handdator

Visa fullständig version : vegiterian


pTr
2004-03-19, 18:38
Hej igen!

mer funderingar=P

vegiterianer bör ju missa massa näringsämnen som kroppen behöver, vet någon isåfall vilka ämnen man kan få brist på och vad man kan äta istället?

tack på förhand=)

aliquis
2004-03-19, 19:44
D-vitamin som vår kropp tillverkar av solljus och som finns i en del feta produkter. På våra breddgrader når inte solljus med rätt våglängd fram till oss då det filtreras bort i atmosfären och därför kan vår kropp inte tillverka tillräckliga mängder d-vitamin under vinterhalvåret. Därför är det lag på att A- och D-vitamin skall tillsättas mejeriprodukter och som allätare får du alltså i dig dessa. Vanliga vegetarianer, dvs lakto-ovo-vegetarianer, äter ju dessa produkter och har således inga som helst problem. Som vegan får du dock hitta en annan källa med tillsatt d-vitamin eller kosttillskott om du bor i Sverige.

Det andra problemet är B12-vitamin som tillverkas av bakterier och finns "inbakat" i dom flesta animalier, det finns även på en del växter och så men dessa sköljer vi ju numera och vitaminer spolas således bort. Det finns även bakterier som tillverkar detta vitamin i munhåla, svalj och tjocktarm men det är tveksamt om vi kan tillgodogöra oss detta. Vid brist återanvänder kroppen nästan allt b12-vitamin.
Hur som helst får vanligt folk i sig det mesta b12-vitaminet ifrån mjölk, så även här är det lugnt för vegetarianer, som vegan får du dock äta berikade produkter eller vitamintillskott.
B12-vitamin finns även i en del alger och syrade produkter men detta är en form som man inte tror att kroppen kan ta upp och är således inte ett alternativ.

Så med andra ord, äter du varierad kost och är vegetarian går du inte misste om något och allt är frid och fröjd, är du vegan skall du se till att få i dig b12-vitamin och en hel del solljus eller allra helst d-vitamin som tillskott.

Sverker
2004-03-19, 20:05
Järn som är bundet till hämoglobin och myoglobin, dvs häme-järn som finns i blod och kött är en överlägsen källa till järn. Upptaget är långt större än från vegetabiliska källor.

Visst så får vegetarianer i sig järn men kaloriintaget måste vara relativt stor för att täcka. Det räcker kanske inte med 2500 kcal för att täcka järnbehovet för särskilt flickor utan de måste kanske upp mot 3000 kcal från bönor, ris, vete eller vad som.

Samma gäller selen som är ett spårämne det är lite av i de svenska jordarna. Djuren koncentrerar upp halterna åt oss.

Zink är även det ett mineral som det lätt blir brist på.

aliquis
2004-03-19, 20:22
Man bör ju undvika te och vissa typer av grönsaker till järnrika livsmedel och försöka få i sig något c-vitaminrikt då c-vitamin ökar upptaget massor, men det där har jag fuskat med massor på sistone.

Zink o selen är nog lugnt om man käkar sina bönor...

tortured
2004-03-19, 21:43
jag testade mitt järnvärde för ett par veckor sen och det var inga problem alls efter två år på vegankost :thumbup:

aliquis
2004-03-20, 00:06
Fast förhoppningsvis är du tillräckligt intelligent för att äta kosttillskott också? Varför skulle man inte göra det... (egentligen oavsett om man är vegan eller inte)

Multivitamin för vegetarianer är vegansk och bra men luktar apa, mitt val för vegetarianer är vegansk, v&m från svenska nyform skall inte innehålla animalier enligt förpackningen men innehåller d-vitamin utvunnet ifrån ullfett.

tortured
2004-03-20, 00:57
Nu tar jag väl inte mina vitamintabletter så ofta som man borde, men jag skulle inte vilja påstå att det är pga att jag är ointelligent på något sätt, mest lat och jobbig..

Blev rätt förvånad över att jag inte hade brist på något, så som min kost sett ut det senaste året (typ mackor och godis mest hela dagarna) och sen högst en vitamintablett varannan vecka eller så.. Hur lyckas folk få järnbrist egentligen?! :D

Sverker
2004-03-20, 20:56
För flickor som konstant bantar är det inte så svårt.

Matkrig
2004-03-20, 21:48
Järnbrist är faktist den vanligaste näringsbristen i Sverige.