handdator

Visa fullständig version : Lågintensivt men varaktigt ländryggsproblem efter misslyckat marklyft


WLOG
2014-04-05, 09:26
Hej, jag vore mycket glad över lite input kring mitt ryggproblem. Jag har kollat runt i de stora ryggtrådar som finns, men det verkar finnas många varianter på problem och lösningar, och jag kände inte igen mig riktigt i någon av de beskrivningar jag såg.

Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: 176 cm, 69 kg.

Smärtbeskrivning: Jag tror att mitt problem började i och med att jag klantade mig under ett marklyft (en övning som jag nyligen börjat med): Jag var i slutet av uppvärmningen, lyfte 70 kg och fick för mig att andas under en repetition (*facepalm*), vilket ledde till förlorad bålspänning och att jag sjönk ihop i en kutryggig position och gjorde illa ländryggen. Hade ont på "vanligt" sätt någon vecka efter det, tog det lugnt med träningen och gick promenader. Sedan kändes det bra igen, och jag började gradvis återgå till normal träning, och kände ingen smärta alls i samband med den. Dock återkom ibland smärtan lite när jag suttit länge (kontorsjobb), något jag inte haft problem med tidigare, men inte så farligt. Dessa problem har nu gradvis under ca en månad blivit värre, och uppkommer inte bara när jag suttit länge/fel, utan även när jag sover. Det känns vanligen bättre på eftermiddagen än på förmiddagen. Just det, en sak till: Det gör mest ont när jag böjer ryggen bakåt, vilket jag tycker är konstigt iom att det hela började med ett marklyft där jag böjde mig framåt.

Smärtan pulserar vanligen långsamt från djupet av ländryggen och ut mot höfter/skinkor. Jag har dock inga av de ischiasproblem som efterfrågas i mallen.

Vad jag gjort själv: Jag har sedan ett par veckor tillbaka slutat med styrketräning som involverar ländryggen, skaffat en bättre kontorsstol och sover på rygg med kudde under knäna.

Huvudfråga: Mitt dilemma nu är om jag ska fortsätta styrketräna ryggen eller inte. Började problemen förvärras eftersom jag började träna igen, eller fortsatte de förvärras eftersom jag slutade träna? Är stillasittandet boven och marklyftet mest en utlösande faktor?

Scratch89
2014-04-05, 10:06
Det låter som om du hade behövt ha en starkare och stabilare bål. Har du bra koll på hur du ska göra för att "hitta" bålen och ha den anspänd i vardagliga aktiviteter?

WLOG
2014-04-05, 10:40
Det låter som om du hade behövt ha en starkare och stabilare bål. Har du bra koll på hur du ska göra för att "hitta" bålen och ha den anspänd i vardagliga aktiviteter?
Att "hitta bålen" är ett nytt begrepp för mig, så förmodligen inte! Jag vet att jag har svårt att spänna magen och andas samtidigt, så brukar lätt bli andfådd vid övningar som kräver bålspänning, vet inte om det är något sånt du syftar på?

Påvägneråt
2014-04-05, 11:47
Hade samma problem. gick till sjukgymnast. hon gav mig bålstabilitetsövningar. Dock har jag varit dålig på att göra de men ska verkligen ta tag i det och se om det hjälper. Just dagen efter jag var hos henne och hon visade mig hur jag skulle göra så kändes det faktiskt bättre. Vet inte om det bara var en bra dag eller inte. Men, en sjukgymnast skulle jag vända mig till. Jag fick "diagnosen" "litet diskbråk". Fick smärtor för ett år sedan efter ett rejält marklyftarpass. Hade bra teknik men körde på väldigt väldigt hårt tror jag. Sen det har jag mer eller mindre haft ont dagligen.

WLOG
2014-04-05, 12:42
Hade samma problem. gick till sjukgymnast. hon gav mig bålstabilitetsövningar. Dock har jag varit dålig på att göra de men ska verkligen ta tag i det och se om det hjälper. Just dagen efter jag var hos henne och hon visade mig hur jag skulle göra så kändes det faktiskt bättre. Vet inte om det bara var en bra dag eller inte. Men, en sjukgymnast skulle jag vända mig till. Jag fick "diagnosen" "litet diskbråk". Fick smärtor för ett år sedan efter ett rejält marklyftarpass. Hade bra teknik men körde på väldigt väldigt hårt tror jag. Sen det har jag mer eller mindre haft ont dagligen.
Jo, har bokat tid hos en sjukgymnast. Suger verkligen att ha ont ett år senare, får hoppas övningarna hjälper för både dig och mig. Har inte du heller ont just i samband med träning, utan bara vid stillasittande/-liggande?