handdator

Visa fullständig version : Maghjulet, bra för abs?


sockerfar
2014-04-04, 11:23
Som topic :)

Men tränar den liksom raka magmusklerna aka six pack eller är det mer bålen och inre muskler man tränar typ?


Värt att köpa och köra hemma?

ondekrulon
2014-04-04, 11:28
den e najs, tycker jag. du kan köra med en skivstång på gymmet annars...

Wormzie
2014-04-04, 11:30
Den är bra :) värt om du tänker använda det!

filmjölk
2014-04-04, 12:50
Skulle säga att det är en övning för både bröst, lats och mage.

pezrulezhaakon
2014-04-04, 13:23
Skulle säga att det är en övning för både bröst, lats och mage.

Precis, även höftböjarna.

J.V
2014-04-04, 13:31
Skulle säga att det är en övning för både bröst, lats och mage.Och triceps kan bli bra sur om man gör nog många. :D

sockerfar
2014-04-04, 14:01
Tänkte köra några set på helgerna när jag inte är på gymmet.

Hur tränar ni med hjulet? Gör ni några set till fail typ?

Ajemän
2014-04-04, 15:01
Tänkte köra några set på helgerna när jag inte är på gymmet.

Hur tränar ni med hjulet? Gör ni några set till fail typ?

Några set en bit ifrån fail. Det är inte jättelåg skaderisk i den övningen så går ogärna till fail...

Alexton
2014-04-04, 15:55
Några set en bit ifrån fail. Det är inte jättelåg skaderisk i den övningen så går ogärna till fail...

Om inte annat för att undvika kramp i magen och faceplant rakt in i rollern, näsblod och smärta :d

Ett Orm
2014-04-04, 15:58
Precis, även höftböjarna.

Fast det beror väl lite på utförandet om höftböjarna är aktiva (dynamiskt)?

tntballe
2014-04-04, 16:06
Fast det beror väl lite på utförandet om höftböjarna är aktiva (dynamiskt)?

Dom utför alltid dynamiskt arbete, det är dom yttre magmusklerna som man med olika utförande kan gå från statiskt till dynamiskt.

Ett Orm
2014-04-04, 16:34
Dom utför alltid dynamiskt arbete, det är dom yttre magmusklerna som man med olika utförande kan gå från statiskt till dynamiskt.

Även om man håller höftleden i samma läge under hela rullet? Nja va..

tntballe
2014-04-04, 16:36
Även om man håller höftleden i samma läge under hela rullet? Nja va..

Tänker vi på samma övning? Man kan väl inte ha stel höftled i den?

SKRIVET AV: En hjärntvättad filur med snevriden PK-bild.

Ett Orm
2014-04-04, 17:00
Tänker vi på samma övning? Man kan väl inte ha stel höftled i den?

SKRIVET AV: En hjärntvättad filur med snevriden PK-bild.

https://www.youtube.com/watch?v=VmqDIL2xzbk

Hmm..länkar vanligt också. https://www.youtube.com/watch?v=VmqDIL2xzbk

Nått i den stilen. Fast han böjer höften något i toppläget. Låter man bli det så kommer man inte riktigt lika högt/ långt men borde få en högre belastning under själva crunchen.

Fan har sett ett utmärkt klipp här på kolo för ett tag sen som jag vill minnas var spot on. Hittar det icke.

tntballe
2014-04-04, 17:18
[YT

Hmm..länkar vanligt också. https://www.youtube.com/watch?v=VmqDIL2xzbk

Nått i den stilen. Fast han böjer höften något i toppläget. Låter man bli det så kommer man inte riktigt lika högt/ långt men borde få en högre belastning under själva crunchen.

Fan har sett ett utmärkt klipp här på kolo för ett tag sen som jag vill minnas var spot on. Hittar det icke.

Ahh, se där.
Tänkte bara på varianten från fötter. Blir mer höftrörelse, fast kanske inte så mycket kraft som kommer därifrån ser jag nu.
swUYPJTyPCw

Sheogorath
2014-04-04, 17:34
Det är en bra övning. Men lite svårplacerad eftersom den som sagt kan ta bra även på lats/teres, nedre bröst, triceps långa, baksida axlar mm. Det är i all väsentlighet en pullover (som ju även den känns rejält i magen vilket alla som kört korsliggandes på bänk kan vittna om).

Ett Orm
2014-04-04, 18:00
Ahh, se där.
Tänkte bara på varianten från fötter. Blir mer höftrörelse, fast kanske inte så mycket kraft som kommer därifrån ser jag nu.
swUYPJTyPCw
Strongt av gubben!

nä, hade han inte gjort det betvivlar jag starkt att han klarat 60 st.

Det är en bra övning. Men lite svårplacerad eftersom den som sagt kan ta bra även på lats/teres, nedre bröst, triceps långa, baksida axlar mm. Det är i all väsentlighet en pullover (som ju även den känns rejält i magen vilket alla som kört korsliggandes på bänk kan vittna om).

Ja den passar nog bäst i den breda klassen "bålövningar".

Ajsomfan
2014-04-04, 18:04
Ahh, se där.
Tänkte bara på varianten från fötter. Blir mer höftrörelse, fast kanske inte så mycket kraft som kommer därifrån ser jag nu.


Haha, alltid kört från knäna. Testade nyss från tårna som han i filmen gör. Var ju liiiiite svårare om man säger så.

tntballe
2014-04-04, 18:12
Haha, alltid kört från knäna. Testade nyss från tårna som han i filmen gör. Var ju liiiiite svårare om man säger så.

Vill du lära dig från stående så är det här en vettig stegring.

3vfTLXQUZeI

sockerfar
2014-04-04, 18:25
Det är en bra övning. Men lite svårplacerad eftersom den som sagt kan ta bra även på lats/teres, nedre bröst, triceps långa, baksida axlar mm. Det är i all väsentlighet en pullover (som ju även den känns rejält i magen vilket alla som kört korsliggandes på bänk kan vittna om).

Jag förstår, jag vill verkligen träna detta hemma på helgerna då jag känner mig understimulerad för jag kan inte gå till gymmet då. Såhär tränar jag i övrigt

pass 1: måndag
Böj 5x5
Lutande hantelpress 10x10
benspark superset bencurl 3x8-15
stångcurl 3 set 8-12
preacher curl 3 set 8-12
vader 3 set sittande 3 set stående 15-20
3 set cablecrunch 8-12
3 set benlyft 8-12

pass 2: tisdag
Mark 5x3
Shrug 3-10-12
Sittande militärpress 5x5
chins 5x5 överhand + 5x5 underhand
Latsdrag/breda 5x8-12
liggande triceps extensions 5 x 8-12
Skivstångsrodd/arnoldrodd 5x8-10
Situps-maskin 10x10 ss sidolyft 10x10

pass 3: torsdag
Hantelpress 5x5
Frontsquat 10x10, superset med sidolyft
Dips (mellan bänkar) 5x10-12
flyes 3x8-12
Sittande rodd 5x10-12
Latsdrag smalt underhandsgrepp 6 x 8-12
Hängande benlyft 5 set
situps kv 5 set
Vader 3 set stående 3 set sittande



Tänkte om jag ska köra lördag och söndag med maghjulet 3-5 set men inte gå till fail och kanske supersetta med smala armhävningar (tå lite bättre press i triceps som verkar slacka som fan)


Lördag & Söndag

3-5 set AB weel sluta nära fail
3-5 set smala armhävningar sluta nära fail
Upphopp och lite annat för att stimulera mig på helgerna :)

Payter
2014-04-04, 20:47
Kör inte till fail i början.Kan hindra vissa andra helgaktiviteter (kramp i nedre delen av magen etc) om du förstår vad jag menar?

Sarco
2014-04-04, 21:50
Kör inte till fail i början.Kan hindra vissa andra helgaktiviteter (kramp i nedre delen av magen etc) om du förstår vad jag menar?

Det är väl bara att flexa handleden mer? Annars får du förklara :)

On topic: jag gillar att supersetta dessa med plankan och sidoplankan, så det blir 3 set maghjul och 2 plankomgångar. Då behöver man inte stå så länge i plankan utan vikter heller, innan det bränner bra.

Ajsomfan
2014-04-04, 21:55
Vill du lära dig från stående så är det här en vettig stegring.



Aah där ser man, schysst.

sockerfar
2014-04-04, 22:58
Kör inte till fail i början.Kan hindra vissa andra helgaktiviteter (kramp i nedre delen av magen etc) om du förstår vad jag menar?

Gainz > women