handdator

Visa fullständig version : Tips & Råd


frosenlind
2014-03-31, 11:27
Hej.

har använt proteinpulver (vassle) och kreatin nu ett tag och känner av deras effekt och vill därför utforska lite mer.

Jag tänkte lägga till: BPi Sports Pump-HD 30 min innan träning. Är detta att rekomendera då denna även inehåller kreatin?

BCAA: under träning

Trefas protein som mellanmål.

Casein protein innan sängdags.

Verkar det som ett OK upplägg?

Beemel
2014-03-31, 11:36
Hej.

har använt proteinpulver (vassle) och kreatin nu ett tag och känner av deras effekt och vill därför utforska lite mer.

Jag tänkte lägga till: BPi Sports Pump-HD 30 min innan träning. Är detta att rekomendera då denna även inehåller kreatin?

BCAA: under träning

Trefas protein som mellanmål.

Casein protein innan sängdags.

Verkar det som ett OK upplägg?


Av nyfikenhet vilken effekt känner du av vassle?
Och vad är trefas protein?

Den andra bokstavskombinationen du anger gissar jag på att det är någon PWO så där har jag varken kunskap eller någon direkt åsikt.

frosenlind
2014-03-31, 12:07
Av nyfikenhet vilken effekt känner du av vassle?
Och vad är trefas protein?

Den andra bokstavskombinationen du anger gissar jag på att det är någon PWO så där har jag varken kunskap eller någon direkt åsikt.


Hej. Efter att ha tränat en längre tid utan vassle och nu en tid med vassle så har jag ökat mer i vikt. Dock så hjälper kreatinet med att binda vatten i musklerna men som sagt mindre fett och mer muskler. Det blir ju så utan vassle också men nu går det något snäpp fortare.

Trefas protein är en blandning av: vassle, ägg & kasein protein.

Japp pump-HD är en PWO

King Grub
2014-03-31, 12:09
Man ökar inte i vikt av vassleprotein annat än eventuellt av kalorieffekten (som inte skiljer sig från samma mängd energi från något annat).

Beemel
2014-03-31, 12:53
Hej. Efter att ha tränat en längre tid utan vassle och nu en tid med vassle så har jag ökat mer i vikt. Dock så hjälper kreatinet med att binda vatten i musklerna men som sagt mindre fett och mer muskler. Det blir ju så utan vassle också men nu går det något snäpp fortare.

Trefas protein är en blandning av: vassle, ägg & kasein protein.

Japp pump-HD är en PWO

Varför använder du inte detta "trefas protein" som "kvällsprotein" också? Varför separat Kasein?

Så skillnaden är att du helt enkelt lagt till vasslet utan att ändrat något i din övriga kost, det skulle med lätthet förklara varför du gått upp i vikt av det, skulle gått upp lika mycket med motsvarande (kalori)mängd jordnötssmör eller gelehallon.

Jeml
2014-03-31, 13:16
är du medveten om att kosttillskott=mat?

det enda som du inte kan få ut samma effekt av via mat är väl kreatinet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

frosenlind
2014-03-31, 14:09
Jag har ersatt min mat med bla vassleprotein och att jag går upp i vikt av det inte fett utan muskler är för att jag har ätit fel innan och äter bättre nu och tycker det är lättare såhär. Och åter som tråden heter så är jag ute efter tips? Har ni bara spydiga komenterer att komma med så var vänliga att inte svara. Så då fick jag svar på den frågan att det är onödigt med trefas protein. Då skippar jag det. Hur är det med PWO och BCAA? någon som har erfarenhet? kan man ta ett PWO som har kreatin fast jag redan äter kreatin?

Beemel
2014-03-31, 14:52
Jag har ersatt min mat med bla vassleprotein och att jag går upp i vikt av det inte fett utan muskler är för att jag har ätit fel innan och äter bättre nu och tycker det är lättare såhär. Och åter som tråden heter så är jag ute efter tips? Har ni bara spydiga komenterer att komma med så var vänliga att inte svara. Så då fick jag svar på den frågan att det är onödigt med trefas protein. Då skippar jag det. Hur är det med PWO och BCAA? någon som har erfarenhet? kan man ta ett PWO som har kreatin fast jag redan äter kreatin?

Vem har varit spydig? samtliga deltagare i den här tråden har svarat dig sakligt.

Man går upp i vikt av ökat kaloriintag punkt slut. Går du upp i vikt så har du ökat kaloriintaget, spelar ingen roll om det är fett eller muskler. det är inget magiskt med just vassle.

Det är heller ingen som har sagt att det är "onödigt" med trefas protein (det är för den skull inte nödvändigt). Det är varken nödvändigt eller onödigt med något proteinpulver. Det kan vara smidigt och billigt, men inte nödvändigt.

Angående BCAA hänvisar jag till följande tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

Ja du kan ta PWO med kreatin även om du redan äter kreatin, varför skulle du inte kunna det?

Jeml
2014-03-31, 14:59
bytt ut mat mot pulver? låter riktigt idiotiskt.

Det enda du behöver, och som ger någon "effekt" är proteinpulver (vilken sort spelar mindre roll, det räcker med en sort). ELLER eaa.

eventuellt kreatin

eventuellt hmb

behöver man PWO för att träna kanske man ska göra något annat imo. ta en kopp kaffe och ett äpple.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

frosenlind
2014-03-31, 15:05
Vem har varit spydig? samtliga deltagare i den här tråden har svarat dig sakligt.

Man går upp i vikt av ökat kaloriintag punkt slut. Går du upp i vikt så har du ökat kaloriintaget, spelar ingen roll om det är fett eller muskler. det är inget magiskt med just vassle.

Det är heller ingen som har sagt att det är "onödigt" med trefas protein (det är för den skull inte nödvändigt). Det är varken nödvändigt eller onödigt med något proteinpulver. Det kan vara smidigt och billigt, men inte nödvändigt.

Angående BCAA hänvisar jag till följande tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

Ja du kan ta PWO med kreatin även om du redan äter kreatin, varför skulle du inte kunna det?

Hej.

Nej men man blir bara så frustrerad när folk ska kommentera men inte svara på någon fråga. Jo jag förstår att man ökar i vikt när man ligger på kcal överskott. Men det är bättre och äta proteinpulver med kcal än att äta samma kcal mängd i vitt bröd tex. Jag läste på någon hemsida att det var jätte bra med trefas protein det var därför jag frågade här också för jag vet att människor på detta forumet är vettiga och kan lita på dom. anledningen till att jag frågade om kreatinet var för att om det är farligt med för mycket kreatin men nu har jag även läst tråden kreatin här och det är det inte. ska läsa tråden du rekommenderade ang BCAA. Tack för hjälpen Beemel

frosenlind
2014-03-31, 15:06
bytt ut mat mot pulver? låter riktigt idiotiskt.

Det enda du behöver, och som ger någon "effekt" är proteinpulver (vilken sort spelar mindre roll, det räcker med en sort). ELLER eaa.

eventuellt kreatin

eventuellt hmb

behöver man PWO för att träna kanske man ska göra något annat imo. ta en kopp kaffe och ett äpple.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

eaa? hmb? jag är novis förklara:D

Jeml
2014-03-31, 15:10
Men det är bättre och äta proteinpulver med kcal än att äta samma kcal mängd i vitt bröd tex.

nej så behöver det verkligen inte vara. du "vet fel".

ang. kreatinet är det onödigt att äta mer än ~5g/dag. så om du får i dig det via din pwo kan du strunta i att ta rent kreatin dom dagarna. slöseri på pengar och sen tar väl njurarna lite stryk av kreatin också har jag för mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

frosenlind
2014-03-31, 15:13
nej så behöver det verkligen inte vara. du "vet fel".

ang. kreatinet är det onödigt att äta mer än ~5g/dag. så om du får i dig det via din pwo kan du strunta i att ta rent kreatin dom dagarna. slöseri på pengar och sen tar väl njurarna lite stryk av kreatin också har jag för mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja man pinkar väl ut det och njurarna får arbeta mer. Med vad är EAA och HMB?

Jeml
2014-03-31, 15:21
Ja man pinkar väl ut det och njurarna får arbeta mer. Med vad är EAA och HMB?

EAA är aminosyror som man tar efter träningen istället för proteinpulver (om man inte äter mat inom 1h efter, då kan man skita i det).

hmb minskar muskelnedbrytningen.

muskeluppbyggnad minus muskelnedbrytning avgör hur mycket muskler man bygger. så minskad muskelnedbrytning = mer muskler.

finns studier som stödjer detta men kan inte länka någon från telen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

frosenlind
2014-03-31, 15:23
EAA är aminosyror som man tar efter träningen istället för proteinpulver (om man inte äter mat inom 1h efter, då kan man skita i det).

hmb minskar muskelnedbrytningen.

muskeluppbyggnad minus muskelnedbrytning avgör hur mycket muskler man bygger. så minskad muskelnedbrytning = mer muskler.

finns studier som stödjer detta men kan inte länka någon från telen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag läste lite på Tråden EAA men enligt mig verkar det samma som BCAA? eller har jag fel? BCAA ska ju dock tas innan och under träning men är också aminosyror?

Jeml
2014-03-31, 15:26
Jag läste lite på Tråden EAA men enligt mig verkar det samma som BCAA? eller har jag fel? BCAA ska ju dock tas innan och under träning men är också aminosyror?

det är typ samma ja, fast annan uppsättning aminosyror.

det står att man ska ta innan och efter men det är onödigt om du möjligen inte tränar innan frukost.

Och det är istället för proteinpulver.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2