handdator

Visa fullständig version : Kommer jag bli sjuk? Åt rå ryggbiff direkt från förpackning.


amodestproposal
2014-04-04, 21:49
Jag älskar rött kött och ikväll så blev jag skithungrig men eftersom att vi håller på och byter ut spisen kunde jag inte tillaga den ryggbiff jag hade köpt. Så jag tog ur den ur vakuumförpackningen, saltade och pepprade och sedan käkade jag. :D

Skitgott, men det slog mig sen, har jag gjort något farligt?

Scan, vakuumförpackat, "går ut" imorgon.

Albin Eriksson
2014-04-04, 22:21
Nej, man äter den ju ofta "blodig" så du kan nog vara lugn.

Sverker
2014-04-05, 06:03
Bakterier sitter på ytan av köttet. Med "blodig" betyder att man bryner köttet på ytan där bakterierna sitter och dör. I mitten av köttet finns inga bakterier och temperaturen spelar ingen roll.

Förhoppningsvis har vakuumförpackningen gynnat tillväxten av mjölksyrabakterier och köttbiten är harmlös med en svagt syrlig smak.

role
2014-04-05, 08:04
Som sagt sitter bakterierna på ytan och att äta rått kött som inte alls har stekts på ytan är verkligen inte att rekomendera. Ännu värre malet kött. Det finns inget sätt att kunna garantera att köttet är säkert att äta rått, t.ex att man köpt det i en "fin" butik eller det såg bra ut. Bakterierna kan vara farliga och kommer från bristande slakthygien och senare styckning. Man har ingen aning om hur köttet har hanterats innan man fått den på tallriken. Så länge köttet inte har marinerats eller rimmats dvs att man stuckit in saltlösning in i köttet så ska insidan av en ren köttbit vara bakteriefri men det kräver som sagt att man brynt ytorna. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Enterohemorragisk-E-coli-Ehec-/

amodestproposal
2014-04-05, 08:36
jag överlevde

Sverker
2014-04-05, 09:59
Du läste inte roles länk.

Sohlsken
2014-04-05, 10:16
Du kan ha haft tur denna gången, men jag rekommenderar inte att göra om det, av ovan nämnda anledningar. Jag älskar rött kött, biff ska vara så rå som möjligt, men då bryner jag den väldigt snabbt så att ytan är säkrad.

mattilainen
2014-04-05, 11:29
Tar ofta ca 6 timmar innan matförgiftningen sätter in, så mår du bra efter det så bör det vara lugnt :)

Bigsmooth
2014-04-05, 11:35
Men hur gör ni när ni ska tillreda en fin råbiff då?

Då gäller det att kvalitetssäkra och gärna handla direkt över disk.

Sverker
2014-04-05, 12:59
Tar ofta ca 6 timmar innan matförgiftningen sätter in, så mår du bra efter det så bör det vara lugnt :)


Du läste inte roles länk.

När det gäller råbiff gäller det att ha bra hygien, förvara köttet kallt och putsa ytan.