handdator

Visa fullständig version : Finns det någon poäng alls att äta fett alls (förutom de EFA så klart), under en bulk


Frågenarkomanen
2014-04-01, 23:50
Hejsan,

för ett tag sedan visade ju Tjing (tror jag?) en studie som visade att bulk på kolhydrat + protein och minimalt med fett gav mycket bättre resultat än kolhydrat + protein + relativt mycket fett.


Så nu undrar jag, om det är värt att äta något fett alls, alltså förutom de essentiella fetterna, under en bulk? Eller det finns något annat slags fett som kan vara bra på en bulk? Som t ex förbättrar musklernas insulkänslighet, som ökar fettoxidationen eller liknande?


MYCKET tacksam för svar, m vh

Bossebäver
2014-04-02, 00:17
Nolla fettintaget resulterar i ökad dnl vilket skulle kunna resultera i att nettovinsten av ansträngningen blir liten, för att inte tala om att det inte är direkt nyttigt att nolla fettet.

Tjings teori är dessutom just en teori, även om den är välgrundad.

Morty
2014-04-02, 08:17
Nollat fettintag blir, förutom väldigt tråkigt, dåligt för magen.

IMMORTAL ABDUL
2014-04-02, 08:28
Posta studien?

raddum
2014-04-02, 08:36
A,D,E och K-vitamin

tankoovich
2014-04-02, 08:42
Plus att de flesta hormoner är fettbärande vilket skulle innebära att du blir väldigt deppig och trött.
Hur är det med testosteron föresten, har för mig att även det är fettbärande vilket måste ge en minskad muskeltillväxt?

Tapatalk + Samsung skrev detta.

raddum
2014-04-02, 08:49
Testosteron är gjort av kolesterol. Kroppen producerar kolesterol, men jag vet inte hur det funkar i praktiken om du nollar fettintaget. Har hört anekdoter av folk som kört libido ner på botten av ultra-lågfett

JacobHeitmann
2014-04-02, 09:00
Jag får i mig ca 10E% totalt fett eller 30-50 gram. Nolla behöver du absolut inte.

Klein
2014-04-02, 09:57
Dietärt kolesterol är antagligen irrelevant för testosteronproduktionen. Det mesta kolesterolet syntetiseras av kroppen självt. Anledningen till att fett är bra för testot är på grund av ämnen upplösta i fettet såsom vitamin A och D vilka är direkt inblandade i testiklarnas funktion.

PrimalAeon
2014-04-02, 10:03
Tjings teori är dessutom just en teori, även om den är välgrundad.


Teori != hypotes

Filipb
2014-04-02, 10:11
Posta studien?

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/studie-visar-att-mer-kolhydrater-och-mindre-fett-ger-storre-muskeltillvaxt/

Där har du studien samt Tjings egna tankar om den

Doggeh
2014-04-02, 10:37
Du kan kika lite på MCT.

Frågenarkomanen
2014-04-02, 13:01
Det finns ju CLA i mjölk, som ska vara en fettsyra med delvis positiva egenskaper.

Det står dock typ ingenstans hur stor andel av mjölkfettet som är just CLA.

På SLVs databas kan man ju söka efter livsmedels näringsinnehåll. http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Mjölk 3 % fett har 0,1 gram transfett. Är det 0,1 gram CLA? För minimjölk har inget transfett alls och grädde har 1,2.

Är transfettet i mjölk uteslutande eller mestadels CLA?

sigill
2014-04-02, 13:38
Naturligt förekommande transfetter (som de som finns i mejeriprodukter) är inte skadliga för hälsan. De skadliga fetterna är industriellt härdade (finns ex. i en del kakor och chipssorter).

Grotesk
2014-04-02, 13:44
Nollat fettintag blir, förutom väldigt tråkigt, dåligt för magen.

Lite tråkigt att dö dessutom.

Ungkarlsliv
2014-04-02, 20:19
Tjings teori är dessutom just en teori, även om den är välgrundad.

Är du säker på att det var en välgrundad teori och inte en hypotes?

Alltidxx
2014-04-02, 20:35
Lite tråkigt att dö dessutom.

alltså förutom de essentiella fetterna jue

Vivaldi
2014-04-02, 21:25
Enjoy din nollproduktion av hormoner / Vivaldi som vart med om just detta

Ado2000
2014-04-02, 22:58
Testosteron är gjort av kolesterol. Kroppen producerar kolesterol, men jag vet inte hur det funkar i praktiken om du nollar fettintaget. Har hört anekdoter av folk som kört libido ner på botten av ultra-lågfett

Är det inte så att kroppen producerar kolesterol av fettet man intar ?

Är du säker på att det var en välgrundad teori och inte en hypotes?

Vad är skillnaden ?

jonkii
2014-04-03, 12:20
Det alla sagt + du kommer drastiskt försämra din förmåga att förbränna fett + lolwtf

cero
2014-04-03, 12:41
Enlig z_bumbi (som är mer kunnig än tjing) så finns det inga belägg för att mer fett ger sämre bulkar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5834672&postcount=21

Läs tråden om du är intresserad. Det gäller att kunna tolka studier och sätta dem i rätt sammanhang.

Mao är fett-hysterin som verkar finnas på kolo just nu trams. Dessutom kan det vara rent ut sagt hälsofarligt att försöka skära ned på fettet så mycket det går.

Fredriiik
2014-04-03, 13:28
Enlig z_bumbi (som är mer kunnig än tjing) så finns det inga belägg för att mer fett ger sämre bulkar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5834672&postcount=21

Läs tråden om du är intresserad. Det gäller att kunna tolka studier och sätta dem i rätt sammanhang.

Mao är fett-hysterin som verkar finnas på kolo just nu trams. Dessutom kan det vara rent ut sagt hälsofarligt att försöka skära ned på fettet så mycket det går.

Var är bumbi bättre än Tjing vad gäller nutrition och dess påverkan på kroppen?
tjing tillförde mer fakta hit om just det än de allra flesta här på forumet.
Och stöttade alltid upp med studier bakom så det är inget hittepå direkt.
Men käka ni era överdrivna mängder fett ;)

Anton Fräs
2014-04-03, 13:30
Tjing hade genomgående en förmåga att övertolka resultat från enskilda studier, något jag kritiserade honom för vid flera tillfällen. Detta jämfört med bumbi som litar sig på gedigen fakta och inte enskilda studier.

EnergiÖverskott
2014-04-03, 13:39
Varför måste det antingen vara LCHF eller total jävla fettskräck? Det finns ett mellanting med, vilket inte verkar vara ett alternativ här.

LCHF är nog ett rätt katastrofalt sätt att bulka på, lika katastrofalt skulle jag nog tro att det är att bulka med i princip 0 gram fett i sin kost. Varför skulle du göra det?

Ozziking
2014-04-03, 14:05
Varför måste det antingen vara LCHF eller total jävla fettskräck? Det finns ett mellanting med, vilket inte verkar vara ett alternativ här.


:hbang:

Ozziking
2014-04-03, 14:08
Ett mellanvärde Som EÖ skrev ger ju ändå en "mittemellan" effekt dvs både lagom med hormonproducering etc och inte en alltför stor fettinlagring.

Har själv märkt att under 60g fett / ~1g/kv för min del gör att kroppen flassar som bara den, hjärnan blir trög/trött och psyket hänger inte riktigt med. Men genom att ha börjat äta mer av allting ( med fokus på kolhydrater såklart ) så känner jag mig piggare i alla håll. Leder och dylikt blir inte lika stela heller. Vet inte om detta är bara jag, men så känns det iallafall.

cero
2014-04-03, 14:21
Var är bumbi bättre än Tjing vad gäller nutrition och dess påverkan på kroppen?
tjing tillförde mer fakta hit om just det än de allra flesta här på forumet.
Och stöttade alltid upp med studier bakom så det är inget hittepå direkt.
Men käka ni era överdrivna mängder fett ;)

Har läst många inlägg av båda och det är min uppfattning. Tjing var inte ens intresserad av att diskutera innehållet i studierna till skillnad från bumbi, läs de första sidorna i tråden och inlägget jag länkade till. Man kan inte bara dumpa studier och dra slutsatser åt höger och vänster, det gäller att tolka och sätta dem i rätt sammanhang. Även Eddie Vedder höll med om att tjing inte hade belägg för det han sade.

Och ingen har sagt något om överdrivna mängder.

Västkustarn
2014-04-03, 16:47
Vad anses som ett för lågt intag av fett? Säg åt en kille som är 175 och väger 80kg på 14% bf

jonkii
2014-04-03, 17:09
På balans rekommenderas generellt inte ett intag under 1g/kg/dag på daglig basis.

Västkustarn
2014-04-03, 17:14
På balans rekommenderas generellt inte ett intag under 1g/kg/dag på daglig basis.

så då är ett intag på 80g inte för lågt för den killen men precis på gränsen?
Men säg att han gillar kladdkaka och väger istället 110kg, då är 80g alldeles för lågt?

jonkii
2014-04-03, 18:14
så då är ett intag på 80g inte för lågt för den killen men precis på gränsen?
Men säg att han gillar kladdkaka och väger istället 110kg, då är 80g alldeles för lågt?

Na, då skulle jag inte säga att 80g är alldeles för lågt. Speciellt om personen har mycket fettmassa.

cero
2014-04-03, 18:45
Minst 0.5 g fett per kg kv brukar man säga. Så 50 g om man väger 100 KG. 1g är bra så man får lite marginal. Men att äta mer än så är inga problem.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3479157&postcount=4

Västkustarn
2014-04-03, 19:02
Är det bara jag som tycker det är svårt att hålla dagsintaget under 40g fett på bulk?

cero
2014-04-03, 19:06
Är det bara jag som tycker det är svårt att hålla dagsintaget under 40g fett på bulk?

Helt omöjligt om man inte käkar otroligt tråkig mat. Men det finns som sagt ingen anledning att begränsa fettet så kör du på. Jag hamnar säkert på 150g+ utan att ens försöka.

Västkustarn
2014-04-03, 19:13
Helt omöjligt om man inte käkar otroligt tråkig mat. Men det finns som sagt ingen anledning att begränsa fettet så kör du på. Jag hamnar säkert på 150g+ utan att ens försöka.

Det är ju det jag menar om 40g inte är för lågt för någon som väger 80, vad diskuteras då i den här tråden? :)

Spelar ju ingen roll om det är 40 eller 150+ som du antyder det lätt blir..

finns ingen anledning att begränsa och ingen anledning att inte begränsa (i viss mån)