handdator

Visa fullständig version : Ni som knäböjer väldigt ofta/varje dag.


exevision
2014-04-03, 12:39
Ni som knäböjer 5 gånger i veckan eller oftare, hur ser era pass ut? Varierar ni böjen? När marklyfter ni, etc?

mikaelj
2014-04-03, 12:58
När jag gjorde det förrförra sommaren hade jag totalt 140 kg vikter hemma. Gjorde som bäst 140x8. Gick upp till 1-5 reps på den vikten en gång varje dag. Fick jättelår.

Zupwtf
2014-04-03, 13:00
Haha inget svar kanske,
Men varför skulle man knä böjja 5 dagar i veckan när alla andra muskelgrupper behöver sin vila ? är det något magiskt med just knäböj att då behöver inte musklerna ha sin vila?

Dreas
2014-04-03, 13:08
Haha inget svar kanske,
Men varför skulle man knä böjja 5 dagar i veckan när alla andra muskelgrupper behöver sin vila ? är det något magiskt med just knäböj att då behöver inte musklerna ha sin vila?Kroppen är duktig på att anpassa sig. Att träna samma muskelgrupper flera ggr(4-5) i veckan och relativt tungt verkar gå förvånansvärt bra för dom som testar. Eller så hör man inte om dom som testar och skadar sig.

Birkharju
2014-04-03, 13:10
Haha inget svar kanske,
Men varför skulle man knä böjja 5 dagar i veckan när alla andra muskelgrupper behöver sin vila ? är det något magiskt med just knäböj att då behöver inte musklerna ha sin vila?

Att knäböja 5 dagar i veckan kanske inte är det bästa om stora lår är det primära målet med träningen, men är man primärt ute efter styrka så fungerar det bra. Du får tänka på att vissa eftersträvar styrka i momentet och där är det likt vilket annat idrottsligt moment som helst, att man behöver öva mycket på momentet för att bli bra. Har du nånsin hört en löpare säga att han/hon ska vila 4-5 dagar för att återhämta benen?

Du får dock vara lite mer återhållsam gällande intensitet och volym än om du tränar ben en gång i veckan, vilket är väldigt suboptimalt beträffande både hypertrofi och styrka.

2scoop
2014-04-03, 13:14
Haha inget svar kanske,
Men varför skulle man knä böjja 5 dagar i veckan när alla andra muskelgrupper behöver sin vila ? är det något magiskt med just knäböj att då behöver inte musklerna ha sin vila?

Du kan köra allt annat 5 dagar i veckan också om du håller det på en viss vikt och volym. Du kan ju köra bänk 5 dagar i veckan men inte köra fem tunga bröstpass i veckan om du har många övningar.

exevision
2014-04-03, 13:18
När jag gjorde det förrförra sommaren hade jag totalt 140 kg vikter hemma. Gjorde som bäst 140x8. Gick upp till 1-5 reps på den vikten en gång varje dag. Fick jättelår.

Efter att ha utfört settet på 140kg, var passet slut då eller gjorde du något lättare set? Och du tränade endast bakböj?

Zupwtf
2014-04-03, 13:23
Okej då vet jag =)
lite konstig bara att köra benböjj varje dag istället för att köra 2 tunga benpass i veckan, men är ju precis som ni säger att det beror på hur man lägger upp

ceejay
2014-04-03, 13:33
maxade böjen varje dag. Hade ont men det gick.
Sen körde jag smolov och skadade ländryggen.

emi23j
2014-04-03, 13:38
Har haft uppehåll från böjandet i snart tre veckor pga en vadskada och nu även sjukdom. Jag la upp träningen att köra 4or, från typ 60 kg och uppåt tills en singel någonstans i närheten av max (85-90% av 1RM typ). Har liknande upplevelser som Mikaelj. Har fått mycket större lårrar.

Markade ingenting alls. men nu sen jag har varit vadskadad har jag börjat lägga in mark och ska göra det även i fortsättningen. Nyckeln för mig är i alla fall att inte köra mer än 4 reps, då upplever jag chansen för träningsvärk och stelhet är avsevärt mycket högre än om jag kör 4 eller färre.

mikaelj
2014-04-03, 14:43
Men varför skulle man knä böjja 5 dagar i veckan när alla andra muskelgrupper behöver sin vila ?

Behöver de?



Efter att ha utfört settet på 140kg, var passet slut då eller gjorde du något lättare set? Och du tränade endast bakböj?

Slut, endast knäböj. 1-2 pass per dag.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5082394&postcount=3377
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5083411&postcount=3383
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5084620&postcount=3396
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5088051&postcount=3411
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5089553&postcount=3420
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5091490&postcount=3430

osv.

Verkar som att jag tränade med något högre volym. Trots det sällan över 15 reps per pass.

knix
2014-04-03, 14:53
Behöver de?





Slut, endast knäböj. 1-2 pass per dag.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5082394&postcount=3377
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5083411&postcount=3383
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5084620&postcount=3396
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5088051&postcount=3411
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5089553&postcount=3420
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5091490&postcount=3430

osv.

Verkar som att jag tränade med något högre volym. Trots det sällan över 15 reps per pass.

Fräckt, varför slutade du?

mikaelj
2014-04-03, 14:54
Fräckt, varför slutade du?

Började med styrkelyft och gjorde mina knäböj där istället för hemma.

knix
2014-04-03, 15:00
Började med styrkelyft och gjorde mina knäböj där istället för hemma.

Funkade det bättre än att böja varje dag?

mikaelj
2014-04-03, 15:12
Funkade det bättre än att böja varje dag?

Det kan jag inte säga. Jag ökade väldigt bra när jag knäböjde varje dag.
Jag ökade bra när jag inte knäböjde varje dag. Men då knäböjde jag ändå 4-6 gånger per vecka.

Hade jag kunnat knäböja som jag ville skulle jag göra det nästintill varje dag igen.

Alltidxx
2014-04-03, 15:13
Eller så hör man inte om dom som testar och skadar sig.
Det där ska man ha i åtanke rent generellt faktiskt. De som ger sig på till synes lite galna/farliga grejer hör sällan av sig efteråt och säger "nu ska ni höra hur illa dig gick för mig när jag gav mig på något som allmänt ansågs som oklokt"...

Som att bjuda in till "no shit, Sherlock" kommentarer. Det kan man klara sig utan.

mikaelj
2014-04-03, 15:14
Det där ska man ha i åtanke rent generellt fakiskt. De som ger sig på till synes lite galna grejer hör sällan av sig efteråt och säger "nu ska ni höra hur illa dig gick för mig när jag gjorde något puckat". :)

Ja, man bör inte knäböja [varje dag] om man har en rutten teknik som gör att man går sönder i längden.

Alltidxx
2014-04-03, 15:22
Ja, man bör inte knäböja [varje dag] om man har en rutten teknik som gör att man går sönder i längden.

Oh noez, nu hann du citera mig innan jag snyggade till mitt budskap :) :smash:

Mapa
2014-04-03, 15:32
Du får dock vara lite mer återhållsam gällande intensitet och volym än om du tränar ben en gång i veckan, vilket är väldigt suboptimalt beträffande både hypertrofi och styrka.

Men om veckovolymen blir 2-3 gånger så hög med fem pass? Vad är då optimalt?*gah!* Jag vill veta vad som opti!!!

Ungkarlsliv
2014-04-03, 15:39
Du får dock vara lite mer återhållsam gällande intensitet och volym än om du tränar ben en gång i veckan, vilket är väldigt suboptimalt beträffande både hypertrofi och styrka.

Givetvis kan man inte köra till max varje pass, men varför skulle det vara suboptimalt för både hypertrofi och styrka? Om en muskel växer max 48h efter ett pass, hur kan det vara bra att enbart träna muskeln 1-2ggr per vecka? Är det inte bättre att stimulera liite mindre varje pass då, men att konstant hålla musklerna under uppbyggnad 7 dagar i veckan?

Birkharju
2014-04-03, 15:42
Men om veckovolymen blir 2-3 gånger så hög med fem pass? Vad är då optimalt?*gah!* Jag vill veta vad som opti!!!

Det är ju det som är det fina. Sett över ett pass så är det en lägre volym än bodybuildingträning, aka WarriorMetoden™ men sett över en mätperiod längre än en dag så blir det fin volym, och ökningar ;)

Birkharju
2014-04-03, 15:44
Givetvis kan man inte köra till max varje pass, men varför skulle det vara suboptimalt för både hypertrofi och styrka? Om en muskel växer max 48h efter ett pass, hur kan det vara bra att enbart träna muskeln 1-2ggr per vecka? Är det inte bättre att stimulera liite mindre varje pass då, men att konstant hålla musklerna under uppbyggnad 7 dagar i veckan?

Då missuppfattade du mitt inlägg. Jag menar givetvis att en hög frekvens är att föredra. Jag menar att en låg frekvens, med en hög volym som överstiger dos-responsen för hypertrofi är suboptimalt.

Nilzeen
2014-04-03, 16:53
Böjer 7 dagar i veckan och det funkar skitbra, ökar riktigt bra! Jag går upp till ett dagligt max och sen kör jag ett par "volymset" på kanske 80-90%.

Lägger ofta in någon sorts marklyft vartannat/varje pass, dock inte vikter som ens är nära mitt 1rm.

hurril
2014-04-03, 17:04
Att träna oftare är ofta det mest effektiva sättet att öka träningsdosen utan att varje pass blir ett maratonlopp. Lite beroende på vilken nivå man är på eller vilken som är sporten kan det ibland behövas fler än ett pass varje dag.

Börja i andra änden istället: varför ska du träna just exakt var sjunde dag? När exakt är man återhämtad och vilka roller spelar det? Varje repetition två du gör, sker ju mot bakgrund av den förra så då är du ju inte återhämtad. Detta verkar vara ok för de flesta.

Sanningen är snarare den att under en kanske två veckor lång period (egentligen längre än så) efter en omgång knäböj (t ex) befinner sig kroppens olika system i olika tillstånd av anpassning. Någonstans finns det en önskvärd nivå att lägga sig på i fråga om volym och frekvens, en effektiv metod för att undvika stagnation och ett bra sätt att driva på utvecklingen. Givetvis helt beroende på vad man vill uppnå.

Jag tänker påstå att det är mer effektivt även för helt vanliga muskelbyggare att träna "samma saker" ofta med den skillnaden att för dem som inte behöver prestera på något sätt, så finns inte något direkt behov av att träna "samma saker" ofta. Kanske till och med tvärtom: istället för endast tävlingsstilen i knäböj varje pass så backar man lite till att träna benen varje pass.

tigerofsweden
2014-04-03, 17:39
Jag tänker påstå att det är mer effektivt även för helt vanliga muskelbyggare att träna "samma saker" ofta med den skillnaden att för dem som inte behöver prestera på något sätt, så finns inte något direkt behov av att träna "samma saker" ofta. Kanske till och med tvärtom: istället för endast tävlingsstilen i knäböj varje pass så backar man lite till att träna benen varje pass.

Du menar variera övningsvalet? Och att det skulle finnas fördelar med att göra det?

Fjällbrynt
2014-04-03, 17:56
Det är ju det som är det fina. Sett över ett pass så är det en lägre volym än bodybuildingträning, aka WarriorMetoden™ men sett över en mätperiod längre än en dag så blir det fin volym, och ökningar ;)

Shiet, du måste lära dig ironi....

Om en av Sveriges främsta knäböjare undrar hur man knäböjer så skrattar man men man svarar inte.

Rikard Jansson
2014-04-03, 18:02
Man får ju tänka på att även om man gör det med perfekt teknik och ökar bra i böj så kanske det leder till långsiktiga förslitningsskador och/eller muskelobalanser. Det går ju inte heller åtgärda så lätt om man dessutom kör bänk och mark ofta, blir liksom ingen tid över om man åter igen inte vill ha maratonpass varje dag.

Scorpionida
2014-04-03, 18:15
Så i princip kan man köra även ett helkroppspass varje dag låt oss säga 6d/v? Enligt vad vissa säger i denna tråd?

T ex köra 1-2 h timmar varje dag? Så länge du inte maxar, utan varierar din % av max RM?

Eller finns det en faktiskt skillnad mellan benmusklerna och t ex bröstmusklerna?

Känner själv att böja två dagar i rad är möjligt, men något som måhända måste vänjas först i lagom dos för att undvika skador och känningar. Men att köra bröst varje dag skulle jag inte orka om jag nu inte vill minska vikterna till 50-60% RM.

ELLER måste man uppnå en viss nivå av styrka innan man börjar med daglig träning av samma muskler. T ex du måste klara av 140 kg knäböj, och sedan är du redo för daglig knäböj såsom man sysslar med i styrkelyftning. Är det helt enkelt skillnad mellan hobbytränare och atleter vad gäller träningsdosen?

mikaelj
2014-04-03, 18:25
Så i princip kan man köra även ett helkroppspass varje dag låt oss säga 6d/v? Enligt vad vissa säger i denna tråd?

T ex köra 1-2 h timmar varje dag? Så länge du inte maxar, utan varierar din % av max RM?

Eller finns det en faktiskt skillnad mellan benmusklerna och t ex bröstmusklerna?

Hur överlever en lagerarbetare? (Cyklande) brevbärare? Sopgubbe? Städare?

Känner själv att böja två dagar i rad är möjligt, men något som måhända måste vänjas först i lagom dos för att undvika skador och känningar.

Det är för att du får sån träningsvärk varje pass pga att du bara tränar dina ben en gång i veckan.

Men att köra bröst varje dag skulle jag inte orka om jag nu inte vill minska vikterna till 50-60% RM.

... eller, som är så man faktiskt gör när man tränar ofta, minska volymen per pass.

ELLER måste man uppnå en viss nivå av styrka innan man börjar med daglig träning av samma muskler. T ex du måste klara av 140 kg knäböj, och sedan är du redo för daglig knäböj såsom man sysslar med i styrkelyftning. Är det helt enkelt skillnad mellan hobbytränare och atleter vad gäller träningsdosen?

Börja på en nivå som är lagom för dig och en volym per pass som är lagom för dig. Och "man sysslar" inte med daglig knäböj i styrkelyft. Det finns många olika träningssätt. Att träna ofta är ett sätt. Som enligt en studie på erfarna lyftare verkar fungera bättre än att träna sällan, både för styrka och muskelmassa...

I övrigt, se mitt första svar.

Scorpionida
2014-04-03, 18:40
Hmm.. ok, tack mikaelj! Mycket att tänka på där.

Minska volymen? Vore det då bättre att köra t ex 50 min per dag än 2 timmar varannan dag?

Du körde alltså max 15 reps på t ex knäböj varje dag? Jag tycker dock att det låter vettigt. Desto fler reps, desto större risk för slitage pga trötthet och sämre form.

Ska prova på knäböj varje pass men splittat på push/pull när jag kör flera dagar i sträck i så fall. Är fortfarande lite för skraj för att vilja köra bänkpress varje dag... :(

Tobbey
2014-04-03, 18:44
Hmm.. ok, tack mikaelj! Mycket att tänka på där.

Minska volymen? Vore det då bättre att köra t ex 50 min per dag än 2 timmar varannan dag?

Du körde alltså max 15 reps på t ex knäböj varje dag? Jag tycker dock att det låter vettigt. Desto fler reps, desto större risk för slitage pga trötthet och sämre form.

Ska prova på knäböj varje pass men splittat på push/pull när jag kör flera dagar i sträck i så fall. Är fortfarande lite för skraj för att vilja köra bänkpress varje dag... :(

Du kan inte bara gå från 0-100, bygg dig sakta uppåt tills du är van att böja väldigt frekvent (varje dag). Addera 1 dag per vecka då du böjer, kör på det i 3-4 veckor, addera 1 dag till osv. Sen kanske det inte är lika lätt att följa ett upplägg med exakta vikter, set, reps osv varje pass, man får gå på dagsformen och lära sig att själv justera mängden volym/intensitet etc för dagen.

mikaelj
2014-04-03, 18:50
Minska volymen? Vore det då bättre att köra t ex 50 min per dag än 2 timmar varannan dag?

Fler tillfällen till muskelstimulans, ser jag det som. Mäter dock inte i tid, utan antal set & reps. Istället för att göra 4 set 8 reps varannan dag gör du 2 set 8 reps varje dag. (Eller motsvarande).

Preppande byggare behöver inte stimulera muskeltillväxt lika ofta...

Som Tobbey skrev: var försiktig, stegra långsamt.

hurril
2014-04-03, 18:50
Du menar variera övningsvalet? Och att det skulle finnas fördelar med att göra det?

Efter ett tag med samma stimulans slutar kroppen anpassa sig efter den.

Scorpionida
2014-04-03, 18:57
Ok! Tack Tobbey och mikaelj, ni vise män av kolo:D

Vad gäller långsam stegring så har min kropp redan känt av det. Ska hålla mig till ditt tips. Och vad gäller hellre ofta mindre än mycket sällan, är det något jag ska ta med mig i min träning. Tack åter igen för mycket vettiga upplägg och förslag!

Ps Var brevbärare i 5-6 år. Mkt springande i trappor. Hade aldrig tränat löpning i hela mitt liv men sprang ändå milen på 52 minuter:)

tigerofsweden
2014-04-03, 19:22
Efter ett tag med samma stimulans slutar kroppen anpassa sig efter den.

Du skulle inte vilja utveckla ännu mer, alltid intressant att höra dina åsikter. I texten ovan, syftar du på samma volym/vikt på stången etc?!

hurril
2014-04-03, 22:57
Du skulle inte vilja utveckla ännu mer, alltid intressant att höra dina åsikter. I texten ovan, syftar du på samma volym/vikt på stången etc?!

Det är inte mina egna tankar, alltså: jag har inte hittat på detta utan det är väletablerat. Det är helt enkelt så att om man tränar för monotont så slutar man utvecklas. Detta kan bli ett problem för någon som tävlar i vissa moment eftersom få övningar eller moment har samma effekt som just tävlingsmomentet.

Detta är en av grunderna till att man varierar belastning, volym, frekvens, övningsval och även i viss mån HUR man varierar de parametrarna.

Jona
2014-04-04, 05:38
Jag har mixtrat med olika knäböjsvarianter, denna cykel böjer jag 4 ggr i veckan så här. Syftet är att bli snabbare upp efter frivändning.

Pass A
2 explosiva knäböj omedelbart åtföljda av 2 spänsthopp. 8 set.

Pass B
Frontböj med start i bottenläget (lägger stången på bockar i rätt höjd) 5 rep 6 set.

Pass A

Pass B

Alltidxx
2014-04-04, 11:06
Det är inte mina egna tankar, alltså: jag har inte hittat på detta utan det är väletablerat.

Inte på kolo är det inte väletablerat. Jag försökte säga att det var viktigt för ens utveckling att pressa sig på ett sätt som man inte var van vid i träningsvärkstråden men det föll på en del döva öron.

variation är ju extremt överskattat

Vad skulle variation vara bra för?

ceejay
2014-04-04, 11:07
Jag har mixtrat med olika knäböjsvarianter, denna cykel böjer jag 4 ggr i veckan så här. Syftet är att bli snabbare upp efter frivändning.

Pass A
2 explosiva knäböj omedelbart åtföljda av 2 spänsthopp. 8 set.

Pass B
Frontböj med start i bottenläget (lägger stången på bockar i rätt höjd) 5 rep 6 set.

Pass A

Pass B

Låter onödigt. Blir du starkare så kommer du resa dig snabbare. Lägg fokus på vändningar istället.

exevision
2014-04-04, 11:16
Har själv tänkt variera mellan bakböj och frontböj. Kanske bakböj måndag, onsdag och fredag. Frontböj tisdag och torsdag. Lätta marklyft på fredagen. För väll lyssna på kroppen på hur mycket bänk, rodd och chins jag törs lägga in.

hurril
2014-04-04, 11:51
Inte på kolo är det inte väletablerat. Jag försökte säga att det var viktigt för ens utveckling att pressa sig på ett sätt som man inte var van vid i träningsvärkstråden men det föll på en del döva öron.

Man ska inte låda macho-snubbar bli ens väderkvarnar =)

tigerofsweden
2014-04-04, 12:04
Inte på kolo är det inte väletablerat. Jag försökte säga att det var viktigt för ens utveckling att pressa sig på ett sätt som man inte var van vid i träningsvärkstråden men det föll på en del döva öron.

Fast vad har pressa sig med variation att göra?

Edit. Har läst lite i tråden du syftade på nu. Känns ändå som att det är en helt annan diskussion.

Alltidxx
2014-04-04, 13:26
Fast vad har pressa sig med variation att göra?

"på ett sätt som man inte var van vid"

Ett Orm
2014-04-04, 16:22
Ska också ge mig in på detta med helkropp ofta. Förra träningsveckan kördes helkropp med böj som huvudövning och resten varierades med det jag ville helt enkelt ca tio övningar, 2-5 set, 3-10 reps, 1-2 från Tfail, dagsformsbasera belastning.

Gick riktigt bra i 5 dagar men den sjätte och sjunde blev helt skit.
Denna vecka blir det nog 212 alt 313 och utvärdering.

Jona
2014-04-05, 07:57
Låter onödigt. Blir du starkare så kommer du resa dig snabbare. Lägg fokus på vändningar istället.

Tack för tipset men det har inte hjälpt hittills på två år.