handdator

Visa fullständig version : Chins/mjölksyre tålighet/glykogen


Shadow Warrior
2004-03-19, 11:35
Jag testade chins AF style under sissta ryggträningen, jag körde snabbt och explosivt (nästan så att bröstet tog i stången),
Jag klarade nästan 3x10, sen fick jag akut burn/pump i lattsen så jag failade totalt.

Nu undrar jag (rent hypotetsikt), vad skulle krävas utav min kropp om jag skulle villja träna upp mej till att kunna göra 5x10 eller 1x30? (bara som exempel)

Ökad mjölksyre tålighet skulle kanske vissa säga men existerar verkligen något sådant? Är det inte så att jag behöver bättre syreupptagning (kondition) och utökade glykogen depåer?

Peter
2004-03-19, 11:48
Självklart existerar ökad mjölksyratålighet, bara att jämföra hur en 800 meters löpare tränar mot en marathonlöpare. Båda har ju bra "kondition".

Sen har man ju nytta av att vara stark också. Ju lägre % av ditt 1RM du gör desto fler reps klarar du ju.

Shadow Warrior
2004-03-19, 11:56
Originally posted by Peter
Självklart existerar ökad mjölksyratålighet, bara att jämföra hur en 800 meters löpare tränar mot en marathonlöpare. Båda har ju bra "kondition".

Sen har man ju nytta av att vara stark också. Ju lägre % av ditt 1RM du gör desto fler reps klarar du ju.

Vad är då mjölksyretålighet om jag får fråga? Är det kroppens förmåga att forsla bort "burn" (mjölksyra) eller vadå? Hur fungerar det i så fall?

Kondition handlar om syresättning.... vilket motverkar mjölksyre bildningen (?) när man tränar lågintensivt, men chins är ju inte lågintensivt...

Sen det där att man skulle kunna köra fler BW reps ju tyngre 1RM man har stämmer ju inte.... eller?

Nä men man blir bra på det man gör... en person som bara kör lågreppare blir helt enkelt inte bra på att göra högreppare, inte i förhållande till 1RM styrkan i fröhållande till den proportionliga styrkan....

Peter
2004-03-19, 12:04
Mjölksyratålighet är helt enkelt att kunna fortsätta trots höga mängder mjölksyra. Min morsa skulle inte kunna gå med den mängden mjölksyra en 400 meterslöpare har på upploppet. Men dom klarar ändå att fortsätta springa.

Sen kan man förskjuta mjölksyra tröskeln frammåt/uppåt. Mjölksyran stiger långsamt med högre intensitet för att plötsligt ta en skutt uppåt vid ca 4 mmol (osäker på siffran och enheten). Med rätt träning får du bättre syresättning = mindre risk för mjölksyra, senare mjölksyra tröskel och bättre förmåga att uthärda mjölksyra.

När det gäller förmågan att göra många reps på egen kroppsvikt (som det faktiskt handlar om vid chins) är det bara att jämföra hur många reps en styrkelyftare i 80 kgs klassen gör jämfört med en kanotist på 80 kg gör på sin egen kroppsvikt. Tror lyftaren vinnar lätt trots att konotisten är mer uthållig och mindre stark (har för mig det fanns en sån tävling förut när någon 80 kille som maxade runt 200 gjorde en otrolig massa reps på egna vikten). Sen blir styrkelyftaren givetvis ännu bättre om han tränar på just att göra 30-50 reps eller vad det kan handla om.

Finns ju till och med tabeller som stämmer rätt bra på de flesta med reps i % till 1RM. Men givetvis kan man förändra detta samband med specifik träning. Men i den specifika träningen är det nog smart att försöka öka sitt 1RM också.