handdator

Visa fullständig version : Skadlig påverkan på kranskärl av långvarig konditionsträning


King Grub
2014-03-31, 20:52
Background

Long-term marathon running improves many cardiovascular risk factors, and is presumed to protect against coronary artery plaque formation. This hypothesis, that long-term marathon running is protective against coronary atherosclerosis, was tested by quantitatively assessing coronary artery plaque using high resolution coronary computed tomographic angiography (CCTA) in veteran
marathon runners compared to sedentary control subjects.

Methods

Men in the study completed at least one marathon yearly for 25 consecutive years. All study subjects underwent CCTA, 12-lead electrocardiogram, measurement of blood pressure, heart rate, and lipid panel. A sedentary matched group was derived from a contemporaneous CCTA database of asymptomatic healthy individuals. CCTAs were analyzed using validated plaque characterization software.

Results

Male marathon runners (n = 50) as compared with sedentary male controls (n = 23) had increased total plaque volume (200 vs. 126 mm3, p < 0.01), calcified plaque volume (84 vs. 44 mm3, p <
0.0001), and non-calcified plaque volume (116 vs. 82 mm3, p = 0.04). Lesion area and length, number of lesions per subject, and diameter stenosis did not reach statistical significance.

Conclusion

Long-term male marathon runners may have paradoxically increased coronary artery plaque volume.

http://www.msma.org/docs/communications/MoMed/Hearts_Breaking_Over_Marathon_Running_MarApr2014_M issouri_Medicine.pdf

killenigrillen
2014-04-01, 05:30
Långvarig konditionsträning?
Om du springer MINST en mara per år i 25 år är du ganska seriös i din träning och avverkar garanterat rätt många mil per vecka.
Att kalla den mängden av träning generellt för "långvarig konditionsträning" känns inte rättvist. Jag tror inte att större delen av den konditionstränande befolkningen kommer upp i den träningsmängden som deltagarna i denna studien gör.

King Grub
2014-04-01, 07:09
Jag tycker 25 år är rätt långvarigt.

ARMSTARK
2014-04-01, 07:20
Intressant och lite märkligt måste jag säga. Jag har läst undersökningar ( dock inte om åderförkalkning ) där man jämför marathonlöpare och vanliga genomsnitts personer. Och vad jag har förstått så har marathonlöpare generellt längre livslängd än andra.

Gpajpen
2014-04-01, 09:30
Nej det stämmer inte enligt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211628

Maratonlöparen har större chans att avlida i förtid än lokala gymmets crossfittare som även kör jogg 30min 2x/vecka

ARMSTARK
2014-04-01, 10:03
Nej det stämmer inte enligt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211628

Maratonlöparen har större chans att avlida i förtid än lokala gymmets crossfittare som även kör jogg 30min 2x/vecka

De va som fan, vilken tur att man aldrig kommer att kuta marathon. ;)

svenbanan
2014-04-01, 11:00
Jag tycker 25 år är rätt långvarigt.

Jag tror han menade att 25 år med minst en mara per år är överdrivet långvarigt, och att inte många egentligen kvalar in i kategorin "långvariga konditionsidrottare" med de premisserna.

filmjölk
2014-04-01, 11:27
Men det borde väl inte komma som en nyhet att (för) mycket konditionsträning är farligt för hjärtat?

tlk
2014-04-01, 13:28
Jag tycker 25 år är rätt långvarigt.

25år "konditionsträning" och 25 år "maratonlöpande" är inte samma sak.

svenbanan
2014-04-01, 13:30
Men det borde väl inte komma som en nyhet att (för) mycket konditionsträning är farligt för hjärtat?

Jag hade då inte hört det förut.

filmjölk
2014-04-01, 14:21
Jag hade då inte hört det förut.

Det borde väl säga sig självt? Mellanhård/hård konstant ansträngning under väldigt lång tid på en muskel i kombination med enorma mängder mat som skall processas i kroppen (maratonlöpare/skidåkare/etc. förbrukar mycket kalorier...och att en liten tunn kropp som processar enorma mängder mat tar väldigt mycket stryk borde ju vara logiskt)

Gpajpen
2014-04-01, 15:05
Sluta nu, det har man väl matats med hela livet att motion är bra och mer = bättre. Jogg 1 gång i veckan är sämre än 4.

svenbanan
2014-04-01, 16:06
Det borde väl säga sig självt? Mellanhård/hård konstant ansträngning under väldigt lång tid på en muskel i kombination med enorma mängder mat som skall processas i kroppen (maratonlöpare/skidåkare/etc. förbrukar mycket kalorier...och att en liten tunn kropp som processar enorma mängder mat tar väldigt mycket stryk borde ju vara logiskt)

Okej, du menar att du har "trott" detta sedan tidigare?

Jag menar att jag jag inte har "vetat" detta sedan tidigare.

En viss skillnad...

sigill
2014-04-01, 16:11
Sluta nu, det har man väl matats med hela livet att motion är bra och mer = bättre. Jogg 1 gång i veckan är sämre än 4.

Viss skillnad på jogg 4x30 minuter joggning och maratonträning på runt 10-talet mil i veckan.

filmjölk
2014-04-01, 20:59
Sluta nu, det har man väl matats med hela livet att motion är bra och mer = bättre. Jogg 1 gång i veckan är sämre än 4.

Ja det har man matats med. Men vad är bra och vad är dåligt? Att ha jättebra kondition, och njuta av att prestera på tävling och syssla med något man gillar mot att leva 5 år längre som medioker? Vad är egentligen bäst? Hela begreppet hälsa är så enormt fixerat vid maximal livslängd, nästan så att det betyder samma sak.

Okej, du menar att du har "trott" detta sedan tidigare?

Jag menar att jag jag inte har "vetat" detta sedan tidigare.

En viss skillnad...

Ibland kan man bara anta saker som sant utan att King Grub länkat till en studie i ämnet först.

svenbanan
2014-04-01, 22:52
Ja det har man matats med. Men vad är bra och vad är dåligt? Att ha jättebra kondition, och njuta av att prestera på tävling och syssla med något man gillar mot att leva 5 år längre som medioker? Vad är egentligen bäst? Hela begreppet hälsa är så enormt fixerat vid maximal livslängd, nästan så att det betyder samma sak.



Ibland kan man bara anta saker som sant utan att King Grub länkat till en studie i ämnet först.

Man kan ju anta i princip vad som helst. Det har ju inte mycket med vad som är sanning att göra.

Saker behöver dock inte nödvändigtvis vara visade i vetenskapliga studier för att vara sanna.

Konstigt nog har jag inte hört dig varna för konditionsträning. Trots att du tydligen varit bombis på att det är skadligt. Underligt. ;)

Bossebäver
2014-04-02, 00:23
Frågan är ju vad som är "the sweetspot", för oss alla (jag är knappast ensam) som avskyr att löpa så vore ju en låg siffra Epic!

Hemi
2014-04-02, 02:03
Jag tror de flesta tänker långdistansträning som liksom styrketräning ett ständigt pressande efter bättre resultat. Snabbare och längre. Det skapar kanske en viss stress och krav. Orientering och terränglöpning kan inte mätas på samma sätt som typ hamstrhjul och jag har alltid mått bättre av sån träning än hastighetslöpning men kranskärl vet jag inte så mycket om.

Klein
2014-04-02, 03:45
Maratonlöpare tenderar ju också att ha lågt BMI vilket i sig är associerat med ohälsa.

Gpajpen
2014-04-02, 07:40
Fast lågt bmi var väl nyss associerat med ett långt liv? Du skulle väl i princip svälta dig själv och leva på grässtrån för att maximera livslängd

Morty
2014-04-02, 08:14
Maratonlöpare tenderar ju också att ha lågt BMI vilket i sig är associerat med ohälsa.

Va, enligt vem? (Förutom Klein)

Klein
2014-04-02, 10:18
Va, enligt vem? (Förutom Klein)

Lågt BMI är associerat med kraftigt ökad dödlighet, särskilt från kardiovaskulära sjukdomar, och även med 72% ökad risk för missfall jämfört med normalvikt.

Association between body mass index and cardiovascular disease mortality in east Asians and south Asians: pooled analysis of prospective data from the Asia Cohort Consortium. BMJ 2013;347:f5446
(http://www.bmj.com/content/347/bmj.f5446)

Anthony Jerant, MD and Peter Franks, MD. Body Mass Index, Diabetes, Hypertension, and Short-Term Mortality: A Population-Based Observational Study, 2000–2006. J Am Board Fam Med July-August 2012 vol. 25 no. 4 422-431. (http://www.jabfm.org/content/25/4/422.full)

N Maconochie, P Doyle, S Prior, R Simmons. Risk factors for first trimester miscarriage – results from a UK-population-based case-control study. BJOG 2007. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471-0528.2006.01193.x/pdf)

Sissi Cao, Rahim Moineddin, Marcelo L Urquia, Fahad Razak, Joel G Ray. J-shapedness: an often missed, often miscalculated relation: the example of weight and mortality. Journal of Epidemiology and Community Health, March 2014 DOI: 10.1136/jech-2013-203439 (http://jech.bmj.com/content/early/2014/03/26/jech-2013-203439.short)

Klein
2014-04-02, 10:31
Ytterligare studie:

http://www.escardio.org/about/press/press-releases/esc13-amsterdam/Pages/weight-gain-risk-death-bmi-women-coronary-artery-disease.aspx

filmjölk
2014-04-02, 10:53
Konstigt nog har jag inte hört dig varna för konditionsträning. Trots att du tydligen varit bombis på att det är skadligt. Underligt. ;)

Konditionsträning är inget som intresserar mig. Jag skulle iofs aldrig hävda att det var skadligt heller, men att för mycket av det förkortar livet borde ju säga sig självt.

filmjölk
2014-04-02, 10:59
Frågan är ju vad som är "the sweetspot", för oss alla (jag är knappast ensam) som avskyr att löpa så vore ju en låg siffra Epic!

"The sweetspot" är den mängden du trivs med. "Vi" är alldeles för fixerade vid det där med hälsa och långt liv. Varför göra allt rätt för ynnesten att få vara ett senilt vårdpaket i några extra år istället för att ägna oss åt roligare eller viktigare saker?

killenigrillen
2014-04-02, 16:31
Lågt BMI är associerat med kraftigt ökad dödlighet, särskilt från kardiovaskulära sjukdomar, och även med 72% ökad risk för missfall jämfört med normalvikt.

Association between body mass index and cardiovascular disease mortality in east Asians and south Asians: pooled analysis of prospective data from the Asia Cohort Consortium. BMJ 2013;347:f5446
(http://www.bmj.com/content/347/bmj.f5446)

Anthony Jerant, MD and Peter Franks, MD. Body Mass Index, Diabetes, Hypertension, and Short-Term Mortality: A Population-Based Observational Study, 2000–2006. J Am Board Fam Med July-August 2012 vol. 25 no. 4 422-431. (http://www.jabfm.org/content/25/4/422.full)

N Maconochie, P Doyle, S Prior, R Simmons. Risk factors for first trimester miscarriage – results from a UK-population-based case-control study. BJOG 2007. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471-0528.2006.01193.x/pdf)

Sissi Cao, Rahim Moineddin, Marcelo L Urquia, Fahad Razak, Joel G Ray. J-shapedness: an often missed, often miscalculated relation: the example of weight and mortality. Journal of Epidemiology and Community Health, March 2014 DOI: 10.1136/jech-2013-203439 (http://jech.bmj.com/content/early/2014/03/26/jech-2013-203439.short)

Det var en himla massa fina studier.

Studierna handlar dock om UNDERVIKT eller KRAFTIG UNDERVIKT. Jag antar att de som tog upp att man lever längre med lägre kroppsvikt kanske inte menade anorektiska personer. Eller?

Dessutom nämner den andra studien ingenting om undervikt ( i abstraktet i alla fall eller slutsatserna).

Den sista studien pratar enbart om hur man presenterar data angående mortalitet i förhållande till kroppsvikt, som jag förstår det i alla fall.

maqan
2014-04-02, 19:26
Att ett alltför lågt BMI är associerat med ökad dödlighet i västvärlden kan till stor del bero på att folk med lågt BMI har ett dåligt utgångsläge vid sjukdom. Dessutom kan folk med ett lågt BMI ha svårt att täcka sitt näringsbehov med deras låga energibudget, framförallt med tanke på att den näringsfattiga mat som är förknippad med en västerländsk livsstil.

Det senare går även väl ihop med att man i ursprungsbefolkningar inte kan se samma samband mellan ett lågt BMI och en ökad dödlighet.

Ett Orm
2014-04-02, 19:39
Att ett alltför lågt BMI är associerat med ökad dödlighet i västvärlden kan till stor del bero på att folk med lågt BMI har ett dåligt utgångsläge vid sjukdom. Dessutom kan folk med ett lågt BMI ha svårt att täcka sitt näringsbehov med deras låga energibudget, framförallt med tanke på att den näringsfattiga mat som är förknippad med en västerländsk livsstil.

Det senare går även väl ihop med att man i ursprungsbefolkningar inte kan se samma samband mellan ett lågt BMI och en ökad dödlighet.

Finns det ens en studie på just BMI och ursprungsbefolkning(inuiter? Pygmeer?)?
Intressant läsning isf. Länk?

Klein
2014-04-02, 23:02
Det var en himla massa fina studier.

Studierna handlar dock om UNDERVIKT eller KRAFTIG UNDERVIKT. Jag antar att de som tog upp att man lever längre med lägre kroppsvikt kanske inte menade anorektiska personer. Eller?

Dessutom nämner den andra studien ingenting om undervikt ( i abstraktet i alla fall eller slutsatserna).

Den sista studien pratar enbart om hur man presenterar data angående mortalitet i förhållande till kroppsvikt, som jag förstår det i alla fall.

Den vedertagna och i studierna ingående definitionen av undervikt är BMI under 18.5 vilket maratonlöpare ofta har.

Angående den andra studien så låt mig citera:


Table 2 shows the adjusted associations between BMI categories and mortality without and with adjustment for diabetes and hypertension. In both models, compared with normal weight, underweight was significantly associated with increased mortality risk, whereas overweight was significantly associated with reduced mortality risk. There were small differences in the hazard ratios for these BMI categories without and with adjustment for diabetes and hypertension. Milder obesity (BMI 30-<35 kg/m2) was not significantly associated with mortality in the model without diabetes and hypertension, but it was associated with lower mortality in the model adjusting for these conditions. There was an association between severe obesity and mortality in the model without diabetes and hypertension but no association after adjusting for these conditions.


Den sista studien, för dem som inte har tillgång till fullängdaren, belyses här:

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140328103037.htm

Klein
2014-04-02, 23:11
Två exempel:

Stephen Kiprotich (maraton): BMI 18.2
Sergey Kirdyapkin (50 km gång): BMI 17.5

Gpajpen
2014-04-03, 06:07
"The sweetspot" är den mängden du trivs med. "Vi" är alldeles för fixerade vid det där med hälsa och långt liv. Varför göra allt rätt för ynnesten att få vara ett senilt vårdpaket i några extra år istället för att ägna oss åt roligare eller viktigare saker?

Handlar väl snarare om att inte få massa välfärdssjukdomar i 30-40-50 års ålder eller rent av dö i onödan 51 bast.

Gpajpen
2014-04-03, 06:09
Två exempel:

Stephen Kiprotich (maraton): BMI 18.2
Sergey Kirdyapkin (50 km gång): BMI 17.5

Då är det de alltså? Inte konditionsträningen? En mullig distanslöpare på hobbynivå = 120+ år gammal?

Klein
2014-04-03, 08:10
Då är det de alltså? Inte konditionsträningen? En mullig distanslöpare på hobbynivå = 120+ år gammal?

Det kan vara en del av förklaringen men knappast hela. Allting skall vara måttligt. BMI såväl som träning.

maqan
2014-04-03, 19:25
allting skall vara måttligt. Bmi såväl som träning.

+1.

Jarvan IV
2014-04-03, 19:33
Inget nytt här, förstår alla som har studerat historia och några andra ämnen. Visst är kroppen gjord för att springa men inte dom längderna dom gör varje dag, så kroppen tar stryk i längden.

944RS
2014-04-03, 21:28
Två exempel:

Stephen Kiprotich (maraton): BMI 18.2
Sergey Kirdyapkin (50 km gång): BMI 17.5

Nu hänger jag inte med. Du tar fram 2st namn som ett "bevis" på att marathonlöpare har lågt BMI?
Alla som sett eller deltagit i ett lopp lite bakom eliten ser nog mest helt vanliga personer med ett normalt BMI.

Klein
2014-04-04, 02:18
Nu hänger jag inte med. Du tar fram 2st namn som ett "bevis" på att marathonlöpare har lågt BMI?
Alla som sett eller deltagit i ett lopp lite bakom eliten ser nog mest helt vanliga personer med ett normalt BMI.

Jag bemödade mig nu med att titta i studien och du har rätt. BMI bland maratonlöparna var 24.16 ± 2.88 vilket är helt normalt. Så det står inte som någon förklaring till deras kardiovasulära ohälsa.

Macroman
2014-04-04, 15:25
Maratonlöparen har större chans att avlida i förtid än lokala gymmets crossfittare som även kör jogg 30min 2x/vecka

Orättvist att jämföra med utövare av crossfit eftersom de är odödliga och kommer att leva forever.

andeem
2014-04-06, 15:07
"Because endurance sports call for a sustained increase in cardiac output for several hours, the heart is put into a state of volume overload. It has been shown that approximately one-third of marathon runners experience dilation of the right atrium and ventricle, have elevations of cardiac troponin and natriuretic peptides, and in a smaller fraction later develop small patches of cardiac fibrosis that are the likely substrate for ventricular tachyarrhythmias and sudden death."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/clc.20994/abstract

Gpajpen
2014-04-06, 21:42
"Because endurance sports call for a sustained increase in cardiac output for several hours, the heart is put into a state of volume overload. It has been shown that approximately one-third of marathon runners experience dilation of the right atrium and ventricle, have elevations of cardiac troponin and natriuretic peptides, and in a smaller fraction later develop small patches of cardiac fibrosis that are the likely substrate for ventricular tachyarrhythmias and sudden death."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/clc.20994/abstract

Bör man vara orolig om man har ett aktivt jobb där pulsen är förhöjd under 7-8 timmar? (2-3h i rad i 3 omgångar)

Ett Orm
2014-04-06, 23:19
Bör man vara orolig om man har ett aktivt jobb där pulsen är förhöjd under 7-8 timmar? (2-3h i rad i 3 omgångar)

Nej, du bör tvärtom vara glad över att du får betalt för en hög aktivitetsnivå.

andeem
2014-04-07, 07:59
Bör man vara orolig om man har ett aktivt jobb där pulsen är förhöjd under 7-8 timmar? (2-3h i rad i 3 omgångar)Gissar att du ändå inte jobbar riktigt i 5 min/km-tempo? :)

Tail
2014-04-07, 10:43
Intressant kolumn från Runners world om trådens studie mfl:
http://www.runnersworld.com/health/will-running-too-much-kill-you

The control group was explicitly chosen to have "similar coronary risk factors" as the runners -- despite the fact that, as the paper itself notes, running "confers advantages in many traditional coronary risk factors including favorable changes in lipid levels, glucose metabolism, and blood pressure." To understand why this is a problem, imagine you were doing an interventional trial: you start with two evenly matched groups, and ask one group to run marathons for the next 25 years while the other stays sedentary. After 25 years, the marathon group will have significantly better cardiovascular risk scores, as noted above. And in that context, you can reasonably ask what effect running had on arterial plaque.

But that's not what we have here. Instead, the researchers selected controls who somehow managed to have similar coronary risk factors as the runners without running. This means that they were an abnormally healthy group in other respects, perhaps because of family history or other health-related habits. In his piece on this study, Amby Burfoot noted the odd fact that 52% of the running group were current or former smokers, while just 39 percent of the non-running controls were. This isn't just an odd coincidence -- it's an inevitable consequence of trying to artificially "match" runners and non-runners for traits that are directly affected by running, and it produces exactly the same problems as the faulty statistical adjustment in the earlier study.

svenbanan
2014-04-07, 13:55
Intressant kolumn från Runners world om trådens studie mfl:
http://www.runnersworld.com/health/will-running-too-much-kill-you


Så juryn kanske inte är helt klar med domslutet kring maratonlöparnas eventuella överhängande risk för hjärtattack ändå.

Gpajpen
2014-04-07, 14:19
Jo juryn är klar. En artikel som påstår att 52% av 25-år-i-rad maratonlöpare är eller har varit rökare köper jag inte

svenbanan
2014-04-07, 16:21
Jo juryn är klar. En artikel som påstår att 52% av 25-år-i-rad maratonlöpare är eller har varit rökare köper jag inte

Nja...

De siffrorna står ju i klartext i den studie de handlar om. Så om du bara tvivlade på tillförlitligheten i de siffrorna får du nog tänka om.

Kolla tabellen på sidan 5 nedan.

http://www.msma.org/docs/communications/MoMed/Hearts_Breaking_Over_Marathon_Running_MarApr2014_M issouri_Medicine.pdf