handdator

Visa fullständig version : Utslag & Torr hud på triceps? - PGA Kosttillskott?


freddan11
2014-04-05, 22:33
Tja! Har på senaste tiden börjat fått utslag och även torr hud på mina triceps, det är värre på högra än vänstra...

Jag tar PWO, Proteinpulver och även BCAA.

Kan det bero på dessa kosttillskott? Har varit med om innan att några enstaka finnar uppstått men aldrig torr hud & Röda utslag.

Jag gick med detta problem till apoteket för ett tag sen, och dem gav mig kortison som skulle hjälpa, men verkar bara blivit värre?:smash:

cancion
2014-04-05, 22:42
Jag hade det när jag var yngre. Mina porer var röda längst triceps typ. Skumt, men det gick över. Hjälper dig inte ett dugg, men ville bara veta att du inte är ensam.

freddan11
2014-04-05, 22:44
Jag hade det när jag var yngre. Mina porer var röda längst triceps typ. Skumt, men det gick över. Hjälper dig inte ett dugg, men ville bara veta att du inte är ensam.

Okej. Konstigt, försöker smörja in mig med en fuktande bodylotion varje kväll.

Vet ej om det hjälper men *cupid*

cancion
2014-04-05, 22:49
Okej. Konstigt, försöker smörja in mig med en fuktande bodylotion varje kväll.

Vet ej om det hjälper men *cupid*

Jag minns att jag skrubba försiktigt med en sån där duschvante och mjukgörande tvål. Sen hade jag på bodylotion på nätterna. Vill minnas att det hjälpte.

freddan11
2014-04-05, 22:52
Jag minns att jag skrubba försiktigt med en sån där duschvante och mjukgörande tvål. Sen hade jag på bodylotion på nätterna. Vill minnas att det hjälpte.

Tack! Ska testas!! :)

Sohlsken
2014-04-06, 08:53
Jag får grymt torr hud på triceps när det är torrt ute, Försvarets hudsalva till en början för att verkligen mjuka upp huden och sedan regelbunden återfuktning minst en gång om dagen brukar funka :)

Dewon
2014-04-06, 10:21
Har precis likadant, fick det dock pga medicin som biverkning så det har blivit bättre nu.

Kortison funkar men jag rekommenderar inte långvarigt bruk av det, de gör huden tunnare med tiden vilket kan leda till lättare bristningar i mellanskiktet av huden och att huden blir röd/irriterad och i värsta fall spricker. Bara något jag läst men jag vet att kortison är hudförtunnande.

Hitta någon mjukgörande kräm och använd varje kväll innan du lägger dig, om jag har problem och smörjer in tre kvällar i rad brukar de vara okej sen i två-tre dagar.

Stor Hård Ådrig
2014-04-06, 11:13
Har också haft samma i någon månad, riktigt skumt. Vanlig bodylotion gjorde inte så mycket men att smörja in med kortisonsalva lindrar lite mer. Skrubbar också med mjällschampo där när jag duschar då besvären liknade någon typ av svampinfektion, men vetifan om det är det. Skulle tydligen vara bra för det. Typ så här ser det ut för mig:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Ringworm_on_the_arm,_or_tinea_corporis_due_to_Tric hophyton_mentagrophytes_PHIL_2938_lores.jpg/250px-Ringworm_on_the_arm,_or_tinea_corporis_due_to_Tric hophyton_mentagrophytes_PHIL_2938_lores.jpg
(från google)

cabbe
2014-04-06, 13:35
Svamp

BobaFett
2014-04-06, 21:33
Har för mig att A-vitaminbrist har något liknande som symptom.

Ät leverpastej, 2 mackor, 2 ggr/vecka borde vara lagom. Kanske mer första veckan.

...alternativt en morot om dagen samt mjölk och ägg.

freddan11
2014-04-17, 18:31
Halloj!

Tar upp ämnet igen, det har blivit bättre på triceps ända sen jag började smörja in mig, inte lika torrt men fortfarande rött. Inget som jag stör mig på så jätte mycket endå.

Men, nu har det faktiskt blivit utslag på bröstet istället.

Jag har 2 teorier, ni får jätte gärna lägga er åsikt och lägga tyckte till vilken av dem som verkar mest trolig och relevant.

Teori 1: Eftersom jag nästan tränar varje dag, blir det svårt att hinna med att tvätta gymkläderna när man är en lat tonåring lixom :D Därför tänker jag ifall om det kan ha några konsekvenser för huden? Om jag tränar i en hoodie och linne, 2 dagar i rad? Utan att tvättat det? Tänker ifall om porerna öppnar upp sig vid träning och i det tillfället har jag använt samma linne och hoodie samma dag innan?


Teori 2: Kostillskotten eller Nivea Creme?

Jag använder ju mig som sagt av kosttillskott som består av PWO, BCAA och Proteinpulver, och självklart lockas man när det är billigt pris på t.ex. Aminosyrorna, man får ju faktiskt lite efter vad man betalar för det hela?

Eller kan det bero på att min Nivea Bodylotion som jag använder mig av dagligen (innan sovdags), att den möjligen är parfymerad? Har en kompis som haft det problemet.

Ska testa att skärpa till mig på alla dessa, och se ifall om det ger något resultat, nån annan som har någon teori? :D

Dewon
2014-04-17, 18:44
Smörj alltid efter att du duschat när porerna öppnat sig av värmen, då man respondar bäst på mjukgörande krämer.

En stor faktor är såklart att du tränar varje dag, att duscha varje dag påverkar det hela. Jag har slutat använda både parfyrmerad tvål samt mjukgörande kräm på armarna, det har gjort det hela betydligt bättre då parfymerade medel av olika slag ofta påverkar huden.

freddan11
2014-04-17, 19:12
Smörj alltid efter att du duschat när porerna öppnat sig av värmen, då man respondar bäst på mjukgörande krämer.

En stor faktor är såklart att du tränar varje dag, att duscha varje dag påverkar det hela. Jag har slutat använda både parfyrmerad tvål samt mjukgörande kräm på armarna, det har gjort det hela betydligt bättre då parfymerade medel av olika slag ofta påverkar huden.

Självklart duschar jag varje dag, menade bara att det händer att jag itne hinner tvätta kläder varje dag. ;)

okej, ska försöka köpa lite mindre parfymerade produkter så ska vi se hur det går :)!

Tack för responsen! :d

Dewon
2014-04-17, 19:15
Självklart duschar jag varje dag, menade bara att det händer att jag itne hinner tvätta kläder varje dag. ;)

okej, ska försöka köpa lite mindre parfymerade produkter så ska vi se hur det går :)!

Tack för responsen! :d

Förstod vad du menade haha, menade bara att just duschningen sätter sina spår. ;)

Låter bra, jag använde tidigare duschgeleer som t.ex. Axe(extremt starka dofter), behöver ju inte vara helt oparfymerad men någon mer mild doft bara funkade för mig.