handdator

Visa fullständig version : Deff på en väldigt låg budget.


Chrisfish
2014-04-01, 16:12
Jag befinner mig en lite knepig situation(denna månaden, tills 25e april). Vissa omständigheter har gjort så att jag har ont om pengar, med mina sista kronor tänkte jag införhandla så mycket bra mat jag kan per krona och därför behöver jag hjälp.

Jag väger 70-71 beroende på vilken tid på dygnet jag väger mig. Under min deff ska jag ligga på 2100 calorier, runt 150g carbs, 150g-178 protein, 88g fat. Ska testa denna rotationen och ändra och justera beroende på mitt behov. Går jag inte ner i vikt efter vecka 1, minska mm...

Jag har redan börjat deffa en dag och jag tänker fortsätta det jag har börjat istället för att avbryta och vänta tills jag får mer pengar.

Hemma har jag massor av kolhydrater, så sjukt mycket, från tidigare bulk kilon av vitt ris och pasta, bananer, havregryn och en gainer pro som är nästintill full. Så kolhydrater är ok på:hbang: Har en burk bcaa, kreatin och en gnutta L-glutamin också *flex*

Vad jag behöver hjälp med är protinerna och grönsakerna. Min budget ligger på 612kr. Tänker investera i ett kilo whey FX imorgon. Den kostar ca 120kr i butik. Så 492kr har jag över. Tänker också handla en platta kvarg på lidl imorgon. Mini kvargen ligger på 21-22g protein på 250g, en platta på 12 st kostar 72kr. Har fortfarande inte handlat detta, jag överväger det fortfarande.

Tips på andra billiga protenrika rätter. Jag vet att dom har 4 kycklingbröstfiler på lidl för typ 80kr brukar räcka mig några dagar. Tänkte köpa broccolli på bulk också, men jag vet inte vart jag får tag på den billigaste formen, är det fryst?

Sen känner jag till ett ställe där dom har köttfärs 50kr kilot, tänkte köpa lök till det några tomater lite blomkål blanda och stoppa ned i mina matlåder. Enda problemet är att jag inte vet hur många % lean meat det är i köttfärsen, dom malar ner den där åt dig på slakteriet. En butik som säljer halal kött, väldigt gott.

Billig tonfisk? vart? *gah!*

Det känns bara som om jag inte tänker efter och handlar smart så kommer min ratio ligga på för mycket kolisar, för mycket fett och för lite protein. Och den rotationen är katastrof för mig, det är då jag blir skinnyfat. Jag vill istället ha mer protein mer fett mindre kolisar och mindre kalorier, något åt det hållet.

Där tar min tänkande slut, försöker bara tänka ut det bästa sättet jag kan använda det rästerande kronorna. Har planer på att fixa lite pengar inom 2 veckor via diverse saker för att tjäna ihop några extra hundringar men behöver bara något stabilt som räcker mig tills dess, tack!

MaxHBG
2014-04-01, 16:18
På min deff äter jag bara proteinpulver, ris och smör. Det är de billigaste jag har kommit över.

z_bumbi
2014-04-01, 16:22
Torkade bönor för runt 25-30 kr/kg är antagligen det billigaste du kan hitta och det är perfekt deffmat.

sigill
2014-04-01, 16:27
På min deff äter jag bara proteinpulver, ris och smör. Det är de billigaste jag har kommit över.

Otroligt näringsfattig mat. Då är det en långt bättre idé att gå på McDonalds.

Chrisfish
2014-04-01, 16:33
På min deff äter jag bara proteinpulver, ris och smör. Det är de billigaste jag har kommit över.

Hur ser en dag ut för dig, med måltiderna.

Frukost ??

Mål 2: Ris med en klick smör och en protein shake?

Mål 3: Ris med en klick smör och en protein shake?

Mål 4: Ris med en klick smör och en protein shake?
(pwo shake)
Mål 5: Ris med en klick smör och en protein shake?

osv osv, tills du har nått dina macros, för protein fett osv? + någon oliv olja och något vitamin tillskott samt omega 3?

wow

Chrisfish
2014-04-01, 16:34
Torkade bönor för runt 25-30 kr/kg är antagligen det billigaste du kan hitta och det är perfekt deffmat.

Vilka är dom näringsrikaste bönorna? har ingen koll whatsoever. Vet att de finns, vita bönor doppade i tomatsås från heinz, men dom lär ju ha mycket kolisar och fett mer än protein. Jag har ett stort packet vita bönor hemma, men jag tror ration är mer kolisar än protein är inte säker, får ta och gräva i skafferiet.

Hittade på en hemsida näringsvärden för de bönorna med mest protein.

per 100 gram

Sojabönor: 34 g
Röda linser: 27 g
Bruna linser: 25 g
Mungbönor: 24 g
Vita bönor: 21 g
Kikärter: 20 g
Bruna bönor: 19 g
Tofu: 8 g
Böngroddar: 3 g
Gröna bönor: 2 g

Man må undra vad soja, röda och bruna linser ligger på prismässigt och vart man kan hitta billigaste,

Chrisfish
2014-04-01, 16:46
Sen är ju inte bönor fullvärdigt protein? men de ska väl vara lugnt om man får i sig annat protein från andra fullvärdiga källor under andra målitder? samt bcaa

sigill
2014-04-01, 17:54
Sen är ju inte bönor fullvärdigt protein? men de ska väl vara lugnt om man får i sig annat protein från andra fullvärdiga källor under andra målitder? samt bcaa

Bönor+ spannmål kompletterar varandra. Du behöver inte heller äta både och vid samma mål.

Ris och vita bönor i tomatsås tycker jag är gott även utan kött (korv?) till. Lite kryddor gör det ännu bättre.

Näringsvärden hittar du på matkalkyl.se

Bönor är näringsrika sätt till energiinnehållet.

Chrisfish
2014-04-01, 20:07
Bönor+ spannmål kompletterar varandra. Du behöver inte heller äta både och vid samma mål.

Ris och vita bönor i tomatsås tycker jag är gott även utan kött (korv?) till. Lite kryddor gör det ännu bättre.

Näringsvärden hittar du på matkalkyl.se

Bönor är näringsrika sätt till energiinnehållet.

Great! Bönor it is :)

MaxHBG
2014-04-03, 15:28
Otroligt näringsfattig mat. Då är det en långt bättre idé att gå på McDonalds.

jag får i mig alla vitaminer som jag behöver så jag förstår inte vad du menar

MaxHBG
2014-04-03, 15:29
Hur ser en dag ut för dig, med måltiderna.

Frukost ??

Mål 2: Ris med en klick smör och en protein shake?

Mål 3: Ris med en klick smör och en protein shake?

Mål 4: Ris med en klick smör och en protein shake?
(pwo shake)
Mål 5: Ris med en klick smör och en protein shake?

osv osv, tills du har nått dina macros, för protein fett osv? + någon oliv olja och något vitamin tillskott samt omega 3?

wow

exakt vad är problemet? jag känner mig inte trött eller någoting och det är väldigt billigt.

jonkii
2014-04-03, 16:43
jag får i mig alla vitaminer som jag behöver så jag förstår inte vad du menar

Inte med ris, smör och proteinpulver :confused:

MaxHBG
2014-04-03, 16:48
Inte med ris, smör och proteinpulver :confused:

jo med kostillskotten jag äter så blir det bra

Ajemän
2014-04-03, 19:09
Håll utkik på extrapris på fryst kyckling och vit fisk, och willys har billiga frysta grönsaker. Broccoli, ärtor, spenat och bönor tex :)

Lök är också pangbilligt och näringsrikt

cero
2014-04-03, 19:11
Det känns bara som om jag inte tänker efter och handlar smart så kommer min ratio ligga på för mycket kolisar, för mycket fett och för lite protein.

Mycket kolhydrater och fett är inte dåligt.

mela
2014-04-03, 19:21
Pangasiusfiléer är väldigt billig vit fisk. Tråkig, men billig.

Depzon
2014-04-12, 15:58
Tonfisk är inte längre så billigt. Förut var Eldorados tonfisk helt okej till smaken och kostade 5 kr per burk. Nu är det nästan det dubbla känns det som, samt att det smakar huvud-, ögon- och fenkross. Jag hade kört på proteinpulver och kvarg samt slagit till på extrapriser på kött. Många affärer har halva priset-kött som har kort utgångsdatum men då får du vara där tidigt på morgonen och köpa. Du kanske kan hitta billiga ägg också, bra näring i det.

Som fett är makrill/strömming bra, det är tillfredsställande att äta det under deff men inte alltid så billigt. Jag köper dock trepack makrill för 22 kr på ett ställe. Att bara dricka olja kan ju funka men väldigt lite tillfredsställelse i det.

Jag hade köpt:

Proteinpulver
Kvarg
Extrapris/halva priset-kött (och/eller som nån skrev, pangasius)
Makrill
Rapsolja
Lök
Kål
Broccoli
Morötter

nisse1976
2014-04-12, 17:50
Mycket kolhydrater och fett är inte dåligt.

Fast det är ju inte att föredra att hålla ett lågt proteinintag vilket blir kontentan.