handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag fortsätta!


Hakkan
2014-04-02, 19:49
Hej!

Min första post här så ska börja med att ge lite bakgrunds info! :)

Jag är en man på 30+ som i mitt liv inte varit jätteaktiv gällande idrott. Jag har haft mina omgångar med olika sporter men inte mer än på hobbynivå.

Jag är ungefär 187 cm lång och har vägt allt mellan 110kg - 78kg i mitt liv där jag är just nu.

Jag började träna ordentligt för snart ett år sedan med intentionen att gå ner i vikt, jag började äta nyttigt och träna 5 ggr i veckan (Körde då 30-45 min cardio och styrka på det) och gick ganska snabbt ner ungefär 12 kg. Vad jag dock upptäckte är att jag var inte särskilt stark när jag väl fått bort en hel del fett (och säkert en del muskler också) så jag har dämpat ner springandet och äter fortfarande nyttigt och visst har jag ökat i både styrka och volym. (När jag började träna kunde jag t.ex. inte göra dips och nu gör jag 10-15 st (bara för att visa på att utveckling sker)

Mitt problem är dock att jag blir inte riktigt av med det sista runt magen och små toppar på brösten, Det är inte mycket men det försvinner helt enkelt inte och jag kan inte satsa på ytterligare viktnedgång då jag redan är ruskigt smal i övrigt och folk tycker jag ser tanig ut (väldigt definerade muskler nu på armar, övre mage etc)

Risken är iofs att det kanske är mer skinn än fett av en konstant övervikt hela mitt liv men vad tycker ni? Jag vill som sagt inte gå ner mer i vikt för då kommer jag se sjuk ut (då menar jag sjuk som inte frisk) ;) och punktförbränning vet vi alla inte går. :)

Tror ni jag kommer bli av med det här sista genom hård styrketräning och nyttigt mat eller bör jag göra något mer?

Min träningsvecka är ungefär 1-2 konditionspass i veckan och styrka alla dagar utom 1-2 vilodagar i veckan.

Bör jag börja äta mer för att bulka lite för mer muskler och sen göra en deff eller hålla mig på kcal underskott för att bli av med fettet och sen bulka?

Just nu ser en normal dags måltider ut ungefär såhär.

Frukost: 1-2 mackor (fullkorn hembakat) eller havregrynsgröt.
Mellanmål: Frukt (banan, äpple) och keso
Lunch. Sallad och protein (kyckling, lax etc) (inaktivt jobb så jag undviker allt för mycket kolhydrater vid lunch)
Mellanmål: Se ovan fast med lite mer kolhydrater (träning efter jobbet)
efter träning: proteinshake.
Middag: samma som lunch fast med kolhydrater (oftast quinoa)
Kvällsfika: Protein (ägg oftast) och frukt med keso.

Tycker ni rent spontant att kosten ser bra ut osv.

Jag har hållit mig såhär i snart ett år och har stått stilla i vikt sedan ok/nov kanske men fått större muskler så något händer iallafall. Men jag ser ingen förändring runt just buken och brösten. Kan ju tilläggas att vid t.ex. Pump på brösten så är topparna som bortblåsta (Nästan helt iallafall)

Fråga på! och tacksam för svar :)

Karl Pilkington
2014-04-03, 08:13
Jag började träna ordentligt för snart ett år sedan med intentionen att gå ner i vikt,

Kan ju tilläggas att vid t.ex. Pump på brösten så är topparna som bortblåsta (Nästan helt iallafall)



Två¨saker som jag tänker på. 1) Du har bara träna ett år. Låt tiden bli din vän, det tar tid att bygga en bra fysik. 2) Du kan ha rätt i att det är lös hud runt nedre del av magen och brösten. Bygg mer muskler så kommer du fylla ut bättre. Du kanske ska fundera på att dra ner på konditionsträningen till förmån för en satsning på styrketräningen?


Lycka till!