handdator

Visa fullständig version : Hjälp, har jag en slags ätstörning?


Minifuture
2014-03-31, 10:22
För 4år sedan var jag stor. Jag vägde över 110kg på mina 186cm, utan muskelmassa, svagare människa fick man leta efter.

Förra året tog jag tag i det och började träna regelbundet. Idag väger jag 84kg, tränar 4-5ggr/v, fortfarande mullig men betydligt(!) mer muskelmassa än förut. Håller mig alltid
till kosten på vardagarna när jag har rutin (arbete osv), men det enda jag tänker på heeela veckan är att jag på helgen ska få unna mig
någonting. Brukar varje helg köra små ätarkvällar med glass etc.

Grejen är att jag börjat undra om detta inte egentligen är någon slags ätstörning?

Hade jag självt fått bestämma hade jag ju käkat skit hela tiden, för det är så gott. Känns som jag är ett riktigt fetto i en ganska (just nu) normalbyggd kropp.

Är inte rädd att jag ska gå upp till 110kg igen för det kommer jag aldrig tillåta, men förstör min träning varje helg och det känns ganska idiotiskt. Jag gick ner så mycket förut, på så kort tid, att min kropp vant sig vid ett lågt intag, så fort jag börjar äta så går jag därför upp i vikt snabbt.

Vad tror ni? Hur bör man hantera detta? Är det en slags ätstörning?

Jeml
2014-03-31, 10:31
-men förstör min träning varje helg och det känns ganska idiotiskt.

-Jag gick ner så mycket förut, på så kort tid, att min kropp vant sig vid ett lågt intag, så fort jag börjar äta så går jag därför upp i vikt snabbt.

-Vad tror ni? Hur bör man hantera detta? Är det en slags ätstörning?

-nej det gör du inte, inte med glass iaf.

-nej.
din kropp är förmodligen helt tom och så fort du börjar äta normalt så går vikten upp, men det troligtvis bara vätska och tarminnehåll.

-om du ligger på underskott i veckorna så är det rätt så normalt att man efter en tid tänker på mat och längtar efter att äta något gott.

lösningen är att äta på balans varje dag. efter ett litet tag när kroppen fyllts på ordentligt osv. kommer man inte gå runt hungrig och sugen (det är en bieffekt av att äta på underskott).
dessutom går det bra att äta något "gott" varje dag på balans (t.ex en bulle, lite glass, kanske pizza till middag osv) utan att gå upp i vikt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bjälken
2014-03-31, 12:08
Har exakt samma problem (vägt en bra bit över 130 innan men nu runt 90)! Ett steg fram, lyckas banta ner mig till lagom vikt, för att nära inpå äta ofantligt mycket under väldigt kort tid, ett steg bak. Sen börjar det hela om igen med bantning. Lyckas hålla min vikt och har inga problem med strikt diet, men så fort jag släpper på tyglarna är det kört.

Det här gör att jag inte kommer ur fläcken resultatmässigt. Funderar att helt släppa viktfixeringen ett tag för att komma någonstans med styrkan och för att se om suget släpper efterhand jag ligger på kcal+. Vet dock inte vad som skulle kännas bäst, slippa obsessa om mat, komma någonstans med träningen eller hålla mig smal(fet). :(