handdator

Visa fullständig version : Gainer - Frågor


masucs
2014-04-06, 13:40
Hallå,

Jag har styrketränat ett bra tag och har köpt mig en gainer vid namn Mutant mass. Jag tränar 3 gånger per vecka

Jag har nyss börjat dricka den och tar den på kvällen innan jag går och lägger mig om jag tränar dricker jag den 2 gånger (efter träning och en på kvällen).

Är det bra att ta den på kvällen eller ska jag ta den vid frukost? När brukar ni ta era gainerns och ska man ta en drink gainer varje dag eller räcker det efter träning? Notera att jag vill verkligen gå upp i vikt snabbt och har väldigt svårt för det.

Sen har jag en snabb fråga också. Min gainer är otroligt söt och jag kan knappt dricka den med mjölk. Jag har kört på yoghurt nu och då blir drickbar men det blir en kostnadsfråga senare... :)

Allmäna tips om när man tar gainers och så vidare tas gärna emot. Första gången jag kör på gainer.

Tack!

Sheogorath
2014-04-06, 13:44
Kvällen är nog bäst i ditt fall. Risken är nog större att du automatiskt äter mindre under dagen om du tar den på morgonen. På kvällen som sista målet mat på dagen är det ju lätt att pressa ner den vare sig du är mätt eller inte.

Kroppen brukar dock vara ganska bra att reglera sådant här själv hos dom som har svårt att gå upp i vikt så det är inte säkert att det kommer göra någon skillnad på sikt. Men av de två alternativen hade jag valt att ta den på kvällen om hela syftet med den är att du ska få i dig totalt sett mer energi.

Kvicksilver
2014-04-06, 14:42
Hallå,

Jag har styrketränat ett bra tag och har köpt mig en gainer vid namn Mutant mass. Jag tränar 3 gånger per vecka

Jag har nyss börjat dricka den och tar den på kvällen innan jag går och lägger mig om jag tränar dricker jag den 2 gånger (efter träning och en på kvällen).

Är det bra att ta den på kvällen eller ska jag ta den vid frukost? När brukar ni ta era gainerns och ska man ta en drink gainer varje dag eller räcker det efter träning? Notera att jag vill verkligen gå upp i vikt snabbt och har väldigt svårt för det.

Sen har jag en snabb fråga också. Min gainer är otroligt söt och jag kan knappt dricka den med mjölk. Jag har kört på yoghurt nu och då blir drickbar men det blir en kostnadsfråga senare... :)

Allmäna tips om när man tar gainers och så vidare tas gärna emot. Första gången jag kör på gainer.

Tack!

När på dygnet du tar din gainer kvittar. Direkt efter träning tycker jag är praktiskt.
Huruvida du ska dricka en gainer alla dagar eller bara på träningsdagar beror givetvis på hur dina övriga matvanor ser ut. Det du är ute efter är rimligtvis att hamna på överskott totalt sett varje vecka.
Blanda den med vatten så upplevs den inte så söt.

Kom ihåg att gainer inte är något annat än mat i pulverformn. Du kan lika gärna käka en extra pizza varje dag. INGEN SOM HELST SKILLNAD!

Stor Hård Ådrig
2014-04-06, 14:52
Kom ihåg att gainer inte är något annat än mat i pulverformn. Du kan lika gärna käka en extra pizza varje dag. INGEN SOM HELST SKILLNAD!

Mjah, förstår poängen men energin i en pizza kommer oftast främst från fett medan gainer brukar vara kolhydrater och protein, vilket oftast är att föredra.

AngoraIHS
2014-04-06, 15:18
Ta en gainer varje dag om du vill gå upp i vikt. Det är nog bra för dig att ta den på kvällen, efter träningen kan du likagärna käka en rejäl måltid istället. Enda problemet med att ta på kvällen är att man kan få svårt att sova.

z_bumbi
2014-04-06, 15:41
I samband med träningen tills du verkligen har försökt fixa kosten eller har ett väldigt stort energibehov.

mela
2014-04-06, 17:02
Vad har du för smak på gainern? Om det är typ choklad eller något så kanske du kan göra den mindre söt genom att slänga i kakao eller något annat som neutraliserar det söta lite.