handdator

Visa fullständig version : Mark Rippetoe - tankar omkring marklyft och bälte


Wormzie
2014-04-01, 09:10
http://www.t-nation.com/training/the-belt-and-the-deadlift

En text angående hur man inte ska tänka på sitt "squatbelt" som "the belt" och att det kan vara fördelaktigt med ett smalare bälte för marklyft. Någon som har provat detta?

För övrigt kul i kommentarsfältet att han verkar ha blivit lite ödmjukare med kommentarer som:
Lonnie: I see no point in a tapered belt, but if it works for you, good. Tank: I don't see how it can, but if wearing your belt high in the back and low in the front solves the problem, good.

nyrjoh
2014-04-01, 11:49
Jag har haft svårt att använda bältet jag köpte från wahlanders vid marklyft. Det tryckte mot nedre revbenskanterna när man tog djupt andetag i startläget vid marklyft. Men fick idén från att ha sett gunham ha bältet något högre upp att testa och då får jag inte alls samma obekvämhetskänsla i startläget. Har då bältet så att överkanten på framsidan ligger i höjd med nedre delen av bröstbenet. Hade tidigare ett mjukare och smalare bälte och det gick bra att ha som vanligt ungefär vid marklyften.

Wormzie
2014-04-01, 15:49
Jag har haft svårt att använda bältet jag köpte från wahlanders vid marklyft. Det tryckte mot nedre revbenskanterna när man tog djupt andetag i startläget vid marklyft. Men fick idén från att ha sett gunham ha bältet något högre upp att testa och då får jag inte alls samma obekvämhetskänsla i startläget. Har då bältet så att överkanten på framsidan ligger i höjd med nedre delen av bröstbenet. Hade tidigare ett mjukare och smalare bälte och det gick bra att ha som vanligt ungefär vid marklyften.

Har samma problem, får svårt att komma till en bra startposition med bälte på. Upplever du att det ger samma stöd att ha bältet där uppe?

spoon
2014-04-01, 16:36
Jag använder samma i böj och mark. Tycker det fungerar utmärkt. Däremot så föredrar många ett smalare bälte i bänkpress. Detta för att få till bryggan bättre.

Ungkarlsliv
2014-04-01, 16:47
Kör också med bältet högre vid mark, har jag det i böjposition får jag inte till startpositionen, men när jag drog sumo fick jag mer effekt av en lägre bältesplacering.

nyrjoh
2014-04-01, 20:12
Har samma problem, får svårt att komma till en bra startposition med bälte på. Upplever du att det ger samma stöd att ha bältet där uppe?

Får inte riktigt lika bra känsla som då jag använder det vid knäböj men tycker ändå det blir rätt stor skillnad jämfört med utan.

exevision
2015-10-16, 14:31
Någon som provat med smalare bälte i marklyft?
Har provat själv rätt länge nu och har inga problem med startpositionen.

PureWhey
2015-10-16, 15:01
Kör också med mitt Wahlander något högre i mark, skulle nog kunna tänka mig ett lite smalare i böjen. Beror såklart på hur man böjer, hur lång överkropp osv.

exevision
2015-10-16, 15:03
Kör också med mitt Wahlander något högre i mark, skulle nog kunna tänka mig ett lite smalare i böjen. Beror såklart på hur man böjer, hur lång överkropp osv.

Varför skulle du kunna tänka dig smalare i böjen? Inte i marken?

PureWhey
2015-10-16, 15:58
Varför skulle du kunna tänka dig smalare i böjen? Inte i marken?

Tycker det känns skönare med ett lite smalare när jag kör high-bar-böj men föredrar det tjockare när jag kör "SL-böj". Vid mark tycker jag om det tjockare framför det smalare helt enkelt. Känns mest som personliga preferenser.

anvihl
2015-10-16, 16:17
Man kanske skulle testa smalare. Har svårt att ha ett riktigt sl-bälte i bra position i marken. Får idag inte ut ett endaste kg ur bältet så vore najs att hitta någon variant som kan ge nått kilogram.

Old Nick
2015-10-17, 07:28
Går det ens att få tag i smalare bälten i svea rike? Jag har försökt men hittar inget.

Har funderat på att se om det finns någon lokal läderarbetare som kan skära till ett 3-tumsbälte i obehandlat läder åt mig. Skulle se hur grymt ut som helst. Problemet är väl att det knappast lär finns spännen i rätt storlek att få tag i heller så det alternativet faller väl också. :(

Maxxad
2015-10-17, 07:59
Går det ens att få tag i smalare bälten i svea rike? Jag har försökt men hittar inget.

Har funderat på att se om det finns någon lokal läderarbetare som kan skära till ett 3-tumsbälte i obehandlat läder åt mig. Skulle se hur grymt ut som helst. Problemet är väl att det knappast lär finns spännen i rätt storlek att få tag i heller så det alternativet faller väl också. :(
Snabbspänne som används till t.ex. Wahlanders bälten är en simpel konstruktion bör gå att få någon lokal svetsare/smed att fixa till för ett smalare bälte (bara en tanke). Lite mer meck men blir antagligen ett helt unikt bälte ^_^.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Gnusram
2015-10-17, 08:09
Går det ens att få tag i smalare bälten i svea rike? Jag har försökt men hittar inget.

Har funderat på att se om det finns någon lokal läderarbetare som kan skära till ett 3-tumsbälte i obehandlat läder åt mig. Skulle se hur grymt ut som helst. Problemet är väl att det knappast lär finns spännen i rätt storlek att få tag i heller så det alternativet faller väl också. :(

Tyngdlyftarbälte?

exevision
2015-10-17, 08:54
Går det ens att få tag i smalare bälten i svea rike? Jag har försökt men hittar inget.

powerzite.se har gforce bänkpressbälte. Tror det är 6cm brett. Använder själv det till mina marklyft.

Old Nick
2015-10-17, 09:10
powerzite.se har gforce bänkpressbälte. Tror det är 6cm brett. Använder själv det till mina marklyft.

Jag har faktiskt det bältet. Det är dock för smalt. Och sladdrigt. Ger inte något vidare buktryck. Känns som att använda ett vanligt skärp.

Absurt långt är det också. Räcker typ två varv runt kroppen och den utstickande delen är rätt så i vägen.

exevision
2015-10-17, 09:36
Jag har faktiskt det bältet. Det är dock för smalt. Och sladdrigt. Ger inte något vidare buktryck. Känns som att använda ett vanligt skärp.

Absurt långt är det också. Räcker typ två varv runt kroppen och den utstickande delen är rätt så i vägen.

Hur brett önskar du då? Enligt TS artikel så är 6 cm bra. Tycker själv det, än så länge.

Det går att kapa bältet.

Grans
2015-10-17, 12:41
Har aldrig kunnat kört med bälte i mark då det skär in i revbenen and what not tills jag prövade hög position. Värt ett försök

?v=8g34sOXro0s

micke81
2015-10-17, 12:55
Går det ens att få tag i smalare bälten i svea rike? Jag har försökt men hittar inget.

Har funderat på att se om det finns någon lokal läderarbetare som kan skära till ett 3-tumsbälte i obehandlat läder åt mig. Skulle se hur grymt ut som helst. Problemet är väl att det knappast lär finns spännen i rätt storlek att få tag i heller så det alternativet faller väl också. :(

Sadelmakare bör nog kunna ha spännen i alla möjliga dimensioner och bör väll även kunna tänkas ha lämpligt läder för ändamålet.

exevision
2017-10-30, 20:55
Har köpt ett styvt bälte från Metal.
Tycker det fungerar utmärkt till min knäböj. Men efter ett flertal pass med marklyft så får jag helt enkelt inte till trycket och vinklarna i lyftet som jag vill. Så jag går tillbaka till mitt gamla och numera mjuka bälte från Gasp för just marklyft.
Kan ett mjukt och bredare bälte likställas med och ge samma funktion som ett smalare för marklyft?