handdator

Visa fullständig version : Dela upp muskelgrupper under 1 pass?


Zeritho
2014-04-03, 16:55
Jag undrar, om jag tex ska köra biceps och triceps under ett pass är det då bäst att först köra alla biceps övningar och sedan triceps övningarna?

Eller är det bäst att köra varannan biceps och triceps?
Eller spelar det ingen roll? :confused:

Tack för att du tar dig tid.

Om mig
20 årig kille väger 65kg
Mål med gymmandet är att bygga volym.

Sheogorath
2014-04-03, 16:57
Det spelar förmodligen ingen roll alls. Se bara till att jobba efter ett system så att du blir starkare i dina övningar på det utförandet du valt att köra, och gå upp i vikt på en någorlunda vettig kost.

NickeSthlm
2014-04-03, 17:15
Du kan även variera dig, du behöver inte köra ett schema helt statiskt. Kör du biceps/triceps så kör du t.ex. biceps först ena veckan och triceps andra.

Kör du t.ex. rygg/biceps skulle jag däremot oftast köra rygg före biceps men då och då köra biceps först..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Sheogorath
2014-04-03, 17:17
Du kan även variera dig, du behöver inte köra ett schema helt statiskt. Kör du biceps/triceps så kör du t.ex. biceps först ena veckan och triceps andra.

Kör du t.ex. rygg/biceps skulle jag däremot oftast köra rygg före biceps men då och då köra biceps först..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Problemet är att progression blir omöjligt att mäta om man kastar om övningar hela tiden såvida man inte kör ett "uppsamlingsheat" efter några månader där man "kollar" styrkan i alla övningar efter ett givet schema.

lillmesen
2014-04-03, 17:18
Problemet är att progression blir omöjligt att mäta om man kastar om övningar hela tiden såvida man inte kör ett "uppsamlingsheat" efter några månader där man "kollar" styrkan i alla övningar efter ett givet schema.

eller kör med måttband kring lilla armen ;)

PureWhey
2014-04-03, 17:30
eller kör med måttband kring lilla armen ;)

Så viktuppgång, armen ökar i omkrets = progression?

Zeritho
2014-04-03, 18:06
Tack så mycket för alla svar!

lillmesen
2014-04-03, 18:09
Så viktuppgång, armen ökar i omkrets = progression?

Och 1 reps mer på 50kg stångcurls med sving = större armar?