handdator

Visa fullständig version : Känner endast i ländrygg vid hög-reps knäböj


StivN
2014-04-06, 01:30
Hej!

När jag kör knäböj med 5 reps känner jag främst i röven, men även lite i framsida lår, men när jag testar och kör 12 reps känns det endast i ländryggen.
Vid 5 reps kör jag ca 85-90 kg och vid 12 reps ca 55-60 kg.

Har jag för klen ländrygg, eller handlar det om teknik? Själv upplever jag att jag är hyfsat stark i ryggen (dvs, bland mina starkare muskelgrupper) och hyfsad teknik.

Jarvan IV
2014-04-06, 06:58
Längdryggen är automatisk den svaga länken i knäböj.

Vunnis
2014-04-06, 07:51
Längdryggen är automatisk den svaga länken i knäböj.
Där ser man!

Pepz
2014-04-06, 07:52
Längdryggen är automatisk den svaga länken i knäböj.

det var väl en överdriven generalisering
ländryggen är inte den svaga länken för alla.

jag gissar att det handlar om teknik. lägg upp film

Sheogorath
2014-04-06, 08:58
Hej!

När jag kör knäböj med 5 reps känner jag främst i röven, men även lite i framsida lår, men när jag testar och kör 12 reps känns det endast i ländryggen.
Vid 5 reps kör jag ca 85-90 kg och vid 12 reps ca 55-60 kg.

Har jag för klen ländrygg, eller handlar det om teknik? Själv upplever jag att jag är hyfsat stark i ryggen (dvs, bland mina starkare muskelgrupper) och hyfsad teknik.

Du har förmodligen bättre uthållighetsstyrka i röven än i ländryggen när musklerna belastas på just det här sättet. Det är väl inte så konstigt att det finns sådana individuella skillnader, tycker du det?

vicarious
2014-04-06, 10:01
Lätt hänt att man börjar fälla ryggen mer och mer när man blir trött i benen.

AngoraIHS
2014-04-06, 10:19
Jag brukar väldigt ofta få världens jävla pump där när jag kör lätt vikt och många reps i böjen. Det gör så jävla ont :D

En annan orsak till det kan väl vara att man spänner ländryggen konstant, även när man har benen raka och vilar dom. Kör man många reps och spänner muskeln konstant är det inte särskilt konstigt att man får världens pump.

Ajemän
2014-04-06, 10:25
Böj handlar om att balansera belastningen mellan röv, rygg och lår. Du tippar antagligen framåt och/eller lägger för dåligt buktryck, och får för hög belastning på ryggen

Sheogorath
2014-04-06, 11:20
Böj handlar om att balansera belastningen mellan röv, rygg och lår. Du tippar antagligen framåt och/eller lägger för dåligt buktryck, och får för hög belastning på ryggen

Eller så är det helt enkelt så att ryggen jobbar statiskt och röven dynamiskt, varför syresättningen till röven är effektiv men till länden är den inhiberad. Inga konstigheter att det kan kännas när setet blir längre.

Jarvan IV
2014-04-06, 16:12
det var väl en överdriven generalisering
ländryggen är inte den svaga länken för alla.

jag gissar att det handlar om teknik. lägg upp film

http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

Varje gång en person ställer sig upp från sängen så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person ställer sig upp från en stol så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person sätter sig ner på en stol så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person går så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person joggar så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person springer så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person går upp för trappor så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person gör en sport som fotboll, bandy, ishockey, basket, volleyboll, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, så belastas framsida lår/quadriceps.

Speciellt om man går i trappor så brukar ena benets framsida lår/quadriceps ta ens hela last.

Så:

http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

AngoraIHS
2014-04-06, 16:25
http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

Varje gång en person ställer sig upp från sängen så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person ställer sig upp från en stol så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person sätter sig ner på en stol så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person går så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person joggar så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person springer så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person går upp för trappor så belastas framsida lår/quadriceps.

Varje gång en person gör en sport som fotboll, bandy, ishockey, basket, volleyboll, etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc, så belastas framsida lår/quadriceps.

Speciellt om man går i trappor så brukar ena benets framsida lår/quadriceps ta ens hela last.

Så:

http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

Och du menar att ländryggen inte belastas någonting när man gör dessa saker?

har du en back brace?
http://www.brusselstribunal.org/DahrReport_bestanden/image012.jpg

Sheogorath
2014-04-06, 16:27
Jarvan IV:

Varje gång man reser sig från en stol belastas ländryggen
Varje gång man knyter skorna belastas ländryggen
Varje gång man osv...

Listan hade kunnat göras lika lång om man nu tyckte att det skulle behövas som argument. Det är du som är "lite dum i huvudet" om du tror att ländryggen "automatiskt" är den svagaste länken för alla i knäböj.

Varför anses inte knäböj vara primärt en ländryggsövning om det är den som i alla fall sätter gränsen för belastningen?

Jarvan IV
2014-04-06, 17:48
Jarvan IV:

Varje gång man reser sig från en stol belastas ländryggen
Varje gång man knyter skorna belastas ländryggen
Varje gång man osv...

Listan hade kunnat göras lika lång om man nu tyckte att det skulle behövas som argument. Det är du som är "lite dum i huvudet" om du tror att ländryggen "automatiskt" är den svagaste länken för alla i knäböj.

Varför anses inte knäböj vara primärt en ländryggsövning om det är den som i alla fall sätter gränsen för belastningen?

http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

Ja det gör den, men inte samma vikt som framsida lår utsätts för, framsida lår kommer alltid utsättas för mer vikt eftersom det är så kroppen är designad.

För att ländryggen ska belastas så måste överkroppen vara helt rak och det är nån kraft som vill trycka överkroppen framåt så att ländryggen motverkar denna kraft. Till exempel vinden blåser en i ryggen och vill trycka fram överkroppen eller att ens framsida av överkroppen väger mer än baksidan och då vill den tilta framåt.

Om scenariot inte är som ovan här, så är det extremt lite kraft som behövs utav ländryggen/erector spinae för hålla överkroppen på plats.

Låt oss säga för människor att överkroppen utgör 50% av ens kroppsvikt och undrekroppen utgör 50% av ens kroppsvikt. En person går upp för trappor och han väger 100Kg, för varje steg han tar så måste hans ländrygg hålla upp allt från midjan och uppåt alltså överkroppen vilket i detta fall är 50Kg.

Men för varje steg han tar så lägger han ena foten på trapp steget och lyfter på den gamla foten för lägga på det nya trapp steget. Vid detta korta stund så tar foten som är på det högsta trapp steget överkroppens vikt som är 50Kg och dessutom tar den 75% utav underkroppens vikt 37,5Kg och då är det tillsammans 87,5Kg som framsida lår vänjer sig vid.

Sen händer samma sak för andra framsida lår muskeln och nu är vi uppe i att framsida låren/quadriceps tillsammans klarar av 175Kg medans ländryggen är fortfarande van vid 50Kg.

Vad jag vet så brukar säga att en viss övning gör XX grej beroende på om muskeln arbetar att dra ihop sig hela vägen eller inte.

http://www.youtube.com/watch?v=R4veKSFMJJ4

Bezze30
2014-04-06, 17:49
Har exakt samma problem som ts., därför föredrar jag få reps vid knäböj

Ajemän
2014-04-06, 18:37
Eller så är det helt enkelt så att ryggen jobbar statiskt och röven dynamiskt, varför syresättningen till röven är effektiv men till länden är den inhiberad. Inga konstigheter att det kan kännas när setet blir längre.

Kan hända, men tycker man får utgå ifrån att det är en teknikfråga. Hur som haver så fick han ett råd, något att prova...

whuddafuks
2014-04-06, 18:57
he he ja e versta trolet asså :Virro

Är det redan sommarlov?

Pepz
2014-04-06, 19:11
jarvan - har du hittat på allt det där dravlet själv eller har du någon källa?

och argumentera gärna men jag ogillar att du kallar mig och andra för dumma i huvudet


som sheo skrev

Varför anses inte knäböj vara primärt en ländryggsövning om det är den som i alla fall sätter gränsen för belastningen?

Jarvan IV
2014-04-06, 20:13
jarvan - har du hittat på allt det där dravlet själv eller har du någon källa?

och argumentera gärna men jag ogillar att du kallar mig och andra för dumma i huvudet


som sheo skrev


Varför anses inte bänkpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte axelpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte shrugs vara primärt underarms övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Osv, osv, osv.

lillmesen
2014-04-06, 20:16
Varför anses inte bänkpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte axelpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte shrugs vara primärt underarms övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Osv, osv, osv.

Alla ovanstående övningar beror ju på var du har din sticking point/ flaskhals. Och motsvarande kan ländryggens uthållighet och styrka vara den begränsande faktorn i knäböj men knappast generellt.

Pepz
2014-04-06, 20:17
Varför anses inte bänkpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte axelpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte shrugs vara primärt underarms övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Osv, osv, osv.

just det här som är poängen.

man kan inte generalisera och säga att ländryggen är den svaga länken i knäböj för ALLA.

samma går att applicera på dina exempel ovan
du generaliserar alldeles för mycket.

och med tanke på vad man kan läsa i din träningsdagbok så är du inte särskilt kunnig inom träning alls..

Jarvan IV
2014-04-06, 20:29
Alla ovanstående övningar beror ju på var du har din sticking point/ flaskhals. Och motsvarande kan ländryggens uthållighet och styrka vara den begränsande faktorn i knäböj men knappast generellt.

I 99,9% utav fallen så är det ländryggen som är begränsande faktorn i knäböj. Men om det inte är det, säg vilka andra begränsade faktorer det finns då?

Ja men spelar ingen roll vart ens sticking point är, en sticking point gör inte helt plöstligt övningen syftet till ett annat syfte.

Om en person kör t-bar row för träna ryggen men knappt klarar av att lyfta vikterna från marken så blir inte t-bar rowen helt plötsligt en ben övning på grund av det.

Jarvan IV
2014-04-06, 20:31
just det här som är poängen.

man kan inte generalisera och säga att ländryggen är den svaga länken i knäböj för ALLA.

samma går att applicera på dina exempel ovan
du generaliserar alldeles för mycket.

och med tanke på vad man kan läsa i din träningsdagbok så är du inte särskilt kunnig inom träning alls..

Jasså och vad är det i min träningsdagbok som säger att jag inte så kunnig inom träning då?

För 99,9% utav folk är det ryggen som böjer sig först och är svaga länken för 99,9% utav folk som böjer.

Pepz
2014-04-06, 20:34
Jasså och vad är det i min träningsdagbok som säger att jag inte så kunnig inom träning då?

För 99,9% utav folk är det ryggen som böjer sig först och är svaga länken för 99,9% utav folk som böjer.


det mesta.
denna är min favorit
ATG knäböj, kör låga vikter på denna för att se till att röven arbetar och för att undvika "buttwink":

Set 1 - 60Kg x 12 (14,28% utav maxvikt som är 420Kg)
Set 2 - 60Kg x 12 (14,28% utav maxvikt som är 420Kg)
Set 3 - 60Kg x 12 (14,28% utav maxvikt som är 420Kg)


har du källa på det eller drar du bara till med påhittat dravel igen?
jag skulle säga att det är tekniska brister som utgör den svaga länken för den stora massan.

Jarvan IV
2014-04-06, 20:38
det mesta.
denna är min favorit



har du källa på det eller drar du bara till med påhittat dravel igen?
jag skulle säga att det är tekniska brister som utgör den svaga länken för den stora massan.

Källa på att jag kör 60Kg i ATG böj eller vad menar du?

lillmesen
2014-04-06, 20:38
Jarvan: har du gjort en studie på detta? Jag tycker att detta luktar troll långa vägar.

Kan tala utifrån mig själv, ryggen böjer sig för att BENEN och röven inte orkar med, och då tar ryggen över -> alltså är BENEN den begränsande faktorn och symptomet blir att ryggen böjer sig och tar över lyftet.

Sedan kan man inte bara isolera bålupphållningen till enbart ländryggen utan det är bålstyrkan generellt som då kan vara begränsande, men som Pepz var inne på är detta oftast en teknisk brist -> folk vet i regel inte hur man skapar ett adekvat båltryck i detta fall.

Pepz
2014-04-06, 20:40
Källa på att jag kör 60Kg i ATG böj eller vad menar du?
ok vi gör om



För 99,9% utav folk är det ryggen som böjer sig först och är svaga länken för 99,9% utav folk som böjer.


har du källa på det eller drar du bara till med påhittat dravel igen?
jag skulle säga att det är tekniska brister som utgör den svaga länken för den stora massan.

så?

lillmesen
2014-04-06, 20:41
Källa på att jag kör 60Kg i ATG böj eller vad menar du?

jag tror att den gode Pepz var ute efter en källa på siffran 99.9%

iaf Pepz påpekar nog att dina ringa kunskaper om knäböj yttrar sig i uttalandet
"kör låga vikter på denna för att se till att röven arbetar och för att undvika 'buttwink'"

Jarvan IV
2014-04-06, 20:46
ok vi gör om





så?

Alltså menar du 99,9% utav folk eller?

Pepz
2014-04-06, 20:54
iaf Pepz påpekar nog att dina ringa kunskaper om knäböj yttrar sig i uttalandet
"kör låga vikter på denna för att se till att röven arbetar och för att undvika 'buttwink'"

jag var mest ute efter att han böjer på 60kg och sitter och talar om för mig som tävlar i SL vad min svaga länk är.

+ att det var roligt att han tror sig maxa 420kg..


Alltså menar du 99,9% utav folk eller?

ee ja.
jag undrar hur du vet att 999 av 1000 utövare har ländryggen som svaga länk i en knäböj.

Jarvan IV
2014-04-06, 21:19
jag var mest ute efter att han böjer på 60kg och sitter och talar om för mig som tävlar i SL vad min svaga länk är.

+ att det var roligt att han tror sig maxa 420kg..




ee ja.
jag undrar hur du vet att 999 av 1000 utövare har ländryggen som svaga länk i en knäböj.

Lilla ponken, jag knäböjer för tillfället på 60Kg eftersom jag vill inte knäböja med "buttwink" eftersom det är mycket skadligt och kan leda till diskbråck.

Min quadriceps/framsida lår klarar mycket mer än 420Kg och det gör min rygg också. Det är bara kolla på valfria filmer där folk misslyckas med sina knäböj så ser du att det är ryggen som ger upp först att doms rygg börjar forma sig efter en banan.

Men såg din journal och du använder bälte redan på 120Kg.....

Pepz
2014-04-06, 21:53
dina argument.. jag är överväldigad...

http://ungdomar.se/img/upload/users/213158/forum/The-troll-is.jpg

mikaelj
2014-04-06, 22:20
Min quadriceps/framsida lår klarar mycket mer än 420Kg och det gör min rygg också.

Har du gjort 420 kg i knäböj, då? Valfritt djup. Det räcker faktiskt att du rackar av den och gör en nigning.

Ge mig en film på det så äter jag upp Pepz strumpor.

bubbe
2014-04-06, 22:21
Det var tammefan den roligaste journalen jag läst(skummat igenom) på vääääldigt länge.:laugh:

maattee10
2014-04-08, 07:23
hahaha lite tråkigt att han blev bannad. man lärde sig mycket också. hoppas han inte blev bannad pga detta. men roligt som fan var det att läsa:laugh:

sunetdanne
2014-04-09, 11:39
Hej!

När jag kör knäböj med 5 reps känner jag främst i röven, men även lite i framsida lår, men när jag testar och kör 12 reps känns det endast i ländryggen.
Vid 5 reps kör jag ca 85-90 kg och vid 12 reps ca 55-60 kg.

Har jag för klen ländrygg, eller handlar det om teknik? Själv upplever jag att jag är hyfsat stark i ryggen (dvs, bland mina starkare muskelgrupper) och hyfsad teknik.

Kan handla om mkt,
1) Teknik, kanske fokus är bättre vid lågreps och högre belastning och att du på hög reps slappnar av för mkt.

2) Biomekanik, t.ex du har långa ben och kort rygg, detta medför att du har o optimal biomekanik för böj vilket medför att din rygg får jobba mer än låren i böjen. Enkelt utryckt, ryggen kan vara "starkare" än låren och därför använder du dina starkare kroppsdelar.

Tyvärr så har vissa dåliga "vinklar" för böj vilket medför att ryggen alltid kommer ta över. Betyder inte att man ska skippa böj snarare att man ska vara medveten om saken och se till att ha så bra teknik som möjligt.

beerbear
2014-04-10, 11:55
Varför anses inte bänkpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte axelpress vara primärt triceps övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Varför anses inte shrugs vara primärt underarms övning om det är den som sätter gränsen för belastning?

Osv, osv, osv.

Shrugs räknas inte, jag kan hålla X KG men det betyder inte att jag kan shrugga den..