handdator

Visa fullständig version : axelproblem, råd?


alexuz
2014-03-31, 07:55
Jag fick ont i båda axlarna för ca 4-6 veckor sedan och det har hållit i sig sedan. Det var inget speciellt tillfälle som jag minns att det började på men troligtvis efter bänkpress eller något i den stilen. Men jag är inte säker om det är därför

Det gör ont av att helt enkelt stå rakt upp med händerna avslappnat på sidorna och lyfta rakt upp till axelhöjd små 4kg hantlar. En hantel i vardera hand.
Eller att t.ex. gör armhävningar gör också ont i båda axlarna.

Smärtan är innuti axeln. Jag känner till att rotatorkuffen kan skadas och jag har tränat dem regelbundet varje vecka i minst 2år.

Vad kan det vara och vad kan jag göra?

en ortoped/naprapat eller liknande idrottsläkare planerar jag att boka tid med så småningom.

Slaytan
2014-03-31, 08:33
Ett tips som gjort mina axlar mycket bättre är att köra detta, men det beror väl på vilka problem man har, det hjälpte mig dock

Band Pull Apart Super Series: http://youtu.be/BVehf-8FAxQ

Jag kör med gummiband från clas ohlson

alexuz
2014-03-31, 09:46
Jag ska prova det men jag tror det kommer göra ont.

Detta gör ont nämligen med fjuttiga 3-4kg hantlar

http://www.menshealth.co.uk/cm/menshealthuk/images/ra/lateral-raise-shoulder-workout-28072011.jpg

kalle1321
2014-03-31, 20:08
Gör det ont vid inåt- eller utåtrotationer?
Hur känns det om du står med sidan mot en vägg och trycker handryggen mot väggen?
Vilka övningar för rotatorcuffen har du utfört i två år?
Är smärtan molande eller skarp?
Är smärtan på ett specifikt ställe eller strålar smärta utmed armarna/genom skulderbladet?

alexuz
2014-03-31, 22:49
Gör det ont vid inåt- eller utåtrotationer?
Hur känns det om du står med sidan mot en vägg och trycker handryggen mot väggen?
Vilka övningar för rotatorcuffen har du utfört i två år?
Är smärtan molande eller skarp?
Är smärtan på ett specifikt ställe eller strålar smärta utmed armarna/genom skulderbladet?

Kan inte påstå att varken in eller ut-rotationer skulle göra mer ont. Det som främst gör ont är övningen på bilden ovan.
Om jag förstod dig rätt med handryggen mot väggen så nej de kör inte ont.
Smärtan är ganska skarp.

Jag har tränat rotatorkuff med kabel ut åt sidan böjd armbåge och handflatan framåt. Drar 12x3 set.
Även 20kg stång framför ansiktet. Stående. Ungefär samma övning som den innan. Väldigt strikt. Väldigt jobbigt.
Och 2 andra rotatorkuff övningar.
Smärtan är på ovansidan (men insidan) axel när armen är utsteökt rakt ut åt sidan med lite vikt (eller gummiband motstånd)

alexuz
2014-04-03, 11:47
Uppdatering:

Jag provade att vrida handleden med en 3kg vikt åt vänster (nedåt med tummen) och sedan åt höger (uppåt med tummen). Åt höger gjorde definitivt ont! Det högg till i axeln på ovansidan. Jag stod upp precis som på bilden ovan med armen ut åt sidan.

Jag har köpt voltaren gel och tänkte smörja in båda axlarna en period nu och se om det kanske hjälper.

Har ni några råd?

kalle1321
2014-04-03, 15:03
Är svårt att säga vad som är fel utan någon undersökning men om det gör ont på ovansidan och vid sidolyft kan det vara supraspinatus om det är en muskelskada.
Hur är skulderstabiliteten?
Vingar dina skulderblad någonting?
Har du framåtroterande axlar?

role
2014-04-04, 13:29
Mitt råd är att inte köra ett enda pass innan du varit hos en sjukgymnast. Jag skadade min axel förra året och trodde det skulle gå över och tränade på vilket gjorde skadan ännu värre. Jag fick en senbristning i supraspinatus som har tagit ett år att återhämta sig från, har fortfarande känningar ibland vid vissa övningar. Jag fick köra rehab övningar med 1kg:s hantlar i 2 månader. Kolla upp snabbt är mitt råd. Har du bristning hjälper inte voltaren.

Scratch89
2014-04-05, 10:07
Låter som en klassisk inklämning. Iväg till sjukgymnast/fysioterapeut!

alexuz
2014-04-21, 18:16
Nu har jag använt upp en tub med voltaren, har inte hjälpt. Jag tränar endast ben och rygg på gymmet när jag väl är där (3 ggr veckan)

Nu har det passerat säkert 2 månader med axel problemen.
Jag inser att det t.ex. är väldigt jobbigt att hålla armarna rakt ut med lätt vikt och försöker snurra på handlederna, det gör ont i axeln. Jag är övertygad om att det är rotatorkuffen.

Men nu har jag ett till problem som jag i början (ca 3-4 veckor sedan) trode bara var mindre träningsvärk.
Nu har jag även ont i armväcket på höger armen. Troligtvis någon sena eller liknande brosk av något slag som gör ont som FAN om jag använder biceps.

Typiskt... nu har man träningsskador på hela tre platser... fan vad skit det känns