handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta när man tränar 2 gånger per dag.


MikaelWest
2014-04-06, 19:16
Hej jag håller på att fundera lite kring om jag ska börja med periodisk fasta. Jag tränar 2 gånger per dag 6 dagar i veckan och undrar om det är något speciellt man ska tänka på? Funkar det att köra fasta när man tränar så mycket eller vad är era erfarenheter om det?

Tacksam för svar.

ha d gott Micke

R Scarpa27
2014-04-06, 19:25
klart det funkar... allt funkar beroende på mål och individ.

kan dock vara bra att ha energi i kroppen att träna med också!...
sen beskriver du inte hur du lägger upp dessa 2 pass per dag? med mat emellan ? i hopse so...

skriv din typiska dag ist....

& varför tränar du så hårt?

vila är minst lika viktigt, dock skriver du inte heller vad du tränar 6 ggr i veckan heller.

MikaelWest
2014-04-06, 20:54
Jag tränar först morgonen 8:15, sedan på kvällen någon gång runt 18-20.00. Det är badminton på elitnivå så säg 9 badmintonpass, 1-2 gympass och 1-2 löppass då. Jag hade tänkt att ha ett ätfönster mellan 12-20:00 vad tycker du om det?

R Scarpa27
2014-04-06, 21:05
Jag tränar först morgonen 8:15, sedan på kvällen någon gång runt 18-20.00. Det är badminton på elitnivå så säg 9 badmintonpass, 1-2 gympass och 1-2 löppass då. Jag hade tänkt att ha ett ätfönster mellan 12-20:00 vad tycker du om det?

det känner du bäst själv faktist. kör själv ett ätmönster (senare måltider)...
dock varierar det också beroende på styrkepassen.

om du kör styrka 8 på morgonen bör du ju äta något efter alternativt få i dig aminosyror i pulver/tabeletter till kl 12 om du ej vill äta innan...
sen vet jag inte vad ditt syfte är ?
bli bra på badminton?
få bra kondis?
bli stor & stark?
deffa? bulka?.

gör det som känns bäst och som du känner ger mest energo och att du orkar träna alla dina pass. ganska onödigt med ätmönster om man tränar mycket och vill få ut maximalt kanske =/ mkt beroende på...

dock är kolhydratsladdningar på kvällar effektiva för dagen efter och träna på...

MikaelWest
2014-04-06, 21:07
Bli bra på badminton sen skadar det ju inte att få en ännu bättre bräda precis;).

R Scarpa27
2014-04-06, 21:17
Bli bra på badminton sen skadar det ju inte att få en ännu bättre bräda precis;).

mer synlig eller mer muskler? hmmm.......
okey men ät som du tkr känns bäst för dig själv finns inga rätt eller fel.....

StarkaUlf
2014-04-06, 21:21
Varför ska du ha ett ätfönster? Det är inte bättre än att inte ha ett.

Ajemän
2014-04-06, 21:23
Tycker det känns olämpligt. Prio för den som kör 2 pass om dagen är återhämtning, dvs kolhydrater direkt efter passet och i omgångar efter passet...

Men du kan ju prova om du vill. Förstår dock inte riktigt varför du vill köra PF?

Sheogorath
2014-04-06, 22:20
Tycker det känns olämpligt. Prio för den som kör 2 pass om dagen är återhämtning, dvs kolhydrater direkt efter passet och i omgångar efter passet...

Men du kan ju prova om du vill. Förstår dock inte riktigt varför du vill köra PF?

+1

Anpassa maten efter dagsschemat, inte tvärt om.

illiaca
2014-04-12, 19:46
Du skrev att du tänkte äta runt 12-20. Följer du leangains eller nånting annat?

Jag inbillar mig att det kanske kan bli lite väl många träningspass per dag och vecka för att PF ska vara det smartaste här?!

Du tränar väldigt mycket och kommer behöva väldigt mycket mat och med PF kommer du bara begränsa tiden du kan äta på. Du skrev att du ofta tränar 18-20. Ska du då sluta dagen med ett träningspass och sen gå fastande i säng eller tänker du köra mer flexibelt än så?

Vad vill du uppnå med det?

Jag är ingen expert men tror du kan få en del problem men skriv gärna hur det går för dig. :-)

raddum
2014-04-12, 19:48
Som sagt, låter lite ologiskt att svälta sig över dagen i din sits

Los
2014-04-13, 07:29
Jag kör periodisk periodisk fasta, PPF (c) , ingen frukost på vardagarna men ibland på helgerna beroende på hur passen ser ut. Mat mellan 13-21 typiskt.

Tränar på lunchen, 60-70 min kondition) fastandes och sen ett pass efter jobbet, normalvecka 10-15 timmar konditonsträning plus två pass styrka.

illiaca
2014-04-13, 23:51
Jag kör periodisk periodisk fasta, PPF (c) , ingen frukost på vardagarna men ibland på helgerna beroende på hur passen ser ut. Mat mellan 13-21 typiskt.

Tränar på lunchen, 60-70 min kondition) fastandes och sen ett pass efter jobbet, normalvecka 10-15 timmar konditonsträning plus två pass styrka.

Jag kör periodisk periodisk fasta, PPF (c) , ingen frukost på vardagarna men ibland på helgerna beroende på hur passen ser ut. Mat mellan 13-21 typiskt.

Tränar på lunchen, 60-70 min kondition) fastandes och sen ett pass efter jobbet, normalvecka 10-15 timmar konditonsträning plus två pass styrka.

Jobbar du hemifrån? Sjysst att kunna sticka iväg på lunchen i 60minuter och sen äta efter det! ;D

Har du några problem med att få i dig allt du borde äta på en dag?

Varför PF? Jag är nyfiken.

Los
2014-04-14, 09:39
Jobbar du hemifrån? Sjysst att kunna sticka iväg på lunchen i 60minuter och sen äta efter det! ;D



Har du några problem med att få i dig allt du borde äta på en dag?



Varför PF? Jag är nyfiken.


Jobbar på kontor i IT-svängen så arbetstiderna är ganska flexibla.

Jag har snarare problem att inte få i mig för mycket och därför passar PF bra. Dessutom tror jag det är bra att regelbundet träna fastande för att optimera fettförbränning vid uthållighetsträning. Sparar tid på morgonen också :)