handdator

Visa fullständig version : Jämföra sig med andra


Rundhus
2014-04-07, 06:41
Jag hänger på en del forum. Ett problem som dykt upp mer och mer är att jag gärna jämför mig med andra, vilket får mig att må kasst. För att ta kolozzeum tex. Träningsresultaten här är ju knappast representativt för resten av Sveriges befolkning eftersom det bara är personer med ett stort intresse som hänger här (mestadels iaf). Jag jämför mig med eliten här vilket jag är väldigt långt under. Brukar även besöka ett pluggforum. Jag har ansett mig själv som ganska duktig eftersom underlaget jag jämfört mig med varit ganska lågt. Men när jag hänger där så skriver alla hur enkelt gymnasiet är och hur man kan leka sig igenom och ändå få högsta betyg (jag läser komvux) , sen skriver alla över 1.5 i HP tex. Jag skrev 0.85-1.00 I år första gången, vilket inte är speciellt bra men det är ju inte värdelöst heller. Men jag jämför mig ändå med de som skrev högre och de som tycker alla studier är så himla enkelt.

Det var några exempel. Bör jag helt enkelt sluta besöka forum eftersom jag är så "lättpåverkad" eller vad man ska säga eller ska man bara försöka träna bort sånt här?

Jag är medveten om att folk ljuger på internet men det hjälper inte att jag säger det till mig själv.

rooz
2014-04-07, 07:06
Medelvärdet ligger på ca 1,00 sett över hela landet. Så du ligger vid medelgränsen.

Gpajpen
2014-04-07, 07:07
Tänk också på att dom som synns och hörs mest är dom som lyckats bäst

eternallord
2014-04-07, 07:08
Medelvärdet ligger på ca 1,00 sett över hela landet. Så du ligger vid medelgränsen.

Medelvärdet är väl 0.9?

Evankhell
2014-04-07, 07:08
Kolla inte på Världens starkaste man, lyssna inte på astrofysiker, titta inte på Top model, och åk inte till Dubai.







Eller träna bort det / just don't do it!

awesomooo
2014-04-07, 07:28
Har för mig att medel låg på 0,8, jag fick 0,9 senast och vet många som gick ut med fina betyg men fick lägre ändå på HP.

Jag jämför mig med andra också, inte på internet dock men inne på gymmet.

Hackenschmidt
2014-04-07, 07:28
Tror många känner igen det där, du verkar ju vara en bit på vägen genom att du har insikt i att det blir skeva jämförelse.
Det har föreslagits att man skapar en del av sin självbild utifrån jämförelse med andra. Man kan jämföra med "sämre" och då känner man sig bättre själv. Eller med "bättre" och då känner man sig sämre själv. Forum och andra internet-media ger ofta inte lika mycket utrymme för det första som för det andra. Medan "riktiga" världen borde ge ungefär lika mycket utrymme för båda för en genomsnittlig person.

Även om man bortser från potientiellt ljug så finns det fler faktorer som gör det sned-drivet.
Jag skulle nog vilja påstå att de som är mest framträdande i exempelvis journal-delen här på forumet är de som är längst ifrån det normala. En helt vanlig kille som lyfter vanliga vikter (de flesta man ser på gymmet dvs) och utvecklas i vanlig takt kommer inte få särskilt mycket uppmärksamhet, prenumenanter som 'mirar och bumpar hans journal med mera.
En medelmåtta kanske är mindre benägen att ha sin fysik som avatar, lägga ut bilder eller visa upp sina resultat i en journal över huvud taget.
Han kommer inte heller sticka ut så mycket hos dig och fastna i ditt minne lika bra.

Observera att jag inte påstår att det inte kan bli sneddrivet i verkligheten också, bara att jag tror att det enklare blir det på internet.
Hur står du dig i jämförelse med din vänskapskrets i exempelvis träning och HP?

Rundhus
2014-04-07, 08:01
Tror många känner igen det där, du verkar ju vara en bit på vägen genom att du har insikt i att det blir skeva jämförelse.
Det har föreslagits att man skapar en del av sin självbild utifrån jämförelse med andra. Man kan jämföra med "sämre" och då känner man sig bättre själv. Eller med "bättre" och då känner man sig sämre själv. Forum och andra internet-media ger ofta inte lika mycket utrymme för det första som för det andra. Medan "riktiga" världen borde ge ungefär lika mycket utrymme för båda för en genomsnittlig person.

Även om man bortser från potientiellt ljug så finns det fler faktorer som gör det sned-drivet.
Jag skulle nog vilja påstå att de som är mest framträdande i exempelvis journal-delen här på forumet är de som är längst ifrån det normala. En helt vanlig kille som lyfter vanliga vikter (de flesta man ser på gymmet dvs) och utvecklas i vanlig takt kommer inte få särskilt mycket uppmärksamhet, prenumenanter som 'mirar och bumpar hans journal med mera.
En medelmåtta kanske är mindre benägen att ha sin fysik som avatar, lägga ut bilder eller visa upp sina resultat i en journal över huvud taget.
Han kommer inte heller sticka ut så mycket hos dig och fastna i ditt minne lika bra.

Observera att jag inte påstår att det inte kan bli sneddrivet i verkligheten också, bara att jag tror att det enklare blir det på internet.
Hur står du dig i jämförelse med din vänskapskrets i exempelvis träning och HP?

Kloka ord. I min vänskapskrets ligger jag nog på ett medel både med träningen och HP. Däremot är det ju bara de som når ett hyffsat HP som orkar göra det i min vänskapskrets så det säger inte så mycket. Skulle alla göra ett HP skulle många få lägre än mig.

spas
2014-04-07, 09:03
1. Folk är selektiva med vilka trådar de svarar i såklart. Vill minnas att det gjorts lite trådar om högskoleprovet på kollo och snittet vart rätt högt. Det betyder inte att alla på kollo skriver 1.9 på HP och böjer 200+. Man väljer var man vill synas helt enkelt.

2. Folk ljuger som satan på nätet.

Stör det dig jättemycket så sluta besök forumen eller så jobba på din självbild och sluta nojja.

rooz
2014-04-07, 09:12
Medelvärdet är väl 0.9?

0.91 verkar det vara. My bad:em:


Jag undrar hur många på kolo som böjt 200+ och skrivit 1.5 på HP?

ceejay
2014-04-07, 09:13
0.91 verkar det vara. My bad:em:


Jag undrar hur många på kolo som böjt 200+ och skrivit 1.5 på HP?

Fan. Jag har 1,4 :)

Tyrwing
2014-04-07, 09:15
Fan. Jag har 1,4 :)

Har 0. :D

(alltså aldrig gjort provet)

Men ja, folk är väldigt selektiva med vilka trådar de skriver i. Man skriver ju helst i trådar där man kan framställa sig positivt. :)

Mental
2014-04-07, 09:24
Det är ju lite som en penismätartråd, inte många med medel eller under kommer erkänna det i tråden, på internet har alla minst 24cm slakt ;)

Skillnaden är väl att det inte är lika ok att visa sin "utrustning" på internet, medans HP kan man ju vifta med. Jag gör det så ofta jag kommer åt.
(Men nu börjar mina meriter bli gamla, måste nog skriva igen snart för att återta den fantastiska status som ett högt HP ger)

Hackenschmidt
2014-04-07, 09:27
Det är ju lite som en penismätartråd, inte många med medel eller under kommer erkänna det i tråden, på internet har alla minst 24cm slakt ;)

Sedan när man ska försöka göra samma jämförelse IRL med vänner och folk på gymmet hamnar man på sjukhuset, galen värld.

Skämt åsido finns det ju faktiskt ett problem även där, framförallt via porr

Lellan
2014-04-07, 09:48
Utmana dina värderingar.

Det är stimulerande med jämförelser - förutsatt att de just stimulerar o inte får dig att känns dig otillräcklig, uppgiven osv. Det har du ju greppat.

Mått åsido, de visar ju status på din förmåga, men du är ju många förmågor sammansatt - kanske har du även styrkor som är svåra att mäta men som är betydelsefulla i högsta grad; kreativitet, fantasi, energi, envishet, flexibel, god social el känslomässig förmåga.

Det är gamla meriter, men jag hade 1,9 på hp. Tror inte folk ser mig som smart för det. :D Det är en nuffra, och ingen indikation på så mycket mer än hur man vid tillfället mätte min studieförmåga. Jag gäspade mig igenom fek:kurs, bytte kurs helt och där var allt busenkelt o roligt. Liksom; vad (och om) du gör något med vad du har, betyder ju mer än siffror du jämför dig mot.

Du har ett liv, med den hand du är given och den går att förbättra och du kan spela efter eget huvud så tror jag du blir ( och sprider) mer lycka än om du ängsligt försöker gå efter vad man/folk/andra tycker och gör.

Du nämner inga funktionshinder, med tanke på hur inspirerande och framgångsrika människor som lider stort av fysiska, neurologiska, psykiska åkommor kan vars och vad en människa kan åstadkomma tvivlar jag inte på att du kan känns dig nöjd med vad du är och nöjt satsa på vad du vill prestera. Förmodligen kommer du ramla på grejer som känns övermäktiga, sånt utvecklar.

Minns när skateboardproffs från Falun (haha! minns inte ens om det var just skateboard el Falun, men slitsamma) berättade en kul grej. De tränade o tränade o kollade tidningar o filmer om skejtboardåkare i LA. Försökte efterlikna dem. Saken var bara, att genom perspektiv i film o kamera så framstod hoppen som högre etc än de var. Så när de väl själva kom dit till LA så var de långt bättre än dem de sett på film.

Poängen är väl, gör din grej o må bra, jämför som inspiration för att utvecklas men inte tryckas ner.

Yes
2014-04-07, 10:02
Enda anledningen att jämföra sig är för att se vad som är möjligt.

Det var första gången du skrev. Förbered dig bättre nästa gång så skriver du upp det. Fortsätt tills du har ett resultat du är nöjd med.

XXXL
2014-04-07, 10:30
Går över när man blir äldre

Pudzianovski
2014-04-07, 10:50
Ja! Visst känner man igen sen! Här har alla flashbackdase, gör 250 i bänk, har svart bälte i the secret arts of the ninja och dessutom disputerade de förra veckan i astrofysik.

Men jag tror att du ska fokusera på dig själv och göra ditt bästa i det du håller på med så räcker det oftast ganska långt.

Sohlsken
2014-04-07, 11:00
Folk kommer alltid att jämföra sig med andra, och även för de som har tränat bort viljan att jämföra sina resultat med andra finns det svaga stunder. Jag brukade jämföra mig själv väldigt mycket med omvärlden, men tipset är ärligt talat att träna bort den vanan - det är inte värt det, den enda effekt du får är troligtvis att du uppskattar dina egna resultat mindre.

En journal hjälper, då kan man se var man började, och sedan hur utvecklingen har gått framåt. Ett konkret sett att jämföra med sig själv. Att fly undan omvärlden genom att helt enkelt undvika sånt man kan jämföra sig själv med tror inte jag är hållbart i längden, för i livet kommer man stöta på situationer som går att jämföra.

Det är också viktigt att ha i åtanke att det tar många, många år att nå resultat som man ser t.ex. här eller i andra sammanhang. För att ta ett exempel: Jag är extremt bra på engelska, så till den grad att jag har tränat bort min svenska dialekt och har ett väldigt stort ordförråd - också med fördelen att jag vet hur "utlänningar" får problem med språket, speciellt svenskar då jag är svensk, vilket gör att jag enkelt identifierar problem vid översättning och jag vet ofta vad svensken menade, och vad orden betyder för en amerikan.
Jag började lära mig engelska för drygt 20 år sedan, och jag har ansträngt mig väldigt mycket de senaste tre åren för att utvecklas såhär långt språkmässigt. Det finns säkert flera som jämför sig med min språkliga nivå - men jag representerar inte normen, det är inte schysst om "medelsvensson" jämför sig med mig och känner sig mindre begåvad p.g.a. min ansträngning, varken för mig eller medelsvensson :)

Samma sak gäller i alla sammanhang, och i fitnessammanhang är det extremt troligt att folk har jobbat i åratal för att ta sig dit de är. Om du fortsätter träna kommer du också ta dig dit en vacker dag, om du vill det.

Jag är tjej på en fitnessajt med massa killar. Skulle jag jämföra mig med folk här, även tjejerna, skulle jag känna mig hur svag som helst. Dock vet jag att jag började köra curls med en fyrakilos hantel, och nu använder jag en på nio kilo. Det spelar ingen roll om någon annan curlar tjugo kilo, för mig är nio kilo väldigt mycket.

hugok
2014-04-07, 11:31
Att jämföra sej med andra som är en bra bit över medel är det bästa sättet att utvecklas. Har för mej att någon klok människa sa att "Är man den smartaste människan i det rum man befinner sej i så är man i fel rum." Om man bara jämför sej med medelmåttor kommer man aldrig heller att bli bättre än medelmåttlig.

Loke
2014-04-07, 13:00
Att jämföra sej med andra som är en bra bit över medel är det bästa sättet att utvecklas. Har för mej att någon klok människa sa att "Är man den smartaste människan i det rum man befinner sej i så är man i fel rum." Om man bara jämför sej med medelmåttor kommer man aldrig heller att bli bättre än medelmåttlig.

Mm, fast det är lite komplicerat. Att jämföra sig med till exempel folk på sin egen lyftarklubb tror jag kan vara väldigt hälsosamt. Dessa träffar man ju ofta och då kan man se att de faktiskt betalar ett pris för sin framgång - det ligger ganska mycket arbete bakom. Man inser då att man själv kanske skulle ta sig dit om man betalade samma pris, och gener till trots så är det nog ofta precis så det funkar.

Men att jämföra sig med folk på internet eller ett vanligt gym där doping är vanligt etc, det tror jag inte ger så mycket.

Määng
2014-04-07, 13:01
Att jämföra sej med andra som är en bra bit över medel är det bästa sättet att utvecklas. Har för mej att någon klok människa sa att "Är man den smartaste människan i det rum man befinner sej i så är man i fel rum." Om man bara jämför sej med medelmåttor kommer man aldrig heller att bli bättre än medelmåttlig.

Det är ju lite skillnad på att sträva efter att bli bättre än någon "i ett rum" och på att må psykiskt dåligt för att folk på ett forum skriver att de fått 1.8 på HP.

TS: Att folk på ett forum för plugghästar skriver att de fått 1.5+ på HP är ju som du säger knappast representativt för resten av de som gjort provet. Medel är 0.9 just för att majoriteten som skriver får det resultatet. Dessutom så var det första gången du skrev. Sen vet jag inte hur mycket tid du lagt ner på förberedelser men de på flashback jag sett som fått bra på HP verkar ju investera ungefär hela sitt liv på att sätta ett bra HP trots att de inte ens behöver poängen.

Det här med HP status börjar spåra ur.

David_wigren
2014-04-07, 13:39
Något som man ska tänka på är att 0,9 på HP är snittet av alla som skriver HP. Alltså alla som pluggar eller vill plugga på universitet/högskola. Dessa borde ju ändå vara mer akademiskt begåvade än den gemene mannen på gatan. Det finns ett stort bortfall av lågpresterande som inte gör högskoleprovet. Det egentliga rikssnittet borde alltså vara lägre än 0,9.

Mental
2014-04-07, 13:42
Det här med HP status börjar spåra ur.

Jag skrev HP första gången för att komma in på dietistprogrammet, andra gången för att visa att det gick att skriva trots svår bakfylla och tredje gången enbart för kul/skryträttigheter!

Störst HPenis vinner!

Mental
2014-04-07, 13:44
Något som man ska tänka på är att 0,9 på HP är snittet av alla som skriver HP. Alltså alla som pluggar eller vill plugga på universitet/högskola. Dessa borde ju ändå vara mer akademiskt begåvade än den gemene mannen på gatan. Det finns ett stort bortfall av lågpresterande som inte gör högskoleprovet. Det egentliga rikssnittet borde alltså vara lägre än 0,9.

Det finns ett par faktorer till.

En av aledningarna till att män har bättre HP reslutat än kvinnor är bland annat att kvinnor har mycket bättre betyg än män, så färre högpresterande kvinnor behöver skriva HP, de kommer ju redan in på betyg.
Så de riktigt duktiga skriver inte heller HP, bara vi medelmåttor :D

The_RobRoy
2014-04-07, 14:05
Att jämföra sej med andra som är en bra bit över medel är det bästa sättet att utvecklas. Har för mej att någon klok människa sa att "Är man den smartaste människan i det rum man befinner sej i så är man i fel rum." Om man bara jämför sej med medelmåttor kommer man aldrig heller att bli bättre än medelmåttlig.


Precis så tänker jag, älskar att umgås med människor som är riktigt duktiga på något, det sporrar min tävlingsinstinkt till att göra mig själv till en bättre människa.

Tyvärr finns det inte så många, de flesta människor är just medelmåttiga, eller bra på något som är helt orelevant för att sporra mig.

Och möter jag någon total ubermensch blir jag inte ledsen för det, är väldigt stolt över hur långt jag kommit och pushat mig själv med de förutsättningar jag haft

Spetälsk
2014-04-07, 14:26
2. Folk ljuger som satan på nätet.Källa på det?

Mental
2014-04-07, 14:33
Källa på det?

Det är ett självbevisande påstående ;)

Ajemän
2014-04-07, 15:06
Om jag jämför mig med andra kan jag tycka att jag är svag, ful, elak, tråkig etc.
Eller så kan jag tycka att jag är stark, snygg, snäll och rolig. Det beror ju på vem och vad jag jämför med.

Varför ska man jämföra sig med andra, hur hjälper det en?

Om jag istället jämför mig med Anton för 2 år sedan kan jag säga att jag är snygg, snäll, stark och rolig - för jag har kämpat och förbättrat mig själv.

Man föds med sina förutsättningar, och när man pressas ur vaginan kan man bara hålla tummarna för att det blev nånting bra, men det viktigaste är vad man gör med det man fått, för det är de enda du kan påverka.

Glaset är halvtomt eller halvfullt, man får välja, och man får välja mellan att lägga sig ner och böla för man är kass, eller så kämpar man och blir stolt över det man presterat

Livet är alldeles för kort för att man ska hålla på och betynga sig med negativa tankar, man är den man är, och man får göra det bästa av det.

När jag går till thaiboxningen i eftermiddag kommer jag få pisk av bättre fighters, MEN, jag kommer också gå därifrån bättre, och det är allt jag ser. :)

cAase
2014-04-07, 15:52
Jag försöker aldrig att jämföra mig med min omgivning. Jag försöker vara så bra jag kan på det jag värderar i mitt liv. Mycket mer än så kan jag inte göra. Tror man kommer må så mycket bättre genom att sålla bort det oviktiga i ens liv och istället fokusera på det som gör att man mår bra långsiktigt. Tävla emot dig själv, inte andra.

Sniggel
2014-04-07, 16:47
Det finns ett par faktorer till.

En av aledningarna till att män har bättre HP reslutat än kvinnor är bland annat att kvinnor har mycket bättre betyg än män, så färre högpresterande kvinnor behöver skriva HP, de kommer ju redan in på betyg.
Så de riktigt duktiga skriver inte heller HP, bara vi medelmåttor :D

Fast korrelerar betygen med resultat på HP?
Jag upplevde att jag själv och många i min bekantskapskrets uppvisade ett omvänt samband mellan betyg och HP-resultat. Kanske bara är vad jag fått erfara och att det inte är så i verkligheten.

Hackenschmidt
2014-04-07, 17:41
Egentligen borde det korrelera en hel del, men HP är ju en tillflyktsort för slackers som bidrar till det omvända sambandet. Dessutom behöver den med riktigt bra betyg aldrig skriva det. Jag hade usla betyg och bra HP, men förhoppnigsvis berodde inte på att jag är dum i huvudet utan för jag spelade Ultima Online hela gymnasiet. :)

Mackan58
2014-04-07, 19:44
Jag undrar hur många på kolo som böjt 200+ och skrivit 1.5 på HP?

Aldmeri Magon checking in :)

vvrab
2014-04-07, 20:35
...
Att "jämföra sig med andra" kan vara en bra motiverande faktor för att förbättras, men det måste också ske på ett rimligt sätt. Man måste vara realistisk i sina förväntningar. Du kan inte börja spela fotboll på heltid och förvänta dig att bli lika bra som världseliten efter ett år. Det ligger kanske 50 000 timmars träning bakom Zlatans framgångar. Varför ska du komma ikapp efter bara ett år?

Samma sak gäller högskoleprovet. Dessa pluggnördar som verkar få det bra har också en hel del timmar med plugg under bältet. Jag syftar inte bara på plugg specifikt inför högskoleprovet men också under hela deras skoltid. Är dina förväntningar rimliga? Har du varit flitig eller förväntade du dig bara få bra eftersom du tycker att du är ganska smart? Jag vet en som skrev högskoleprovet nyligen och som inte hade tränat in matten trots att hon visste att hon inte kunde den. Och sen blev hon besviken på att mattefrågorna var så tuffa. Hon hade själv gjort valet att inte träna inför mattedelen så det fanns inget att bli ledsen över, enligt mig. Man måste ha rimliga målsättningar, annars misslyckas man hela tiden och till slut vågar man inte försöka mer.

Hårt arbete underskattas väldigt mycket. Vissa gillar att ursäkta sitt sämre resultat med att man inte pluggat så hårt som andra. Som att det skulle vara en ursäkt. Det är som att man skulle tävla om vem som kan slänga en tennisboll längst, bara använda halva sin styrka och sen använda det som en förklaring till varför man inte kom långt. Vem gör det liksom?