handdator

Visa fullständig version : Skivstång + rostskydd


ReverenD
2014-04-04, 08:26
Hej på er. Ska köpa en stång till mitt icke isolerade utomhusgarage.
Några tips på hur man håller rosten borta??

lillmesen
2014-04-04, 08:57
Köp en förkromad stång

andeem
2014-04-06, 15:08
Olja in efter användning.

Gnistan
2014-04-06, 16:55
Olja in efter användning.

Olja in????
Hela stången eller?
Man vill ju ha optimalt grepp och använder därför magnesia ibland. Olja och bra grepp låter inte optimalt.
En oljad stång skulle jag inte vilja köra tungt på.

Hemi
2014-04-06, 17:07
Jag har alltid haft mina stänger utomhus och efter erfarenhet rostar de mest vid de räfflade greppen där man har händerna. Tagit bort rost har jag gjort, samt förvarat dem så torrt som möjligt.

andeem
2014-04-06, 17:12
Olja in????

Hela stången eller?

Man vill ju ha optimalt grepp och använder därför magnesia ibland. Olja och bra grepp låter inte optimalt.

En oljad stång skulle jag inte vilja köra tungt på.

Tja, det blir ju en del pyssel med att torka av den före passet. Kanske inte är någon bra idé. :)

Gnistan
2014-04-06, 18:07
Tja, det blir ju en del pyssel med att torka av den före passet. Kanske inte är någon bra idé. :)

Olja in delar i metall ÄR en bra ide och en gammal beprövad metod. Vad jag hakade upp mig på var bara det faktum att den kommer bli halare.

Hemi
2014-04-06, 18:13
Precis, olja eller fett är inte så lätt att gnugga bort emellanåt. Som sagt, det brukar vara greppytan som är värst drabbad.

milax
2014-04-07, 08:04
Känns spontant som att en svart stång borde stå emot rost bättre? Vet inte hur de är behandlade så jag har inget belägg för mitt påstående...

andeem
2014-04-07, 08:29
Rost kan vara en feature not a bug:

”Most barbell manufacturers add chrome or other plating material to their bars to prevent discoloration from rust -- it is not there to improve performance. The B&R Bar by York Barbell bar is made for serious lifting, not for looking shiny on the rack. No coating can ever match the look and feel of natural steel, and this quality old-school bar will age to a natural oxidized finish that matures along with your training and experience. ” http://www.roguefitness.com/burgener-rippetoe-men-s-bar.php

Rahf
2014-04-07, 08:56
Se till att stången inte rostar runt kullagren. Det är en mardröm att lyfta utan fri rotation på viktplattorna.