handdator

Visa fullständig version : Nackdelar/fördelar med vissa livsmedel?


adlan
2014-04-02, 15:39
Hej undrar lite om några livsmedel!!

Spelar det nån roll om man tex käka ris (I MITT FALL BASMATIRIS) både till lunch och middag? Eller ska man bytta ut en av dom ris portionerna till potatis?
Har blivit mer och mer ris för min del då det innehåller mycket kolhydrater jämfört med potatis och behövs inte lika stor mängd ris som potatis för att få i sig både mer kcal och kolhydrater!
Eller finns det nån annan bra kolhydrat källa?
Finns det nått negativt/positivt med mycket ris?
En sak jag kom att undra på bara!!!!

Aliaas
2014-04-02, 15:46
Hej undrar lite om några livsmedel!!

Spelar det nån roll om man tex käka ris (I MITT FALL BASMATIRIS) både till lunch och middag? Eller ska man bytta ut en av dom ris portionerna till potatis?
Har blivit mer och mer ris för min del då det innehåller mycket kolhydrater jämfört med potatis och behövs inte lika stor mängd ris som potatis för att få i sig både mer kcal och kolhydrater!
Eller finns det nån annan bra kolhydrat källa?
Finns det nått negativt/positivt med mycket ris?
En sak jag kom att undra på bara!!!!

nej finns inget direkt negativt dock kan det ju bli lite tråkigt:) du kan ju byta ut ris mot tex) pasta,bröd,potatismos,quinoa,mathavre,nudlar u name it :)

Andrew_1982
2014-04-02, 16:38
Just kolhydratkällor finns det mängder av, även bra sådana. Enda negativa jag kan komma på med ris är att det är äckligt och tar för lång tid att få i sig. ;)

Kör på det som är gott.

EnergiÖverskott
2014-04-02, 17:37
Som anorektiker ska du äta det du blir serverad.

cero
2014-04-02, 17:53
Nej, ris är bra grejer.

R Scarpa27
2014-04-02, 18:15
jasminris är det enda rätta valet :D lätt godast iaf, och jag äter enbart jasmin i risväg.

jonkii
2014-04-02, 18:18
Jasminris tycker jag också godast tyvärr det sämsta näringsmässigt :-)

R Scarpa27
2014-04-02, 20:24
Jasminris tycker jag också godast tyvärr det sämsta näringsmässigt :-)

får i mig all näring jag behöver endå.
skulle man äta allt efter näring,protein, fiber osv skulle det bli mkt tråkigt och överdrift till ingen nytta.
helheten avgör, inte ett specifikt livsmedel.

sen har jag övat länge på att äta med rispinnar, dä är ju jasminris självklart =P...
nu jaeklar går de undan med pinnarna, äter lika fort som med sked snart :D

tränar bicepsen i fingarna.
http://thumbs.dreamstime.com/x/finger-building-7330813.jpg

jonkii
2014-04-02, 21:25
får i mig all näring jag behöver endå.
skulle man äta allt efter näring,protein, fiber osv skulle det bli mkt tråkigt och överdrift till ingen nytta.
helheten avgör, inte ett specifikt livsmedel.

sen har jag övat länge på att äta med rispinnar, dä är ju jasminris självklart =P...
nu jaeklar går de undan med pinnarna, äter lika fort som med sked snart :D

tränar bicepsen i fingarna.
http://thumbs.dreamstime.com/x/finger-building-7330813.jpg

Det tror jag säkert och självklart är helheten viktigast (där specifika livsmedel ingår :) ). Mindfuck med en hand på fingret.

Sniggel
2014-04-02, 23:25
Potatis innehåller mer av viss näring så det är säkert mer komplett ur näringssynpunkt att äta både ris och potatis.
Men inget fel på att äta en massa ris så länge övriga kosten täcker in ditt näringsbehov. Men genom att äta både ris och potatis så blir det förmodligen enklare att tillgodose din kropps behov av näring.