handdator

Visa fullständig version : Träna underarmar


Mäktigman
2014-04-02, 15:50
Hej,

Har sett att inte så många tränar underarmar, vad tycker ni om detta? Givetvis får ju underarmarna träning när man kör de andra muskelgrupperna, men vad säger ni om att träna dom separat?

Tränar ni dom separat, och isåfall hur ofta? Stora underarmar tycker jag är jävligt snyggt, men samtidigt när jag har testat träna dom så känner jag en mindre smärta vid handlederna, är detta endast för jag är svag?

Hur ofta kan man träna dom, och ska jag träna dom som vanliga muskelgrupper, dvs c.a. 8 reps per set? Och sist; Vilka övningar kan ni rekommendera?

Tacksam för er hjälp!

Aliaas
2014-04-02, 16:01
Ja tränar underarmar ganska så ofta försöker få in det minst en gång i veckan.

Gör det mest för att ja också tycker det ä ballt med köttiga underarmar, sen är det ju bra både för greppstyrkan och annan tr'ning som belastar underarmarna (latsdrag,curls etc)

Brukar ofta köra underarmar efter rygg/biceps då dem redan är lite slitna

Gör då 4 set wristcurls först med ganska höga reps typ 10-16, sen gör jag 4 set reversecurls då stannar lite innan toppläget och försöker att fokusera på att använda underarmarna ist för biceps. Kan i vissa fall supersetta dessa för att trycka ut det sista och variera lite.

Använder EZ-stången i båda övningarna för att jag tkr det är skönare för handlederna,
vid 2:26 i denna videon demonstreras nästa precis hur jag gör wristcurlsen fast jag lägger upp underarmarna på en bänk ist för på knäna :)

https://www.youtube.com/watch?v=HezgIS7S4ok

Zchwarzenegger
2014-04-02, 16:03
Personligen så brukar jag köra Hammercurls. Tycker att den tar riktigt bra, både på biceps och underarmar. Annars är väl greppträning givet för stora underarmar =mer styrka=tyngre vikter=större underarmar.

HMS Laestander
2014-04-02, 16:23
Tränar underarmar varannan dag.

Min absoluta favoritövning för underarmarna är att rulla pinne. Man har typ som en kavel som det hänger ett snöre i, var man kan fästa viktplattor. Rullar pinnen upp och ner, bränner som satan efter ett par varv.

Annars kör jag reversecurls, wristcurls, håller kvar stången i läge efter att jag är färdig med en tung övning där jag har grepp på den, eller dylikt. Hammercurls fungerar också bra.

Maffiga underarmar är brutalt ballt att ha.

Mäktigman
2014-04-02, 16:43
Tackar för tipsen so far!

Ang. wristcurls, kör ni med supinerat eller pronerat grepp, eller är variation att föredra? Personligen har jag märkt att smärtan för handlederna är värre när jag kör med pronerat grepp.

Andrew_1982
2014-04-02, 16:57
Hade stickor till underarmar för något år sedan och det såg ju inte så bra ut till mina större biceps. Blir jäääävligt hett när man får resultat efter några månaders slit av underarmsträning tycker jag. Jag kör det varje ryggpass. Kör inte bicepscurls utan hammarcurls och sen någon mer övning för underarmar. Oftast den där man vickar med handen på en bänk vad den nu kallas. :)

AngoraIHS
2014-04-02, 16:59
Jag kör rätt hård underarmsträning varje vecka faktiskt. Brukar bli på armdagen.

Övningar som brukar köras är shrugs, reverse curls, wristcurls (både med handflata ned och upp). Borde fixa king of crush och köra faktiskt.


Något jag aldrig provat är att träna vad det nu är för muskel som gör det här: http://www.exrx.net/Articulations/Forearm.html#anchor836730

Någon som provat eller har någon form av input på det? Man kanske får skitsnygga underarmar om man börjar köra det ofta.


För övrigt är det rätt kul att köra underarmar. Man känner ju verkligen att det tar och dessutom så får jag så extremt med striations på underarmarna när jag får pump i dom (och pump får man ju så in i helvete).

David_wigren
2014-04-02, 17:08
Något jag aldrig provat är att träna vad det nu är för muskel som gör det här: http://www.exrx.net/Articulations/Forearm.html#anchor836730

Någon som provat eller har någon form av input på det? Man kanske får skitsnygga underarmar om man börjar köra det ofta.




Rätt bra övning för styrka och stabilitet i handleden. En varning dock är att man absolut inte ska köra tungt i den! Håll repsantalet helst över 10, och med strikt form!

filmjölk
2014-04-02, 17:32
Jag tränar 2, nångång 3 pass i veckan. med den frekvensen tycker jag det är väldans onödigt att lägga någon som helst energi åt underarmsträning.

hade jag tränat oftare hade jag lagt tonvikten på diverse wristcurls/hammercurls över greppövningar, (hade kört båda givetvis, men mer wristcurls) då jag tror att dessa ger bättre resultat om man är ute efter att bygga massa.

cAase
2014-04-02, 18:24
Har kämpat med mina underarmar i 2 år nu och de har inte växt 1 cm, helt otroligt att de mätt exakt 35 cm i ett par år nu. Biceps växer som ogräs och ligger på 46 cm kalla medan undermar vägrar. Ser helt stört ut ifrån sidan med 11 cm större överarmar än underarmar. Då kör jag ändå underarmar 3x/vecka.

100
2014-04-02, 18:28
Har kämpat med mina underarmar i 2 år nu och de har inte växt 1 cm, helt otroligt att de mätt exakt 35 cm i ett par år nu. Biceps växer som ogräs och ligger på 46 cm kalla medan undermar vägrar. Ser helt stört ut ifrån sidan med 11 cm större överarmar än underarmar. Då kör jag ändå underarmar 3x/vecka.

Testa träna de 1-2 gånger i veckan?

Personligen har jag väldigt små underarmar och tycker det är svårare att bygga ett par bra underarmar än ett par bra vader.

Gener

cAase
2014-04-02, 18:35
Testa träna de 1-2 gånger i veckan?

Personligen har jag väldigt små underarmar och tycker det är svårare att bygga ett par bra underarmar än ett par bra vader.

Gener

Det hela började med att jag tränade dem 0x/veckan, sen märkte jag att armar växte som ogräs men underarmar stod still. Så jag började träna dem 1x/veckan, ingen skillnad, ökade till 2x/veckan, ingen skillnad där heller så jag började köra 3x/veckan och ingen skillnad där heller. Jag funderar på att öka volymen men samtidigt känner jag att mina underarmar piskas rejält i övriga övningar där jag känner att underarmar pumpas upp rejält.
Kör just nu pass 1; omvänd skivstångscurl 1x5, pass 2; wristcurl 1x12 och sedan pass 3; koncentrations-hammercurl 1x15.

lillmesen
2014-04-02, 18:56
jag gillar att, förutom ovannämda tips, köra skivstångscurls med fatgripz

Sheogorath
2014-04-02, 19:24
Mitt absolut viktigaste tips för grova underarmar är att skaffa sig överarmar med AIDS och handleder passande en fågelunge.

lillmesen
2014-04-02, 19:29
Mitt absolut viktigaste tips för grova underarmar är att skaffa sig överarmar med AIDS och handleder passande en fågelunge.

har du något förslag på upplägg? ;)

hehe frågan är ju om man vill ha stora underarmar som syns när man har t-shirt på sig eller underarmar som SER stora ut när man har tex linne på sig eller inget alls ;)

Sheogorath
2014-04-02, 19:31
har du något förslag på upplägg? ;)

hehe frågan är ju om man vill ha stora underarmar som syns när man har t-shirt på sig eller underarmar som SER stora ut när man har tex linne på sig eller inget alls ;)

Att ha deffade, ådriga underarmar hjälper oavsett så ha det i åtanke. :)

lillmesen
2014-04-02, 19:38
Att ha deffade, ådriga underarmar hjälper oavsett så ha det i åtanke. :)

och lenrakade :-)

Payter
2014-04-02, 19:51
Det hela började med att jag tränade dem 0x/veckan, sen märkte jag att armar växte som ogräs men underarmar stod still. Så jag började träna dem 1x/veckan, ingen skillnad, ökade till 2x/veckan, ingen skillnad där heller så jag började köra 3x/veckan och ingen skillnad där heller. Jag funderar på att öka volymen men samtidigt känner jag att mina underarmar piskas rejält i övriga övningar där jag känner att underarmar pumpas upp rejält.
Kör just nu pass 1; omvänd skivstångscurl 1x5, pass 2; wristcurl 1x12 och sedan pass 3; koncentrations-hammercurl 1x15.
Testa att köra mer volym.3 set i veckan är ingenting när det gäller underarmar.Testa att klättra i rep (använd bara armarna),pullups med rep eller handuk etc.

Payter
2014-04-02, 19:51
Glömde farmers walk.

lillmesen
2014-04-02, 19:57
jag kan flika in mitt biceps/underarmsträningsprogram som jag skall ta patent på

värm upp med några lätta set rak-skivstångscurls med fat-gripz (olympisk stång ska det vara)(har gymmet en fat-bar, använd den istället!)

kör sedan 4x4-8reps på detta

dra av fatgripzen (eller byt till smalstång om du nu hade lyxen att ha en fatbar tillgänglig) och kör 3x10, du kommer inte att klara av mycket vikt är!

Nu är det dags för omvänd skivstångscurls, så dra av mer vikt från stången och kör 3x15!

OMG känner man nu

kör nu 3x ca 15 wristcurls med viktplatta i en hand, eller med hantel eller skivstång, supinerat grepp

avsluta med 3x ca 15 wrist curls, pronerat grepp

voila!

j0nisch
2014-04-02, 20:33
Lånar tråden lite, märker att jag har problem med greppet i marklyft och skulle vilja höra från någon som varit i samma situation och kunnat ta sig ur den hur man får ett klart starkare grepp. Kört mixat grepp i marklyft innan och det är väl inga större problem. Har sedan försökt att köra pronerat grepp för att kunna ta mig upp i nivån jag kör mixat grepp på. Dock står det ganska stilla, vissa pass har jag sämre greppstyrka vissa pass bättre.

Så är det någon som har ett upplägg på hur man lyckats få en bättre greppstyrka och skulle kunna dela med sig?

lillmesen
2014-04-02, 21:10
Lånar tråden lite, märker att jag har problem med greppet i marklyft och skulle vilja höra från någon som varit i samma situation och kunnat ta sig ur den hur man får ett klart starkare grepp. Kört mixat grepp i marklyft innan och det är väl inga större problem. Har sedan försökt att köra pronerat grepp för att kunna ta mig upp i nivån jag kör mixat grepp på. Dock står det ganska stilla, vissa pass har jag sämre greppstyrka vissa pass bättre.

Så är det någon som har ett upplägg på hur man lyckats få en bättre greppstyrka och skulle kunna dela med sig?

Det är viktigt att vara rejält pigg och uppvärmd har jag märkt, jag värmer alltid upp inför marklyft med några tunga set skivstångsrodd typ några 3or på 100kg, kör sedan med pronerat grepp tills det bara inte går mer. När du är klar med dina ordinarie set (som du då förmodlingen har kört med remmar eller mixat) kör några set holds med pronerat grepp. En-hands marklyft är viktigt också, det kan du köra lite närsom, då det inte kräver någon ben- eller ryggstyrka alls att tala om. Skaffa en sjysst gripper också, som du klarar av att stänga med din svaga hand, kör sedan holds med den.

Gnistan
2014-04-02, 21:16
Tränar underarmar varannan dag.

Min absoluta favoritövning för underarmarna är att rulla pinne. Man har typ som en kavel som det hänger ett snöre i, var man kan fästa viktplattor. Rullar pinnen upp och ner, bränner som satan efter ett par varv.

Annars kör jag reversecurls, wristcurls, håller kvar stången i läge efter att jag är färdig med en tung övning där jag har grepp på den, eller dylikt. Hammercurls fungerar också bra.

Maffiga underarmar är brutalt ballt att ha.

Hej
Precis den övning jag tänkte tipsa om. Mycket bra. Man kan även ta en kort stång som man använder till triceps i maskin på gymmet som ju har ett fästöra där ett snöre kan knytas och sedan en vikt nedtill. Vikten behöver inte vara stor, då denna övning verkligen tar bra om man kör många upp och ned vrid ändå.
Har för mig att det var en tidigare favorit bland hockey spelare för att få bra handledsskott.

Acosta
2014-04-02, 21:32
Det hela började med att jag tränade dem 0x/veckan, sen märkte jag att armar växte som ogräs men underarmar stod still. Så jag började träna dem 1x/veckan, ingen skillnad, ökade till 2x/veckan, ingen skillnad där heller så jag började köra 3x/veckan och ingen skillnad där heller. Jag funderar på att öka volymen men samtidigt känner jag att mina underarmar piskas rejält i övriga övningar där jag känner att underarmar pumpas upp rejält.
Kör just nu pass 1; omvänd skivstångscurl 1x5, pass 2; wristcurl 1x12 och sedan pass 3; koncentrations-hammercurl 1x15.
Kanske borde testa grippers om du inte gjort det?

maattee10
2014-04-02, 21:34
Jag tränar rygg och underarmar 2ggr/v samt brukar jag lägga in lite grippers och extra underarms träning. mina har växt från 34cm-38cm på 1,5år.

Omvända underarmscurl (stång):
3x12

Underarmscurl (hantel):
4-6x12

filmjölk
2014-04-02, 22:35
jag kan flika in mitt biceps/underarmsträningsprogram som jag skall ta patent på

värm upp med några lätta set rak-skivstångscurls med fat-gripz (olympisk stång ska det vara)(har gymmet en fat-bar, använd den istället!)

kör sedan 4x4-8reps på detta

dra av fatgripzen (eller byt till smalstång om du nu hade lyxen att ha en fatbar tillgänglig) och kör 3x10, du kommer inte att klara av mycket vikt är!

Nu är det dags för omvänd skivstångscurls, så dra av mer vikt från stången och kör 3x15!

OMG känner man nu

kör nu 3x ca 15 wristcurls med viktplatta i en hand, eller med hantel eller skivstång, supinerat grepp

avsluta med 3x ca 15 wrist curls, pronerat grepp

voila!

Det låter som en utomjordisk pump om inte annat!

filmjölk
2014-04-02, 22:43
Fast eg. tror jag inte riktigt på underarmsträning för alla :) har man klena underarmar med smala handleder och små händer så tycker jag mig se att det bara är brachioradialis och den köttiga delen på undersidan, precis under armbågsleden som verkar växa (glömt namn). Vilket mest ser konstigt ut att ha välutvecklat när själva handleden och de "lägre partierna" mot handen fortfarande är som en tunn flickas. underarmen antar då formen av ett kycklinglår istället för att bli mer jämngrov.

David_wigren
2014-04-02, 22:48
Jag har nyligen börjat göra en variant av reverse curls. Reverse curls med stång känns som ett slöseri med tid eftersom mina biceps tröttnar långt innan mina underarmar. Men genom att hålla i en viktskiva så hamnar vikten i fingerspetsarna, samtidigt som man måste räta på fingrarnas första falang, så blir det väldigt mycket tyngre för underarmarna. Trots att jag slänger med vikterna och bara körde två set med några slarvigt utförda reps per set så fick jag en helt stört träningsvärk i underarmarna. Jag har ingen aning om detta verkligen bygger massa. Men om det finns någon som helst koppling mellan träningsvärk och tillväxt, så kommer denna övning förhoppningsvis ge lite mer kött på underarmarna.
Folk kan ju prova på den ifall de känner för det. Tar inte mer än 20-30 sekunder och man kan göra den samtidigt som man lastar av eller på vikterna från stången.
bucwiwyrTzU

lillmesen
2014-04-03, 10:09
Fast eg. tror jag inte riktigt på underarmsträning för alla :) har man klena underarmar med smala handleder och små händer så tycker jag mig se att det bara är brachioradialis och den köttiga delen på undersidan, precis under armbågsleden som verkar växa (glömt namn). Vilket mest ser konstigt ut att ha välutvecklat när själva handleden och de "lägre partierna" mot handen fortfarande är som en tunn flickas. underarmen antar då formen av ett kycklinglår istället för att bli mer jämngrov.

har du konkreta tips för att motverka detta?

filmjölk
2014-04-03, 11:27
har du konkreta tips för att motverka detta?

Var född med stor benstomme, stora händer och kraftiga handleder.

Sheogorath
2014-04-03, 12:23
Kycklingklubba är mer awesome än jämnbred tjockisarm! :D

lillmesen
2014-04-03, 13:13
Var född med stor benstomme, stora händer och kraftiga handleder.

jag antar att jag måste ringa min mor ikväll! *gah!*

David_wigren
2014-04-03, 18:44
Var född med stor benstomme, stora händer och kraftiga handleder.

Äsch, av vad jag har sett så är det egentligen bara kraftigt överviktiga som har tjocka/grova handleder. Så om tjocka handleder är det enda man bryr sig om så kan man ju bulka upp till 140kg+. Av de som ligger på 10% eller under så har den betydande majoriteten smala handleder. Det är så vi människor ser ut helt enkelt.

filmjölk
2014-04-03, 19:34
Äsch, av vad jag har sett så är det egentligen bara kraftigt överviktiga som har tjocka/grova handleder. Så om tjocka handleder är det enda man bryr sig om så kan man ju bulka upp till 140kg+. Av de som ligger på 10% eller under så har den betydande majoriteten smala handleder. Det är så vi människor ser ut helt enkelt.

Tillåt mig att demonstrera med två bilder:

snyggt utvecklade underarmar, grov benstomme, ej särskilt fet.


http://www.cmsmanager.se/420537/uploads/Magnus/tävling/tavl%202.jpg

Kycklingklubbor

http://www.buzzle.com/img/articleImages/396109-49012-15.jpg


Själv kraftigt överviktig, utrustad med kycklingklubbor :)

Sheogorath
2014-04-03, 19:39
http://i57.tinypic.com/2lness9.jpg

Kycklingklubba.

lillmesen
2014-04-03, 19:42
Kycklingklubba.


crazy development in the fore-arms department, this guy is a site to be seen!

David_wigren
2014-04-03, 19:59
Magnus är ganska fet på den bilden. Han kan dessutom räknas som ett extremvärde eftersom att han trots allt vunnit WSM. Sedan ska man inte underskatta hur mycket kameravinkeln och från vilket håll man ser handleden gör för storleksintrycket. Själv har jag både smala handleder och groteska handleder beroende från vilket håll man råkar titta från.

Jarvan IV
2014-04-03, 20:42
Hej,

Har sett att inte så många tränar underarmar, vad tycker ni om detta? Givetvis får ju underarmarna träning när man kör de andra muskelgrupperna, men vad säger ni om att träna dom separat?

Tränar ni dom separat, och isåfall hur ofta? Stora underarmar tycker jag är jävligt snyggt, men samtidigt när jag har testat träna dom så känner jag en mindre smärta vid handlederna, är detta endast för jag är svag?

Hur ofta kan man träna dom, och ska jag träna dom som vanliga muskelgrupper, dvs c.a. 8 reps per set? Och sist; Vilka övningar kan ni rekommendera?

Tacksam för er hjälp!

Tycker det är dåligt att det är många som inte tränar sina underarmar dom är lika viktiga som alla andra områden.

Ja jag tränar dom separat och jag tränar dom 5ggr/veckan för att få dom växa fort och dom har olika funktioner också.

Om du känner smärta så är det för att du kör för tungt, låt kroppen visa dig när du ska öka vikterna.

Underarms curl, omvänd underarms curl, omvänd biceps curl, rotera hand inåt i cc, rotera hand utåt i cc, vicka hand neråt i cc, vicka hand uppåt i cc, gripper träning, plate pinch.

filmjölk
2014-04-03, 22:01
[IMG]http

Kycklingklubba.


Där är en äkta kycklingklubba! :D Riktigt bra underarmar i kombination med mellanstadiesize på handlederna.