handdator

Visa fullständig version : Tips för bulk


1mpulseS0D
2014-04-02, 22:54
Hej

Hade tänkt bulka för första gången, och känner att jag skulle behöva lite tips!

Jag är 185 cm lång, väger runt 80 kg och har lite svårt att gå upp i vikt, och ner i vikt för den delen.

För tillfället äter jag runt 1800 kalorier om dagen, vilket är alldeles för lite för en bulk, och jag siktar på runt 2700 kalorier, kanske mer, per dag. Min stora fråga är då, hur ska jag göra för att ta mig till 2700 kalorier? Jag äter redan mycket mer än vad jag gjort innan. Hur pass väl skulle gainers funka, och skulle creatine monohydrate hjälpa?

En polare till mig sa att jag inte borde inta creatine, då det fyller musklerna med vatten och att man inte tjänar på det alls. Frågan är då, tjänar man på att ta det? Tjänar man muskelmassa / hjälper det en att bulka?

Ursäktar ifall det är uppenbara svar som troligtvis blivit svarade på tusentals gånger redan, men min google-fu är inte vidare bra när jag inte vet vad jag letar efter ;) Ursäktar också ifall denna tråd passar bättre in i kosttillskottsforumet! Eftersom det har med mat och kaloriintag att göra så ansåg jag att det borde passat här också! ;)

PERSSONN
2014-04-03, 08:29
Ät de du tycker är gott (basera däremot inte kosten på godis) du har chansen att verkligen njuta av mat under bulk hehe.
Jag skulle säga att du prickar in proteinintaget alltså 2g per kilo kroppsvikt och håller ett relativt lågt fettintag och sen öser på med kolhydrater så du orkar träna ;) gainer är onödiga pengar men visst,om du har råd köp de. men de går lika bra att blanda en smoothie med typ mjölk ägg havregryn banan osv,grädde om du vill ha mer kalorier.

Det finns massa studier på att kreatin verkligen fungerar.Det kreatin gör kortfattat är att du orkar tex 8 reps istället för 6. I längden får du ökad muskelmassa men det är bara en liten procentuell skillnad.Det är däremot ett billigt kosttillskott och personligen tycker jag de är värt pengarna,du får även en placebo effekt på köpet :naughty:

Jeml
2014-04-03, 08:33
har du problem att få i dig 2700?? det är ju som rena deffen.

kreatin funkar visst, man orkar träna lite tyngre=lite bättre resultat.
ca 30% svarar dock inte på det, så för alla funkar det inte.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AEB
2014-04-03, 10:10
Dela upp dina måltider. Det gör jag. Har lite svårt för att käka 250 gram ris per tillfälle. Ät pasta, det mättar nog sämst av allt jag prova. Blir mer mätt på en pizza än motsvarigheten av kcal från pasta + någon fet sås.
Vitt bröd annars? Flingor?
Är själv på bulk nu och efter träningen brukar jag pressa i
mig godis efter träningen, lätt sätt att få i sig kalorier samt snabba kolhydrater om man inte pallar lägga pengar på gainer. Godare dessutom enligt mig. Brukar mixa en skopa proteinpuvler med 150g marshmallows och lite mandelmjölk efter träningen.

Shqypnia
2014-04-04, 09:50
Såser är fulla av energi. Likaså dressingar.

1mpulseS0D
2014-04-04, 17:25
Ok, så jag ska med andra ord bara se till att äta mer och oftare då? För att få i mig så mycket jag ska?

Och om jag fattat det rätt så är kreatin till för att orka mer? Hur är det med vattnet som lagras i musklerna?

PERSSONN
2014-04-04, 17:29
Ja precis! ät oftare och om du tycker de går för fort uppåt ät mindre oftare ;) Kreatin lagrar ungefär 1-3kg i form av vatten i kroppen.

R Scarpa27
2014-04-04, 19:23
du äter 1800 kcal per dag? ojojoj ska du börja träna får du börja plussa.
hmm gång 1800 med 2 =3600 för din längd och vikt kanske med bulk?.

pallar du inte äta mer än 1800kcal låter det lustigt, drick 2 dl olja så är du uppe i 3600kcal.
dock vet jag inte om du täckt protein behovet då =) beroende på din helhet av kosten.

larvigt att tillsätta creatin i kosten när du ligger på 1800kcal per dag....
massa pulver bygger inte upp dig det är inga mirakel. för att lyckas så ska du ligga på överskott och träna förståss..

satsa på fullfeta produkter såser,grädde,bregott, nötter,avokado,fet fisk m.m m.m
och käka bröd,pasta och ris.
egentligen täck protein och fett behov och plussa upp resten till överskott.

och i din situation ska du dricka gainer, om du ska välja något i pulverform.