handdator

Visa fullständig version : Smärta utsida smalben vid löpning och vadpress


rippler
2014-04-01, 21:25
Har haft problemet att jag får jätteont på utsida smalben efter kort tids löpning. Har därför inte löptränat på flera år vilket har tagit rejält på konditionen. Har vart hos sjukgymnaster och fick diagnosen kompartmentsyndrom men när jag testade det på sjukhuset gick det inte att påvisa, tror inte på benhinneinflammation heller då extremt mycket vila borde ha hjälpt.

Upptäckte igår att när jag kör sittande vadpress så får jag efter ca 10 reps av någon konstig anledning ont på ungefär samma ställe som det gör ont när jag springer. Tror ni att det betyder något?

kalle1321
2014-04-02, 13:30
Jag har haft precis samma och det som hjälpte mig var riktigt hård massage runt hela smalbenet och stretching. Har inte känt av det något på länge men då har jag inte heller dragit ut på långa joggingturer men bättre har det definitivt blivit.

Dewon
2014-04-02, 13:32
Säker på att det inte är benhinneinflammation? Borde kolla upp det för säkerhets skull för det är inte roligt alls, hade det i flera månader förut och började springa igen alldeles för tidigt vilket förvärrade det igen.

Var på den säkra sidan, påverkar inte mig då jag inte springer längre men vet hur det känns när man vill springa men det gör ont.

rippler
2014-04-02, 19:39
Jag har ju kollat upp det =) Just nu är det ingen som riktigt kan säga vad det är bara, eftersom kompartment inte stämde. Dessutom ska benhinneinflammation gå över efter vila, right? Har inte sprungit alls på ca 2 år vilket suger då jag hade riktigt bra kondis innan benen började säga emot för mycket. Gick ju att ignorera i början vilket jag gjorde i kanske 1 år men till slut så gick det helt enkelt inte längre.

Kalle: Vad för stretching menar du? Vader?

Sheogorath
2014-04-02, 19:57
Jag tror ändå på kompartmentsyndrom med den beskrivningen. Mätte dom trycket inne i muskeln när du fått köra på hårt tills det smärtade?

Benhinneinflammation sitter inte på utsidan av underbenet.

kalle1321
2014-04-02, 20:03
Kalle: Vad för stretching menar du? Vader?

Stretching för vader och tibialis anterior (http://www.exrx.net/Stretches/TibialisAnterior/Kneeling.html). Vet dock inte om det hade någon extra effekt men det skadar nog inte att stretcha i alla fall.

rippler
2014-04-03, 20:53
Ja de körde in nålar i musklerna på mig efter att jag sprungit tills jag inte klarade mer i princip =) De sa dock att även om det inte visades så kan det vara kompartment ändå, men det känns lite galet att operera utan att egentligen veta?

Kalle: tack, ska börja göra det efter gymträningen. Kan ju som sagt inte skada och med lite flyt kanske jag blir bättre på att sitta ner? ^^

kalle1321
2014-04-04, 08:09
Kalle: tack, ska börja göra det efter gymträningen. Kan ju som sagt inte skada och med lite flyt kanske jag blir bättre på att sitta ner? ^^
Precis! Massagen är dock det som borde hjälpa mest, kan göra riktigt ont om du inte har masserat där tidigare men det är bara att bita ihop :)

Sheogorath
2014-04-04, 12:33
Ja de körde in nålar i musklerna på mig efter att jag sprungit tills jag inte klarade mer i princip =) De sa dock att även om det inte visades så kan det vara kompartment ändå, men det känns lite galet att operera utan att egentligen veta?

Kalle: tack, ska börja göra det efter gymträningen. Kan ju som sagt inte skada och med lite flyt kanske jag blir bättre på att sitta ner? ^^

Erbjöd dom operation? En fasciotomi är ett skapligt enkelt ingrepp så om de tänkte att de kan vara kompartment så kanske du ska överväga det ändå. Det verkar vara ganska handikappande för dig, detta.

rippler
2014-04-04, 16:59
Erbjöd dom operation? En fasciotomi är ett skapligt enkelt ingrepp så om de tänkte att de kan vara kompartment så kanske du ska överväga det ändå. Det verkar vara ganska handikappande för dig, detta.
Ortopeden jag var i kontakt med sa att jag kanske inte ens behövde göra testet innan operation eftersom det nästan säkert var kompartment så det talar ju för att operera trots oklarheter i och med testet. Att inte få röra mig från sängen i princip på 2 veckor och sedan gå sparsamt ytterligare ett tag känns ju dock inte helt kul om det är i onödan. Sedan vet jag inte hur lång tid det tar innan jag kan börja träna igen. Har du någon koll?

Sheogorath
2014-04-04, 17:10
Ortopeden jag var i kontakt med sa att jag kanske inte ens behövde göra testet innan operation eftersom det nästan säkert var kompartment så det talar ju för att operera trots oklarheter i och med testet. Att inte få röra mig från sängen i princip på 2 veckor och sedan gå sparsamt ytterligare ett tag känns ju dock inte helt kul om det är i onödan. Sedan vet jag inte hur lång tid det tar innan jag kan börja träna igen. Har du någon koll?

Det tycker jag också. Som svar på din fråga om läkningstiden så är den nog mycket beroende på hur högt tryck det är i senfacket. Såret vidgar sig olika mycket (du kan bildgoogla om du vill men... gör det inte :D) så beroende på hur mycket massa som puttar ut tar det säkert olika lång tid för såret att sluta sig. Det blir ju ett rejält ärr dessutom men om du vill kunna springa så hade jag i ditt ställe nog kört på med operation, om ortopeden var så säker som han var. Kompartment var min första tanke också på din beskrivning.

Jag har det själv kroniskt kompartmentsyndrom på höger sida men detta märker jag bara av om jag kör högreps vader (20+ reps) eller isolerade övningar för tibialis anterior. Detta är inget jag behöver göra så jag har skitit i det. Jag kan springa om jag vill osv.

rippler
2014-04-04, 18:10
Det tycker jag också. Som svar på din fråga om läkningstiden så är den nog mycket beroende på hur högt tryck det är i senfacket. Såret vidgar sig olika mycket (du kan bildgoogla om du vill men... gör det inte :D) så beroende på hur mycket massa som puttar ut tar det säkert olika lång tid för såret att sluta sig. Det blir ju ett rejält ärr dessutom men om du vill kunna springa så hade jag i ditt ställe nog kört på med operation, om ortopeden var så säker som han var. Kompartment var min första tanke också på din beskrivning.

Jag har det själv kroniskt kompartmentsyndrom på höger sida men detta märker jag bara av om jag kör högreps vader (20+ reps) eller isolerade övningar för tibialis anterior. Detta är inget jag behöver göra så jag har skitit i det. Jag kan springa om jag vill osv.
Haha bilder har jag redan sett, inte så mysigt :P Efter testet ville ortopeden skicka mig till ett annat ställe först innan vi ger oss på operation, inte helt säker på vad han menade och inget har hänt på ett tag. Men jag får ta och ta kontakt med honom igen :)