+pull+ups.JPG

Shqypnia
2014-04-11, 10:13
Många råd från kunniga medlemmar och jag tvivlar inte på att många utav dem är riktigt goda råd dessutom. Jag vill dock slå ett extra slag för att köra riktiga chins. Klarar du 2-3 st varje dag i en månad så lär du garanterat klara 4-5 st andra månaden. Träna hårt är det enda sättet och bli riktigt bra på någonting.

Påbörja varje pass med att köra chins. Gör så många du kan x3.

lillmesen
2014-04-11, 10:49
Många råd från kunniga medlemmar och jag tvivlar inte på att många utav dem är riktigt goda råd dessutom. Jag vill dock slå ett extra slag för att köra riktiga chins. Klarar du 2-3 st varje dag i en månad så lär du garanterat klara 4-5 st andra månaden. Träna hårt är det enda sättet och bli riktigt bra på någonting.

Påbörja varje pass med att köra chins. Gör så många du kan x3.

nuvarande antal personen ifråga kunde göra var 0st

Tokigapysen
2014-04-11, 11:22
Jag klarar inte heller att göra chin ups och väljer därför i nuläget att fokusera på pull ups istället, tills jag klarar av chin ups.

Payter
2014-04-11, 20:02
Chin ups borde ju vara lättare då handflatorna är mot dig och biceps är i ett fördelaktigare läge för att kunna hjälpa till.

Paperbasket
2014-04-11, 20:09
Om nu ts fortfarande läser. Om du inte kan göra en chin/pull up i dagsläget: pröva att köra i en smith.

Greppa tag i stången, fötterna på en bänk framför dig, när du är utsträckt kommer kroppen ungefär att vara ett L. Du kan köra chins/pull ups samtidigt som det blir lättare på grund av bänken.

När du väl kan köra riktiga föreslår jag att du kör tunga få reps om du vill öka ditt repsantal.

Milad
2014-04-12, 12:12
Många råd från kunniga medlemmar och jag tvivlar inte på att många utav dem är riktigt goda råd dessutom. Jag vill dock slå ett extra slag för att köra riktiga chins. Klarar du 2-3 st varje dag i en månad så lär du garanterat klara 4-5 st andra månaden. Träna hårt är det enda sättet och bli riktigt bra på någonting.

Påbörja varje pass med att köra chins. Gör så många du kan x3.

This!

Bara lite tankar!
Vår tränare sa att det är jättemånga som kör fel när de kör chins.
Asså det här är snubben har varit europamästare i bänkpress.
Han bad mig kolla på axlarna. Många drar upp sina axlar när de kör. Vilket är fel.
Men jag antar att man måste ta till det för att orka.

Just därför undviker jag chins.
Försöker bygga upp en grundstyrka sen kanske man börjar med ett fåtal.

Gnistan
2014-04-13, 11:40
This!

Bara lite tankar!
Vår tränare sa att det är jättemånga som kör fel när de kör chins.
Asså det här är snubben har varit europamästare i bänkpress.
Han bad mig kolla på axlarna. Många drar upp sina axlar när de kör. Vilket är fel.
Men jag antar att man måste ta till det för att orka.

Just därför undviker jag chins.
Försöker bygga upp en grundstyrka sen kanske man börjar med ett fåtal.

Att man är eurpopamästare i bänkpress behöver inte betyda att man är bra på chins.
Jag blev 5 på ett EM för handikappade bänkpressare och ett antal guld på SM för mer än 20 år sedan men var även då jag var som starkast inte så bra på chins. Idag efter 6 månaders träning och borta från all typ av träning i mer än 20 år så gör jag väl skapligt i bänk för en gubbe i min ålder men bara EN och en halv bra chins.

Commando1980
2014-04-13, 12:22
Som rubriken lyder undrar jag hur man blir bra på chin ups? Jag kan inte klara en enda chin up så vad bör jag göra för att kunna klara chin up? Behöver jag träna på några specifika övningar? Hur gjorde ni för att kunna en eller flera chin ups?
Pull ups kan jag göra utan problem men det är chin ups jag har problem med.

Tacksam för svar!

Genom att använda de engelska termerna på rätt sätt. ;)

Ekkhe18
2014-04-29, 18:39
Så hur blir det om det står pull-ups i ett schema man skaffar ifrån eller emot? vad tränar vad? chin kommer armarna mer in då och pull-ups ryggen? tänkte på vissa program så har man bicep/rygg dag, vilken skall man göra?

AngoraIHS
2014-04-29, 19:28
Fast TS kan ju inte ens göra en chin. Han borde satsa på att träna upp latsen först så han till och börja med klarar att göra 5.

Det är ju bara att köra latsdrag istället, i sammanhanget samma skit förutom att han kan ställa in så att han orkar och öka uppåt tills han klarar sin kroppsvikt.

This!

Bara lite tankar!
Vår tränare sa att det är jättemånga som kör fel när de kör chins.
Asså det här är snubben har varit europamästare i bänkpress.
Han bad mig kolla på axlarna. Många drar upp sina axlar när de kör. Vilket är fel.
Men jag antar att man måste ta till det för att orka.

Just därför undviker jag chins.
Försöker bygga upp en grundstyrka sen kanske man börjar med ett fåtal.

Tror jag förstår vad han menar och det stämmer.

AngoraIHS
2014-04-29, 19:30
Rent allmänt så tycker jag att latsdrag och dylika maskiner inte ger ett skit för mina chins.

Jag tar inte alls "mycket" i latsdrag, typ som många andra, men har varit uppe på KV+65kg och "högreps" på kv+30kg.

KV 83kg ca.

Negativa chins är din bästa vän, det ger nog mest i början.

Du kanske jämför dina latsdrag med folk som väger mer än dig. Eller så har du konstig teknik.

svenbanan
2014-04-29, 22:36
Så hur blir det om det står pull-ups i ett schema man skaffar ifrån eller emot? vad tränar vad? chin kommer armarna mer in då och pull-ups ryggen? tänkte på vissa program så har man bicep/rygg dag, vilken skall man göra?

Undrar du vad skillnaden på att ha handflatorna mot dig eller från dig innebär? Väldigt otydligt skrivet...

Men det kan kvitta ifall du har handflatorna mot dig eller från dig. Du kommer träna ryggen och biceps och greppet i bägge varianterna. Kör det du tycker funkar bäst för dig.

I engelsk terminologi så är en chin då du har handflatorna mot dig och i pullups har du handflatorna bortvända. I den korkade svenska teminologin används samma ord "pullup" och "chin", fast med motsattta grepp mot i den engelskspråkiga varianten. Skitsmart, verkligen! Så ifall du absolut måste köra på det sätt som schemaförfattaren tänkt sig, så måste du ta reda på nationalitet. Men inte ens då kan du vara säker. Vissa svenskar använder den korrekta engelska betydelsen av orden också... ;)

EDIT: För tydlighetens skull, så det som påverkar mer än hur du håller händerna är såklart hur din teknik i allmänhet ser ut i din pullup/chin, och hur smalt/brett du håller greppet.

Shajjn
2014-04-30, 12:44
Tunga latsdrag, chins och negativa chins. Kan du redan göra pullups kan du börja med tunga pullups, dvs med vikter.

För att så snabbt som möjligt bli bra på att göra många chins med sin kroppsvikt så ska man fokusera på att bli så STARK som möjligt.

Träna tungt. 3-7 reps per set, nära fail.

Maxstyrka -> många reps chins

http://traningslara.se/hur-bra-crossfit-eller-klara-manga-chins/

RassK
2014-04-30, 13:13
Det är skillnad på chins och chin-ups :)
Chins är svenska för pull-ups och chin-ups är med supinerat grepp som det alltid varit och kommer alltid vara. Pull-ups är med pronerat grepp.

On-T: Lågreps negativa och högreps assisterade med gummiband under fötterna.

Beemel
2014-04-30, 13:33
Varför inte bara kalla det supinerade chin-ups och pronerade chin-ups
Borde funka överallt och är svårare att misstolka.

svenbanan
2014-04-30, 18:18
Varför inte bara kalla det supinerade chin-ups och pronerade chin-ups
Borde funka överallt och är svårare att misstolka.

Under förutsättning att alla vet vad som är pronerat respektive supinerat grepp ja. Det tror jag inte alla har järnkoll på. De två orden är lätta att blanda ihop.

Beemel
2014-04-30, 18:59
Under förutsättning att alla vet vad som är pronerat respektive supinerat grepp ja. Det tror jag inte alla har järnkoll på. De två orden är lätta att blanda ihop.

Ännu lättare att blanda ihop något som heter exakt likadant men tolkas olika i olika länder ;-)

major Pectoralis
2014-04-30, 19:14
Chin-ups är ett samlingsnamn, precis som chins eller optrekk.

Pull-ups är pronerat grepp.

Bästa namnet är dock dominadas. Det är spanska.

svenbanan
2014-04-30, 22:28
Chin-ups är ett samlingsnamn, precis som chins eller optrekk.

Pull-ups är pronerat grepp.

Bästa namnet är dock dominadas. Det är spanska.

Skeptisk till att chins är mer av ett samlingsnamn än pullups.

Men dominadas var ju coolt! :)

Med tanke på att pullup på svenska heter räckhäv, och att muscleup heter jättehäv, så kan man ju fundera på vad muscleup heter på spanska...

filmjölk
2014-04-30, 23:01
Även om du inte orkar den varianten, så kanske du orkar pullups med paralella grepp? Det är lite lättare (imho) så nöt på med den, och när du kan göra ett par, så vips, orkar du vanliga helt av sig självt.

Hemi
2014-05-01, 04:47
För mig personligen är båda samlingsnamn. Dra upps, det spelar ingen roll hur man gör det. Fötterna i marken, framför sig, i luften, drar man sig upp är det en dra upp. Hakor är olika från person till person. Tävlingsregler och grennamn är en annan sak. Om en organisatör har döpt grenen till en sak, t ex "chins" och medföljande regler, då är det så.

Jona
2014-05-01, 07:29
Det heter Räckhäv på svenska.

Hemi
2014-05-01, 16:02
Jag kan tänka mig att det hette räckhäv i militär och gymnastik för 100 år sedan, långt innan någon började säga chins osv. Men i och med modern body building och fitness har också 100 olika utföranden och en och annan ny tävling införts, därav är det inte så självklartexakt vad man pratar om. Fast någon har säkert en idé om vad det skall heta men idag är vi nog inne på regler då.

frazkakan
2014-05-02, 08:10
Sverige borde förhålla sig som resten av världen. Chins ät en sak, pullups en annan.

Jag hatar det faktum att det i Sverige ska heta tvärt om när det är TOTALT onödigt.