handdator

Visa fullständig version : Confession of a Shadow Warrior


Shadow Warrior
2004-03-19, 14:43
Nä nu får det fan vara slut med HIT/lågvolyms träningen en gång för alla....

Kanske överreagerar jag lite då jag nyss kom från gymmet men... i alla fall.. Jag inledde mitt rygg och biceps pass med 4set chins med kroppsvikten, snabbt och explosivt, gick rätt bra, fick dock en rejäl burn i armarna efter att ha failat på frjärde settet, sen så fortsätter jag med hantelrodd, värmer upp på 25kg.... jag inser redan då att mitt efterkommande set kommer att gå åt helvete... kör på 35kg jag orkar vikten men orkar inte hålla emot ett dugg i den negativa fasen för att jag är så slut i armarna,

(vanligtvis kan jag ro med 40kg strikt om jag inte är förutmattad, kör jag explosivt kan jag ro med ända upp till 50kg....)

Jag fortsätter sedan med koncentrationscurl, helt menlöst då jag knappt orkar lyfta vikten fast jag kör på xx kilon (vågar inte skriva ut kg)

Vad blir då slutsatsen utav detta? Jo att jag har fan ingen uthållighet alls! År utav lågvolymsträning har inte gjort annat för min styrka än att jag blivit stark i just träning med mycket låg volym, så länge jag kör 1set till failure är jag rätt stark men direkt jag lägger till lite set som jag nu gjorde så visar det sej hur det egentligen ligger till...

Medusa
2004-03-19, 14:45
Ok, tråkigt då, högset nästa :D

Jag upplevde samma sak när jag gick ifrån Mike Mentzers HIT till volymträning, mina vikter droppade drastiskt mellan seten samtidigt som reptalet stanna kvar på samma eller föll.
Ex bänkpress:
70 kg 1x8
65 kg 1x8
60 kg 1x8

Jag kunde inte göra fler än 8:a med lägre vikter, trots vila mellan.
Man blir stark av HIT, men styrkan är inte särskilt praktisk.

Vad skall du göra nu då?

Klo
2004-03-19, 14:49
Originally posted by Shadow Warrior
Nä nu får det fan vara slut med HIT/lågvolyms träningen en gång för alla....


Skönt att du kommit till insikt :thumbup: Nu kanske du får lite muskler också :thefinger :notme:

Shadow Warrior
2004-03-19, 14:49
Originally posted by Medusa
Ok, tråkigt då, högset nästa :D

Hehe.. beror väl på hur man tolkar "högset" men nog blir det högre volym, måste verkligen fixa till mina brister speciellt då kondition och muskel uthållighet

Medusa
2004-03-19, 14:51
Originally posted by Klo


Skönt att du kommit till insikt :thumbup: Nu kanske du får lite muskler också :thefinger :notme:

Jaså, man får mer muskler när man kommer till nya insikter? Det gör jag varje dag i skolan, men vikten står ändå still, vad gör jag för fel? :confused: :thefinger

King Grub
2004-03-19, 15:01
Rock on! :hbang:

Oavsett vilka muskulära ökningar ett HIT-upplägg kan tänkas ge, och jag tänker inte ge mig in i den diskussionen här, så kan det omöjligt ge en hälsosam, allroundtränad kropp, utan att man kombinerar det med någon annan form av motion.

Toljanen
2004-03-19, 15:02
Originally posted by Shadow Warrior
Nä nu får det fan vara slut med HIT/lågvolyms träningen en gång för alla....

sen så fortsätter jag med hantelrodd, värmer upp på 25kg.... jag inser redan då att mitt efterkommande set kommer att gå åt helvete... kör på 35kg jag orkar vikten men orkar inte hålla emot ett dugg i den negativa fasen för att jag är så slut i armarna,



Ja du det en av orsakerna till att dragremmar existerar!:D

Klo
2004-03-19, 15:17
Originally posted by Medusa


Jaså, man får mer muskler när man kommer till nya insikter? Det gör jag varje dag i skolan, men vikten står ändå still, vad gör jag för fel? :confused: :thefinger

Smart:rolleyes:

Karl_alfred
2004-03-19, 15:19
Originally posted by Shadow Warrior
Nä nu får det fan vara slut med HIT/lågvolyms träningen en gång för alla....


ÄNTLIGEN:cheers: :D

Zakath
2004-03-19, 15:26
Du är verkligen ljuset på det här forumet S_W :cheers:
När så många "ogillar" dig, att du alltid säger vad du tycker och att du vågar säga att du gjort något fel :thumbup:
Hoppas förbättringarna kommer snabbt!

nordland
2004-03-19, 15:27
Trodde människan skulle lära sig flyga innan detta skulle inträffa.
Nu återstår det bara att omvända medusa och masterchief...

EDIT: Måste söka hjälp för stavningen, detta går inte..........

RobbeliRobban
2004-03-19, 15:27
Grattis till ett vettigt beslut! Hur har du tänkt lägga upp det?

Nike
2004-03-19, 15:28
Originally posted by nordland
Trodde människan skulle lära sig flyga innan detta skulle inträffa.
Nu återstår det bara att omvända medus och masterchief

känns onödigt att omvända någon som gör KV+60kg*13 i dips tycker jag :D

Medusa
2004-03-19, 15:28
Originally posted by nordland
Trodde människan skulle lära sig flyga innan detta skulle inträffa.
Nu återstår det bara att omvända medus och masterchief

Mig får ni aldrig, djävulsdyrkare :thefinger :D

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:29
Originally posted by Toljanen


Ja du det en av orsakerna till att dragremmar existerar!:D

Jag tror inte det hade hjälp mej... :rolleyes:
jag behöver ju helt enkelt mer uthållighet. Sen så använder man ju biceps/brachialis fast man har straps, mina underarmar tål mycket, det är i armvecket och uppåt det är sämmre med.

nordland
2004-03-19, 15:34
Originally posted by Medusa


Mig får ni aldrig, djävulsdyrkare :thefinger :D

Ska vi slå vad? Det är bara en fråga om tid :thefinger

Medusa
2004-03-19, 15:34
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tror inte det hade hjälp mej... :rolleyes:
jag behöver ju helt enkelt mer uthållighet. Sen så använder man ju biceps/brachialis fast man har straps, mina underarmar tål mycket, det är i armvecket och uppåt det är sämmre med.

Jag trodde du var den sista som skulle lämna våran HIT sekt, men nu när du väl (Efter 7 års ångest) har bestämt dig för en konvertering tycker jag det är lämpligt att vi börjar diskutera varför din tro har rämnat :D

Hur skall du lägga upp ditt volymprogram, är det någon speciell metod du tänker testa nu?

Herkulez
2004-03-19, 15:34
lycka till nu SW och glöm inte bort och uppdatera oss om hur det går:thumbup:

Toljanen
2004-03-19, 15:34
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tror inte det hade hjälp mej... :rolleyes:
jag behöver ju helt enkelt mer uthållighet. Sen så använder man ju biceps/brachialis fast man har straps, mina underarmar tål mycket, det är i armvecket och uppåt det är sämmre med.

Att koppla bort armarna i ryggträning är inga problem när man väl lärt sig det, ungefär som med cyckling.

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:36
Originally posted by Toljanen


Att koppla bort armarna i ryggträning är inga problem när man väl lärt sig det, ungefär som med cyckling.

Nä men lägg ner nu... jag har tränat i 7år jag kan inte koppla bort armarna mer än vad jag redan gör!

Klo
2004-03-19, 15:38
SW berätta om ditt nya upplägg (om du bestämt dig än).

Karl_alfred
2004-03-19, 15:39
Shadow Warrior du har gjort ditt livs bästa beslut:D

skulle vara kul om du la upp en dagbok så man fick följa din utveckling:thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:40
För ska jag börja med att tacka för all uppbackning! :thumbup:

Här är mitt nyutänkta schema som jag tänte börja med nästa vecka, bidra gärna med era egna åsikter kring det.

Måndag: Bröst & Armar
Lutande Press 4x8
Flyes eller Pec-Deck eller Cybex 4x8
Skivstångscurl 4x8 alternerat med Scullcrusher 4x8
Omvända Curls 3x5

Onsdag: Ben & Vader
Knäböj 3x8,6,4* ßUppvärmningsset, 3x4
Benspark 1x5, 1x25
Lårcurl 1x8, 1x15
Sittande Vadpress Trippel Dropset
Stående Vadpress Trippel Dropset

Fredag: Rygg & Axlar
Chins 4xMax
Enhands Hantelrodd 4x5
Stående Hantelpress 4x8
Hantellyft åt sidan, Framåtlutande Hantellyft, Stående Rodd (3superset)

Tanken är att jag ska köra alla set i respektive övning med samma vikt, med undantag för knäböj och dropsets. Jag ökar därmed vikten när jag klarar tex 4x8 med samma vikt i Stående hantelpress.

Magträningen slänger jag in efter behov tillsammans med något utav mina konditionspass, jag tänkte köra 3 sådana i veckan (har redan börjar med det sen en vecka tillbaka), just nu är det jogging som gäller och ibland säckträning (Sparkar, slag osv), till sommaren kommer jag nog bara softa runt på min inlines för att bibehålla konditionen.

Toljanen
2004-03-19, 15:40
Originally posted by Shadow Warrior


Nä men lägg ner nu... jag har tränat i 7år jag kan inte koppla bort armarna mer än vad jag redan gör!

Och varför har du redan talat om!:hbang:

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:44
Originally posted by Karl_alfred
Shadow Warrior du har gjort ditt livs bästa beslut:D

skulle vara kul om du la upp en dagbok så man fick följa din utveckling:thumbup:

Det får nog dröjja ett tag innan det blir träningsdagbok, jag kommer ju knappast öka så bra i början nu, jag måste ju anpassa mej till den nya volymen och bygga upp uthålligheten.

Zakath
2004-03-19, 15:44
Skulle varit väldigt kul om du började med dagbok!
Själv är jag väldigt nöjd med schemat du hjälpte mig med, funkar BRA :D Några modifieringar, men samma grund.

Klo
2004-03-19, 15:45
Personligen tycker jag att du borde köra lite fler set, kanske köra fyra dagar istället för tre? Men det ser ok ut ändå :thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:48
Originally posted by Zakath
Skulle varit väldigt kul om du började med dagbok!
Själv är jag väldigt nöjd med schemat du hjälpte mig med, funkar BRA :D Några modifieringar, men samma grund.

Kul att du är nöjd med "mitt schema";)
Det blir väl en träningsdagbok senare...

Vir
2004-03-19, 15:48
Vad är lågvolymträning och HIT? Menar ni HIIT? :confused:

Shadow Warrior
2004-03-19, 15:50
Originally posted by Klo
Personligen tycker jag att du borde köra lite fler set, kanske köra fyra dagar istället för tre? Men det ser ok ut ändå :thumbup:

Som ni förstår så har jag anpassat volymen till vad jag klarar av just nu + lite till, i framtiden kanske det blir ett fyrsplittat schema med lite högre volym....

Pez
2004-03-19, 15:51
Originally posted by Vir
Vad är lågvolymträning och HIT? Menar ni HIIT? :confused:

HIT - High Intensity Training
HIIT - High Intensity Intervall Training

Klo
2004-03-19, 15:51
Originally posted by Vir
Vad är lågvolymträning och HIT? Menar ni HIIT? :confused:

Säg det inte högt för många gånger då kommer :devil: å tar dig!!!

Vir
2004-03-19, 15:58
Originally posted by Pez


HIT - High Intensity Training
HIIT - High Intensity Intervall Training

Jaha. Så HIT är att man helt enkelt inte vilar särskilt länge mellan seten? Och att köra så är lågvolymsträning? eller är det nå helt annat?

Shadow Warrior
2004-03-19, 16:15
Originally posted by Vir


Jaha. Så HIT är att man helt enkelt inte vilar särskilt länge mellan seten? Och att köra så är lågvolymsträning? eller är det nå helt annat?

http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=HITPrograms

Sädärja, kidnappa inte min tråd något mer nu okej? ;)

Vir
2004-03-19, 16:26
Originally posted by Shadow Warrior


http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=HITPrograms

Sädärja, kidnappa inte min tråd något mer nu okej? ;)

Ok nu hänger jag med. Sorry för kapet :em:

Shadow Warrior
2004-03-19, 16:29
Med lite nogrannare eftertanke ska nog Rygg & Axel träningen se ut som sådant:

Fredag: Rygg & Axlar
Chins 4xMax
Skivstångsrodd 4x8
High Pull 3x5
Frammåtlutande Hantellyft 3x8
Stående Hantelpress 4x8
Hantellyft åt sidan 3x8

Jag skippar hantellrodden eftersom jag har mer vana med skivstångsrodden, High Pull är en gammal favorit som jag gärna kör, tar utomordentligt på hela övre rygg o axlar, kommer nog få börja på 40kg där på tanke på hur mycket burn jag kommer ha i brachialis...

Kanske ska man börja med en "under träningen drink" med? Typ 5dl Pripps Energy? Jag kör ju rätt intensivt men passen kommer oundvikligen bli längre än förut.

Shadow Warrior
2004-03-19, 16:30
Originally posted by Vir


Ok nu hänger jag med. Sorry för kapet :em:

No big deal! ;)

Vir
2004-03-19, 16:37
Nya schemat ser väl bra ut. Saknar något för trapsen.

Visa gamla schemat också.

Edit: Skivstångsrodden tar väl på mellan under under och jag antar att High Pull tar väldigt mycke på övre trapsen men man kan ju inte få ett komplett schema utan shrugs ;)

Shadow Warrior
2004-03-19, 16:57
Originally posted by Vir
Nya schemat ser väl bra ut. Saknar något för trapsen.

Visa gamla schemat också.

Edit: Skivstångsrodden tar väl på mellan under under och jag antar att High Pull tar väldigt mycke på övre trapsen men man kan ju inte få ett komplett schema utan shrugs ;)

"Gammla" schemat ligger på sida 2 i tråden (tror jag)
jag tänkte för övrigt strunta i shrugsen eftersom det skulle bli overkill, trapsen komme ju vara stendöda efter det där passet ändå.

Skivstångrodd, highpull,hantellyft, omvända hantellyft, alla dessa övningar ta ju mer eller mindre på hela trapsen, så jag tror inte jag behöver någon "isolations" övning för dem.

Vir
2004-03-19, 17:05
Originally posted by Shadow Warrior


"Gammla" schemat ligger på sida 2 i tråden (tror jag)
jag tänkte för övrigt strunta i shrugsen eftersom det skulle bli overkill, trapsen komme ju vara stendöda efter det där passet ändå.

Skivstångrodd, highpull,hantellyft, omvända hantellyft, alla dessa övningar ta ju mer eller mindre på hela trapsen, så jag tror inte jag behöver någon "isolations" övning för dem.

Jag menade inte den gamla versionen av ditt nya schema utan jag menade det schema du följde när du körde HIT.

Jag gillar att just stendöda trapsen genom att avsluta med 4 set shrugs. Men å andra sidan kör jag inga highpulls.

Shadow Warrior
2004-03-19, 17:19
Originally posted by Vir


Jag menade inte den gamla versionen av ditt nya schema utan jag menade det schema du följde när du körde HIT.

Jag gillar att just stendöda trapsen genom att avsluta med 4 set shrugs. Men å andra sidan kör jag inga highpulls.

Jag tycker inte det är så rellevant vad jag körde för HIT schema sisst.... jag har liksom kört många olika former utav lågvolymsträning (och HIT). Så det finns ingen som helst mening med att "hitta fel" i mitt senaste HIT schema. Jag antar att det var det du ville göra? :D

Vir
2004-03-19, 17:25
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tycker inte det är så rellevant vad jag körde för HIT schema sisst.... jag har liksom kört många olika former utav lågvolymsträning (och HIT). Så det finns ingen som helst mening med att "hitta fel" i mitt senaste HIT schema. Jag antar att det var det du ville göra? :D

Nej nej. Jag ville bara jämföra lite och försöka förstå vitsen med det. Som jag har förstått det ska man köra ett set per övning och ta ut sig maximalt på det settet. Då ville jag bara se på ditt schema hur många övningar/reps du körde.

Shadow Warrior
2004-03-19, 17:44
Originally posted by Vir


Nej nej. Jag ville bara jämföra lite och försöka förstå vitsen med det. Som jag har förstått det ska man köra ett set per övning och ta ut sig maximalt på det settet. Då ville jag bara se på ditt schema hur många övningar/reps du körde.

Okej, sissta schemat såg ut som följande:

Måndag: Rygg, Biceps & Rotator Cuff
Pulldown 1x5* 1x5 (variera grepp)
Sittande Shrugs 1x7 (static holds vartannat pass)
Koncentrationscurl 1x5 (Negativa vartannat pass)
L-Fly 1x7

Onsdag: Axlar, Bröst, Triceps & Övre Trapz
Stående Press 2x5* 2x3 (Botten reps i andra settet vartannat pass)
Pec-Deck 1x5 Eller Flyes 1x5
Cybex Bröst Press 1x5 (Topp Partials vartannat pass)
Shrugs 1x7 (Static Holsd vartannat pass)

Fredag: Ben & Vader
Knäböj 2x8* 2x4 (botten reps i andra settet vartannat pass)
Lårcurl 1x5
Benspark 1x5
Stående Vadpress 1x8
Crunches i maskin 1x8

(repetionshastighet 6-10sec beroende på övning)
Alla set tas till totalt failure + partials, med undantag för första settet i böj (och uppvämningsset "*" såklart).

Vir
2004-03-19, 17:51
Måste blivit snabba pass. Byggde du någon massa på det? Vad är fördelarna?

Edit: Glöm inte magen.

Jorgen
2004-03-19, 17:57
Originally posted by Shadow Warrior
Nä nu får det fan vara slut med HIT/lågvolyms träningen en gång för alla....
:eek: Grattis till ett bra beslut. :cheers:

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-03-19, 19:09
Originally posted by Vir
Måste blivit snabba pass. Byggde du någon massa på det? Vad är fördelarna?

Edit: Glöm inte magen.

Visst byggde jag på de, fördelarna är att man tränar så mycket/lite man behöver för att få maximala resultat.

Vir
2004-03-19, 19:15
Originally posted by Shadow Warrior


Visst byggde jag på de, fördelarna är att man tränar så mycket/lite man behöver för att få maximala resultat.

Beror väl lite på hur ens liv ser ut men jag skulle bo på gymet om jag kunde nå bättre resultat genom det.

Lycka till! :bpump:

Zakath
2004-03-19, 19:19
Tror att du i början av din nya träning kommer bli tvungen att sänka alla vikter drastiskt för att sedan relativt snabbt jobba upp dig till de "gamla" vikterna och över det :thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-19, 19:24
Originally posted by Zakath
Tror att du i början av din nya träning kommer bli tvungen att sänka alla vikter drastiskt för att sedan relativt snabbt jobba upp dig till de "gamla" vikterna och över det :thumbup:

Givetvis... och det kommer suga hårt... men det är något som måste göras!;)

Styrkebyggare
2004-03-19, 19:37
Mitt favoritupplägg på basövningarna är 8-8-7-6-6 (ungefärligt) - med lite tempo så tar det ruggigt styggt och bygger bra. Ganska klassiskt bulkupplägg, men ändå..

Danzig
2004-03-20, 15:24
Shadow Warrior!:

- Om det är volymen du tror är felet varför byta hela upplägget?

- Ju fler ändringar du gör desto svårare att utvärdera.

- Att bli "uthålligare" styrkemässigt har ingen betydelse för muskeltillväxt. Däremot är det mycket möjligt att dina muskler kräver högre volym än du använt senast, men det har inget med uthållighet att göra.

Varför kan inte fler inse att det endast finns en korrekt träningsteori vilken innefattar principer som gäller alla och som måste tas hänsyn till för att kunna ordinera och reglera träning på ett rationellt och korrekt sätt för optimal utveckling.

Vår individualism innebär att olika människor exempelvis har olika tolerans gentemot stressen som träningen innebär på musklerna och kroppen som helhet (nervsystemet) men detta säger inte emot någon av träningsprinciperna.

Volym-principen säger exempelvis inte att ett visst antal set är optimalt utan exempelvis att den med hänsyn till SAID-principen, i relation till intensitet har ett motsatt förhållande, baserat på stressfysiologi då muskelmassa är syftet.

Med andra ord: Ju högre volym, desto lägre intensitet krävs för att undvika överträning (Stage of Exhaustion enligt GAS) sålänge inte frekvensen regleras (minskas) som kompensation.
Ju högre intensitet, desto lägre frekvens/intensitet osv.

Shadow Warrior
2004-03-20, 17:12
Originally posted by Danzig
Shadow Warrior!:

- Om det är volymen du tror är felet varför byta hela upplägget?

- Ju fler ändringar du gör desto svårare att utvärdera.

- Att bli "uthålligare" styrkemässigt har ingen betydelse för muskeltillväxt. Däremot är det mycket möjligt att dina muskler kräver högre volym än du använt senast, men det har inget med uthållighet att göra.

Varför kan inte fler inse att det endast finns en korrekt träningsteori vilken innefattar principer som gäller alla och som måste tas hänsyn till för att kunna ordinera och reglera träning på ett rationellt och korrekt sätt för optimal utveckling.

Vår individualism innebär att olika människor exempelvis har olika tolerans gentemot stressen som träningen innebär på musklerna och kroppen som helhet (nervsystemet) men detta säger inte emot någon av träningsprinciperna.

Volym-principen säger exempelvis inte att ett visst antal set är optimalt utan exempelvis att den med hänsyn till SAID-principen, i relation till intensitet har ett motsatt förhållande, baserat på stressfysiologi då muskelmassa är syftet.

Med andra ord: Ju högre volym, desto lägre intensitet krävs för att undvika överträning (Stage of Exhaustion enligt GAS) sålänge inte frekvensen regleras (minskas) som kompensation.
Ju högre intensitet, desto lägre frekvens/intensitet osv.

Upplägget i sej har inte förändrats särskilt mycket, dock har jag laggt till fler övningar och set, detta för att skaffa mej en normal uthållighet (som alla utom jag verkar ha)

Givetvis sänker jag intensiteten då jag kör lite lättare och fler set med samma vikt innan jag når failure varefter jag inte tänkt använda några som helst intensitetstekniker förutom partials i lämpliga övningar.

Om jag blir uthålligare och får en bättre overallkondition borde det ge mej en högre förbränning, därmed effektivare proteinsyntes och därmed en klarare riktning åt vilket håll jag vill det ska gå. Eller?

Hermes
2004-03-20, 17:28
Originally posted by Danzig
Varför kan inte fler inse att det endast finns en korrekt träningsteori vilken innefattar principer som gäller alla och som måste tas hänsyn till för att kunna ordinera och reglera träning på ett rationellt och korrekt sätt för optimal utveckling.


Varför kan inte de som propagerar så fruktansvärt mycket för HIT sluta försöka pracka på alla andra sina idéer med hjälp av lite extra krångliga (gärna Amerikanska) ord och meningar som ser ut att vara taget direkt från reklamer för pissiga kosttillskott?

rossi
2004-03-20, 17:40
Se där... nu vill vi se 8-10 set knäböj... :hbang:

z_bumbi
2004-03-20, 17:42
Originally posted by Shadow Warrior
Om jag blir uthålligare och får en bättre overallkondition borde det ge mej en högre förbränning, därmed effektivare proteinsyntes och därmed en klarare riktning åt vilket håll jag vill det ska gå. Eller?

Nej du ökar inte din grundförbränning bara för att du har bättre kondition, muskeluthållighet eller vad du nu menar med "overallkondition".
Du ökar din grundförbränning om du ökar i muskelmassa, du kommer däremot att bränna mer kalorier om du tränar fler set men det har inget med uthålligheten att göra.

Proteinsyntesen lär ju inte förbättras bara för att du är uthålligare, varför skulle den?

Shadow Warrior
2004-03-20, 18:53
Originally posted by z_bumbi


Nej du ökar inte din grundförbränning bara för att du har bättre kondition, muskeluthållighet eller vad du nu menar med "overallkondition".
Du ökar din grundförbränning om du ökar i muskelmassa, du kommer däremot att bränna mer kalorier om du tränar fler set men det har inget med uthålligheten att göra.

Proteinsyntesen lär ju inte förbättras bara för att du är uthålligare, varför skulle den?

En aktiv person som tränar hårt 3ggr i veckan borde väl få bättre resultat än en soffpotatis som tränar hårt 3ggr i veckan fastän volymen och frekvensen är densamma? Eller har jag fel?
Jag menar, kroppen anpassar sej till vad man gör....

z_bumbi
2004-03-20, 19:03
Shadow Warrior: En aktiv person som tränar hårt 3ggr i veckan borde väl få bättre resultat än en soffpotatis som tränar hårt 3ggr i veckan fastän volymen och frekvensen är densamma? Eller har jag fel?
Jag menar, kroppen anpassar sej till vad man gör....

Om volymen och frekvensen är den samma och det tillsammans med aktivitetsgraden inte övergår kroppens förmåga att återhämta sig så borde du få bättre resultat om du är aktiv då du har bättre kondition som underlättar återhämtningen mellan seten samt efter passen.

Detta har ju inget med högre grundförbränning att göra..

Danzig
2004-03-21, 09:33
Originally posted by Hermes


Varför kan inte de som propagerar så fruktansvärt mycket för HIT sluta försöka pracka på alla andra sina idéer med hjälp av lite extra krångliga (gärna Amerikanska) ord och meningar som ser ut att vara taget direkt från reklamer för pissiga kosttillskott?

Jag propagerar inte för "HIT". Vet du ens vad "HIT" är? "HIT" har nämligen aldrig av någon, någonstans givits en korrekt definition av vad det innebär, mer än halvhjärtade försök som endast lett till HYPOTESESER om en effektiv träningsMETOD.

Det är värdelöst för att inte säga oansvarigt och förvirrande att ge namn till felaktigt definierade träningsmetoder som egentligen bara är anorlunda mått på de principer som ligger till grund för all träning.

När det gäller mig (i min roll som "HIT"-propagerare) så skulle jag, till skilnad från alla "HVT-propagerare" på ett korrekt sätt förklara varför exempelvis Mike Mentzers Heavy Duty, Ken Hutchins SuperSlow, Stuart McRoberts Muscle & Might Master Method eller Pete Sisco/John Littles Power Factor Training INTE är det optimala sättet att träna (i längden).

Det är rätt ut sagt patetiskt att se när vissa försöker kritisera dessa träningsmetoder, då det gör det utan att ta upp någon av de så uppenbara bristerna. Förklaringen till detta är dock enkel eftersom de inte vet bättre själva utan ofta är ändå mer fel ute än nämnda personer när det gäller vad som är optimalt tillvägagångssätt för den genomsnittlige individen för att optimera sin styrka och muskelmassa med hänsyn till mål, fårmåga, begränsningar, behov och mentala inställning.

Allan
2004-03-21, 10:13
Jag tycker det är kul att Shadow vågar byta träningssätt. Variation är kanonbra! Huruvida det finns optimala träningssätt eller inte har jag redogjort min ståndpunkt till många gånger - det handlar så oerhört mycket om vilken mental inställning och vilka runtomkringliggande förutsättningar man har.

Go Shadow!

allan

Fatalist
2004-03-21, 13:52
Starkt av dig att våga kliva ur garderoben efter en såpass lång period av HIT-glorifiering från din och de andra HIT:arnas sida :thumbup:

Lycka till!

MVh

Hermes
2004-03-21, 16:07
Originally posted by Fatalist
Starkt av dig att våga kliva ur garderoben efter en såpass lång period av HIT-glorifiering från din och de andra HIT:arnas sida :thumbup:

Lycka till!

MVh

Håller med :love:

Off topic, du måste ha massor av fiender Fatalist :booty:

Shadow Warrior
2004-03-22, 11:43
Jag körde min första HVT träning idag, bröst och armar stod på schemat, fan va jobbigt det var! (inte lika jobbigt som mina hårdaste HIT pass dock)

Körde följande:

Lutande Hantelpress 4x8
Lutande Flyes 4x8
Skivstångscurl 4x8
Wristcurl Bakom ryggen 3x8
Pushdowns med omvänt grepp 3x8
Omvända Wristcurls 3x8
Enhandscurl med hantel maximal supinering 3x8 (handflatan bakåt i botten läget och tummen något utåt i toppläget)
Enhands Hantelextensions 3x12

blev jävligt trött i triceps efter dom två första övningarna, så jag gjorde om hela schemat och skippade frechpressen. Fick minska först 5kg och på det två sissta setten ytterligare 5kg!! i skivstångscurl... det sög kan jag lova! I helhet kändes det rätt bra, upptäckte dock att min högra arm var lite svagare än min vänstra i dom två första övningarna... skumt... måste vara lågvolymsträningens fel, fast igentligen beror det nog på att jag körde mest med skivstång förut och det verkar kunna ge en sned styrka utan att man märker det...

Jag höll en sådan hög intensitet genom hela passet att jag failade på det sissta och i vissa övningar även på det näst sissta.

Fick lite ont i handlederna efter skivstångscurlen, det gick dock över när jag pumpade upp dem med wristcurl bakom ryggen.... tror dom vänjer sej i längden dock om inte får man väl wristcurla före ;)

Efter träningen kändes armarna som betong klumpar, det var en kännsla man inte haft på länge :D

Zakath
2004-03-22, 19:14
Kul att träningen gick så (förhållandevis) bra! Snart kommer det gå ännu bättre, men du vågar inte skriva ut vikterna? :D

Medusa
2004-03-22, 21:13
Du hade tränat med HIT i 7 år och byter till HVT efter 1 och 1/2 månad på detta forumet, vad kallar man det? :notme:

Jag känner inte dig, och vet sannerligen inte vad du tycker och tänker, men alltihop känns lite ogenomtänkt (syftar på HVT schemat b.la), men så länge du tycker att det känns rätt inom dig så är det bara att fortsätta :bpump:

Mindek
2004-03-22, 21:17
Originally posted by Medusa
Du hade tränat med HIT i 7 år och byter till HVT efter 1 och 1/2 månad på detta forumet, vad kallar man det? :notme:


Ett uppvaknande :D


Du har ju kört med HIT i hela... eummm... 6 månader eller vad var det?

Medusa
2004-03-22, 21:23
Originally posted by Mindek



Ett uppvaknande :D


Du har ju kört med HIT i hela... eummm... 6 månader eller vad var det?

3 månader, men den tiden jag la ner på passen var väl totalt 3-5 timmar under dessa 3 månader
:mallan: :thefinger

RobbeliRobban
2004-03-22, 21:25
Originally posted by Medusa
Du hade tränat med HIT i 7 år och byter till HVT efter 1 och 1/2 månad på detta forumet, vad kallar man det? :notme:

Jag känner inte dig, och vet sannerligen inte vad du tycker och tänker, men alltihop känns lite ogenomtänkt (syftar på HVT schemat b.la), men så länge du tycker att det känns rätt inom dig så är det bara att fortsätta :bpump:

Det är nog ett slags uppvaknande från den gode SW, som han skrev i sina första inlägg att så fort han bara ökade mängden set för skojs skull så höll inte fysiken för det. HIT gav honom rätt bra styrka, men han behöver kunna använda musklerna till mer än att lyfta ett enda set, och det fixar han inte med HIT.

Han kommer även att ha god nytta av just mentaliteten man får av HIT-att verkligen pressa sig till max i seten. Kombinera det med hans nya inställning till träning(HVT) och han kommer snart få väldigt bra resultat .

Shadow Warrior
2004-03-22, 21:28
Originally posted by Medusa
Du hade tränat med HIT i 7 år och byter till HVT efter 1 och 1/2 månad på detta forumet, vad kallar man det? :notme:

Jag känner inte dig, och vet sannerligen inte vad du tycker och tänker, men alltihop känns lite ogenomtänkt (syftar på HVT schemat b.la), men så länge du tycker att det känns rätt inom dig så är det bara att fortsätta :bpump:

Nej, nej, nej! Jag har tränat med allt från 15-20set per muskelgrupp ända ner till 3set två ggr i veckan under min 7år. Större delen utav tiden har jag dock kört lågvolym mer eller mindre, HIT som system har jag inte använt mej utav längre än 4-5månader totalt.

Mindek
2004-03-22, 21:39
Originally posted by Medusa


3 månader, men den tiden jag la ner på passen var väl totalt 3-5 timmar under dessa 3 månader
:mallan: :thefinger



3-5 timmar på tre månader :eek: Snabba pass det måste ha varit :booty:


Jag kör fyra pass i veckan á knappt en timme styck, och jag hinner med 20-30 set på denna timme...

z_bumbi
2004-03-22, 22:02
Originally posted by Shadow Warrior


Nej, nej, nej! Jag har tränat med allt från 15-20set per muskelgrupp ända ner till 3set två ggr i veckan under min 7år. Större delen utav tiden har jag dock kört lågvolym mer eller mindre, HIT som system har jag inte använt mej utav längre än 4-5månader totalt.

Och av det fick du för dig att HIT var så överlägset?

Shadow Warrior
2004-03-22, 22:28
Originally posted by z_bumbi


Och av det fick du för dig att HIT var så överlägset?

HIT systemet var tilltalande och passade mej helt enkelt, steget från lågvolym till HIT var ju inte särskilt långt. Träning med låg volym var jag ju övertygad om att det var det bästa flera år före.

Shadow Warrior
2004-03-22, 22:33
Originally posted by RobbeliRobban


Det är nog ett slags uppvaknande från den gode SW, som han skrev i sina första inlägg att så fort han bara ökade mängden set för skojs skull så höll inte fysiken för det. HIT gav honom rätt bra styrka, men han behöver kunna använda musklerna till mer än att lyfta ett enda set, och det fixar han inte med HIT.

Han kommer även att ha god nytta av just mentaliteten man får av HIT-att verkligen pressa sig till max i seten. Kombinera det med hans nya inställning till träning(HVT) och han kommer snart få väldigt bra resultat .

Bra Sammanfattat Robban! :thumbup:

För övrigt så har jag modifierat schemat ytterligare och även under dagens träning som jag skrev tidigare, nästa vecka kommer dock allt vara spikat och då kan ni utala er om det "nya upplägget". Så spar kommentarerna om schema upplägget till dess! :thumbup:

Fatalist
2004-03-22, 22:41
Originally posted by Hermes


Håller med :love:

Off topic, du måste ha massor av fiender Fatalist :booty:

Vafan säger du? :thefinger

Tur man bor tillräckligt långt bort för att våga ha radikala åsikter :thumbup: