handdator

Visa fullständig version : Axeln igen.


Pzorz
2014-03-31, 19:26
Det har nu gått åtminstone 5 månader sedan jag skadade mig under ett bänkpress-pass. Jag har inte tränat bröst sedan dess och har haft totalvila från gymmet i 3 månader av dessa 5.

Idag gjorde jag ett försök att bänka och gick upp till 50 kg. Det känns som att min vänsterskuldra (den skadade sidan) inte alls har samma placering som min stabila högersida.

Det känns som att vänsterskuldran (med axel och arm) kommer tightare och högre mot kroppen som ökar belastningen/vinkeln som gör att axeln faller framåt. Det spelar ingen roll hur jag försöker lägga mig, oavsett belastning, så kan jag inte komma i samma bekväma läge som min högersida ligger i.

Jag har kört strikta och lätta inåtrotationer + utåtrotationer för att öka på stabiliteten men jag märker ingen som helst positiv skillnad smärt- eller stabilitetsmässigt. Jag börjar bli orolig för hur detta utvecklar sig. IOM att jag arbetar som flyttgubbe utsätts jag fortfarande för situationer som tvingar mig till smärta. Det känns som att jag bara kommer att bli stelare och stelare, och skevare och skevare i muskulaturen då kroppen kompenserar smärtsamma rörelser med andra rörelser. Vad fanken ska jag ta mig till? 2-3 månader av strikt rehab utan någon som helst progression.

Bryggan
2014-03-31, 23:05
Du har väl inte åkt på "winged scapula" va? Inte troligt men kolla upp det iaf.

Själv fick jag också en kass axel som tog lååång tid att läka av bänkpress. Nu för tiden så skiter jag i "effektiviteten" av övningen och kör med snävare vinkel bål/överarm, vilket ger iaf mig otroligt stabila axlar.
Nu för tiden är jag otroligt rädd om mina axlar och tränar dessa med största omsorg. Den resan jag fick förra och första gången jag fick axelproblem vill jag aldrig göra om igen.