handdator

Visa fullständig version : Till sjukgymnaster: söker bra instruktionsfilmer om förflyttningsteknik


Blaine
2014-04-01, 13:29
Andra än sjukgymnaster är givetvis välkomna att bidra likaså, men jag vet att det finns en del sjukgymnaster här.

Det hela handlar om frisk förflyttning och ergonomi (sjuksköterskeprogrammet). Vad jag efterfrågar är alltså tydliga och givande filmer om förflyttningsteknik, då jag föredrar att se konkreta filmsekvenser med riktiga människor framför illustrationer med streckgubbar i en litteraturbok. Har hittat en del på YouTube men undrar om ni sitter inne på andra guldkällor.

Exempel på vad jag specifikt letar efter kan vara:
uppåt i säng,
vändning i säng,
liggande till sittande i säng,
uppresning från sittande till stående,
säng till (rull)stol och (rull)stol till säng.

Tack på förhand.

Wormzie
2014-04-01, 14:43
Av ren nyfikenhet undrar jag vad "frisk förflyttning" är. När man assisterar vid en förflyttning så ska man ju alltid ta vara på patientens resurser och assistera bara om det behövs och då utgår man ju alltid från vad patienten har råkat ut för. Utöver det är det klokt att tänka på att anpassa sänghöjden utifrån den som är kortast av vårdgivarna som ska hjälpa till, jobba med så korta hävarmar som möjligt och korrekt lyftteknik utan flexion/rotation under belastning.

Blaine
2014-04-01, 17:05
Av ren nyfikenhet undrar jag vad "frisk förflyttning" är. När man assisterar vid en förflyttning så ska man ju alltid ta vara på patientens resurser och assistera bara om det behövs och då utgår man ju alltid från vad patienten har råkat ut för. Utöver det är det klokt att tänka på att anpassa sänghöjden utifrån den som är kortast av vårdgivarna som ska hjälpa till, jobba med så korta hävarmar som möjligt och korrekt lyftteknik utan flexion/rotation under belastning.

Absolut, frisk förflyttning som jag förstår det är helt enkelt ett förhållningssätt där dels det du nämner ingår, att inte hjälpa mer än nödvändigt utan tillvarata patientens förmågor, sedan att ge tid, planera förflyttningen, göra riskanalys med mera.

Vi gjorde övningar i dag, men det är svårt att minnas alla detaljer i hur det ska utföras, hur man ska hålla, vad man ska tänka på och så vidare, och hemma finns inte samma hjälpmedel heller (glidbräda, bälte, dragfilt, rullstol med mera), så det är svårt att träna. Just därför efterlyser jag filmklipp där man kan studera övningarna och helt enkelt lättare minnas hur man gör.

killenigrillen
2014-04-01, 17:52
Sök på "Safe Patient Mobilization" så får du nog upp en hel del.
Tror det blir svårt att hitta med svenska sökord.
Tyckte själv det var väldigt kortfattad och bristfällig träning på just förflyttningsteknik under sjukgymnastutbildningen.

Wormzie
2014-04-01, 21:54
Tack för svaret! Håller även med ovanstående om att det är bristfälligt med träning även för oss som ska vara "experter". Mycket kommer med erfarenhet, att man tänker på att använda patientens resurser, hjälpmedel, justerar sänghöjd och får med alla atteraljer som kan tänkas följa med patienten. Svårt att träna på utan en riktig patient men prova googla runt lite så finns det säkert lite nyttigt :)